Renault heeft goed gekeken naar de compacte Honda e en denkt hetzelfde te kunnen doen met een elektrische 5 als prototype.
Fraaie, compacte hatchbacks zie je tegenwoordig nog zelden. De Honda e is een leuke knipoog naar vroeger, maar ook de enige in zijn soort. De tijd van de Peugeot 205, Alfasud Ti en de Renault 5 ligt over het algemeen achter ons. Of toch niet? Renault gaat de 5 nieuw leven inblazen. Hoezee!
Renault 5 Prototype
Het gerucht hing al even in de lucht en nu is het nieuws officieel. Onder de naam 5 Prototype presenteert Renault een moderne interpretatie van het klassieke model zoals we deze kennen. Helaas gaat het nog om een prototype, maar het is duimen dat het concept uiteindelijk tot een toffe productieauto komt.
De Renault 5 Prototype is onderdeel van Renaulution. Dit is het nieuwe toekomstplan van de Franse autofabrikant met de focus op duurzaamheid en vergroening. Tegen 2025 lanceert Renault 14 modellen, waarvan 7 volledig elektrisch en 7 in het C/D-segment. Alle nieuwe modellen van het merk krijgen een elektrische of hybride versie.
Dit prototype is een compacte elektrische stadsauto. Afmetingen en specificaties zijn niet bekendgemaakt. Het is daardoor moeilijk in te schatten hoe compact het retro model echt is. De Fransen laten niets los over een eventuele productieversie van deze auto. Het is echter te hopen dat de Renault 5 inderdaad terugkomt, al is het alleen maar om oude tijden te herbeleven.
deeberton zegt
heel vet detail die “zwevende” mist leds
superflip zegt
Lekker! Ik denk met heimwee terug aan mij R5 Turbo speelgoedautotje waar mijn zoon nu nog volop plezier aan beleefd. Als ze het productiemodel gelijk maken aan het prototype voorspel ik een boom bij de petjes!
rolov zegt
@superflip: dat dachten we ook bij de Honda . Maar helaas.
rwdftw zegt
Die Honda is gewoon te duur. Dat kan je nog zo leuk vormgeven, noviteiten toepassen etc, maar onderaan de streep vereist het een zak euro’s. 35K blijft een bak geld, voor de helft heb je een nieuwe Polo.
rijnounsdoor zegt
@superflip: Pak hem dan weer af van je zoontje! Curlingouders… 😜😉
Dieseltor zegt
@superflip: Petjes, jezus! Ik begin oud te worden. Definieer petjes eens.
vaakbenjetebang zegt
Beetje over the top, maar dat hoort ook zo met een concept car. In potentie gewoon een leuk ding. Hopelijk is Renault wat dapperder dan Honda met de e was met het design naar een prodictieversie vertalen.
cossiekiller zegt
Vaakzijnzetebang…
Maar ik hoop met je mee.
deeberton zegt
het is vooral regelgeving
Dutchdriftking zegt
Gaaf! Een Zoë wordt ik niet warm van, maar deze met 300km actieradius en een fatsoenlijke prijs zie ik helemaal zitten.
rolov zegt
@dutchdriftking: en dat is het probleem he. De Honda kwam ook op 35k terwijl iedereen op 20-25 hoopte
vaakbenjetebang zegt
@rolov: Renault heeft altijd wel (een stuk) scherpere prijzen gehad dan Honda, dus de hoop is nog niet verloren.
techniekmeneer zegt
@vaakbenjetebang: Prijs-kwaliteit he… Honda is in verhouding duur. Maar daar krijg je wel een betrouwbare auto voor terug.
vaakbenjetebang zegt
@techniekmeneer: Laat ik als cynicus reageren en Honda als ijkpunt nemen voor de door jou opgevoerde prijs-kwaliteitsverhouding. Toyota bouwt ze traditioneel minstens zo betrouwbaar, maar een stuk goedkoper. Volkswagen bouwt ze minder betrouwbaar, maar grofweg even duur. Renault bouwt ze minder duur en minder betrouwbaar.
Dat betekent dat een verstandig mens dan de Toyota koopt, een verstandig mens met geld te veel de Honda, een minder verstandig iemand met geld te veel een Volkswagen en een even onverstandig iemand met een beperkt budget een Renault…
techniekmeneer zegt
@vaakbenjetebang: Mooi omschreven.
net10 zegt
Renault heeft inderdaad meestal scherpe prijzen. Wat een leuke auto is deze Renault 5. De Zoe en andere moderne Renaults scoren vaak opvallend goed op kwaliteit, betrouwbaarheid en kosten volgens de occasiontesten en autoexperts.
vondudenstein zegt
Klopt. Omdat het troep is.
mtber zegt
Helemaal mee eens, echt een ontwerp waar je op hoopt dat dit zo min mogelijk wordt aangepast en in de markt wordt gezet.
giulia64 zegt
Fraai. Net als het prototype van Honda….maar daar hebben ze net de leuke kanten van afgeschaafd voor het productiemodel. Hoop dat Renault niet die fout maakt.
EmwEE zegt
En ik zie een nieuw logo.
Ook Renault gaat mee in de vaart der volkeren? Huidige logo is sinds 2015 in gebruik.
machielvdd zegt
Ik zie een oud logo ;) Het lijkt mij dat ze dit vooral gedaan in het kader van het retro-thema, ik verwacht niet dat dit het huidige logo gaat vervangen.
rammillius zegt
Hopelijk betaalbaar en dan zo de markt op gooien! Mooie verschijning
Robert zegt
In een woord: schitterend.
Verschillende mensen trekken de vergelijking met het prototype van de Honda e, maar dat gaat niet helemaal op. Zo was bij de Honda destijds geen rekening gehouden met bijvoorbeeld de kooiconstructie (dat zag je o.a. aan de flinterdunne raamstijlen), en dat lijkt Renault hier beter voor elkaar te hebben.
