En het komt nog snel ook!
Niets is zo moeilijk als een kleine, goedkope en briljante auto ontwerpen. Natuurlijk heeft Gordon Murray met de McLaren F1 een absolute automobiele mijlpaal bereikt, maar de Renault Twingo die rond dezelfde periode uitkwam was nog veel knapper en briljanter.
De Twingo was klein, licht, zuinig, ruim, relatief comfortabel, modern, praktisch en werkelijk spotgoedkoop. Het was de Eend van de jaren ’90. Commercieel gezien heeft de Twingo Renault ook geen windeieren gelegd. De tweede generatie van de Twingo was iets generieker en de derde generatie. Tsja, dat is een verlengde Smart met een Renault logo erop. Best een guitig autootje, zeker in GT-trim. En je hebt achterwielaandrijving, maar ook een van de meest overijverige tractiecontrole en ESP systemen aller tijden.
Het is niet zo dat de huidige generatie het heel erg slecht heeft gedaan. Renault wist er jaarlijks o’n 4.000 te voorzien van een geel kenteken. Helaas kwam vorig jaar het klad in de verkopen en halveerde de verkoopcijfers naar iets meer dan 2.000 Twingo’s. Hoe nu verder?
Het Franse AutoPlus heeft goed nieuws: de Twingo blijft gewoon onder ons. Renault heet bevestigd dat dat (onlangs gefacelifte) Twingo gewoon leverbaar blijft. Maar wel is er een grote verandering: alle Twingo’s worden elektrisch. De auto gaat Twingo Z.E. heten. Het is natuurlijk de Franse variant van de Smart Electric Drive. Niet alleen qua concept, maar ook qua aandrijflijn. Die zal hoogstwaarschijnlijk identiek zijn.
De Twingo Z.E. zal hoogstwaarschijnlijk onder de Zoe gepositioneerd worden. Dat is op zich ook wel logisch, want de Zoe werd onlangs ingrijpend verbeterd. Het interieur ging er met sprongen op vooruit en dankzij nieuwe accupakketten kan de Zoe veel verder op een lading rijden. Dat laat ruimte voor een eenvoudige stadsauto met een kleiner accupakket (waarschijnlijk 17,5 kWh), kleinere reikwijdte (160 km) maar ook een veel zachter prijskaartje. De Twingo Z.E. wordt op de Salon van Genève onthuld.
royaledeluxe zegt
Spijtig dat ze daar nooit geen RS modelletje van gemaakt hebben. Zo een bommetje zijn geweest met die achterwiel aandrijving en het lage gewicht.
Dutchdriftking zegt
@royaledeluxe: Zeker! Een gekietelde 1.2 met zo’n 160pk, handbak en uitschakelbare veiligheidssystemen, dan krijg je zeker een leuk ding.
mikje90 zegt
@dutchdriftking Goed plan!!!. Dan heb je bijna een reïncarnatie van een Clio V6. Een drie cilinder met een half open pijp klinkt vast ook heel leuk.
christian85 zegt
@mikje90: kom er niet mee op de snelweg want je gaat alle kanten op (ervaring)
blo3to3t zegt
@dutchdriftking: maar nog steeds hetzelfde model als waar je buurvrouw van midden 50 ook haar boodschappen in haalt.
Dutchdriftking zegt
@blo3to3t: Dat is met iedere hot hatch ook zo, ik zie het probleem niet.
thomasthomas zegt
@royaledeluxe: nou ja bommetje…
Robert zegt
‘relatief comfortabel’ is in dezen het eufemisme van de dag. Ik heb er recent een gereden (was de goedkoopste bij de Bo-rent). Wát een drol op wielen is dat ding, zeg. Een en al kabaal, vaag sturen en spoorzoeken zodra je de snelweg betreedt en snelheden boven de 100 km/u aandurft. Ik was blij dat ik deze aan het einde van de dag weer zonder kleerscheuren kon inleveren.
aerotic zegt
@RRRobert: Geen idee waar jij je rijbewijs bij hebt gekregen, maar als je van geluk spreekt dat je een nieuwe twingo niet in de prak hebt gereden kan je beter de fiets pakken.
Robert zegt
@aerotic: heb jij naast mij gezeten, soms? Makkelijk bashen vanaf je toetsenbord, hè.
Met 30+ jaar rijervaring en een keer of twintig de aardbol rond durf ik wel te kunnen beoordelen of een auto veilig aanvoelt of niet.
leko zegt
@aerotic: met onze nieuwe Twingo in de Eifel gereden, bochten en glooiingen, rijdt best leuk met achterwiel aandrijving, trekt ook heuvel op leuk voor 1 ltr 3 cilinder.
knapzuur zegt
@rrrobert: ..of je bent een angsthaas of je had een afgeragd hok want zelfs de eerste generatie kan je prima tot zo’n 150 km/h jakkeren, ok op de teller dus in werkelijkheid zal je 130 rijden ofzo maar toch.
Robert zegt
@knapzuur: het ding was nog geen jaar oud, maar afgeragd was -ie zeker. Ze hadden niet eens voldoende stickers om alle oude schades rondom te markeren, dus zelf maar even wat fotootjes rondom gemaakt. Bij inname nam men ook de moeite niet meer om er een visuele controle op los te laten. Ik kreeg de borg ook gewoon terug.
