Deze Renault 5 automaat is de perfecte auto voor je verzameling.
Het gekke van auto’s is dat ze zo vertrouwd kunnen zijn. Ergens herinner je de vormen, geuren en geluiden van zijn wagen. Het gekke is, omdat er zoveel auto’s zijn die je niet meer ziet, vergeet je ze min of meer. Daarom werden we heel erg blij van het zien van de advertentie van de Renault 5 automaat op Marktplaats.
De Renault 5 is een verre voorvader van de huidige Clio die je tegenwoordig in de showrooms ziet staan. In principe is het ook helemaal geen bijzondere auto. Er zijn er namelijk miljoenen van verkocht en ook in Nederland was het een populaire auto.
Renault 5 Automaat
Heel af en toe zie je nog een Renault 5 GT Turbo of een andere sportieve uitvoering die door de liefhebbers in goede staat wordt gehouden. Maar dat maakt deze occasion zo leuk, want alles is namelijk lekker eenvoudig en origineel. Het is een Renault 5 Automaat en niet zo maar eentje. Het witte exemplaar is namelijk voorzien van een heus zonnedak. Tegenwoordig willen we allemaal een ‘PANO’, maar deze heeft een dakje dat je echt open kunt vouwen.
Verder zijn de gesloten velgen van deze Renault 5 automaat natuurlijk geweldig. Niet zo sportief als bij een Jaguar XJ220 of zo chic als een Mercedes Maybach. Maar hey: het geeft de auto wel wat smoel. De oranje knipperlichten zijn een lange tijd oubollig geweest. Maar net als de meeste hits van Captain Jack, Höllenboer en Reel 2 Real is oubollig het nieuwe cool.
Bruin interieur
Dit zeer fraai geconserveerde exemplaar heeft een bruingrijs interieur. De auto komt uit 1985 en is dus net zo jong als Cristiano Ronaldo. Of deze Renault 5 automaat ook in zo’n goede conditie is, weten we niet. Wel is de Renault 5 ietsje goedkoper. Deze rijdende tijdmachine staat voor 5.950 euro te koop, namelijk. Interesse? Check hier de Renault 5 advertentie op Marktplaats.
Volvo_440_turbo zegt
Uit de tijd dat ik in het bos kampen bouwde, crossparcours voor de fiets organiseerde voor de buurjongens, met Noppers en Lego speelde, Matchboxautootjes verfde, mijn zus per ongeluk betrapte met haar eerste vriendje, herinneringen, herinneringen…! Wat ik me ook herinner is dat élke auto met automaat supersloom was en Renault roestte terwijl je er naar keek, op 4 jaar was onze R12 compleet verroest en met de R5 hebben mijn ouders ook niet lang gereden, de stukken vielen er soms gewoon al rijdend af als je over een kasseienstrook reed. Sterk dat deze R5 zo goed geconserveerd is gebleven! Waarschijnlijk zijn jullie Nederlandse wegen dan ook wat beter dan onze Belgische ;)
escort77 zegt
@Volvo_440_turbo: deze is geïmporteerd, de eerste jaren waarschijnlijk in een warmer land gereden en daarna door een liefhebber naar Nederland gehaald.
vingers zegt
Daarom is het des te meer bijzonder dat deze , ogenschijnlijk, in goede staat verkeert. Terugkijkend was het een mooie tijd, waar Renaultjes onder je vandaan rotte. Maar wat heeft mijn vader er veel tijd in gestopt om die rotte bakken op de weg te houden.
Goed_Koopman zegt
Mocht ik ooit mijn naam in Franciscus veranderen en in het Vaticaan intrekken, ga ik dit exemplaar zeker overwegen.
MarcoM zegt
Het was een hokje van niks, maar wat een plezier hebben we er mee gehad, met z’n vijfen naar de kroeg en vol gas door de bochten, de voorwielen gilden het uit. Ja, dat deden vroeger.
dirkv zegt
@marcomanta: hahaha, en uit de kroeg ook weer met gillende banden naar huis als of dat de gewoonste zaak van de wereld was;)
z3cabby zegt
@marcomanta: Jaja. Vroeger…toen de Batavieren nog met z’n vijven waren!
MarcoM zegt
@z3cabby: en we kat met een U schreven.
E34M5Touring zegt
M’n opa’s favoriet. Had ook een witte, GTL ofzo. Liep best goed, 1.4 geloof ik. Leuk ding! Hij kocht daarna een Clio, maar dat was het niet voor hem.
Charles Taycan 4S zegt
Zie ze hier nog bijna dagelijks op de Franse campagne rijden! Deze ziet er wel keurig netjes uit!👍
fendercd60 zegt
Wat een mooie wagen is dit toch ook.
