De langverwachte Renault 5 E-tech electric is hier en heeft 18 inch stalen velgen.
Renault heeft een naam hoog te houden als het gaat om kleine autootjes. Eenvoudig, charmant, betaalbaar maar zeker niet karig. Iedereen heeft in zijn leven wel op de vluchtstrook gestaan met een compacte Renault. Of het nu de Twingo is van je vriendin of de Clio van @nicolasr, bijna iedereen heeft er weleens in gezeten of ‘m op zo’n gele bergwagen gezet.
Vandaag hebben we de wereldpremière van de Renault 5 EV. Deze langverwachte auto is natuurlijk al diverse malen aangekondigd en we hebben al diverse concepts en previews gezien. Man, de afgelopen dagen lekte het ding harder dan een carterpan van een TVR. Maar nu hebben we alle informatie, afbeeldingen en ongezouten mening voor je, want dames en heren DIT IS DE RENAULT 5 E-TECH ELECTRIC!!!1!!
Maffe naam: ‘Renault 5 E-tech electric’
Even over de naam, die is maf. Iedereen wist dat de Renault 5 een elektrische auto ging worden. Voor Renault was het handig om er ‘E-Tech’ achter te zetten, zodat je niet kan twijfelen over de aandrijving. Voor de zekerheid hebben ze er ook maar ‘Electric’ achter gezet. De snackbar noemt een patatje met toch ook niet een patates frites met mayonaise, opgeklopte eieren olie en vet?
De reden erachter heeft te maken met het feit dat Renault E-Tech gebruikt voor plug-in hybrides en de dat is de R5 niet. Renault is bijzonder trots op de ontwikkelingstijd: slechts 3 jaar! Normaal gesproken duurt het 4 jaar om een auto te ontwikkelen. Dat is spannend, want je wil natuurlijk wel een auto die een beetje uitontwikkeld is.
De Mégane II en Laguna II waren enorm vooruitstrevend, maar waren ook gezegend met kinderziekten. Een belangrijk punt voor Renault is de prijs van de Renault 5 E-Tech Electric: minder dan 25 mille.
Kwartton
Wat krijg je dan voor die kwartton? Nou, een kleine hatchback die staat op het AmpR Small-platform. De Renault 5 E-tech electric is 3,92 meter lang, 1,77 meter breed en 1,50 meter hoog. De wielbasis bedraagt 2,54 meter (best aardig voor het segment), evenals een bagageruimte van 326 liter (ook niet verkeerd).
Goed nieuws voor de bandenlevarancier: de Renault 5 staat altijd op 18 inch wielen die staan op 195/55 R18 banden. Let op, de basis-uitvoering heeft stalen wielen met wieldoppen. Ja, 18 inch wieldoppen op een B-segmenter: het kan anno 2024.
Dan de uitvoeringen van de Renault 5 E-TECH Electric. Er zijn namelijk drie motoren en twee batterijen. Instappen doe je met de versie met 95 pk en 215 Nm. Een stapje hoger staat de variant met 120 pk en 225 Nm, vervolgens is daar de topper met 150 pk en 245 Nm.
Accupakketten Renault 5 E-tech electric
De meest eenvoudige batterij heeft 40 kWh-capaciteit en een actieradius van 300 km. Dat is de prijspakker en interessant voor mensen die de R5 gaan gebruiken als tweede auto of voor hen die in de randstad wonen. Wil je iets meer, dan is daar de R5 met 52 kWh-batterij, die 400 km moet halen. De laadsnelheid voor de 40 kWh-batterij is 80 Kw, die 52 kWh-accu kun je tot 100 kW laden.
Renault heeft alleen prestatiecijfers voor de R5 met 150 pk en 52 kWh-accu voor je. Die gaat in minder dan 8 seconden naar de 100 km/u, in minder dan 7 seconden van 80 naar 120 km/u en kan een begrensde top van 150 km/u halen. Alle andere zijn dus langzamer.
Is dat erg? Bwoah, niet echt toch? Met dit soort stadsauto’s is de vinnigheid van 0-50 km/u eigenlijk veel belangrijker. EV’s voelen tot 100 km/u vaak sneller aan dat ze daadwerkelijk zijn. Wel bijzonder is dat je met de Renault 5 E-Tech electric een aanhanger mag trekken tot 500 kg. Dus mijn zus kan niet mee in de boedelbak, maar een kleine vouwwagen kan gewoon wel.
Massa
Nu we het dan toch over massa hebben. Renault heeft ook de gewichten voor ons en meldt vol trots dat de R5 minder dan 1.500 kg weegt. Dat is valse bescheidenheid, want het gewicht valt flink lager uit. De dikste versie met de grootste accu doet 1.450 kg. De instapper zit zo rond de 1.350 kg. In vergelijking met de eerste generatie Renault 5 is dat enorm zwaar. Sterker nog, zelfs een Renault Safrane was lichter. Maar het is niet noemenswaardig meer of minder dan bij de concurrentie. Die accu’s wegen een hoop, natuurlijk.
We hebben alleen een richtprijs voor de Renault 5 (die 25 mille), maar de auto lijkt wel een redelijk goede aanbieding te kunnen zijn. Auto’s als de Mini Cooper E, Peugeot e-208, Opel Corsa Electric en dergelijke zijn 10 mille duurder.