Maar nee, een feestnummer is zo’n Twingo zeker niet. Kun je in deze klasse véél beter een Up!/Mii/Citigo rijden, zoveel is zeker.
lekbak zegt
@RRRobert: de eerste generatie was dat beschreven succesnummer wel. De nieuwste is inderdaad weinig bijzonders.
114i210pk zegt
@RRRobert: Zeer zeeer zeeeer slechte auto’s. Bouwkwaliteit zwaar ondermaats, laat staan weggedrag. Ze zouden echt verboden moeten worden.
workhardplayhard zegt
@rrrobert: Als ik met mijn Starlet uit 1997 prima lange afstanden kan reizen op de snelweg, dan moet dat ook veilig en rustig kunnen in een nieuwe Twingo…
Robert zegt
@workhardplayhard: mee eens, leeftijd zegt zeker niet alles. Ik heb in m’n vorige baan een tijd gekend dat ik een à twee keer per week 330 km naar een project reed. De werkgever stelde daar een auto voor beschikbaar in de vorm van een Peugeot 308. Dat ding was een verschrikking in vergelijking met de 25(!) jaar oudere Audi 100 die ik privé reed. Dus na drie weken pendelen toch maar gekozen voor de kilometervergoeding en de eigen auto weer gepakt.
Calimero zegt
De Twingo 1 en 2 waren leuk. de huidige Twingo generatie doet mij niets helaas.
Er werd destijds gezegd dat er stijlelementen in zouden zitten van de R4 en R5 ?(R5 weet ik niet zeker)
Maar ik zie het nog steeds niet. Ik vind het nog steeds een auto die in mijn beleving teveel op een Fiat 500 (319) wil lijken.
Design_Driven zegt
Ik heb het altijd een leuk autootje gevonden, zeker leuker dan de Smart variant. Jammer dat hij wat onderpowered of in elk geval at traag aanvoelt. Hier in het VK wordt hij niet meer verkocht, echt een succes is het nooit geweest hier.
Een elektrische versie is natuurlijk heel logisch en zal het hopelijk ook best goed doen, als ze de prijs en range een beetje voor elkaar krijgen. Ik hoop dat ze de volgende generatie gewoon weer zelf doen, zonder Smart.
thomasthomas zegt
Eerste Twingo was vooral leuk en goedkoop. Mijn zus en mijn moeder kochten elke 2 jaar weer een splinternieuwe met iets meer opties en legde dan 2000 euro per stuk bij. Dat is wel leuk autorijden.
lekbak zegt
Toch jammer dat er weer zo’n beperkte range komt. Die auto’s zijn verder prima in staat om zo nu en dan 500km mee te rijden. Dat zou ze ook geschikt maken als enige auto. Dat de nieuwe generatie kleine auto’s dat niet kan omdat de range echt te beperkt is zorgt ervoor dat het dus echt tweede auto’s zijn. Jammer, gemiste kans wat mij betreft.
mashell zegt
@lekbak: het is natuurlijk wel een kleine auto, daar past gewoon geen grote accu in. De range is voor jou en mij te beperkt maar ook voor de thuiszorgmedewerker die cliënten bezoekt? Of inderdaad als 2e auto om de kinderen naar school te brengen (hoewel ik daar de stoep of fiets een beter middel voor vind) of de boodschappen te doen.
lekbak zegt
@mashell: natuurlijk is er een markt voor. Maar de veelzijdigheid is eraf. Als de thuiszorg er klaar mee is gaat zo’n ding de tweedehands markt op en voor de particulier is dit gewoon heel erg beperkt.
Mijn buurvrouw heeft een 10 jaar oude aygo. Ze is er laatst mee naar Rotterdam gereden (250km enkele reis). Dat soort dingen moet gewoon kunnen als particulier. Over een aantal jaar moet een alleenstaande, die dagelijks maar enkele tientallen km’s maakt dus persee twee segmenten hoger rijden om die veelzijdigheid te behouden. Dat vind ik jammer. Hier had best een accu in gepast waarmee die zo’n 300km ver had kunnen komen (wltp). Dan kan je met een keertje snelladen onderweg gewoon nog overal komen. Nu is de accu na anderhalf uur snelweg gewoon leeg. Of in het geval van 17,5kwh accu, binnen 1 uur.
dare2think zegt
@lekbak: Helemaal mee eens. Een auto is voor veel mensen een hoop geld, die moet alles kunnen. Maar al te veel mensen op deze wereld kunnen zich de luxe om aan het milieu te denken niet veroorloven.
vondick zegt
@lekbak: Klopt niet, naar Rotterdam rijden is maar 10km
henkp1 zegt
De eerste Twingo is geniaal
De tweede Twingo is gewoon erg goed (best verkochte auto in Nederland geweest)
De derde Twingo is goed en leuk, maar niet ieders smaak.
EV variant is prima natuurlijk.
Over een paar jaar komt de Twingo IV, die weer door Renault alleen wordt ontwikkeld; zal wel weer een voorwielaandrijver zijn.
bernoulli zegt
Blijft raar dat ze bij dat gebakje geen frunk hebben gemaakt. Liggen je net gekochte Cornetto’s te smelten in de kofferbak op het motorblok.
henkp1 zegt
@bernoulli: Smelten? Valt best mee. Alsof je elke dag een doos cornetto’s haalt. Bovendien doe je die meestal toch bovenin de tas/doos dus ik zie het probleem niet zo.