De remproblemen van Ferrari teisteren de sportieve Italianen.
Een Ferrari is ongeveer zo mogelijk het hoogst haalbare. Als je de ‘wet van Jaapiyo’ volgt, is de 812 Superfast de meest ultieme auto van het moment: een atmosferische V12 en achterwielaandrijving. Beter gaat het niet worden.
Maar om eerlijk te zijn, zijn alle Ferrari’s meer dan de moeite waard. Sinds de introductie van de F430 is er eigenlijk geen langzame Ferrari meer. Auto’s die stevig kunnen accelereren moeten ook goed kunnen remmen en daar gaat het een beetje mis. Ferrari heeft namelijk behoorlijk wat remproblemen.
Remproblemen Ferrari
Wat is er dan aan de hand? Nou, dat gaan we je uitleggen. Het gaat om de dop van het remvloeistof-reservoir. Deze wordt niet goed ontlucht. Dit kan als resultaat hebben dat er een vacuüm veroorzaakt wordt. Daardoor kan er remvloeistof lekken en daardoor kan de Ferrari in kwestie mogelijk minder tot geen remfunctie hebben.
Nu komen dit soort kleine ‘bugs’ vaker bovendrijven bij auto’s. Vanwege een marginale kans moet een fabrikant een hele hoop auto’s terugroepen. Wat het nu bijzonder maakt is dat het ten eerste Ferrari betreft. Van een sportwagenmerk mag je beter verwachten, toch?
Ten tweede gaat niet om een kleine serie van een paar modellen, maar feitelijk alle Ferrari’s van de afgelopen 20 jaar! Dat meldt de NHTSA, de Amerikaanse autoverkeersveiligheidswaakhond (leuk woord voor galgje).
Deze modellen zijn het slachtoffer
Erg veel logica is er niet uit te halen welke modellen slachtoffer zijn van een foutief dopje. Het begint namelijk met de F430 en 612 Scaglietti uit 2005. De 599 blijft buiten schot (zowel de GTB als de GTO). De 458 Italia en 488 GTB zijn prima, maar de 488 Pista en F8 Tributo dan weer niet. Wellicht ligt het aan de leverancier. Enfin, hieronder kun je zien of jouw Ferrari een remprobleem kan hebben:
Ferrari F430 | 2005 – 2009 |
Ferrari 612 Scaglietti | 2005 – 2011 |
Ferrari California (+T) | 2009 – 2017 |
Ferrari FF | 2012 – 2016 |
Ferrari F12 Berlinetta (+F12tdf) | 2013 – 2017 |
Ferrari LaFerrari (+Aperta) | 2013 – 2015 (2017) |
Ferrari F60 America | 2016 |
Ferrari GTC4Lusso (+T) | 2017 – 2020 |
Ferrari Portofino | 2018 – 2022 |
Ferrari 812 | 2018 – 2022 |
Ferrari 488 Pista | 2019 – 2022 |
Ferrari F8 | 2020 – 2022 |
Ferrari Roma | 2020 – 2022 |
Vanaf september gooit Ferrari uitnodigingen de deur uit. Je kunt dan een afspraak maken met de garage, die kosteloos het dopje voor je zal vervangen. Kun je meteen even in de showroom kijken naar al die nieuwe gave modellen. Misschien staat er zelfs verse espresso voor je klaar!
Meer lezen? Deze 14 Ferrari’s zijn het mooist als ze niet rood zijn!
Via: NHTSA
ecknine zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
flyerbunch zegt
Klinkt serieus, maar de vraag is in hoeveel procent van de gevallen is dat effectief gebeurd? Uiteraard wil je niet bij die 1% zitten maar toch.. Fijn dat men er na 20j nog mee afkomt. PS: Toyota heeft met de intro van de bZ4X blijkbaar ook een klein probleempje. Daar kan je wiel eraf vallen bij hard remmen, men heeft zelfs al een terugkoop actie opgesteld daar!
kniesoor zegt
Moet aannemen, dat het allemaal Brembo remsystemen zijn. Of zijn er ook Ferrarii geleverd met AP Racing, ATE o.i.d. ? Hoewel je met remmen natuurlijk geen enkel risico moet nemen, klinkt het ietwat storm-in-een-glas-waterig.
DeGoudenRaket zegt
Die van mij zit er gelukkig niet tussen.
petroldrinker zegt
-edit: 2020! Dank u! –
tortuga zegt
Natuurlijk is het weer die Amerikaanse veiligheidsdienst
ukbob zegt
Wat blijft dat licht blauw op de laatste foto toch een prachtkleur!
Ik snap de associatie tussen rood en Ferrari’s, maar als ik er zelf ooit eentje zou mogen bestellen, werd het toch zo’n mooie blauwe.
apeldoorngolf7gti zegt
Gezellig een bakkke doen, moet ook een APK hebben dan. Moooi
p993 zegt
Lange woorden zijn niet goed voor galgje, maar wel voor scrabble
In galgje moet je bijv ‘ui’ proberen!