Wie had dat verwacht: de Renault 5 EV is zeer in trek, nog voordat iemand er een meter mee heeft gereden.
De Salon van Genève 2024 was er niet eentje om over naar huis te schrijven. Nu deed @rubenpriest dat gelukkig wel, waardoor we alsnog verslag konden doen van de beurs. Renault en Dacia stonden er, plus wat kleine merken en Chinese nieuwkomers. Hopelijk was het gewoon even een wat mindere beurs en komt deze succesvol terug.
Dat zo’n autoshow toch zijn vruchten kan afwerpen, ondervindt Renault nu. Het Franse merk had bijna het rijk alleen en pakte dan ook groots uit. De absolute ster van de show was – naast onze collega Ruben – de Renault 5 E-Tech electric.
Deze compacte stadsauto is een retro-mobiel met elektrische aandrijving en is een absolute hit. Nu al! Mensen staan namelijk figuurlijk in de rij voor de Renault 5 EV!
Renault 5 EV enorm succes
Natuurlijk, in vergelijking met de eerste generatie Ford Mustang valt het een tikkeltje tegen, maar vergeet niet dat de Renault 5 niet een spotgoedkope auto is. Oh, daarbij is de concurrentie ook echt moordend. Denk aan auto’s als de Mini Cooper E, Peugeot E-208 en Fiat 500e. De combinatie van 300 km range voor 25 mille en een leuk koetswerk schijnt het dus te doen voor mensen.
Volgens Renault chef Fabrice Cambolive is er een heuse wachtlijst voor de Renault 5. Op dit moment zijn er al 50.000 gegadigden die zich gemeld hebben voor de derde generatie Renault 5.
Luxeprobleem
Volgens Cambolive zorgt dit voor een luxeprobleem, want de orderboeken gaan open in mei en de eerste auto’s worden in september van dit jaar afgeleverd. Cambolive zegt dat de animo niet het probleem is, maar wel dat de productie soepeltjes opgeschaald zal moeten worden.
Fabrice Combolive verwacht dat Renault een hele hoop vreemd-merk-rijders gaat binnenhalen. Daarnaast zullen er ook eigenaren van een Renault Zoe overstappen, evenals mensen met een Renault Clio.
PrettyAwesome zegt
Goed voor Renault!
rollingstoned zegt
“Op dit moment zijn er al 50.000 gegadigden die zich gemeld hebben voor de derde generatie Renault 5.”
Blijkbaar is er dus wél een markt voor leuke, compacte auto’s.
JelmerS zegt
en markt voor een compacte EV zonder een overkill aan PK’s
rollingstoned zegt
Ook dat inderdaad.
Joost zegt
Bij stadsverkeer heb je toch ook meeste voordeel tov ICE met een electrische auto?
Als het er dan ook nog leuk uitziet: ik snap m wel!
Jozo zegt
Gaan met die banaan!
Aansprekend design en goeie prijs, dat werkt.
Blijven roepen dat EV dood is mensen. EV sales van afgelopen januari laten in Europa een 30% stijging zien tov januari 2023.
Mini Joe zegt
Viva La France
Gulli zegt
‘Wie had dat verwacht, gaat het blijkbaar dus tóch om het geld!’
Grappig he, als je hier (en op andere autofora) als leaserijder een elektrowaggie hebt word je bijna verguisd omdat je geen liefhebber bent, je naar de dark side bent overgestapt, en uiteindelijk doe je het alleen maar voor het geld. Want he, die lage bijtelling heeft je toch wel over de streep getrokken toch? Als je dan probeert in te brengen dat je het ook écht wel voor het milieu hebt gedaan wordt dat als slap excuus gezien want elektrisch rijdt toch zo lekker goedkoop? De rijke leaserijder mag lekker alle subsidies binnentrekken en de arme privékoper heeft het nakijken want die krijgt daar niets van te zien.
Ik weet zeker dat als deze Renault 4 minimaal 45k had moeten kosten mensen ineens een stuk minder enthousiast waren geweest (Honda e anyone?) Natuurlijk gaat het ook om het geld, zowel bij de ‘rijke leaserijder met al zijn subsidies’ als bij de ‘arme privékoper’, dus heb aub geen boter op je hoofd. Sorry dat ik wat cynisch reageer maar soms word ik wel een beetje moe van de jaloezie van mensen die zelf niet mogen leasen. Leasen is niet gratis, zeker wel goedkoper dan kopen dus dat klopt. Maar al die dikke bakken die wij leasers 4 jaar rijden zijn goed onderhouden en zijn lekker gezakt in restwaarde, kunnen de arme privérijders ze weer voor een prikkie overnemen. Iemand moet er ooit de volle mep voor betalen toch?