De definitieve versie zal waarschijnlijk is kleinere wielen hebben, en misschien nog conventionele buitenspiegels, maar ik durf de gok wel aan dat de productieversie verder voor minstens 95% gelijk blijft aan dit prototype.
koeberg zegt
Renault heeft *erg* goed gekeken naar de compacte Honda e . Dit gaat verder dan inspiratie.
mrporter zegt
Wat een leukerd!
volvofox zegt
Ziet er wel goed uit. Snap niet dat iemand warm loopt voor de Honda e, wat een foeilelijk gedrocht.
erwingrunn zegt
Heerlijke auto, graag 1 op 1 naar productie. P.s. wanneer wordt nu eindelijk die app weer eens gebruiksvriendelijk?!
autodrome zegt
Achterbank eruit en een V6 twin turbo op de achteras …..
boomhauwer zegt
zouden ze nooit durven..
vacano zegt
Leuk karretje al hadden de achterste wielkasten even grof mogen zijn als vooraan. Maakt niet uit gaat toch niet in productie
posthumus zegt
Gaaf!!!
Edge zegt
Kentekenplaat erop en verkopen maar. Dit design vind ik enorm gaaf, het is super modern maar tegelijkertijd ook heel erg retro.
spence zegt
Retrolook(alike) met de modernste technieken, ik ben fan !
R5 was mijn eerste auto, dus vol herinneringen.
Estate_of_mind zegt
Was een R5 destijds een Golf of Polo concurrent? Of bestonden segmenten toen nog niet?
henkp1 zegt
De Renault 5 is in 1972 geïntroduceerd en is één van de eerste, misschien wel de eerste, b-segmenter met volwassen rijeigenschappen. De Golf is van 1974 en is iets groter dan de R5 en zat aan de onderkant van het c-segment. De Polo is van 1975 en is qua afmetingen vergelijkbaar met de R5, ook een b-segmenter dus net als toen de Fiat 127 en de Peugeot 104 bijvoorbeeld. Ford Fiësta en Opel Corsa kwamen (veel) later.
De Renault 5 Alpine, een van de eerste hothatchbacks is begin 1976 geïntroduceerd een maand of drie eerder dan de eerste Golf GTI. Die auto’s waren wel directe concurrenten.
PunicaOase zegt
Heel gaaf dit.
spence zegt
En nu hopen dat het niet alweer in de vergeethoek verdwijnt zoals de Peugeot e-Legend concept
lecomte zegt
Ziet er leuk uit! Alleen nog even die verlichte Renault letters weg laten.
HZW zegt
Die wijken wel voor de kenteken platen.
airditude zegt
Ja gewoon niets meer aan doen. Alleen als je ziet wat er bij Honda over is gebleven van het concept…..
massarati zegt
Heel vet!
net10 zegt
Erg fraai, neem de auto snel in productie Renault.
stamp zegt
Weten we allemaal nog hoe ‘vet koel gaaf dik bruut’ de nieuwe Twingo was/ging worden?
Ik vind ‘m geslaagd hoor, met mooie details zo bij de achterlichten van de Turbo’s, de lampen met de ‘super-cinq’ look De super-cinq had die knippers ook zo guitig als een soort wallen onder de lampen / ogen. En de skirts/dorpels en spatbordranden doen ook leuk knipogen naar de GT’s
Maak ’t helemaal mooi door de deurgrepen in de sponning te zetten… lijkt ’t nog meer een driedeurs modelleke. En fijn voor de nagels van moeders de vrouw.
Maar doe alsjeblieft iets leuks met die achterkant. De smalle rechtopstaande lampen werden zowel bij de cinq als bij de super cinq voorzien van een rooster of ‘optisch zwart’ boven de lampen. En gooi er van die grote puisten op rond het kenteken (van de 5). Het knullige knalpijpje van de 5 en super 5 kan achterwege blijven bij een EV natuurlijk…
deSjonnies zegt
Ooit een vijfje gehad maar hier herken ik nix van een 5 in, een vijf had beige bruine schildbumpers en je deurkruk was een uitsparing in het achterscherm, die kunstof bumpers (de Renault 5 was de eerste ermee) waren functioneel en speciaal ontworpen voor het Parijse parkeren.
Ow wacht hij heeft rechthoekige koplampen en een derde deur…..
gorre zegt
Best eens bij Hans Anders langs gaan
kniesoor zegt
Tout suite en production met dat ding ! In ongewijzigde vorm graag . . .
fiscaal zegt
Waanzinnig mooi!
banderas zegt
Ik zie steeds mooie EV concepts met retrolook. De enige die daadwerkelijk is gebouwd is de Honda, maar die is al het stoere kwijt van de concept..
HZW zegt
Ziet er best wel gaaf uit.
HZW zegt
Zal wel maatje Renault ZOE zijn.
En dan graag een RS versie met 2 motoren.
techniekmeneer zegt
Had leuk kunnen zijn….. Had gekund….
doublechevron65 zegt
Zodra de creativiteit op raakt wordt er recycled.
str8six zegt
Heeeeeel erg lekker!
vopo zegt
🥰🥰🥰🥰
iz_person zegt
Renault 5 in kleur geel. Kan niet missen. We beginnen alvast met sparen….
henkp1 zegt
Geweldig leuke auto; laat maar komen!!
gabrielo zegt
Vraag me eigenlijk af of Honda er niet beter aan had gedaan om als concept meteen een 5-deurs neer te zetten, zoals Renault nu doet. De teleurstelling in het uiteindelijke ontwerp zou dan veel minder groot geweest zijn.