Andere merken lijken iets te leren van de Toyota PR-disaster. Ford haast zich daarom met de melding dat er problemen zijn met de remmen van enkele hybride auto’s (handig, dat regeneratieve remsysteem). Het Amerikaanse merk biedt inmiddels een software-update aan om het probleem te verhelpen.
Het probleem kan zich voordoen bij de Ford Fusion Hybrid en de Mercury Milan Hybrid, allebei zeer recente modellen welke niet in Nederland verkocht worden. Ford zou diverse meldingen hebben gekregen over het feit dat de remmen anders aanvoelen als de auto overschakelt van het hybride remsysteem naar het hydraulische remsysteem. De software-update zal zorgen dat er geen onnodige overschakeling plaatsvindt van het regeneratief remmen naar het conventionele hydraulische remmen.
Het beschreven probleem doet overigens erg denken aan het remprobleem van de Toyota Prius. Toyota zag gisteren echter niks in een software-update, volgens het Japanse automerk moet je gewoon hard op het pedaal blijven trappen en dan komt het vanzelf goed…
RubenS zegt
ze doen wel lekker mee met z’n allen zeg!
t is de derde nu al :)
lincoln zegt
hypogondrie + rempedaal fixatie ..
roadronner zegt
Hybrides zijn ook gewoon ruk.
Relief zegt
Kan ik die softwareupdate ergens op me fictieve iphone downloaden, zodat ik streamend me auto kan updaten :p
mobility-design zegt
Behalve dat het over hybrides en rem problemen gaat doet niets in dit verhaal denken aan het Toyota probleem. Bij Toyota betreft het een mechanisch probleem hier gaat het om spyware. Wel zijn er geruchten dat Toyota naast het mechanische probleem ook een software probleem heeft maar Toyota ontkent dat hevig.
robbie zegt
@mobility-design: zowel bij Toyota als bij Ford is het een software probleem! Beter je huiswerk doen voordat je iets roept ;) Tenminste zoalang we het hebben over het remprobleem. Met de vloermatten en gaspedalen heeft Toyota wel degelijk een fysiek probleem.
mobility-design zegt
spyware moet software zijn
robbie zegt
In het geval van Ford gaat het om een TSB (Technical Service Bulletin) en bij Toyota gaat het om een Recall Actie, daar tussen zit ook nog een Service Actie. De verschillen even op een rijtje.
Recall Actie
‘Gevaarlijke’ problemen die ervoor zorgen dat eigenaren direct een brief van de fabrikant krijgen en je zo spoedig mogelijk naar de dealer moet om de reparatie uit te laten voeren. De recall kan vrijwillig zijn, of zijn opgelegd door de overheid (zoals nu bij Toyota).
Service Actie
Er is een probleem, maar het is niet direct gevaarlijk (bijv. iets dat na jaren pas problemen kan opleveren). Zodra een auto voor regulier actie bij de dealer is wordt deze actie uitgevoerd. Klanten weten vaak niet eens dat deze actie bestaat. Je krijgt er ook geen oproep voor.
TSB (Technical Service Bulletin)
Elk model heeft wel zijn ‘veel’ voorkomende problemen en foutjes. Als de fabrikant TSB’s uitgeeft kan de dealer snel handelen op het moment dat een klant met een bepaalde klacht komt. De dealer heeft immers al een complete handleiding liggen om het probleem op te lossen. Het spreekt voor zich dat klanten in 99% van de gevallen niet eens weten dat deze TSB’s bestaan. Ook is het niet verplicht om deze TSB’s bij elke auto waarop ze van toepassing zijn uit te voeren. Alleen als klanten een klacht hebben zal het bulletin worden uitgevoerd.
Ford stapt daar in dit geval van af door klanten actief te benaderen:
Ford is proactively announcing a customer satisfaction program [TSB] to update the software of the regenerative brake system of some 2010-model Ford Fusion Hybrids and Mercury Milan Hybrids.
Als Toyota niet zo in de problemen had gezeten dan had Ford gewoon de software aangepast op het moment dat mensen voor hun beurtje kwamen, of als ze erover klaagden.
Het probleem met de Prius is overigens wel een recall actie en dus (blijkbaar) een graadje erger. Want reken er maar op dat de NHTSA een vinger aan de pols houdt bij alle merken. En Ford gedwongen zou hebben om een recall uit te voeren als het een levensgevaarlijk probleem was. Bij de Prius is het software probleem blijkbaar wel dermate ernstig dat Toyota en/of de NHTSA van mening zijn dat er een recall uitgevoerd moet worden.
Supra1981 zegt
@robbie. Dat is nou pas informatie waar je wat aan hebt.
Thanks. Ik heb weer wat geleerd vandaag. En ik denk dat deze info de rest van het jaar nog van pas komt als er weer een paar terugroep acties komen.
robbie zegt
@Supra1981: dat vrees ik idd ook ;)
MrJones zegt
Toch jammer dat zulke modellen niet in nederland verkocht worden. het zijn wel een van de mooiere auto’s!
Einser zegt
Handig; remblokken downloaden met extra Mb’s…
JPM zegt
Zo zie je maar weer, iedereen heeft er last van. Daarom snap ik ook niet dat het Toyota gedoe zo wordt opgeblazen. O wacht ik weet het wel, gebrek aan beter. Haiti is net voorbij, zelfmoord in het midden-oosten interesseert ons niet echt dus nu hebben we weer iets om nieuwsuitzendingen mee te vullen.
Toms zegt
Tja ford heeft sinds de pinto een naam hoog te houden.