Charles Leclerc mag morgen een lekker potje sturen met een Ferrari SF90 Stradale, ter ere van de oude Franse film ‘C’etait un Rendez-Vous‘.
Er zijn films die een ware cultstatus hebben opgebouwd onder autoliefhebbers. Meestal door de geweldige achtervolgingen tussen auto’s die je verwacht (Bullitt met de Mustang en Charger bijvoorbeeld) of juist hele onverwachte scenario’s (de Taxi-serie met een Peugeot 406 tegen een zwik Mercedessen en de politie).
C’etait un Rendez-Vous
Een film die niet echt in dit rijtje wordt genoemd, maar wel schittert in eenvoud, is de Franse film C’etait un Rendez-Vous uit 1976. In plaats van een miljoenen kostend studioproduct was dit een afwisseling voor regisseur Claude Lelouch. De negen minuten durende film toont een dollemansrit door Parijs, toen ter tijd wat we nu een ‘Ghost Rider’ zouden noemen. Met hoge snelheden werden vele verkeersregels aan de laars gelapt. Lelouch had de officials niet ingelicht en die waren er dan ook niet erg blij mee. De auto die ervoor werd gebruikt was Lelouch’s eigen Mercedes 450 SEL 6.9 met een camera voorop. Een klassieke one-taker, zelfs. Check C’etait un Rendez-Vous op YouTube of hieronder:
Remake
Er zijn weinig remakes zo geweldig als het origineel, maar het weerhoudt filmmakers er niet van om filmreeksen opnieuw te maken, dan wel uit te melken. Helaas valt ook de Franse film slachtoffer aan deze praktijken. De remake van de korte film van Lelouch gaat dan ook geen commercieel product worden, eerder een publiciteitsstunt.
Ferrari en Charles Leclerc
Het is echter niet een inmiddels 82-jaar oude Lelouch achter het stuur van een Mercedes-AMG S65 (W222). Nee, het is jong bloed Charles Leclerc achter het stuur van de gloednieuwe Ferrari SF90 Stradale in de remake van de korte film. Zondag zal een leeg Monte Carlo het canvas vormen voor dit project. Het resultaat zal spoedig te zien zijn.
De laatste film waar een remake van verwacht werd, maar Charles Leclerc zit er klaar voor om dit korte topwerk van een vervolg te voorzien. Een leuke PR-stunt.
nord zegt
De film is opgenomen met de Mercedes maar het geluid is van een Ferrari, lange tijd werd ook gedacht dat het opgenomen is met een Ferrari. Deze link is door Loek totaal boven het hoofd gezien..
sonnybonds zegt
klonk al alsof geluid latere gemonteerd was ja. Maargoed tof filmpje wel
Robert zegt
Wow, ik had het origineel nooit eerder gezien, maar wel erg tof. (En héél erg fout, natuurlijk.)
Uit de comments: they shot this film at 5:30 am on a sunday in august 1976
Alleen daarom zijn er waarschijnlijk geen slachtoffers te betreuren geweest – alhoewel ik vermoed dat enkele duiven minimaal een hartstilstand moeten hebben gehad.
eevee zegt
Onlangs heeft Simon Kidston ook een remake gemaakt: https://www.kidston.com/films/c-etait-une-urgence/
Andere films van hem zijn het ook waard om te kijken trouwens.
ericc zegt
Zouden beter de nieuwe Ferrari Roma gebruiken. Past meer in de tijdsgeest en de PR rond deze nieuwe auto.
camber24 zegt
Zoals hierboven al aangegeven; de links met Ferrari is het gemonteerde geluid van een Ferrari op het origineel. Dit heeft jarenlang speculaties gevoed dat de auto van de chauffeur in het origineel een Ferrari reed, ik dacht een 275 GTB. Hierdoor werd het een mythe. Het feit dat de chauffeur en de dame in kwestie niet (volledig) herkenbaar waren voedde de zwijm van romantiek alleen maar nog meer. Volgens mij is Lelouch ook tijdens de première opgepakt en verhoord door de Parijse politie, maar daar weet ik het fijne zo uit mijn hoofd niet meer van.
Het is het waard de film te kijken, meerdere keren, en alle details hiervan na te gaan.
Een remake met een Ferrari zou een meer dan terechte hommage zijn. Om dit in Monte Carlo te doen klopt echt niet en maakt het in mijn ogen teveel ‘nieuw geld’. Had lekker in Parijs gemoeten, met als gerucht Charles LeClerc achter het stuur, die hopelijk in hetzelfde jaar voor het eerst WK zou worden.