Nederlandse leasemaatschappijen merken dat er steeds minder nieuwe contracten voor leaseauto’s worden aangegaan.
Bedrijven vragen vaker aan werknemers om langer door te rijden in de bestaande auto of om een auto die is achtergelaten door een vertrekkende werknemer op te rijden. Klanten van leasemaatschappijen kiezen steeds vaker voor contractverlenging in plaats van nieuwe contracten. Dat is terug te zien in het aantal leaseauto’s dat wordt geregistreerd. In het derde kwartaal zijn dat er al 10.000 minder dan vorig jaar. Overigens zullen leasemaatschappijen daar ook weer niet heel rouwig om zijn, want naar verluidt is er in de “handel” een zwaar overschot aan occasions en dan met name het soort wat in grote getallen uit de lease komt.
Voor bedrijven is het veel voordeliger om een leasecontract langer te laten lopen. Alleen voor de berijders is het lullig: de bijtelling wordt namelijk wel berekend over de nieuw waarde terwijl je toch echt bent opgezadeld met de auto waar de kinderen van je collega al de achterbank hebben volgekotst. (via de telegraaf)
ATF zegt
Misschien niet voor opel.
http://www.telegraaf.nl/autotelegraaf/2555510/__Opel_Insignia_Auto_van_het_Jaar_2009__.html?p=1,1
Emerald Green Jag zegt
Maar als bedrijven willen dat hun medewerkers langer doorrijden in hun auto’s, dan moet dat gevolgen hebben voor het leasebedrag, wat dan maandelijks lager gaat uitkomen.
Klassiekerrally zegt
Logisch toch? Als ik een bedrijf met een leasevloot zou hebben, wist ik ’t ook wel. Een en ander is wel een beetje afhankelijk van de markt waarin je zit, want de concurrentie kan in geval van schaarste werknemers misschien over de streep trekken met nieuwe leaseauto’s. Maar wanneer dat niet zo zou zijn: fijn oprijden.
Als reactie op de laatste alinea:
Je krijgt een leasebak onder je kont, betaalt doorgaans minder dan je zou doen wanneer je zelf een vergelijkbare auto had moeten kopen, EN DAN NOG DURVEN ZEUREN OOK? ;)
Robertovicioro zegt
@ Klassiekerrally
Wat die laatste alinea betreft heeft wouter natuurlijk wel gelijk als jij in eerste instantie denkt dat je 120000 moet rijden met je auto om een nieuwe te ‘krijgen’ en je dan bij 115000 te horen krijgt dat je tot 150000 door moet rijden ;)
Je betaalt dan een jaar langer de nieuwwaarde over een auto die alweer een jaar ouder is.
Maar jij hebt ook weer gelijk dat de voordelen van lease niet echt aansporen tot gezeur ;)
Majinstar zegt
Heerlijk voor al die lease patsertjes. Ik heb echt een hekel aan leaserijders.
diederick zegt
gevolg prijzen omlaag :D
Toms zegt
@klassiekrally
Vaak is een auto een secundaire arbeidsvoorwaarde die je ruilt voor salaris.
En dan is deze maatregel een korting op je salaris.
En hoe zou jij het vinden als jij wordt gekort op je salaris??
@majinstar
je reactie zegt meer over jezelf dan over leaserijders.
Klassiekerrally zegt
@ Toms: dat is natuurlijk maar hoe je het bekijkt… Het is in elk geval geen verbetering, dat klopt natuurlijk wel. En het is ook heel vervelend wanneer het je overkomt, maar nogmaals: zelf een vergelijkbare auto aanschaffen is doorgaans kostbaarder. Met of zonder ruil van een stukje van je loon.
Majinstar zegt
@t Toms: Leer er maar mee omgaan dat je het met minder moet doen. Heerlijk :D
Toms zegt
@majinstar
bovenstaande zijn gemiddeldes en helaas voor jou gaat deze leaserijder, waar jij blijkbaar zonder uitzondering een hekel aan hebt, er niet op achteruit.
