Qua aantallen althans.
De elektrische auto blijft de gemoederen bezig houden. Voor sommigen is het de automobiele toekomst, andere mensen denken dat het concept gepaard gaat met enorm veel nadelen. Hoe het ook zij: autofabrikanten moet hun pijlen ergens op richten. De Renault-Nissan Alliantie was er destijds erg vroeg bij met een range van elektrische auto’s. Daar hebben ze nu een belangrijke mijlpaal mee bereikt.
Renault heeft sinds hun elektrische renaissance in 2011 namelijk de magische grens van 200.000 bereikt. Zoveel auto’s zonder plofmotor heeft het Franse merk weten te verkopen. Daarvan rijdt overigens de helft rond in Frankrijk. Het hoeft geen betoog dat de meeste successen relatief recent zijn. De afgelopen vier jaar is Renault -volgens eigen zeggen- het meest succesvolle merk in Europa op het gebied van elektrische auto’s.
Renault heeft het voordeel dat ze het niet hoeven te hebben van een enkel modelletje met een elektrische motor. Nee, ze hebben een complete range aan elektrische auto’s. Op dit moment zijn dat de Twizy, Zoe, Kangoo EV en Master EV. Van de Zoe werden er in 2018 maar liefst 38.448 exemplaren verkocht, de Kangoo Z.E. ging 8.747 over de spreekwoordelijke toonbank. Mede dankzij het succes van die modellen is 1 op de 3 elektrische auto’s in Europa een Renault, aldus Renault.
Het is overigens wel grappig dat er letterlijk met geen woord wordt gerept over de Fluence Z.E., een absolute mispeer met een schrikbarend korte range, lange laadtijd en omslachtige leaseconsturctie voor de accu. Renault heeft zijn pijlen meer gericht op de toekomst: in 2022 is het de bedoeling dat 10% van elke gebouwde Renault geheel elektrisch is. Gelukkig wordt de range aan EV’s dan ook uitgebreid.
mikje90 zegt
Allemaal mooi. Maar die Renaults zorgen voor de meeste storingen in laadpunten.
str8six zegt
@mikje90: Renaults zijn rijdende storingen.
KEV9 zegt
@str8six: ik rij sinds 6 maanden een hagelnieuwe Renault Espace , hiervoor een A8 4.2 TDI.. de afgelopen zes maanden totaal geen storingen gehad.. en als ik de waslijst met alle storingen van de A8 hier neerzet loopt de database server van Autoblog tegen het rooie aan van zijn kunnen.
wahltiroler zegt
@soulmaster: zelfde geldt hier met onze voorgaande A3 en coulance service ….
tortuga zegt
@Soulmaster: heb jij geluk met die Espace… en dat zeg ik niet sarcastisch
potver7 zegt
@str8six: je spreekt uit ervaring, neem ik aan?
monsieurleloure zegt
@str8six: mijn Vito heeft al meer elektrische storingen te pakken gehad in 1 jaar dan mijn Trafic in 4 jaar tijd.
Een remlichtschakelaar, microswitch in de deur en raambedieningsschakelaar. Renault geen één storing….
Jochempie zegt
@str8six: Sinds de Laguna III is de storingsgevoeligheid van Renaults gigantisch gedaald. Ze bouwen nu echt degelijke auto’s.
rs72 zegt
@str8six: Gelukkig heeft Renault wel een uitstekende diagnostic systeem
https://i.gyazo.com/2caf561e84f7e0201e9d2b05fed4a725.jpg
miata93 zegt
Mooie prestatie. Bereikbaar voor de ‘gewone’ man, en kwalitatief (redelijk) goed.
mikje90 zegt
@miata93: eh nee.
wahltiroler zegt
@mikje90: eh jawel hoor ee rijden ee hier genoeg rond.. zonder problemen…
zelfs in de Winter bergop
jpoers zegt
@mikje90: eh jawel, dr zijn wel eens batterij problemen maar ivm huur/eigendom renault ook goed opgelost. Verder geen noemswaardige gebreken. Dus prima auto voor de gemiddelde.
gandini zegt
GVD, ik klikte er dus op door die super-Zoë. Tegen beter weten in hoopte ik dat “400 pk elektrisch” die nieuwe mijlpaal zou zijn.
jeppie zegt
@gandini: jup je bent niet alleen
Dutchdriftking zegt
Elektrische wagens verkopen zonder Tesla imago, serieus een kunst!
mashell zegt
@dutchdriftking: ik zie dan anders, een bruikbare en betaalbare electrische wagen als de Zoë kun je ook zonder enorme hype of allerlei belastingkortingen ook prima verkopen.
haaren zegt
dus 200k in 8 jaar is een mijlpaal, verdeeld over 5 modellen???
is gewoon niets meer dan gelul in de ruimte.
ghost zegt
@haaren: misschien doe jij het niet maar ik ben een groot voorstander van “Celebrate Succes”.
Als er dan ook nog een leuk speciaaltje uitkomt die hebberig maakt, ben ik nog blijer!
Gulli zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
pignon zegt
Is toch knap. Terwijl de Duitsers lachend wegkeken bij de eerste Prius is Renault vol aan de slag gegaan met de volgende stap; full electric. En dan ben je niet alleen de eerste, ook de meest ervarene. Maar de credits gaan op autoblog natuurlijk naar auto’s als Jaguar ipace, audi en Mercedes eqc, want premium ?
caprio zegt
Ik rij een Renault CC sinds 2005, zonder enige storing tot op heden, gewoon zijn beurten en verder niets. Heerlijk. Ik had een Volvo met heel veel elektrische storingen
emping zegt
Dat ze die Zoë zo maar eens over de toonbank lieten gaan. Wat een tof bakkie zo.