Als je er altijd al van gedroomd hebt een coupé-SUV te bezitten hebben we goed nieuws: de Renault Arkana is een stuk goedkoper dan een BMW X6 of X4.
Er was in een ver verleden de Ssangyong Actyon, maar daarna bleef het heel lang stil in de niche van de betaalbare coupé-SUV. BMW kwam natuurlijk met de X6 en inmiddels zijn er een hoop premium coupé-SUV’s. Non-premium coupé-SUV’s zijn daarentegen nog behoorlijk dun gezaaid. Renault komt nu echter met een poor man’s BMW X6 in de vorm van de Arkana.
We zouden willen zeggen ‘de gloednieuwe Arkana’, maar dat is niet helemaal waar. De auto werd namelijk al in 2018 onthuld op de Autoshow van Moskou. Rusland was ook meteen de markt waar de auto voor bedoeld was. Nu is het echter 2021 en Renault acht de tijd rijp om de auto ook elders aan te bieden. In Nederland bijvoorbeeld.
Onze Arkana is wel iets anders dan de Russische Arkana. Sterker nog: de auto staat op een heel ander platform. De Russische Arkana deelt zijn platform met de Dacia Duster, maar wij krijgen de Koreaanse versie. De Samsung-variant van de Arkana die daar wordt aangeboden staat namelijk op het CMF-B platform. Daar staan ook onder andere de Renault Clio, de Renault Captur en de Nissan Juke op. Als je het niet meer volgt: geeft niks, dit mag je meteen weer vergeten.
Iets relevanter is het motorenaanbod. Ook dat is afgestemd op de Europese markt. De Arkana is er namelijk alleen als hybride. Sterker nog: in Nederland krijgen we maar één motorvariant. Dit is de E-Tech Hybrid 145 met 145 143 pk. Overzichtelijk is het in ieder geval wel.
De prijslijst is daarmee ook vrij kort. De Arkana E-Tech Hybrid 145 is er vanaf €32.390. Voor dat geld heb je de Zen-uitvoering. Deze heeft een 7 inch multimediascherm, cruise control, LED-verlichting en diverse rijhulpsystemen aan boord. Voor adaptive cruise control, 18 inch velgen en een 9,3 inch scherm mag je bijlappen. Voor een extra stoere look – en dat wil je natuurlijk als je een coupé-SUV koopt – moet je voor de R.S. Line-uitvoering gaan. Die is er vanaf €37.290.
fabian159 zegt
Ik vind hem mooier dan de bmw suv coupé dingen
adyton zegt
@fabian159: Omdat dat design dan ook echt veel te druk is. Deze is heel gelijkaardig aan de Mercedessen, veel afgeronder en een vrij clean ontwerp. Het ziet er nog steeds niet echt uit, maar soit.
adyton zegt
Hetzelfde onderstel als de clio, captur en juke? Dan is die wel klein. Ben benieuwd in naar het formaat in het echt. Ik dacht dat het een concurrent was voor de x6/ GLE coupe, maar hij is wss nog kleiner dan de x4/glc coupe dan.
mashell zegt
Onderstel is een misleidend woord. Er is immers geen “onder” ding waarop de auto staat, alle onderdelen hangen aan de zelfdragende carrosserie. Zie: https://www.autoblog.nl/techniek-het-chassis-de-ruggengraat-van-de-auto
Bij een platform moet je dan ook denken aan, motoren, wielophangingen, crashstructuren, elektronica, airconditioning units, etc. Maar op hetzelfde platform kun je heel goed grote en kleine wagens maken. Voorbeeld: VW maakt een Polo maar ook een Atlas op MQB basis.
En om het ingewikkeld te maken, elektrische auto’s gebruiken vaak een skateboard architectuur, met een batterij tussen de wielen en dat lijkt dan verdacht veel op een ouderwets onderstel…
net10 zegt
Het gaat om het zelfde platform. De Renault Arkana is een hele goede aanbieding, de auto is 4.58 meter lang, en heeft een mooie, zuinige en moderne hybride aandrijflijn. De Mercedes GLC is 4.655 en de BMW 4.733 meter lang, maar kosten wel bijna € 30.000 meer. Je koopt dus twee Renault Arkana’s voor de prijs van een Mercedes GLC of BMW X4, dat moet je wel erg graag premium willen rijden.