Maar zelfs dan wat win jij erbij als het slechter gaat met anderen?
Misschien last van een minderwaardigheidscomplexje??
(De vraag stellen is ‘m inderdaad beantwoorden.
@klassiekerrally
Ik denk dat de gemiddelde leaserijder niet zelf zo’n dure auto zou aanschaffen. Ik in ieder geval niet. Voor mij is leasen een stukje voordeliger dan zelf een gelijkwaardige auto rijden.
Jan Rap zegt
Hopelijk betekent dit dat de lease- èn de tweedehandsprijzen nu eens flink omlaag gaan.
Majinstar zegt
@t Toms: Inleveren ondanks het geringe aantal, is er altijd op achteruit gaan. Ik heb geen last van een minderwaardigheidscomplex. Ik kies liever voor een auto zelf te betalen, dan hem op leenbruik aan te schaffen. En daarom rij ik nu ook fijn rond in mijn 330i. :D
Toms zegt
Tweedehandsprijzen zouden logischerwijs omlaag moeten gaan inderdaad.
Maar als leasemaatschappijen moeten gaan rekenen met lagere inruilprijzen zullen de leaseprijzen eerder omhoog dan omlaag gaan. Tenzij maatschappijen hun winstmarge echt flink terugschroeven.
W!d zegt
@Majinstar ow en jij bent geen patser met je BMW? Een leaserijder gebruikt normaliter zijn auto voor z’n werk, en mag hem ook privé gebruiken, mits hij daarvoor bijtelling betaald (omdat dit inderdaad een vorm van loon is)
@Jan Rap, het is het 1 of het ander.. afschrijving is namelijk de grootste kostenpost van een leasetarief en je schrijft meer als de auto minder waard wordt. Dan krijg jij er ook minder voor terug en verlies je dus geld op je huidige auto, dat is lekker.
W!d zegt
@mezelf.. ik bedoel natuurlijk dat het leasetarief hoger wordt en dat jou huidige auto ook minder waard wordt. Ik zie het positieve daar nog niet echt van in, behalve als je voor je eerste auto gaat zoeken natuurlijk.
Benjamin1 zegt
Gelukkig heb ik geen leasecontract, stel je bent je baan kwijt dan mag je de sleuteltjes ook meteen afgeven en dan moet je en een nieuwe baan en een nieuwe (tijdelijke) auto.
@Majinstar: Stel je niet zo aan kleuter
Laurens zegt
Voor al diegenen hier zonder leaseauto: beter je best doen op school ;-)
TroyK zegt
@Laurens
Grappig wel ;)
@Majinstar
Beetje kort door de bocht hè, niet zo flauw doen.
Voor de echte auto-liefhebber lijkt ’t me dat hij dit soort zaken wel in zijn arbeidsovereenkomst laat opnemen.
ad 1. Werknemer dient elk jaar te kunnen beschikken over een hagelnieuw voertuig van minimaal ..- vul in – .. :)
audirijder zegt
@majinstar
wat een zielig jaloers mannetje ben jij zeg
Rick zegt
achja,,..
ik heb ook lease bak,
nu een audi a3 (mocht zelf samen stellen)
ik mocht een auto rond de 54.000 t is een audi
ik wou eerst een a6 kaal, toen adviseerde mij iemand, wil je pleizer, neem luxe, een a4 met wat optie’s ik dacht, nee dit is mij nog iets te kaal,
ik dacht, ik neem een audi a3 met “bijna” alle optie’s (ik kan me prima redden met een a3 geen kinderen alleen vriendin)
ik dacht ik ben snel klaar maar nee, ik ben 2,5 uur bezig geweest, je kunt ZOVEEL op die auto;s bestellen, en ik dacht full options is niet zo duur, maar wat dacht u van 72.000?
