
De vieze deeltjes die vrijkomen bij het remmen met zorgt voor meer vieze stofjes dan de uitstoot van een grote dieselmotor in een vrachtwagen.
Je moet de kop boven dit artikel niet te letterlijk nemen. Remmen kan namelijk bijzonder goed zijn voor de gezondheid, bijvoorbeeld als je er een botsing mee kunt voorkomen. Kijk je naar de uitstoot van schadelijke stoffen, dan mag je wel concluderen dat remmen slechter voor je is dan de uitlaatgassen van een dikke dieselvrachtwagen.
Deze conclusie trekken onderzoekers van de universiteit van Southampton. Het fijnstof dat vrijkomt bij het remmen met een bepaalde soort remmen is zo giftig dat het slechter voor je longen is dan uitlaatgassen van een 12,6-liter zes-in-lijn vrachtwagendieselmotor op 1.200 tpm. De geleerden kijken naar vier verschillende soorten remmen: laag metaalachtig met asbest, half-metaalachtig, niet-asbesthoudend organisch en keramisch.
Niet-asbest is niet groen
Niet-asbesthoudend klinkt als een stap in de groenere richting, maar het tegendeel blijkt waar te zijn. De organische remblokken zonder asbest zorgen voor de meeste fijnstof. De fijnstof van deze remmen zijn nog giftiger voor menselijke longen dan de dieselemissies van de vrachtwagenmotor.
Dit onderzoek bewijst nog maar eens dat een elektrische auto minder milieubewust is dan je misschien denkt. Ja, EV’s gebruiken hun remmen minder door het vele regeneratief remmen, maar wanneer je ze wel gebruikt, hebben ze meer massa tot stilstand te brengen dan auto’s met een plofmotor. Daardoor stoten ze ook meer fijnstof per stop uit dan vergelijkbare benzineauto’s.
Er komt remregelgeving
Wie nu iedere keer zijn mond en neus bedekt bij het zien van een remmende auto: wees niet getreurd, want er wordt werk gemaakt van het verminderen van de remuitstoot. Wanneer volgend jaar de Euro 7-emissienormen in gaan, worden ook de remstofemissies van nieuwe auto’s gemeten. De uitstoot van de remmen moet vanaf dan ook onder een maximum blijven.
Dit onderzoek bewijst juist dat EV’s nog beter zijn voor de mens. De laatste keer dat ik mijn remmen heb gebruikt is al enkele weken geleden. Door one-pedal-driving is het alleen nodig om te remmen bij plotseling remmen.
Ik vind het toch knap. Mijn Tesla doet ook aan regeneratief remmen wat echt prettig rijden is. Echter, pak je hem in deze kou dan geeft de accu gewoon niet thuis en moet je alsnog zelf remmen.
Carbon ceramic remmen dan maar voor iedereen?
Heb je roest aan de schijven? Nee, dan gebruikt je one pedal driving af en toe toch ook de mechanische remmen.
“Ja, EV’s gebruiken hun remmen minder door het vele regeneratief remmen, maar wanneer je ze wel gebruikt, hebben ze meer massa tot stilstand te brengen dan auto’s met een plofmotor. Daardoor stoten ze ook meer fijnstof per stop uit dan vergelijkbare benzineauto’s. ”
In de basis klopt deze uitleg, maar het besluit doet uitschijnen alsof er bij elektrische wagens niet veel voordeel is t.o.v. een ICE equivalent. Ik gebruik de remmen van mijn Tesla in 95% van de gevallen niet wanneer ik moet vertragen. En ook al gebruik ik de remmen wel, dan nog zal de wagen voor het grootste deel afremmen op de motor, dus de remmen worden minimaal belast. Ook al zou die wat meer remstof vrij maken wanneer wanneer de remmen gebruikt worden, het gebruik hiervan is zo minimaal dat het te verwaarlozen is t.o.v. een ICE equivalent.
Bijkomend, een BMW 320e weegt droog nauwelijks minder dan een Model 3.