On topic, leuk autootje, ben blij dat er zoveel vraag naar is, privé of lease, het fleurt de wegen zometeen lekker op.
Allison Burgers zegt
Renault 5. De 4 volgt later.
Gulli zegt
mea culpa
degrotemuis zegt
En als een BMW 3-serie opeens 4ton zou kosten en een Alfa Romeo Giulia nieuw 20k zouden meer mensen een Giulia rijden. Natuurlijk telt geld mee, voor iedere koper! Maar feit is gewoon wel dat de leaserijders de afgelopen jaren best stevige voordelen hebben gehad en dat er genoeg leaserijders zijn die puur daarvoor gingen. Dat niet iedere leaserijder een puur voor het geld keuze maakte is ook zeker waar, maar er zijn ook genoeg leaserijders die wel puur voor de lagere bijtelling gingen. En tegen het voordeel op bijtelling bij een EV, zeker in de beginjaren, steekt de stimulans voor privé aangeschafte auto’s nogal magertjes af. Dat maakt de privé EV koper zeker niet arm, want mensen die een nieuwe auto kopen horen sowieso niet tot het deel van de bevolking met het kleinst besteedbare inkomen, maar je kan niet ontkennen dat zakelijke rijders absoluut meer voordeel kregen uit het pakket om EV te stimuleren. Nu komen de meeste tweedehands auto’s in Nederland ook uit de lease, dus als we die EVs deze keer wel binnen de landsgrenzen weten te houden zou dat positief zijn en inderdaad het beoogde resultaat boeken, meer EVs in Nederland op de weg. Met diverse Europese landen die de EV blijven stimuleren in plaats van extra dreigen te gaan belasten dmv afrekenen op het zware accupakket, lijkt die kans helaas verkeken en is de kans aardig dat de EVs hetzelfde pad volgen als de PHEVs.
Ontopic: goed voor Renault dat zo dicht bij het concept blijven ze schijnbaar succes gaat brengen met deze 5. Hopelijk ook in deze kekke kleuren, meer kleur op de weg is altijd goed!
Calimero zegt
Leuke auto (op de foto’s) om te zien. Al zie ik er zelf meer de SuperCinq in dan de originele R5 uit de 70’s zeg maar.
Het “appelgroen” op de meeste foto’s staat de auto erg goed. Het zou leuk zijn om die kleur ook terug te gaan zien op straat zodra de uitleveringen op gang komen.
utregcity zegt
En dan blijkt de versie waar je wel DC mee kan laden toch 35K te kosten en dan haakt iedereen weer af.
Allison Burgers zegt
Die vanafprijs is inderdaad een dikke instinker. Dan kun je beter voor een e-C3 gaan als je een EV wilt voor weinig.
HZW zegt
150 pk is een beetje tam voor een 1350-1450 Kg wegende auto, en 400 km range zijn mooie cijfers, de prijs moet nog blijken of die ook interessant wordt, t.a.v. wat je kan gaan kopen.
Ik zou op de Alpine A290 versie wachten.
tjorque zegt
Mijn Octavia met evenveel paarden en ongeveer evenveel kilo’s vind ik toch gewoon vlot hoor.
Het is maar wat je gewoon bent, maar ik denk niet dat er veel auto’s van dat formaat op de weg zijn die veel vlotter zijn.
slakkie zegt
Als autootje om mee rond de kerk te rijden en soms een beetje verder is 150pk meer dan voldoende. De dag dat onze 2e EV aangekocht wordt, zal het de deze zijn. Super leuk wagentje
RutgerK zegt
Zeker één van de eerste EV’s die als tweede auto wordt gekocht. Wat de auto nog interessanter maakt is de mogelijkheid van directionaal laden voor een schappelijke prijs. Met het onderdruk staan van de salderingsregeling is er meer rondgekeken voor thuisbatterij oplossingen. Een beetje thuisbatterij kost je snel richting de 8-10 duizend euro om te laten installeren. Deze 5 kan een mooi alternatief zijn waarin een thuisbatterij en gebruik als tweede auto gecombineerd wordt.
De 5 staat hier ook op de lijst. De Alpina A290 lijkt uiterlijk iets te heftig te worden.
tjorque zegt
Ik zou dit autootje ook wel willen, maar dan moet ik een autostaanplaats bijkopen (~25k hier in de buurt) voor de Octavia, omdat de oprit te klein is.
Die oefening brengt me dan toch snel weer richting iD7, EV6 of model Y budget.
En twee auto’s onderhouden en verzekeren terwijl er maximaal 10k (beide samen geteld) km’s mee gereden zal worden op een jaar is ook wel zonde van het geld.