Dat is in deze klasse een flink verschil. Sterker nog, met die vanafprijs zit de R5 in het vaarwater met auto’s als de BYD Dolphin, Citroën ë-C3 en Fiat 500e. Die laatste lijkt sowieso de grootste concurrent te zijn. Beide zijn een kleine elektrische hatchback met retro-kenmerken.
Wel is de Renault ietsje goedkoper en is de WLTP-range aanzienlijk groter. Kaal is de auto zeker niet, want Apple CarPlay, LED-koplampen, Keyless entry & start en een 10 inch scherm zijn standaard. Naast opties zijn er ook nog een hoop andere accessoires om ‘m naar wens aan te kleden.
Debuut Renault 5 E-tech electric
Ondanks de (relatief) lage prijs, is de R5 niet een typische budgetmobiel. Er zijn uitgebreide mogelijkheden om je auto aan te kleden zoals jij dat wenst. Wat dat betreft lijkt de Fiat 500e de meest directe concurrent te gaan worden van de Renault 5 E-Tech Electric.
De productie van de Renault 5 E-tech electric start deze zomer. Dan staat de auto ook bij de dealers en zijn de exacte prijzen bekend. De auto beleeft nu zijn debuut op de Salon van Genève 2024! Dus mocht je ‘m in het echt wielen zien, weet je waar je moet zijn.
Johanneke zegt
Ik hoop dat het een kwalitatief goed karretje wordt, dan wordt dit een enorm succes, en precies wat we nodig hebben in NL. Een simpele, goede en betaalbare EV. En gewoon een cool design. Komaan Renault, zet het ding goed in elkaar en je hebt een hit.
Dutchdriftking zegt
Raar dat dit niet de auto van het jaar is…
sabrerator zegt
Deze doet volgend jaar mee, want komt pas dit jaar op de markt.
utregcity zegt
Dan had ie al leverbaar moeten zijn.
kilum zegt
Ik hoop wel echt dat dit iets wordt. Dit zou echt ideaal zijn voor m’n woon werk verkeer.
hanstadema zegt
Leuk autootje! De Panda-concepten hebben het feestje niet verpest. Eerder andersom denk ik.
jaapiyo zegt
Kek wagentje hoor, wordt vast een hit.
sabrerator zegt
Fijn dat er leuke kleuren zijn. Aangezien iedereen hier er een koopt in grijs, wit of zwart hebben we in elk geval de foto’s nog.
Idem voor het interieur.
Robert zegt
Wow, wat een sterke aanbieding. Alleen die18″ stalen velgen… Ik denk dat hier nog wel enige winst in rijklaar gewicht en ook kosten valt te winnen. Die bandenmaat is zó exotisch, (autobandenmarkt: één ‘hit’, Conti’s à € 175 per stuk…) dat een beetje spelen met een setje lichtmetaal plus banden met een courante wanghoogte en loopvlakbreedte je serieus geld (en een hoop ergernis, want bovenstaande is in geval van nood nergens te koop natuurlijk) kan laten besparen.
@willeme: mayonaise is een mengproduct van opgeklopte eidooiers, olie en mosterd en een scheutje citroensap, maar dat geheel terzijde.
KEV9 zegt
Eerste wat mijn dochter riep was dat dit haar nieuwe auto gaat worden.
mc96 zegt
Knap hoe Renault dit doet. Een goedkope elektrische auto die er toch hip en chique uit ziet en ook nog een mooie link legt naar het verleden.. Dit heeft alles in zich om, geheel verdiend, een grote hit te worden.
lekkerlinksrijden zegt
ook in het baby blauw, vraag het voor mijn vrouw?
mustang750supersnake zegt
v6 achterin, breedbouwset erop en gas erop
schuurfonds zegt
Die 25k is een richtprijs in Frankrijk, toch? Hij zal hier dan vast een stuk meer gaan kosten.
PunicaOase zegt
Echt goed geslaagd! Nu wachten op de Alpine, want 150 pk is me wat te magertjes..
cossiekiller zegt
Deze moet je gewoon in dat geel of groen bestellen. En uiteraard de 150pk versie, of wachten op de Alpine…
Polo Fun zegt
Ik vind hem wel een beetje naar POEPY ruiken. Gooi d´r maar eventjes 25.000 aan verzet, tegenaan.. Matige cyfers. Wat vindt je van 400pk?
Michel zegt
Benieuwd of ie het waar kan maken. Ziet er kek uit. De Renault 5 GT Turbo blijft de droom, maar als het dan toch elektrisch moet…
pignon zegt
Ik vind hem super gaaf en vooral interessant of de vehicule-to-load echt goed werkt. In Frankrijk bestaat geen terugleververgoeding voor zonne-energie, dus dit kan echt een game-changer zijn op dat gebied. Overdag laad je je R5 vol, ‘s nachts draait zwembadpomp, wasmachine, airco of wat dan ook maar. Hier ben ik echt benieuwd naar.
grandmasterb zegt
Leuk ding, maar hopelijk met andere stoelbekleding te bestellen dan de stro-uitvoering op de foto’s.
Alfonso_Alfist zegt
Echt een leuk wagentje, mijn vrouw wil graag een automaat benieuwd wat ie uiteindelijk gaat kosten met de grote accu en de 100kw laadsnelheid. Die langzame variant is het toch net niet. Ook geinig die stokbrood houder gekke Fransen
Eduardo Cuvelier zegt
Renault 5 E-tech electric – Score :
– Desire : ‘Under Your Spell’
– https://www.youtube.com/watch?v=0pzA32RY-0E