mja, ik ben heel blij met mijn auto, binnen kort weer een nieuwe, 146.867 op de teller, dus ik denk dat de volgende wel een a6 wordt, want het bedrag is onder tussen op geschroeft (hogere functie)
Alleen enige punt waar ANDEREN mee zitten, LEASEN.. is dat nu WEL of NIET goedkoper dan ?
het maakt mij niet uit, ik heb plezier in mijn leven:D
en DAAR GAAT HET OM!!
dus mensen GENIET en ZEUR NIET
Gr Rick (27jaar)
Rick zegt
owhjah,, GAA NOOIT LENEN VOOR EEN AUTO…
Heeft vriend van mij ook gedaan, als je zo niet kunt betalen, kun je hem ook niet zo aflossen,
EN hij heeft nu ook een schuld dit was dan omdat hij graag een seat leon wou rijden, ik heb genoeg geld :$ dus ik heb hem dat afbetaald, hij betaald mij ook netjes alles terug, (k heb zijn reserve sleutel dus hij moet wel)
maar MIJN TIP!!! LEEN NOOIT VOOR EEN AUTO
Jesper zegt
Heerlijk die discussie hier boven mij!! :D Jerry, Jerry!! :twisted:
Ik heb niets te maken met 330jes of met Passats, maar ik merk hier wel dat al die 2.0d Avensissen met 110-120.000km niet te slijten zijn…
Ik zou het niet erg vinden trouwens om in een 2 jaar oude 3-serie te moeten rijden i.p.v. een nieuwe, mits hij mooi behouden is, en ik minder per maand hoef af te dragen.
Maar @ wat Toms zei, leasemaatschappijen krijgen doorgaans steeds minder voor auto’s die ze wegdoen, en als ze niet minder winst (lees: verlies) willen, zullen ze de kosten dus door moeten spelen aan de leaserijder… dus je betaald in feite meer voor een gebruikte dan dat je anders aan een nieuwe had kwijt geweest… nou dan koop ik zelf wel een nieuwe hoor, en dan mogen ze me een tankpas geven :P
Rick zegt
@ majinstar Als je een 330i zelf koopt, ben je mooi gek, DAN leas je hem ook wel, er is maar een kleine percentage die deze auto koopt , en de genen wie hem koopt is 80% voor de vrouw, dus,, ja..
Arjan zegt
Rick, ik neem aan dat je maar doet alsof, want anders ben je wel een heel erg zielig mannetje
Rick dos zegt
Potverdorrie zeg! Durven ze je gewoon in je secundaire arbeidsvoorwaarden te beknibbelen! Janken mensen! We motten janken!
Moet je gewoon in een auto rijden waar een ander al in gereden heeft! Gadver!
Wij kijken een gegeven paard niet in de bek! Nee, we gaan er voor staan janken! Want iemand anders heeft al in die auto gereden! “Ja, maar, Rick, ik krijg die auto van de zaak zodat ik mijn functie kan uitoefenen.”
Ja, maar, kerel, wil je mij zeggen dat je je functie niet kunt uitoefenen in een gebruikte leasebak? “Ja, maar, ik heb er recht op! Ja, verworven rechten, het zou verboden moeten worden!
En Daarnaast, als het je niet bevalt dat je een afdankertje krijgt dan kun je ook gewoon weer gaan solliciteren voor een andere baan waar je wél een nieuwe auto krijgt….
Maurice zegt
Ik vraag me toch eens af waarom zo’n afkeer tegen leaserijders. Heel veel leaserijders hebben niet eens een geel kenteken. Ook dienstverlenende bedrijven rijden leasewagens (busjes enz). Vraag me toch af of die mensen die een “hekel” hebben aan leasebakken ,dat ook vinden als ze een beroep moeten doen op die bedrijven wie leasen. Maar dan hoor je die mensen niet en staan ze je met open armen te ontvangen.
