Geloof het of niet: als veiligheid je prioriteit is kun je beter een Chinees kopen dan een Renault 5.
De nieuwe Renault 5 is buitengewoon goed ontvangen. Iedereen is fan van het uiterlijk, de journalisten zijn lovend over de rijeigenschappen én de auto is genomineerd voor Auto van het Jaar. Toch blinkt de Renault 5 niet op álle vlakken uit.
De EuroNCAP heeft de Renault 5 inmiddels aan een grondige crashtest onderworpen, en daar haalde de R5 niet de maximale score. De Renault scoorde ‘maar’ vier sterren. Is dat slecht? Nee, maar vijf sterren is tegenwoordig wel de norm.
Aan deze ronde crashtests deden ook veel Chinezen mee (de Leapmotor C10, de Maxus eTerron 9, de Deepal S07 en de Volvo EX30), die allemaal wel vijf sterren haalden. Naast de Renault 5 bleven alleen de MG ZS Hybrid en de nieuwe Sante Fe steken op vier. En de Alpine A290, maar dat is natuurlijk ook gewoon een Renault 5.
De Renault 5 scoorde vooral iets lager op het onderdeel Safety Assist, met een score van 68%. Dat is nog steeds een ruime voldoende, dus dit is geen reden om de auto te laten staan. En het is de vraag of je überhaupt gelukkig wordt van extra veiligheidssystemen.
Overigens is de nieuwe instapversie met 120 pk (waar we recent over schreven), inmiddels ook daadwerkelijk te bestellen. Qua uiterlijk is deze misschien nog wel toffer dan de duurdere versies, want deze heeft übercoole stalen velgen.
Johanneke zegt
Het enige wat ik belangrijk vind is de daadwerkelijke crash. Veiligheidssystemen boeiend, hebben mijn auto’s ook niet.
Barry zegt
Plus de 5 rijdt als een cart. De Seal U haalt de elandtest niet eens.
verdebosco zegt
Absoluut oninteressant dat deze auto 5 sterren haalt. En dan zeker zo’n bliepende Chinees als alternatief? Geen denken aan. Bij Renault kun je al die systemen uitzetten door (2 keer) te drukken op 1 knop. Geen diepe schermen en talloze herhalingen. Niet die dwingende compliance van Chinezen die het boze oog van Xi willen tevreden stellen. Bovendien een mooi ontwerp -in tegenstelling tot vrijwel alle Chinezen- en dan is 4 sterren heel veel (dat zou 8 sterren 10 jaar geleden zijn onder de toenmalige NCAP-norm). En waarschijnlijk een lage score op “safety assist” vanwege die knop. De wereld gaat aan vlijt ten onder. Merci Renault et bonne chance!
JelmerS zegt
De NCAP test is inmiddels zo ingewikkeld geworden met actieve en passieve systemen dat je de score niet meer met een algemeen samenvattende score kan presenteren. Ze zouden het wat meer moeten opdelen zoals dat ook gebeurt met het banden label. Dan pikt iedereen er snel uit wat voor hem/haar belangrijk is. Daarnaast kan je ook sneller zien wat voor basisveiligheid een auto heeft en wat de verschillende optie pakketten aan score toevoegen.
robertvanheerde zegt
Die “übercoole stalen velgen” zijn helaas gewoon wieldoppen. Misschien leuk om die eraf te halen :)
reactief zegt
Jaa dat was wel teleurstellend toen ik daar achter kwam. Had zo mooi geweest…
En helemaal eens met eerdere opmerkingen. Die NCAP zet zichzelf een beetje buitenspel met die focus op de aanwezigheid actieve veiligheidssystemen. Beter apart houden en vervolgens ook echt de kwaliteit ervan testen i.p.v. de aanwezigheid.
mashell zegt
Dat op kwaliteit testen doen ze toch ook? Zijn filmpjes van: https://youtu.be/cTRy43RT9fI
Roskampies zegt
Nou das een bummert. Einde renault 5 revival…
gezondverstand zegt
De Chinezen allemaal maar afzeiken door de ‘autoliefhebbers’ is niet meer dan meehuilen met de wolven in het bos. De rangorde bij EV’s is niet anders dan Tesla-China-Europa/VS.
rogerzz zegt
Als je het leest komt het door de veiligheidssystemen, een sterretje minder. Het zou mij niets verbazen als Chinese auto’s elke 18 seconden een bliepje geven om de illusie te wekken dat een veiligheidssysteem zou werken. Ook heb ik wat filmpjes gezien van Chinese EV’s op een circuit die moeten remmen; dat kunnen ze meestal niet zo goed.
Dat ik deze zin ooit zou typen: ik zit liever in een Renault.
gezondverstand zegt
Bij de Chinese auto waar ik onlangs in reed werkte het veiligheidssysteem anders perfect.
Omstandigheden: donker, zware regenval, geen hand voor ogen te zien.
Zowat onzichtbare voetganger in donkere kleding stak haastig over.
Ik had haar niet gezien of althans niet op tijd. De auto wel.
Rem ingreep.
Zonder de veiligheidssystemen had de dame nu in het ziekenhuis gelegen of nog erger.
maotje zegt
Dat noemt men vooroordelen.
Ga dr nou gewoon eens een keer mee rijden.
Ze zijn in china veel verder met techniek en kwaliteit dan je denkt.
mashell zegt
De rangorde bij EV’s is Korea, Duitsland Audi/Porsche, Tesla, andere Duitse merken, China, Frankrijk, Italië, heel lang niks, Japan. Snellaad snelheid is de index voor hoe geavanceerd de aandrijflijn is.