Renault noemt het zelf een kleine supercar.
Wat als Renault nooit had bedacht om de doodgewone, zwaar overhellende 5 te transformeren in een hete hatchback? Dan was de Renault 5 Turbo er nooit gekomen. Daardoor was deze elektrische 5 Turbo 3E er ook niet gekomen. Het Franse merk durft het weer aan om de populaire hatchback te veranderen in een waanzinnige hatchback, zij het deze keer als EV.

Je ziet hier een ”moderne, elektrische reïncarnatie van de 5 en 2 Turbo”. Dat is inclusief de tegenwoordige specificaties. Het eerdergenoemde vermogen van 500 pk kan de deur uit. Renault communiceert nu een elektrische power van 540 pk. Het koppel is nog wat indrukwekkender. Ja, het is een EV, dus is het koppel gigantisch. Maar 4.800 Nm koppel? Dat hebben we nog niet vaak gezien. Hoe de Renault aan zoveel koppel komt, legt @Wouter uit in de video. Maar om maar eens een vergelijking te maken: een Rimac Nevera heeft bijvoorbeeld maar een schamele 2.360 Nm. De amateurs.

Het ontladen gaat zo snel dankzij 800-volt architectuur. Momenteel is dit onderdeel dat EV’s onderscheid van elektrische auto’s met 400-volt architectuur. Opladen gaat door deze basis ook vlug. Je kunt snelladen met 350kW waardoor je in 15 minuten van 15 naar 80 procent vol gaat. De standaard meetstaf van 10 naar 80 procent zal daar niet heel ver van af zitten. Dankzij een 70-kWh batterij moet je 400 kilometer ver kunnen komen.
Nieuwe basis
Speciaal voor de Turbo 3E hebben Renault en Alpine een nieuw platform gebouwd. Het is dus niet een omgebouwde 5 E-Tech. De nieuwe basis is een stukje langer dan de gewone 5 en de voorruit staat een stuk verder terug. Ook leuk: alle elektrische power gaat naar de achterwielen.
Driften is door het RWD een eitje. Zeker wanneer je de drift-assist-functie inschakelt. Voor wat extra rallygevoel plaatst Renault een grote verticale handrem. De rest van het interieur bestaat uit twee schermen (eentje van 10,1 inch en eentje van 10,25 inch) met Google-software, kuipstoeltjes met zespuntsgordels en veel alcantara.


Sprintsnelheid valt mee
Met zoveel bakken koppel zou je verwachten dat het sprintje naar 100 km/u binnen drie tellen wel gepiept zou zijn. Niet dus. De Renault 5 Turbo 3E doet er ”minder dan 3,5 seconden” over om de maximumsnelheid op de meeste Nederlandse snelwegen aan te tikken. Dat heeft aan de ene kant te maken met het gewicht van 1.450 kilo. Daarnaast is de Renault een echt downforce monster. Daardoor plakt ie lekker aan het asfalt in de bochten, maar heb je ook last van wat meer luchtweerstand op de rechte stukken. De begrensde topsnelheid in de circuitmodus is voor een EV dan wel weer indrukwekkend: 270 km/u.

Wanneer komt de Renault 5 Turbo 3E?
Renault gaat maar 1.980 stuks van de mini-supercar bouwen. 1.980 verwijst naar het bouwjaar van de originele Renault 5 Turbo. Elk exemplaar wordt genummerd en klanten krijgen bij bestelling de mogelijkheid om hun favoriete nummer te kiezen. Nu maar hopen dat je de eerste bent die 69 als lievelingsgetal heeft. De reserveringen beginnen over een paar weken. Voor de spotters: de leveringen moeten in de eerste helft van 2027. Wat de 1.980 gelukkigen moeten betalen, is nog niet bekend.
Nu al genomineerd voor autoblog auto van het jaar :)
Ik blijf moeite hebben met het verbasteren van het begrip ’turbo’, en deze toe te passen op een EV. Maar verder is dit natuurlijk wel een prachtige 21ste eeuwse hommage aan een 45 jaar oud icoon.
@rrrobert eens, is Porsche wel hoofd schuldige aan. Ten eerste door bij de ICE modellen ook inconsequent de term te gebruiken (er zijn veel turbo motoren die niet de term turbo kregen). Eigenlijk alleen de sterkste modellen die de naam Turbo kregen, terwijl soms zwakkere broertjes ook een turbo hadden maar niet die naam kregen. En die terminologie is nu doorgezet richting de EV’s. Turbo is gewoon synoniem voor “snel’ geworden.
Oh wat een heerlijk bommetje! Nostalgie voor mij, zowel mijn moeder als mijn beide omas reden op een gegeven moment 5jes. Nee geen RS Turbo. Was het maar zo’n feest.
Voor het nostalgische gevoel mag Renault het woord Turbo erop plakken. Heb ik een stuk minder moeite mee dan Porsche die het woord Turbo plakt op een auto die nooit een ICE heeft gehad.
Meer dan geweldig. Wat een lef. Nu de rest van de Europese auto-industrie nog. Alfa, Lancia, BMW, Audi en Maserati: kijken jullie mee!
Peugeot 205 T16-variant in EV vergeet ik bijna. En graag ook ‘sleeper’-varianten in de configurator van de R5 Turbo. Bruin, donkerrood waren originele kleuren. Beige interieur. Variabele demping. En dan bloedsnel. Heerlijk.
4800Nm is natuurlijk veel, maar zal niet door een versnellingsbak heen hoeven en misschien niet eens door een eindreductie. Als je een auto met een verbrandingsmotor met 400Nm hebt, een eerste versnelling van 4 op 1 en een eindreductie van 3 op 1, heb je ook 4800Nm.
Ik wil overigens intekenen op nummer 666. Zal wel geen koopje worden.
Hij is er zo over, dat het cool is :)
Of heet. Hoe je het maar bekijkt.
Voor mij de A29 met 220pk A.u.b. die vind ik al cool genoeg om m’n boodschappen te doen.
0-100 tijd is snel maar inderdaad voor het vermogen valt het bijna ‘tegen’. Maar je stelt dat dit door het gewicht en/of luchtweerstand door downforce komt…dat lijkt me eerder een gevolg van tractie uitdagingen aangezien RWD? Met een top van 270 valt die downforce qua luchtweerstand vast nog wel mee tot 100 km/uur.
Wel heel gaaf en slim dat Renault/Alpina dit soort dingen blijft maken zodat je ‘legacy’ blijft opbouwen. Net zoals de oude 5 turbo dat ook deed!
Edit knop werkt niet, maar het vermogen valt niet tegen, maar bedoelde de acceleratie die bijna ‘tegen’ valt uiteraard.
Grappig dat er veel mensen denk dat de 0-100 tijd iets zegt over hoe goed een auto rijdt. Dit ding weegt nog geen 1500kg, wat in vergelijk met andere EV’s echt niet veel is. Hopelijk gaat dit qua sturen nieuwe bakens zetten. Net zoals de Ionic 5N dat doet met zijn schakelflippers. Qua beleving ook echt een leuke auto om mee te sturen.
Chapeau Renault