Ik zie een schilder of stucadoor niet echt met hun materialen in hun eigen auto rijden.Dus houd eens op met iemand te bekritiseren over als ze een leaseauto hebben.Het zijn werkvoertuigen. Ik zie iemand die de hele dag op kantoor zit ook niet op een oude burostoel zitten,die wil ook ergonomisch zitten en het liefst op de beste stoel die er bestaat. Dat is ook moet een leaseauto, je wilt fijn rijden omdat je veel in de auto zit en het liefst naar je eigen wensen ingevuld.
En ja, sommige leaserijders hebben een voordeel, maar dan moet je privé de kilometers ermee maken.Doe je dat niet hoeft het niet voordelig te zijn.
Veel leaserijders mogen ook niet altijd een auto naar keuze kiezen, maar voorgestelde exemplaren vanuit het bedrijf.Houd daar ook eens rekening mee.
Het is een beetje krom hier in Nederland.De overheid wil dat er minder voertuigen op de wegkomen o.a. voor het milieu ,file enz enz. Maar door verhoging van de bijtelling dwingen ze leaserijders om privé een auto of grotere 2de auto aan te schaffen. Dit spreekt elkaar dus tegen.
Rick dos zegt
“Ik zie een schilder of stucadoor niet echt met hun materialen in hun eigen auto rijden.Dus houd eens op met iemand te bekritiseren over als ze een leaseauto hebben.”
Een schilder of stucadoor zal dan ook niet zeuren als ze een “gebruikte” busje moeten rijden.
“Veel leaserijders mogen ook niet altijd een auto naar keuze kiezen, maar voorgestelde exemplaren vanuit het bedrijf.Houd daar ook eens rekening mee.”
Dit meen je niet serieus, toch?
Maurice zegt
@Rick dos
“Een schilder of stucadoor zal dan ook niet zeuren als ze een “gebruikte” busje moeten rijden. ”
Dit zijn voorbeelden… Maar wat denk je van een storingsmonteur??? Denk je dat jij fijn rijdt in een auto die niet geschikt is voor jou werkdoeleinden???
Een installatiebedrijf met elektromonteurs en loodgieters mogen dan wel 1 bedrijfsnaam hebben,maar voor werkdoeleinden hebben ze echt andere voertuig indelingen nodig danwel andere voertuigen.
“Dit meen je niet serieus, toch?”
Jawel, en met jouw reactie zie je maar hoe weinig erover nagedacht wordt.
En dan nog even een aanvulling over de auto van je (ex)collega overnemen.Die heeft misschien niet altijd dezelfde functie als jij, dus andere eisen voor zijn/haar voertuig.Sommige rijden niet privé en nemen een dan een basis auto, dus geen airco ,stoel met lendesteun instelling enz enz… het goedkoopste van het goedkoopste en rijden dus weinig kilometers. Dan is het niet leuk als diegene die die auto over moet nemen, omdat die eerst op moet, en veel kilometers rijdt. Fijn dat je medemens dan zegt:”je moet niet zeuren , je hebt een leaseauto.”En een gegeven paard,niet in de bek kijken” … Maar vraag je dan ook af of diegene het fijn vindt om 40.000+kilometer te rijden en met pijn in zijn rug zit.Omdat hij maar tevreden moet zijn met wat hij krijgt.
Laurens zegt
Even op de BMW autoselector gekeken. Vriendin gaat nieuwe 5 serie leasen. Leuk, wat er al niet mogelijk is. Waarom een (basis) 5 was mijn vraag; wordt ze niet zo lastig gevallen op de weg door hanige auto mannetjes!?
Dat doen we hier niet toch!
Prive rijdt ze er niet in…….
Rick zegt
wou je nu dan echt zeggen dat ik zielig ben?
Ik beslis niet dat ik in een nieuwe auto mag rijden, maar mijn baas, ik mag alleen zelf kiezen WELKE auto en voor WELK bedrag bepaald mijn baas, ik kan ook wel een dacia logan rijden, maar dan doe ik mezelf te kort.
