Lekker veilig.
Moderne auto’s hebben tal van systemen aan boord die je op de hoogte houden over de techniek van de auto. Zeker sportauto’s kunnen uitgebreide info verschaffen. In het geval van een moderne Ferrari kun je via het systeem zien of bijvoorbeeld je remmen aan vervanging toe zijn. Zeker als je de nodige trackdays bezoekt met je Italiaan is het belangrijk om de situatie van de remmen in de gaten te houden.
Er bestaat een kans dat de Ferrari 488 (rijtest) je van foute informatie voorziet. De software van het systeem van Ferrari is namelijk niet helemaal kosjer, aldus de National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA). Ferrari heeft een fout ontdekt bij de 488 en een kleine terugroepactie in het leven geroepen.
Er bestaat een mogelijkheid dat de remmen aan vervanging toe zijn, maar dat het systeem zegt dat de remmen nog helemaal perfect zijn. Een software update zou het probleem moeten verhelpen. In Amerika roept Ferrari 40 exemplaren terug van de 488. Het gaat hier om exemplaren geproduceerd tussen juni en november 2015. In 39 gevallen betreft het de 488 GTB. Slechts één 488 Spider moet ook een update krijgen. De terugroepactie zal begin april worden uitgevoerd.
Hoewel het in eerste instantie niet helemaal duidelijk was of het nu precies om een internationale terugroepactie ging, blijkt dit volgens de ‘Ollandse PR-man wel degelijk het geval te zijn. Echter brengt Ferrari het niet groots in het nieuws, maar laat ze de taak over aan nationale instanties; dit is in ons geval de RDW.
Wie in het terugroepregister van de RDW duikt en de bolides opzoekt, zal zien dat Nederlandse Ferrari’s 488 GTB en Spider ook met het probleem te maken hebben. Het is niet duidelijk om hoeveel exemplaren het precies gaat, maar de wagens worden binnenkort zonder meer teruggeroepen. Nederlandse eigenaren van een 488 GTB of Spider kunnen een brief in de bus verwachten.
UPDATE: het gaat om 10 exemplaren.
unknown32 zegt
Pfff ik krijg al genoeg brieven in de bus!
moveyourmind zegt
@unknown32: Zeker van het CJIB…
Dan doet het gaspedaal van je Ferrari het in elk geval nog wel, dat is het belangrijkste.
unknown32 zegt
@moveyourmind: Nee hoor, ik woon in Belgie… maar heb geen Ferrari helaas:-D
E34M5Touring zegt
Wat een onzin systeem. Als je remmen het niet meer doen merk je dat meteen hoor. Zeker weten.
camber24 zegt
@e34m5touring: Boem is ho!
leovreenen zegt
@camber24: plons is water
bierbuik zegt
@e34m5touring: remmen is angst!
Ik ben altijd heel zuinig op mn remmen, gebruik ze het liefst zo weinig mogelijk.
Net als mn spiegels, als je er niet in kijkt verslijten ze ook minder snel!
kenner zegt
@bierbuik: in doubt, flat out.
jpoers zegt
@bierbuik: Zeker ook met je knipperlichten net als menig BMW rijder.
retsok zegt
@e34m5touring: inderdaad! En wat is nou de moeite van een korte visuele inspectie naar een paar rondjes trappen? We worden lui van al die electronica.
babybenz zegt
Maak die enveloppen dan wel even rood zodat ze opvallen tussen al die blauwen.
ukbob zegt
@babybenz: ..en paars-witte van CJIB..!
mashell zegt
Ruim twee jaar nadat het in productie verholpen is worden klanten over een remmenprobleem ingelicht?
daihatsucuore zegt
@mashell: Al die garagapaardjes worden blijkbaar niet zo veel gebruikt.
daihatsucuore zegt
@daihatsucuore: garagepaardjes*
mashell zegt
@daihatsucuore: of Ferrari is gewoon niet zo snel…
torsen zegt
Aannemende dat de desbetreffende voetballer/DJ de Ferrari niet gecrasht heeft voordat er genoeg kilometers op staan om de remmen te doen slijten.
trustmeiamanengineer zegt
Beetje liefhebber steekt af en toe ‘ff zijn kop in de wielen om de remblokken even zelf te checken. Maar de meesten zullen toch zo weinig rijden dat slijtage bij de beurten worden afgevangen.
rolov zegt
@trustmeiamanengineer: ja dat denk jij echt? Dat ze gaan kijken hoe de remmen zijn? Die rijden erin zetten hem weg en gaan een maal per jaar naar de garage en daar moeten ze maar kijken. Zo werkt dat
simonferrari zegt
@trustmeiamanengineer: Ik verwacht niet dat dat met de 488 het geval is. Een F12 TDF als garagequeen met een goeie 20 km op jaarbasis kan ik me voorstellen, maar wandel eens een stukje door bijvoorbeeld London, je wordt er doodgegooid met Dj’s, rappers en ander volk in hun ‘optisch’ getunde Ferrari’s 488 en Lamborghini Huracan’s. Een beetje eigenaar maakt toch wel een 10k km in het jaar met zo’n ding lijkt wel.
cossiekiller zegt
Ik heb op mijn fiets ook remschijven. Het komt zo allemaal toch wel heel dichtbij!
karhengst zegt
Dan was dat vibratiealarm van Audi zo een gek idee nog niet.
wimof zegt
Als ik een klant een paar basisbeginselen probeerde ui te leggen vonden ze al dat ik hun verveelde.
jorden zegt
Als je bij het remmen het idee krijgt in iets geels van de NS te zitten, dan weet je ook genoeg.
sjoerd95 zegt
Bij mijn Astra hoor je gewoon een irritant krassend geluid als ze versleten zijn. En dat zonder software update!
jasperverweij zegt
Alhier een directlink naar de terugroepactie: https://kenteken.tv/rdw-terugroepregister-details.php?refcode=MGP180137 zoals gepubliceerd door RDW en waarvan Kenteken.tv aka ikke een webpagina omheen heb gebouwd
kilum zegt
De meeste van die wagens wordt nooit op het limiet gereden. Zelfs de snelweg zien ze weinig. Het centrum van A/R’dam waar ze niet harder dan 20 rijden lijkt het mij niet zo gevaarlijk + die remmen zuillen ook niet versleten zijn van dat soort stukjes.