Een bommetje op wielen: dat lijkt me de beste beschrijving van de Renault 5 Turbo.
De 5 Turbo wordt aangedreven door een centraal gemonteerde 1397cc turbo motor. Technisch gezien verschilt de Renault 5 Turbo dus radicaal van de normale 5-jes. De eerste serie 5 Turbo’s heeft 160 pk en er werden er 400 geproduceerd om te voldoen aan de Groep 4 homologatie eisen.
Later introduceerde Renault de 5 Turbo 2, waarvoor veel van de lichte (en dure) componenten werden vervangen door standaard Renault onderdelen. Alle race-versies die de fabriek bouwde waren gebaseerd op 5 Turbo 1. Die raceversies kregen ook meer pk’s: 180 pk voor de Cévennes, 210 pk voor de Tour de Corse en wellicht zelfs 350 pk in de Maxi 5 Turbo.
Klinkt goed allemaal, met slechts één nadeeltje: een 5 Turbo was/ is erg duur. Gelukkig procudeerde Renault ook de 5 GT Turbo die technisch gezien veel meer op de normale Renaults 5 lijkt. De 1.4 turbo motor zat gewoon voorin en leverde 120 pk. Daarmee sprint de 5 GT Turbo in 8,0 seconden naar de 100 en haalt de 5 een nette 201 km/u. De 5 Turbo sprint in 6,9 seconden en haalt een gelijke topsnelheid.
(via Jalopnik)
tim zegt
leuke autotjes, maar zijn ze ook achterwiel aangedreven?
Ruben zegt
Geweldige autootjes.
Rick dos zegt
Ach ja de goede oude tijd kinders! Het was toen zoveel malen beter dan nu……jeetje ik begin echt een ouwe *** te worden……
Alwood zegt
niet te geloven hoeveel er over de kop gaan 0_o alleen de maxi’s blijven wel overeind.
verder idd prachtige bommetjes! en niet voor niets zoveel crashes… er zullen er nog veel meer wel over de finish gereden zijn! ontzettend veel en breed gebruikt rally wagentje. :-D
JLJ zegt
Ah, die goeie ouwe tijd waar het publiek nog gewoon langs het traject stond te kijken en de auto’s weer op de weg kon duwen als het fout ging (ik zie ook verdacht weinig marchals). Ik weet hoe je je voelt, Rick! In vele landen bestond ook een 5 Gt turbo merkencup, vandaar dat er zoveel van rondrijden!
Over de auto’s zelf, mijn voorkeur gaat naar de Turbo 1, bekijk het dashboard eens, prachtig!
Bisazza zegt
@Tim:
De dikke versies (uitgebouwde) hebben achterwiel aandrijving en de smalle hebben voorwiel aandrijving..
Pluk (springt) van de Petteflet zegt
Blijft leuk zo’n auto.
ze hebben ook altijd de bijnaam “rijdende doodskisten” gehad.
Maar het zou mij ook leuk lijken om een keer mee te crossen ;)
Rick dos zegt
ff off-topic:
@Pluk (springt) van de Petteflet
LOL! Geweldig jouw nick! haha! :)
@JLJ
Oh gelukkig maar! Ik dacht dat ik de enige was! :)
Karaya zegt
Topauto die oude 5 Turbo, een widowmaker.
Zo maken ze auto’s niet meer.
Maarten zegt
In de categorie renault 5:
http://www.stupidvideos.com/video/Trailer_Pull/
Okok… geen rallycrash en zelfs geen turboversie… Maar het blijft een geweldig filmpje :D
SaxoVTS zegt
Gaaf filmpje. Een crosswagentje met een bepaalde “lieve” uitstraling vind ik altijd. Ze rollen wel snel over de kop :)
De mensen bij 5:09 hebben daar wel even een hoop geluk zeg.
LOWrider zegt
dat is die shit
DeNNi$ - JDL zegt
rolt wel goed :p
Bram zegt
hahaha prachtig zo’n filmpje :P en rollen doen ze idd goed Dennis :P
911 zegt
geweldige karretjes die 5 jes………… spectaculair
@ Maarten
super geinig filmpje het leukste is dat ie met vol geblokkeeerde remmen die berg afdonderd heeeerlijk oom te zien!!
Shrike zegt
Niets veiliger dan toeschouwer te zijn bij dergerlijke rallywedstrijden…
Franqie zegt
@Maarten: Ook een vet filmpje, wel virj dom :)
Citrofiel zegt
Dit zijn allemaal crashes uit een eerder filmpje over rally-crashes. Het is echter wel een leuke ‘samenvatting’.
