De kersverse Renault-baas heeft kennelijk grootse plannen met Alpine, zo moet het kleine sportwagenmerk een mini-Ferrari gaan worden.
Gemaakt voor autoliefhebbers, (meestal) aandrijving op de achterwielen, leuk uiterlijk, Europees, (vaak een) middenmotor, vanaf volgend jaar allebei F1-teams. Wie er even over nadenkt, kan tussen het Franse Alpine en het Italiaanse Ferrari wel een paar gelijkenissen noemen. Maar verschillen zijn er ook. Zo heeft Ferrari een stuk meer modellen in de showroom staan, liggen de Italiaanse prijskaartjes wat hoger en is de geschiedenis van Ferrari minder… Vlekkerig.
Alpine wordt mini-Ferrari
Toch schijnt de kersverse Renault-baas Luca de Meo die verschillen niet zo goed te zien. Of althans, in de toekomst moeten die er minder zijn. Volgens BNN Bloomberg heeft De Meo namelijk grootse plannen met het kleine Alpine. Hij denkt dat hij de cutting-edge technische kwaliteiten van Renaults F1-programma, kan combineren met het ‘quasi-artisanale werk’ van Alpine. “En op die manier kan je van Alpine een mini-Ferrari maken”, zegt De Meo volgens de site.
De nieuwe Alpine’s moeten dus technischer én ‘ambachtelijker’ worden dan ze nu al zijn. Daarmee wil De Meo waarschijnlijk dat het submerk een nog grotere rol speelt binnen Renault, terwijl de efficiëntie omhoog gaat. Op dit moment wordt de Alpine A110 namelijk in de Dieppe-fabriek gemaakt. Hier bouwen ze 7 auto’s per dag, terwijl de capaciteit op 32 stuks per dag ligt. Een flink probleem aan overcapaciteit, dus.
Overigens is Ferrari niet het enige merk dat Alpine moet na gaan streven. In een memo die hij in september naar werknemers zou hebben gestuurd, zou hij hebben gezegd dat Alpine een ‘Porsche 911-programma’ moet krijgen. Hiermee zou Alpine een kleine serie aan winstgevende elektrische auto’s moeten verkopen. Doelt De Meo hiermee op een serie Alpine’s als een elektrische Alpine A110 GT3 RS, of een elektrische Alpine A110 Targa? De tijd zal het leren, maar vooralsnog klinkt het aardig interessant.
stekkerkoning zegt
Alpine heeft een eigen geschiedenis en die is reuze-interessant. Wees trots op de eigen merkidentiteit en dweep niet met dik verdienende concurrentie.
mnmg71 zegt
@stekkerkoning: ehhh, ik geloof niet dat hij ergens mee dweept maar dat hij een vergelijking gebruikt om duidelijk te maken waar ze naartoe willen. Lijkt me prima toch? Hij noemt zelf welke elementen van henzelf hij wil combineren om de doelen te bereiken.
ty5500 zegt
Lotus lijkt een logischere vergelijking. Maarja, verlieslatende bedrijven zijn niet echt iets waaraan je je wilt spiegelen.
alfalfa zegt
@ty5500: scherp! ?
setz zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
moveyourmind zegt
Of het wat wordt geen idee, maar ben allang blij dat hij iets wil proberen om Alpine voort te laten bestaan als kleine sportwagenfabrikant.
LaLancia zegt
Iedereen spiegelt zich graag aan Italiaanse merken, maar vaak doen die merken het juist beter dan die Italianen…
(Ferrari dan uitgezonderd)
doublechevron65 zegt
Kijk Renault heeft gewoon een eye catcher nodig, met wat paarse broeken gepraat kom je (nu) een stuk verder. Alpine is relatief nieuw, dus zal opgeven te slecht voor het imago zijn. En een beetje interne druk kan geen kwaad.
ronaldotour zegt
@hayte, redactie. Alpine zal het niet leuk vinden als ze een middemoter genoemd worden, of bedoelde je middenmotor?
automobilista zegt
Hier word ik wel gelukkig van, althans ze er geen charactermoord voor over hebben om die auto’s aan de man te brengen
henkp1 zegt
Mooi merk dat Alpine.
Renault ook trouwens, voor de kenners.
jupke zegt
De Alpine A 110 is Fantastisch! Hij klopt helemaal! Als ik het geld had zou ik er een kopen!
Dutchdriftking zegt
Als hiermee er meer gave kleine sportwagens komen welke niet meteen anderhalve ton kosten dan kan ik dit alleen maar toejuichen.
kminne zegt
In eerste instantie wist ik niet zo goed wat ik van die de Meonaise moest denken, maar hij zet in korte tijd wel heel interessante stappen door Alpine veel nadrukkelijker als het sportwagenmerk van Renault neer te gaan zetten. De keuze om het F1 team om te dopen is in ieder geval heel slim, want bij succes straalt het af op de sportwagens en bij failure wordt Renault als merk veel minder geschaad. Sowieso ben ik blij om te zien dat ze doorgaan met Alpine. Prachtige wagentjes, rijden geweldig en houden partijen als Porsche en consorten bij de les om niet maar eindeloos de prijzen te verhogen. In dit segment zou de A110 zeker mijn keuze zijn boven een 718.
AstonMartinDriver zegt
Is mijn alpine premier edition nu een Ferrari Edition Primo ??