Een Fiat 500 Beach Bomber of een Castagna-schepsel is leuk, maar ook heel Italiaans. Dat ga je als chauvinistische Fransoos natuurlijk niet rijden. Een Renault 4-strandwaggie daarentegen…
De Renault 4 is misschien wel de meest legendarische Franse alleskunner ooit. De auto, die een ontzettend lange productiespanne kende, blinkt vooral uit in veelzijdigheid en je moet flink je best doen om hem stuk te krijgen. De auto heeft het voordeel dat er nul elektronica aan boord is, en wat je niet hebt kan ook niet stuk gaan.
In de jaren ’60 kwam Renault (via dochterbedrijf Sinpar) met de 4 Plein Air op de proppen. De naam zegt het al: dit was een Vier zonder dak, die zich moest meten met de Mehari van concurrent Citroën, eveneens een cultauto.
Behalve Sinpar bemoeiden tal van andere carroseriebouwers zich met de Renault 4. Zo maakte het helaas inmiddels ter ziele gegane Heuliez in 1980 een Renault R4 Decouvrable décapotée, en zijn er ook afbeeldingen beschkbaar van een Renault 4L Ghia Jolly.
Het vrolijke strand-exemplaar dat bauke123 in de haven van St. Tropez spotte heeft hier nog het meeste van weg, maar we durven onze hand er niet voor in het vuur te steken dat Ghia inderdaad verantwoordelijk is voor de auto. Wat wél als een paal boven water staat, is dat het een leuke en frivole klassieker is. Bekijk de foto’s op junk de l’automobile!
jaguarjunk zegt
Doe mij maar een Mehari..
E34M5Touring zegt
Echt een cool concept, wel exclusief voor ‘mooi weer’ landen maar wel erg zomers!!! Net als de Jolly’s erg leuk!!
roppp zegt
De rodeo was de directe concurrent van de mehari.
desjonnies zegt
@roppp:
Yep, alleen nog steeds geen flikker waard, zelfs niet in Frankrijk
roppp zegt
@desjonnies: de Mehari kom je in Spanje in de kuststreken nog heel frequent tegen!
desjonnies zegt
Samen met zijn tijdgenoot de MINI de meest invloedrijke auto’s van de tweede helft vorige eeuw.
Vergeet de Kever, de DS de Fiat 500, deze twee hadden voorwielaandrijving (dat sucks, vandaar dat ongeveer 90% van de moderne auto;s er mee is uitgerust) en lieten beiden, op geheel eigen en NAvolgbare wijze zien hoe onze auto uiteindelijk zou worden, deze door zijn vijfde deur en de MINI door zijn vaak geprezen volwassen rij-eigenschappen.
Waar de MINI het over een sportieve boeg gooide, liet deze kleine Fransoos half Europa zien hoe praktisch en goedkoop een echte familie auto kon zijn.
En weet je, eigenlijk zijn de meest dood gewone auto’s vaak het meest bijzonder.
En ja ik wil hem, nog liever dan het bijbehorende Super-Jacht, dat huur ik wel !
(voor 1 dag dan he)
almera-ga16det zegt
@desjonnies: he sjonnie, de ds had ook fwd
ej20g zegt
De Renault 4. Ik had er nooit zoveel mee. Ik vond het een leuk wagentje maar nooit meer dan dat. Tot ik een paar maanden geleden op stage een Viertje naar buiten mocht rijden. Mocht ja, want ik vroeg er specifiek om. Vanaf dat moment was ik eigenlijk om, verkocht aan dat karretje. Ik zal ‘m zelf nooit kopen, maar ik snap nu meer dan ooit waarom andere mensen dat wel doen. De voor mij wat vreemde zit, het smalle maar ontzettend open interieur, de willekeurig aandoende versnellingen bedient door een in het dashboard geplaatste stang die over de motor heen loopt, om op zijn beurt de verticale stang vanaf de versnellingsbak te bedienen. En als laatste dat ontzettend leuk lopende torretje in het vooronder.
desjonnies zegt
@ej20g:
je begrijpt het, klaar uit !
tupperware zegt
@ej20g:
Ik heb er wel iets mee, een stukje jeugdsentiment.
Zoals jij uit een Opel nest komt stond mijn wiegje in een viertje.
Ik vergeet ook nooit meer hoe hard de Franse Gendarmerie met die dingen door de bossen op Le Mans joegen.
Dat was echt met geen enkele moderne auto bij te houden.
En ja, die paraplu pook is iets typisch Frans, de Eend had hem ook evenals de 6 die mijn ouwe heer na zijn viertje kocht.
Wat je nu ook niet meer ziet is dat de motor achter de vooras ligt met de bak naar voren.
Als de accu leeg was kon je hem met de sleutel van de krik aanslingeren.
Hier zie je die stang met de bak waar jij aan refereert, leek me leuk voor de leken.
ej20g zegt
@tupperware: Een stukje jeugdsentiment is altijd leuk. Helaas ben ik veul te jong voor om opgegroeid te zijn met deze wagentjes, maar in tegenstelling tot veel leeftijdsgenoten vind ik ze wel echt fantastisch. Het mooiste aan de Renault 4 vind ik misschien nog wel de bevestiging van de horizontale schakelstang op de verticale. Geen klemmen, geen vorm van verankering, gewoon een (overigens veel te groot) oog met daarin een rubberen ring en een extra lange stang om te voorkomen dat de “verbinding” tussen de twee stangen losraakt. De eerste keer dat ik de motorkap toen opende, wat nog een hele ervaring op zich was, heb ik eerst 5 minuten staan lachen om die heerlijke constructie.
Overigens ben inderdaad grootgebracht met Opels en Toyota’s, maar voordat mijn opa overstapte op Toyota heeft hij heel lang Citroën gereden. Alles van Eendjes en Dyane’s tot een DS en een CX. Dus stiekem heb ik wel wat Franse auto’s in mijn bloed zitten. Zolang het maar van voor midden jaren ’90 is tenminste.
markietwo zegt
In 2010 ook al zien staan in St. Trope erg gaaf ding !
toyotafortuner zegt
Zeer leuke spot!
henkhupelschoten zegt
Altijd leuke wagens! Maar eh… Doe mij maar die dag kino gewoon lachen alleen zal wel moeilijk gaan als museumstuk……
roppp zegt
Gewoon ff de hele serie Louis de Funes kijken. Sentiment op (Frans) autogebied.