Boss zegt
@ Maarten; hoewel je eigenlijk al kan raden hoe het afloopt, leuk filmpje.
Wat gaan die dingen snel over de kop zeg, en inderdaad Shrike, erg veilig. Die man bij 1:57 dacht dat ook en maakte daarna wel dat hij wegkwam.
ik zegt
idd!!! lucky bastard die bij 1.58
leuk filmpje met geweldige autos .. maar hebben die autos wel grip op de voorbanden :P
Wouter zegt
“Topauto die oude 5 Turbo, een widowmaker.
Zo maken ze auto’s niet meer. ”
De eerste generatie Clio V6 is ook niet echt een vriendelijk autootje, dus wat dat betreft had Renault goed door hoe het (niet) werkt.
Tombnolz zegt
Een vriend van me z’n vader is Renault-fan. En jawel, hij heeft een R5 turbo staan! En hij rijdt er potverdekke niet mee! Dan heb je een niet-gecrasht exemplaar en dan gebruik je hem niet gebruikt! Doodzonde.
live zegt
ik heb in de tijd het geluk gehad om een jaar te mogen koersen met een turbo 2, zalige tijden waar ik met veel heimwee nog aan terugdenk. Maar inderdaad het is te duur om daar nog mee te rijden, zowel in aankoop als in onderhoud
tommy zegt
dit is het enige dat nog ontbreekt in men collectie dju toch em vant wekend nog voor ons dikke berta gestaan hmmm ma wacht vindt er nog wel 1 geen probleem go go go turboland
stephan zegt
Heb zelf een R5 GT Turbo gehad. Zalige tijd mee gehad. In die tijd (1986-1989) met niets te vergelijken. Ik gaf de BMW- rijders zonder problemen het nakijken. Het enige wagentje dat me toen kon bijhouden was de nieuwste Honda CRX.
Probleem met die wagentje was de onbetrouwbaarheid van de mechaniek. Veel kosten aan gehad en uiteindelijk met spijt in het hart verkocht.
Van 0-100 in jawel 8 seconden en een top van 200km/uur (in jawel 1986 !!)
Capone zegt
Heb in 1987 zo´n 4 maanden zo´n kreng mogen sturen totdat hij bij motregen niet meer deed wat ik wilde. Total lloss en mezelf voor een week of 8 buitenspel gezet om te revalideren. Levensgevaarlijke shit toendertijd.
Jeroen zegt
Toch erg jammer dat alle 5jes hier over één kam worden geschoren, de Renault 5 Gt-Turbo (gebaseerd op de Supersinq) en de Dikke 5 Turbo (gebaseerd op de oer-5) zijn wezenlijk verschillende auto’s!
Even uit mn hoofd de opsomming…
De oer-5:
R5 Alpine (1.4 8v atmosferisch met 95 pk) motor voorin (lengte)
R5 Alpine Turbo (1.4 8v turbo) 115 pk motor voorin (lengte)
R5 Turbo (1.4 8v turbo 160 – 350 pk) middenmotor.
R5 Gt-Turbo (1.4 8v turbo 115-120 pk) motor voorin. (dwars)
De R5 GT-turbo is dus in geen enkele zin de opvolger van de dikke turbo…eerder van de alpine turbo…opvolger van de “Dikke turbo” zou eerder de Clio V6 zijn…
Qua betrouwbaarheid van de Gt-Turbo…dat is allemaal afhankelijk van respect (warmrijden) en onderhoud :)
Jeroen zegt
wijziging op bovenstaande: De R5 Gt-Turbo moet dus niet onder oer-5 staan, maar hoort bij de opvolger…de supercinq…
Jeroen zegt
Ook vreemd dat bovenstaand filmpje in dit onderwerp een Citroen AX is…????
Raynault zegt
Zijn er nog Turbo 2’s in Nederland te koop?
Riel zegt
Check mijn website, daar vind je informatie. Ze zijn zeker nog te koop. Turbo 2’s kosten rond de 20.000 euro tegenwoordig … :(
Chris zegt
Mooi filmpje!
Voor degene die meer willen weten over de 5 GT Turbo, check;
http://www.5gt.nl
froit gtt zegt
Zalig filmke, bangelijke wagentjes.
renault love
antoine zegt
Zie mijn site, mocht je informatie willen hebben over de Renault 5 alpine / alpine turbo.
Riël, jouw site? :-)
Chris, leuke site.
Bert zegt
De 5 gt turbo met 120 pk rijd 204 inplaats van 201,een detail