Laat ik geld zomaar liggen…
stel je krijgt de keuze, een peugeot 207 of audi A6 (ik kan dan zelf kiezen,,,,luxeA3) welke zou je nemen? geld maakt neit uit,
owjah mijn vriendin wil nu in 1 keer zown volvo c30
ik zeg zo weet je hoe duur die is?
Ja, zegt ze heel blij,, ik ben al bij furness cars (volvo dealer) geweest kijk hier heb je de offerte zoals ik hem wil…
ik moet hier wel goed over na denken,,,,
dat betekend.. dat zei straks in een leukere auto rijd dan mij :$
en ik wel een luxere.. maar toch..:$
Owjah.. mensen die een hekel al lease rijders hebben zijn jaloers..
want dan mogen ze waarschijnlijk niet van de baas.
maar achteraf is leasen duurder dan kopen…
Laurens zegt
@Rick
Geen idee wat je doet, maar die baas van je zou gek kunnen zijn en jij bent het zeker. Probeer eens een spelcheck (spellingcontrole), dan begrijp je wat ik bedoel.
Rick zegt
jah wil ik wel.. maar hebbe ze hier niet op auto blog,..
en dit komt omdat dit VRIJE tijd is die ik ook gebruik om op MSN te zitten ik denk dat het daardoor komt.. nu type ik sneller dan als ik normaal (dagelijks werk) brieven schrijf…
wat snap je niet dan?
en waarom ben ik gek dan?
Ik vind auto’s gewoon leuk, en het is misschien wel gladjakker taal, maar t geeft je wel een imago, ik voel me zo lekker zoals ik leef, als ik iets wil hoef ik niet 20x na te denken, ik doe het toch,
Laurens zegt
OK. Ik bel de GGD wel af ;-)
Rick zegt
leuk….
Maar laurens, wat voor auto rijd jij?
Rick dos zegt
@Maurice
“Dit zijn voorbeelden… Maar wat denk je van een storingsmonteur??? Denk je dat jij fijn rijdt in een auto die niet geschikt is voor jou werkdoeleinden???”
Nee, ik denk dan dat de eigenaar van de zaak niet slim is. Waaromanders een auto aanschaffen die niet aan je specificaties voldoen? Ik bedoel, ik koop toch ook geen zaag als ik een hamer nodig heb?
“Dan is het niet leuk als diegene die die auto over moet nemen, omdat die eerst op moet, en veel kilometers rijdt. Fijn dat je medemens dan zegt:”je moet niet zeuren , je hebt een leaseauto.”En een gegeven paard,niet in de bek kijken” … Maar vraag je dan ook af of diegene het fijn vindt om 40.000+kilometer te rijden en met pijn in zijn rug zit.Omdat hij maar tevreden moet zijn met wat hij krijgt.”
Ik krijg bíjna medelijden. Maar goed, dan denk ik weer bij mezelf: Hij kan natuurlijk ook naar een andere baan soliciteren en die auto achterlaten vor iemand die er wel tevreden mee is.
Maar hé! That’s just me…
simpson zegt
ik snap niet dat bedrijven hiermee akkoord gaan.
na 4 jaar of de nodige km’s gaat de afschrijving toch harder?
dan word het leasen duurder. of de leasemij’s moeten al special price gaan rekenen.
maar ach een jaar of meer km’s langer in mijn civicje vind ik geen probleem. graag zelfs. en de bijtelling kom ik ook wel overheen. voor wat ik betaal rij ik geen 330i :)
Toms zegt
@rick dos
Je laat je hier wel van je meest bekrompen kant zien.
Niet iedereen kan zomaar wisselen van baan. Ik denk zelfs het merendeel van de Nederlanders niet.
En als je 25% bijtelling betaald mag je op zijn minst verwachten dat de auto je niet enorm tegenstaat. Ik heb het dan niet over een jaar een 207 rijden terwijl je eigenlijk 308 budget hebt of een astra ipv een golf. Maar er zijn wel gevallen te bedenken die vervelender zijn. Als je bijna een auto mag uitzoeken volgens je contract waarvoor beide partijen hebben getekend en je vrouw is zwanger en je rijdt nu een mini en je moet ineens een jaar langer rijden dan is dat toch knap lastig.
