De ambities van de Losange smelten weg als een verzachtende keeltablet in de mond van Cyril Abiteboul.
Het ‘leerjaar’ is in de F1 een bekend fenomeen. Of je nou een heel nieuw team bent, met een andere motorfabrikant in zee gaat, nieuwe coureurs hebt aangetrokken of misschien een nieuw designteam hebt aangesteld; de term ‘leerjaar’ is er eentje die teambazen maar al te graag omarmen. Het haalt immers de druk een beetje van de ketel in het geval resultaten uitblijven. Kritische blikken van media en geldschieters kunnen zo een beetje op afstand gehouden worden. Je koopt wat tijd in de hoop dat dingen volgend jaar beter gaan.
Dit jaar zien we het ook weer in de sport. Bij Ferrari is dit een leerjaar voor Charles Leclerc. Hij mag nog af en toe fouten maken zoals in Azerbeidzjan en in Japan. Dat het team daardoor punten misloopt, is oké. Ook voor Honda en Red Bull Racing is het een leerjaar, pas volgend jaar moet de combinatie echt vrucht afwerpen. Dit ondanks dat Honda toch al behoorlijk wat leerjaren gehad heeft hiervoor met McLaren en Toro Rosso, maar soit. McLaren? Ze hebben een nieuwe teamchef en zitten pas in hun tweede samenwerkingsjaar met Renault. Racing Point? Leerjaar, want er is/komt een nieuwe fabriek. Haas F1? Leerjaar, want de auto is zo brak dat die dit jaar niet meer beter kan worden, dus rijden K-Mag en Grosjean vaak met totaal verschillende setups rond om data te vergaren voor volgend jaar. Zo heeft elk team haar eigen excuus.
Of nou ja, bijna elk team. Want voor Renault moest het na een aantal leerjaren eindelijk tijd worden om te beginnen met oogsten. Althans dat was de gedachte van velen. Eind 2015 kocht La Régie ‘hun oude team’ terug van Genii Capital. De manier waarop dat ging vlak voor de jaarwisseling signaleerde al dat het eerste seizoen een jaar van overleven ging worden, evenals het aanblijven van paydriver Jolyon Palmer. Doch drie jaar later, na de vierde plaats in het WK van vorig jaar en met een inmiddels respectabel rijdersduo van Hulkenberg en Ricciardo, mocht de aansluiting met de top eindelijk weleens gevonden worden.
Na een jaar waarin Renault er niet op vooruit maar juist op achteruit lijkt te zijn gegaan (ze staan momenteel vijfde in het WK), probeert teambaas Cyril Abiteboul echter duidelijk te maken dat ‘wij’ het allemaal verkeerd hebben ingeschat. Zo hoog waren de ambities bij Renault helemaal niet, dat is slechts wat de buitenwereld ervan gemaakt heeft:
Ik denk dat onze acties en investeringen, zoals het vastleggen van Daniel [Ricciardo] en het aannemen van extra personeel mensen het gevoel heeft gegeven dat we hogere verwachtingen hadden voor dit jaar. Maar dat is niet zo. We hebben weliswaar te weinig geleverd, maar mensen hebben ook teveel van ons verwacht.
Abiteboul heeft het naar eigen zeggen wel heel zwaar met deze discrepantie:
Het is een heel zwaar seizoen, met afstand het zwaarste dat ik heb meegemaakt. Maar louter op basis van de verwachtingen. Onze echte doel was de vierde plaats. Dat is ons niet gelukt, maar we zijn vijfde.
Ja ja, het is allemaal niet makkelijk voor Cyril. Gelukkig is er vermoedelijk ook voor hem weer dat volgende jaar:
We weten dat we een aantal problemen met onze auto hebben, maar daar kunnen we weinig aan doen. We moeten het oplossen bij de auto voor volgend jaar. De auto van dit jaar heeft al ver voor de zomerstop zijn laatste grote update gehad, ik ga jullie niet eens vertellen wanneer. Alles wat we nog leren kan nuttig zijn, maar het meeste daarvan gaat in de auto van volgend jaar zitten.
Waarvan akte.
Robert zegt
Het is maar goed dat Renault een Frans team is en niet Italiaans, want dan had Abiteboul al lang z’n spullen mogen pakken. Het is niet minder dan een afgang, dat je het ene klantenteam (Red Bull) inruilt voor het andere (McLaren, en er dan nóg niet in slaagt om dat enige klantenteam vóór te blijven.
autodrome zegt
@RRRobert: achteraf is de koe in de kont kijken, die Abifool blues heel hood vd toren in het begin van het seized. Nu is het verhaal 180 garden gedraaid door de feiten. Die man moet weg, het management is het probleem bij Renault die maken keer op keer de verkeerde keuzes ….
gandini zegt
@autodrome: Speltip 23: Zet volgende keer even auto-correct uit…
Verder ben ik het trouwens wel eens met jouw reactie, maar het leest wat lastig.