Dit artikel mist de nuance: het laat hybrides links liggen. Hoewel hybrides profiteren van regeneratief remmen, zijn ze bijna net zo zwaar als EV’s en kampen ze met de nadelen van een verbrandingsmotor. Bovendien slijten EV’s veel minder remmen, en ik betwijfel of deze in de directe leefomgeving überhaupt intensief worden ingezet – vaak wordt er juist op de snelweg hard geremd en niet in de stad. Terwijl dieselvrachtwagens geen andere keuze hebben, verdient het volledige plaatje van de milieu-impact onze aandacht.
Bijna goed…plug-in hybrides zijn bijna net zo zwaar maar de gewone hybride is een aanzienlijk stuk lichter.
Eens! Mooie toevoeging.
@THSD Bijna goed… Plug in hybrides zijn zwaarder
@audirs3
Je plaat blijft hangen.
Het enige vergelijk wat je kan leveren is de nieuwe m5 versus de plaid s.
Waarom eigenlijk? Of zijn gewone hybrides achterhaalde techniek met een kleine batterij?
Hoe schadelijk moet een remmende vrachtwagen dan wel niet zijn?
Remmen = angst. Toch?
Ik rem dus ook niet meer bij scholen na het lezen van dit artikel. Heb het beste met de jeugd voor
Beter een gebroken been als kanker, toch.
Vanochtend nog ingehaald door mensen die een afrit pakten, ikzelf zat met 85 (spits, harder kon niet), op de rechterbaan. Die doen pas lekker mee. Gas bij om vervolgens hard te remmen voor een 180 graden bocht. En maar klagen dat WLTP niet te halen is.
Niet om de conclusie tegen te spreken maar meer als aanvulling:
Vrachtwagens en zwaar transport remmen ook vaak op de motor en / of met een wervelstroom rem. Niet regeneratief maar op deze manier wordt de beweging ook in warmte omgezet en quasi zonder fijnstof. Sommige dieselmotoren hebben zelfs een speciale smoorklep op de uitlaat staan om extra tegendruk te genereren bij het remmen op de motor.
Met m’n auto en motorfiets rem ik ook zoveel mogelijk op de motor. Eerst terugschakelen en dan pas remmen op de remmen.
Dat scheelt ook veel op de remmen, en het blok zit dan al lekker in de toeren voor het geval je terug kan versnellen
Remmen op de motor? Een cilinderkoppakking kost meer dan remblokjes.
De kunst is om ‘m dan ook niet in de toerenbegrenzer te jagen
Ik zie niet in waarom die pakking er door zou gaan als je motor z’n koeling goed zit en je hem niet tegen 100 in z’n eerste plempt…
Je kan in principe niet meer vermogen in je blok steken dan wat het zelf opwekt met interne verbranding. (Enkele uitzonderingen daar gelaten)
Helaas heeft remmen op de motor bij een auto met een klein 3 cilinder motortje ook geen enkel nut…
Ik rem alleen met de handrem.. is dat ook slecht voor het milieu?
Dat de huidige Euro 6 trucks bijzonder weinig uitstoten is algemeen bekend. Je kan tegenwoordig prima 5 minuten in een hal naast een draaiende vrachtwagen staan zonder ook maar wat te ruiken, de vraag is dan ook hoe extreem die uitstoot van de remmen nu echt is. Feit is wel dat door al het gezeur op EV’s er voor heeft gezorgd dat de EU waakhond zich nu ook al druk gaat maken om onze remmen. Hiermee worden de leuke voertuigen nóg duurder. Bedankt allemaal.
Op papier is het allemaal proper, de realiteit heeft dit echter keer op keer ontkracht. Bij de partikelfilterregeneratie is de fijnstofuitstoot bv makkelijk 1000x de normale uitstoot, dit wordt echter gewoon niet opgenomen in de testcyclussen. Verder zijn de nog uitgestoten partikels op den duur zo fijn dat ze quasi niet meer meetbaar zijn. Ingenieurs kunnen niet opeens toveren, er kunnen stapjes gezet worden maar diesel verbranden zal steeds allerhande veiligheid met zich meebrengen.
https://www.transportenvironment.org/uploads/files/2020_01_New_diesels_new_problems_full_report.pdf
Regeneren is niets anders dan extra brandstof inspuiten en met grote hitte de roetdeeltjes zoveel als mogelijk verbranden voordat deze uit de uitlaat verdwijnen. Ja dit stoot veel meer uit dan normaal, maar gelukkig duurt dit vrij kort, en hoeft dit ook niet heel regelmatig te gebeuren. En kan je dit rijdend op bijvoorbeeld de snelweg doen zodat de luchtkwaliteit in de steden er niet onder te lijden heeft.