KEV9 zegt
Mijn allereerste auto.. de 5 .. wat een heerlijkevauto was dat. Op LPG, tanken voor 8 cent de liter. Niet stuk te krijgen
moveyourmind zegt
Het is niet de meest beheerlijke uitvoering van de Renault 5, maar wel een heel goed geconserveerd exemplaar en de velgen zijn top.
En met een voor die tijd best een luxe en mooi afgewerkt interieur dat uit een auto van een segment hoger lijkt te komen. Toen was het in deze klasse nog heel normaal dat je tegen half beklede deuren aan zat te kijken, de raamstijlen met een stukje armoedig vinyl bekleed waren en er nog niet eens hoofdsteunen voorin zaten.
ikrijdouderommel zegt
@moveyourmind: En dan bestond hier ook nog een Baccara uitvoering van. Met (echt sjieke) lederen bekleding en heel veel andere luxe die destijds normaal gesproken niet op die kleintjes werd geleverd. Prachtig.
Ik heb hem destijds nooit in Nederland gezien, wat niet gek was omdat het ding meer dan HFL 31.000 kostte..
pomoek zegt
rechter buitenspiegel, Klokje in het interieur, gordels achter…koste vroeger allemaal harde guldens!
mark997gt3 zegt
Wij hadden eerst de gele voorganger hiervan. Toen deze in het blauw, BN-57-KK😁
sntial zegt
Na enkele keren door te klikken op dit artikel uit 2007 beland: https://www.autoblog.nl/archive/2007/05/17/pure-euthanasie-golf-gti-w12-concept-650-pk-325-kmu
183 reacties.. Ging vroeger precies wel vlotter. En wat voor reacties 😂
Robert zegt
Check die specs:
ledig gewicht: 670 kg
vermogen: 49 kW / 67 pk
In pk’s per kilo dus 1:10! Da’s een héle nette verhouding voor een auto uit 1985. En dat voor een vraagprijs van nog geen 6 mille.
Kudos ook voor de aanbieder die de tijd en moeite in heeft gestoken om er een serie hele nette foto’s van te maken.
cooper96 zegt
Gehad in diesel uitvoering, weinig roest maar 255000 km. was de motor op
bullzeyersn zegt
Ondanks dat ik net een half jaar een voor mij nieuwe Fabia heb, blijf ik dit geweldige auto’s vinden.
vacano zegt
In Frankrijk, Spanje en zelfs Duitsland zijn er nog duizenden R5 jes in redelijke tot zeer goede staat.
Starten en rijden.
Enkele duizendjes ok en is een auto als je er zorg voor draagt een aardige cent gaat opleveren in de toekomst maar ik zou toch van de automaat afblijven want dat was iets waar de Fransen in de jaren 80 niet véél camembert van hadden gegeten.
dirkv zegt
Leuk wagentje zo’n R5.
Lijkt me lekker om af en toe is lekker in te onthaasten. Gewoon een beetje rond rijden op een mooie zonnige dag.
tjorque zegt
De R5, als ik een auto-collectie kan opbouwen dan is dat er eentje die er echt absoluut bij moet…
Samen met de R4 en een alpine.
pomoek zegt
Waarschijnlijk wordt ik oud, maar ik merk dat de designtaal van moderne auto’s mij gewoon niet aanspreekt. Zeker als je weer eens door autoblog met je neus op de feiten wordt gedrukt en je 15 minuten lang naar een R5 zit te kijken. Het knipperlicht links en rechtsvoor dat even breed is als de koplamp, maar naar opzij en achteren is geschoven, zodat je geen aparte clignoteurs in de zijschermen hoeft op te nemen, de achterlichten die in D-stijl van de auto zijn opgenomen wat volgens mij de eerste keer was dat dit gebeurde ( voel je vrij om mij te corrigeren), de onderste raamlijst die recht naar achteren loopt in plaats van lafjes naar boven toe te buigen, zodat je, ondanks de brede D-stijl, toch prima zicht hebt naar achteren en je kan inparkeren zonder camera’s en parkeer sensoren, een futuristisch dashboard dat zo in de Enterprise van Startrek TNG zou passen, en zo kan ik nog wel even doorgaan.
saxoke zegt
Een kleine 18 tot 20jr geleden eentje gehad om te crossen in n wei bij kameraden. K moet zeggen, het is best een stevig autootje. We zijn er mee over de kop gegaan en alle inzittenden zijn er zonder kleerscheuren vanaf gekomen. Wat was dat een mooie tijd.