mpgc zegt
@net10: die Renault zal best een prima aanbieding zijn. Hem vergelijken met een Mercedes of een BMW X4 is echter een beetje optimistisch. Er is een reden waarom die auto’s zo veel duurder zijn. En dat is niet alleen de badge. Ik heb vele jaren met veel plezier Renault gereden, prima auto’s voor het geld. Maar ik zou mijn 320i echt niet willen inruilen voor een Talisman 😄
fabian159 zegt
Voor mijn huidige audi a4 reed ik een Talisman, op zich prima auto, ik kwam uit een c-klasse maar qua luxe beleving lopen beide voorgangers toch sterk achter op een audi a4. Maar ik zou de talisman toch verkiezen boven de c klasse (2016, 180d amg line, manueel)
mashell zegt
Vroeger was het leven veel simpeler, dan ging je met pensioen en wilde je een Captur met fietsenrek. Nu twijfel je tussen een Captur of een Arkana met fietsenrek! Beide vind ik zeer geslaagde wagens, Laurens van den Acker is gewoon de top als het op autodesign aankomt.
adyton zegt
@mashell: Een Captur heeft wel de nieuwe designtaal van Renault. Bij deze zie je wel al dat het ontwerp al 3 jaar oud is. Het interieur is wel up-to-date.
The Stig NL zegt
Deze vind ik zo mogelijk nog lelijker dan de BMW X4… Wat een misbaksel, ik vind het Renault from hier echt totaal niet op passen.
Werner zegt
En dan 3 foto’s erbij? Of ligt dat aan de app?
MrHyde zegt
Dus voor €4000 a €5000 extra bovenop een Captur, heb je een Captur met minder bagageruimte en een ruitenwisser minder.
Wat dat betreft hebben ze inderdaad goed naar de premium merken gekeken met hun onpraktische SUV’s.
Johanneke zegt
Ik hou wel van deze levensstijl. Zo heb ik in het midden van mijn tuin een enorm rotsblok van 5 bij 5 laten plaatsen, ik vond de tuin namelijk veel te praktisch. En het bovenste rekje van mijn vaatwasser heb ik eruit gesloopt. Ik hou van onpraktisch design.
mashell zegt
Ach ja, je kunt een heel praktische stationwagen rijden die je alleen bij een verhuizing helemaal vol pakt en dus bijna nooit echt gebruikt of iets moois waar je elke dag een glimlach van krijgt. Ik zou het wel weten, als ik ga verhuizen huur ik wel een busje…
Dat rotsblok kun je overigens gewoon laten liggen, noem het “de verbintenis met het verleden” en het is kunst.
Johanneke zegt
Naast het feit dat ik 3 koters achterin heb zitten, plus een dubbele kinderwagen, plus een buggy, plus slaapspullen, plus nog meer zooi.
Even tafeltje ophalen, oh wacht busje huren.
Oude koelkast is kapot, even naar de stort brengen, oh busje huren.
Even langs de IKEA voor een nieuwe kast oh bezorgkosten.
Gooi de fiets even achterin, oh kan niet.
Ik krijg een grotere glimlach van een potente ruime stationwagen omdat die mooi / praktisch / comfortabel / snel / zuinig kunnen zijn, dan zo’n auto als deze die de negatieve kanten van een coupé met de negatieve kanten van grote auto combineert en eigenlijk nergens in uitblinkt. Want serieus, noem de kwaliteit van deze auto ten opzichte van een normale crossover of een normale coupé. Ik zie het niet. Rijdt minder sportief en zuinig dan een normale coupé. Heeft minder ruimte dan een normale crossover. Wat een debiele compromis.
henkp1 zegt
Nou, dan koop jij toch lekker een stationcar!
faalhaas zegt
Hoger op de wielen is makkelijker vanaf de onderkant sleutelen. Renault begrijpt zn doelgroep wel.
kennone zegt
Ik mis de 5 Turbo tijdperk van Renault zo erg als ik deze ellende zie
Dakhaas zegt
Ik vind het er ook niet uitzien. Maar dat vind ik bij al die zogeheten SUV coupés.. Alleen die van Mercedes vind ik nog redelijk te pruimen.
henkp1 zegt
Prima automobiel zo te zien. Als het interieur net zo is als de nieuwe Captur, dan is dat zonder meer op ‘premium niveau’!
vacano zegt
begrijpelijk dat ze véél markterrein verliezen, produceren enkel lelijke hokken op de Clio en Mégane na.
janvb zegt
Door mijn slechte onderrug zal mijn volgende auto noodgedwongen ook een “hogere” zijn. Als het wat betaalbaar moet blijven in alle opzichten overweeg ik toch ergens de Arkana. En smaken verschillen, veel van die hogere bakken zijn halve tanks. Ook te imponerend in het stadsverkeer. Het Hummer-gehalte ligt me soms wat te hoog… En alle puur elektrische opties in deze klasse kosten je (momenteel nog) een arm.