Moet je wel voor de topversie gaan, anders zit dat vleugje Alpine er niet op. De nieuwe Renault Austral.
Een compleet nieuwe Renault. Verfrissend. Het is een SUV, wat minder verfrissend. De Renault Austral moet de harten gaan veroveren van mensen die shoppen voor een SUV in het C-segment. Een markt met stevige concurrentie en dus een uitdaging voor de Fransen om van de Austral een succes te maken. Weet de SUV het net zo goed te doen als bijvoorbeeld de Clio in het B-segment?
De voor- en achterkant van de Austral is typisch Renault. De zijkant is wat minder uitgesproken. Maar in de zee van SUV’s tegenwoordig heb je al gauw een inwisselbare vormgeving. In het intro hadden we het al over een vleugje Alpine. Dat is als je voor de topversie gaat. Tegenwoordig noemen ze dat Esprit Alpine bij Renault. Krijg je onder andere zo’n kekke badge op de auto met de A van Alpine. Een C-segmenter dus, deze Austral. De SUV meet 4,51 meter in de lengte, 1,83 meter in de breedte en de auto is 1,62 meter hoog. De wielbasis bedraagt 2,67 meter.
Het interieur voelt bekend aan als je onze rijtest video van de Renault Megane E-Tech hebt gezien. Er zitten twee 12-inch beeldschermen in de auto en het geheel draait op Google-apps. Een sterke verbetering ten opzichte van het oude R-Link systeem. Volvo deed het kunstje al eerder en ook Renault gaat over op Google.
Waar de Megane E-Tech een volledig elektrische auto is, heb in het geval van de Austral nog gewoon met verbrandingsmotoren te maken. Wel allemaal hybride overigens. Instapper is een mild hybride met 130 pk. De overige twee varianten halen 160 pk of 200 pk uit de 1.2-liter driecilinder turbomotor. Dieselen is er niet bij. Zo op het eerste gezicht voelt de motorinhoud wat magertjes voor een C-segment SUV van meer dan 4 meter lang, maar vergeet niet dat de elektromotor van 50 kW en 205 Nm ook meehelpt in het geheel.
De praktijk moet uitwijzen of het inderdaad vlot aanvoelt. De variant met 200 pk moet in elk geval in 5,9 seconden de 100 km/u kunnen aantikken. Overigens heeft de volwaardige hybride altijd een automaat, de mild hybride komt ook als handbak.
De nieuwe Renault Austral komt medio 2022 op de markt. Prijzen volgen in een later stadium. Leveringen van de eerste exemplaren starten in het najaar.
rutgerg zegt
Dit ding is de opvolger vd kadjar dan?
RubenPriest zegt
Ja
basman147 zegt
3 maal is scheepsrecht, zou je zeggen.
hansjeb zegt
200 pk uit een 1.2 driecilinder… Als dat maar heel blijft bij de haastige leaserijder die ’s morgens snel weg moet.
henkp1 zegt
Renault kennende gaat dat heus wel goed hoor.
donjunior zegt
Vreemde keuze om ‘een vleugje Alpine’ toe te voegen.
Alpine was toch een losstaand merk geworden?
Alsof BMW zou zeggen ‘met een vleugje Mini’ .. of Volkswagen ‘met een vleugje Bugatti’
rutgerg zegt
@donjunior: er is natuurlijk wel de Lancia Thema met een vleug Ferrari geweest…
maxidyne zegt
@donjunior: Audi RS2 met een vleugje Porsche. Mercedes 500E ook.
Richmond zegt
@donjunior: nee her is gewoon mee doen met de AMG, M, S line van de Duitse 3. Gewoon marketing. Dan is het alsof jr bij de club hoort van de sportieve rijders..
henkp1 zegt
Nee, alsof BMW een M-pakket of M-accessoires op de standaard modellen doet. Hé…
Edge zegt
Dat interieur zit er wel fraai uit, maar het exterieur vind ik minder geslaagd. Door die vouwen boven de wielkasten oogt de auto hoger en stukken smaller dan de Kadjar die hij vervangt. En ook die donkere Renault logo’s, dat ziet er echt niet uit.
ericc zegt
De nieuwe Alfa Tonale vind ik beter geslaagd. Dit lijkt een 13 in een dozijn SUV, terwijl de Alfa een veel beter familiegezicht heeft en opvalt als Alfa.
pignon zegt
@ericc: dat lijkt me dan ook precies de bedoeling van Renault. Het idee om een auto met het succes van een Alfa te maken zal ze niet aanspreken
lecomte zegt
Wat is de functie van dat vreemde elleboog rustbankje zal ik het maar noemen op de middentunnel?
ukbob zegt
@lecomte: in filmpje van AW (sorry autoblog) bleek dat t ding verschuifbaar was. Soort handsteun om het touch screen te bedienen met daaronder bakjes geloof ik..
WinkeB zegt
@lecomte: exact dat volgens mij: om je elleboog op te laten rusten terwijl je tokkelt op het scherm. Kan er wel inkomen dat het iets ‘stabieler’ werkt
henkp1 zegt
Het is een ‘onderarmrustbankje’. Handig met surfen.
mashell zegt
Dat de wagen Austral heet is al onbevredigend, dat ze een “Australe” versie maken is gewoon treiteren! Zoals ik de Koleos altijd Kolossos genoemd heb zal deze gewoon Australië gaan heten of Renault het nou wil of niet!
Edge zegt
Gemiste kans dat ze de mild hybrid niet Australia hebben genoemd, waarbij de I en A dan staan voor integrated assist.
RAW zegt
Tja, je kunt voor minder de naam Alpine ten grabbel gooien. Heb je net moeite gedaan om er een imago mee op te bouwen, breek je deze heel snel weer af door het op een SUV te plakken. Gelukkig blijf ik ver weg van Renaults als privé auto, hoezeer ik er ook mee opgegroeid ben (R16, R18, R25).
dree16v zegt
Pfff nog zo’n babyboomer hok… Snap dat het voor fabrikanten een interessante doelgroep is maar het wordt er niet leuker van op de weg. En die naam, waren de laatste letters op ofzo?
Alfarobert zegt
Austral wordt deze in Australie gebouwd? Met als VW met een Taigo,uit Tailand? Zo klinkt het allemaal wel.
mc96 zegt
Esprit Alpine… Jean Rédélé draait zich om in z’n graf.