Tot slot: in hoeverre is een lease-auto een gegeven paard als je zo’n 75% zelf betaald??
Laurens zegt
@Rick schrijft,
17 November 2008 om 21:36
Lees dit wat later: geen leaseauto. Heb ik wel een tijdje gehad, op zich prima. Maar “privé” is de auto ook goed betaalbaar. Ik koop dan alleen geen nieuwe!
Al met al denk ik dat het “voordeel” er vanaf hangt hoeveel je een leaseauto privé rijdt. Rij je ieder weekend op en neer naar je vriendin in Frankfurt, dan is het lekker.
Ken redelijk veel mensen die er zelfs twee hebben, maar die houden dan meestal een auto uit de bijtelling.
Verder is het gewoon “loon in natura”. Wel of geen auto van de zaak betekent minder of meer loon. Ik kan me er niet druk om maken.
bmw zegt
Wat een snobs hier allemaal… Geef nou gewoon toe dat die lease-bak aantrekkelijk is want sjieker dan je anders zou kopen. Of is een bijvoorbeeld Audi A6 plots een rationele auto?
Er is niks mis met leasen of met liefhebberij. Maar geef gewoon toe dat een echt rationele chauffeur zich iets goedkoper (en misschien kleiner) koopt. En dus heeft je baas voor jou beslist hoeveel jij aan een auto MOET besteden (want het is “verloning”).
En WTF niet lenen voor een auto? En ook niet lenen voor een huis, zeker? Niet iedereen heeft geld teveel.
Tot slot: “meer studeren, dan heb je ook een lease-bak?” Ik ken een hele hoop mensen met de hoogste diploma’s en de mooiste lonen, die helemaal geen lease-bak rijden. Maar een doodsimpel Focusje of iets dergelijk. Degene die deze uitspraak hier deed zou zelf beter wat gaan studeren.
Sorcerer zegt
Bijtellingregeling is ook echt belachelijk. Ik zou dolgraag een wat oudere duurdere auto voor mijn bedrijf rijden, maar dat wordt me onmogelijk gemaakt door het bijtellingstarief. Kilometertjes bijhouden scheelt een flinke hap per jaar, terwijl het wel veel meer gedoe is.
Rick dos zegt
@Toms
Of ik of jij je hier van je meest bekrompen kant laat zien vind ik niet interessant noch is het relevant. Het enige wat je ermee krijgt is een kinderachtige woordenwisseling.
Maar goed, dat niet iedereen zomaar kan wisselen van baan dat wilik heus wel toegeven. Echter, is de overgrote meerderheid van die groep eerder een groep van “niet willen” dan “niet kunnen”. Het komt er feitelijk opneer dat ze het niet willen zien. Het is immers zekerheid inruilen voor MOGELIJKE onzekerheid. En dat wilt niemand, die geen ambitie heeft..
“Maar er zijn wel gevallen te bedenken die vervelender zijn. Als je bijna een auto mag uitzoeken volgens je contract waarvoor beide partijen hebben getekend en je vrouw is zwanger en je rijdt nu een mini en je moet ineens een jaar langer rijden dan is dat toch knap lastig.”
Er zullen heus wel gevallen te bedenken zijn. Zo kan ik ook bedenken dat Nederland onder water stroomt terwijl de deltawerken gesloten zijn. Stel je nou eens voor dat we hier een Tsunami zouden krijgen?
Wat ik ermee wil zeggen is dat jij, en ook anderen, voorbeelden aandragen dat feitelijk neerkomt op een uitzondering op de uitzondering. En dus geef je voorbeelden die eerder incidenteel voorkomen dan dat ze de algemene regel voorstellen.
Je betaalt WELLICHT 75% van de onkosten, maar alle kosten bij elkaar opgeteld (dus aanschaf, onderhoud, etc etc.), zou je als je je baas niet had dan nog steeds die auto rijden? Ik doe een wide gok en zeg: nee…
Een gegeven paard dus.