VeniVidiVici zegt
@gandini: Mwah… of gewoon een comment nalezen alvorens op Versturen te drukken…
vroaaaaaaaaaar zegt
@venividivici: Pot. Ketel. Zwart?
Volvo_440_turbo zegt
Ben ik nu de dommerik of mag je niet het beste verwachten in
de F1? En dan zeker van Renault met zo’n rijke F1-historie. Of ben ik blijven hangen in het Nigel en Ayrton tijdperk?
isn1981 zegt
Ik las de titel en enige wat ik kon bedenken was dit wordt lachen….na het lezen van de tekst vind ik het vooral triest.
notsobig zegt
Komische vent die Cyril Abiteboul… Nee Cyril Abiteboul, de buitenwereld heeft inmiddels geen verwachtingen meer na alle loze beloftes van jou…
emping zegt
Mensen die iets verwachten zijn niet al te slim….
harrie zegt
Cyril heeft compromitterende informatie over zijn meerderen.
Anders is zijn aanblijven niet te verklaren.
vaakbenjetebang zegt
@harrie: Volgens mij heeft Abiteboul voornamelijk verantwoording moeten afleggen aan Ghosn en die is inmiddels wieberen, dus die vuile was kan hij alvast niet meer dreigen buiten te hangen.
iphonistvongates zegt
Gelukkig heeft de gehele binnenwereld van Renault Sport F1 al haar verwachtingen waargemaakt zien worden…..het universum streeft immer naar balans, ook in de rollercoaster die autosport heet.
macchina zegt
Vijfde inderdaad met hun budget, en als ze vierde hadden willen worden hadden ze 50% meer punten moeten pakken. Ik weet dat ze het geheel (volgens verwachting na die emo moves) slecht gedaan hebben, maar eigenlijk voelt het voor mij goed dat McLaren het zo goed heeft gedaan met veel minder geld en veel meer lol in het team en bij de rijders.
macchina zegt
@macchina: smooooooooooth… operator
cbsevenfifty zegt
Famous last words.
techniekmeneer zegt
Als je ook maar iéts verwacht van Renault verwacht je eigenlijk al te veel… Wel erg sneu dat ze er zo op reageren..
mpgc zegt
Ik denk dat Renault de F1 na 2021 gaat verlaten. Om op het niveau van Ferrari en Mercedes te komen moeten ze evenveel zo niet meer investeren dan die beide merken. Dat hebben ze sinds hun terugkeer nooit gedaan. Op deze manier doet het F1 avontuur de reputatie meer kwaad dan goed. Dat zal Men niet voort willen laten duren. Heel jammer, want Renault heeft een heel rijke historie in de F1.
b088y zegt
als je ziet wat Renault doet met een beperkt budget en zeer matige coureurs, vind ik het nog knap wat ze voor elkaar krijgen. Zeker gezien ze net zijn begonnen in F1 en de bescheidenheid van het team.
rickthestig zegt
@b088y: Ricciardo een matige coureur. Jij kijkt zeker voor het eerst dit jaar?
b088y zegt
@rickthestig: sarcasme…
maferick74 zegt
Als ik met Doutzen Kroes in bed lig verwacht ik ook een wereldnacht, niet dat ze dan de hele nacht Fries gaat babbelen en verhalen verteld over dr paard en S. James. Damn ik mag toch wel iets verwachten?
maferick74 zegt
@maferick74: vertelt
rolov zegt
@maferick74: als ik een wilde nacht wil is doutze wel de laatste aan wie ik denk.
oldebronx zegt
Door die Netflix serie ben ik wel in gaan zien dat die Cyril een “bijzondere” man is. In mijn ogen een onsympathiek emotioneel onvolwassen haantje… Maar dat blijft mijn mening natuurlijk
Dutchdriftking zegt
Tja, ik vind het vooral heel vervelend voor Ricciardo. Hij wordt er niet jonger op, en zijn kans om ooit wereldkampioen te worden lijkt kleiner dan ooit…..
technofreak zegt
@b088y: Ik verslikte me in m’n koffie aan het begin van je comment, maar bij “en de bescheidenheid van het team” proestte ik het met de snelheid van een ploffende Franse tor over m’n laptop! Bedankt voor dit plezier op deze druilerige herfstdag!!