Dan zou ik toch maar eens je neus laten testen of die nog naar behoren werkt. Want dat ruikt een mens met een normaal functionerende neus echt wel.
@maotje: Neehoor, dat ruik je echt niet meer, is echt bizar. Uiteraard zal het tijdens het regenereren van het roetfilter een ander verhaal zijn, dan moet je er even niet naast gaan staan ;).
Ik vermoed dat de oorlog in Oekraïne meer fijnstof de lucht in brengt dan alle auto’s in Europa samen!
Ik begrijp de zorgen over het remstof, maar in mijn ervaring met bijvoorbeeld een Tesla (die gebruik maakt van one-pedal driving) is het juist zo dat de remmen veel minder gebruikt worden. Door het regeneratieve remsysteem wordt bijna alles wat je doet met het rempedaal omgezet in energie die terug naar de batterij gaat, waardoor de mechanische remmen veel minder slijten. Het resultaat is simpel: je hebt veel minder remstof, zelfs met een zwaarder voertuig. Ja, een EV is zwaarder dan een benzineauto, maar de manier waarop het remsysteem werkt zorgt ervoor dat de uitstoot van fijnstof eigenlijk veel lager is dan bij traditionele auto’s die continu de gewone remmen gebruiken. Dus die claim dat EV’s veel meer fijnstof uitstoten klopt in mijn ogen niet helemaal, zeker niet als je kijkt naar hoe de technologie in de praktijk werkt.
Dat gevoel heb ik ook. De EV waar ik regelmatig mee rijd (Mégane E-Tech) kan je zo instellen, dat-ie behoorlijk fors op ‘gas los’ remt. Gebruik van de traditionele voetrem is daarmee in de praktijk zo goed als onnodig.
Hoe die in de praktijk werkt en hoe deze wordt gebruikt zijn 2 verschillende dingen. Ik zie vooral in de bebouwde kom menig EV bestuurder waar mogelijk idioot hard optrekken om vervolgens bij de eerstvolgende bocht of rotonde vol in de ankers te gaan.
Dus dan maar remmen met blokkerende remmen. Dan heb je helemaal geen fijnstof van de blokken en schijven.
Ja. Daar wordt die bandenstapel in de woestijn wel sneller groot van… en ik weet niet of bandenstof zo gezond is
Zit nu op 320k km in een Model S, met nog steeds zijn eerste setje remblokken. Jammer dat van ev’s in deze context enkel de nadelige kant (gewicht) wordt belicht… zeer onterecht vind ik.
Dat is toch objectief bezien juist de relevante factor? Jouw rijstijl is helaas niet typerend voor de gemiddelde EV leasert die ik voorbij zie komen. Ze rijden oprecht als volslagen malloten. Snap dat ze even los willen na jarenlang in de polo slowmotion te hebben gereden maar er is ook nog iets als fatsoen.
Gelukkig dan maar dat men niet continue hoeft te remmen.
En hoe werd de jeugd ook al weer economisch rijden geleerd. Laten uitrollen en op het laatst remmen? Weer niet goed


. Laten ze toch eens ophouden met het zoeken naar regeltjes. Iedere keer weer die auto. Laten ze Schiphol en Tata steel nou eens aanpakken. Oh nee, dat gaat ook niet want we kunnen immers niet zonder staal en vliegtuigen
. Ja wegjagen zodat ze het in het buitenland kunnen voortzetten, probleem verleggen. Maar goed, dan is het hier opgelost. 

En Bruce Lee is gestorven door teveel water te drinken…
Gewoon lekker uit laten rollen, ik tik de ZF8 altijd in sportstand bij uitrollen zodat het net iets harder op de motor remt door de lagere versnelling.
Finaal kletsverhaal dat zich weer richt op EV’s. Framen noem je dat. En weer gaan vele onwetenden met deze onzin de haal.