Laurens zegt
@Dos
Of jij kan snel typen, of je hebt een soort van bullshitgenerator op je computer ;-)
Rick dos zegt
@Laurens
Bedankt voor je bijdrage.
Toevallig ook wat inhoudelijks te melden?
Laurens zegt
@Dos
Relax, dit is autoblog. Die lange reacties leest geen mens.
Maar zoek op mijn naam, lees en leer.
Rick dos zegt
@Laurens
Nee, die van jou niet, nee. ;)
Laurens zegt
@Dos
Fuck, je hebt niet alleen een bs generator, maar ook een superieur zoeksysteem, binnen 1 minuut je oordeel weer klaar!
Rick dos zegt
@Laurens
Als je nou eens even de tijd neemt om over je eigen comment na te denken dan kun je al snel tot een oordeel komen.
Of ben je zo hautain dat je eigen comment niet voor je zelf opgaat?
bmw zegt
@Rick Dos:
ben het vaak niet met je eens, maar nu wel: een rationele bijdrage!
Laurens zegt
@Dos
Je vraag was: “Toevallig ook wat inhoudelijks te melden?”
Ik antwoord: “Maar zoek op mijn naam, lees en leer.”
Binnen 1 minuut geef je een oordeel, dat kan dan maar op 1 post van mijn kant zijn, tenzij je idd een zoekfunctie hebt, vandaar mijn volgende post: ‘Fuck, je hebt niet alleen een bs generator, maar ook een superieur zoeksysteem, binnen 1 minuut je oordeel weer klaar!”
En dan ben ik hautain!
OK, ik ben hautain.
Rick dos zegt
@bmw
Thx.
@Laurens
Je bent inderdaad nogal hautain. Vooral als je in de veronderstelling bent dat ik ook daadwerkelijk jouw comments erbij ga zoeken. En dat je daardoor zélfs mijn comment niet meer in de juiste context kan plaatsen.
Maar goed. Schluss. ;)
Laurens zegt
@Dos
Die moeite neem ik wel. Dat is, soms eerst even googlen, wikieën en ga zo maar door, voor ik een mening geef over een topic. Daar erger ik me bij anderen wel eens aan. Direct een mening klaar, maar geen kennis ter zake. Maar bij jou eigenlijk niet. En dat is niet om te slijmen :-)
Esprit_de_Flandre zegt
Ik heb geen leasebak :( Maar ik wil er wel één!!!
Voorlopig ga ik het maar doen met mijn wrakje zeker. Ik ben ook wel jaloers op leasers, maar ik reageer dat niet af door hier te zitten brullen dat ik leasers haat (zou nogal dwaas zijn aangezien ik zelf een wil worden).
Moest mijn baas plots in een vrijgevige bui zijn, een Alfa 159 Sportwagen 1.9JTDm 16V. Metaalkleur, sjanten en airco en ik ben content :)
Erwin zegt
Als ik een leasebak zou rijden dan had ik al lang een ’69 Camaro in mijn bezit :)
Sorcerer zegt
simpson: de afschrijving gaat juist in het begin harder hoor… Na 3 jaar gaat deze langzamer. Leasemaatschappijen schrijven een belangrijk deel af tijdens de leaseperiode. Daarom is 2 jaar leasen veel duurder dan 5 jaar leasen.
Na de periode wordt het leasebedrag lager. Dat komt simpelweg doordat de afschrijving er al op zit en het grootste deel van de investering gedaan is. Ook al wordt het leasetarief lager, de leasemaatschappij zal er op papier meer door verdienen in die periode.
Echter, dat ‘meer verdienen’ is wel een erg ingewikkeld vraagstuk: als over een paar jaar de bpm helemaal is afgeschaft, is het mogelijk dat de vraagprijs van occasions desastreus instort. En dan schrijf je ineens nog veel meer af, tja…