Kun je met het rijgedrag van een petrolhead uit de voeten met een elektrische auto? We namen de proef op de som met een Volkswagen ID4 road trip.
Nederland is het paradijs op aarde als het gaat om de laadinfrastructuur. Met een elektrische auto moet je echt je best doen om in de problemen te komen als de accu bijna leeg is. Er is altijd wel een laadpaal in de buurt waar je nog naartoe kunt rijden. De ontwikkelingen in andere (Europese) landen verloopt een stuk langzamer. Dat besef je nog meer als je daadwerkelijk een road trip plant met een elektrische auto.
Met de Volkswagen ID4 een road trip organiseren
Ondergetekende nam de proef op de som. Ik was namelijk reuze benieuwd of op vakantie gaan met een elektrische auto nu echt zo relaxed is als sommige verhalen beweren. Ik ben niet pro-EV en sta hier neutraal in. Oftewel, ik liet alles over me heen komen en ging de ‘uitdaging’ aan om het zelf eens te ervaren. Per Volkswagen ID4 duurtester met de 77 kWh batterij.
De reis begint thuis, met het plannen. Er kon in elk geval een dikke streep door Luxemburg. Als je filtert op palen waar je kunt snelladen blijft er namelijk niets over in dat kleine staatje. Omdat het ging om een road trip van 5 dagen moest de bestemming ook weer niet al te ver van huis zijn. Het werd uiteindelijk Duitsland. Een land waar de laadinfrastructuur inmiddels ook mooie stappen maakt. Daarnaast kun je het pedaal naar beneden vloeren bij onze oosterburen. Iets dat ik maar al te graag doe.
Begrensde topsnelheid van slechts 160 km/u
Met de Volkswagen ID4 kom je dan meteen van een koude kermis thuis. De elektrische auto heeft een elektronisch begrensde topsnelheid. Niet op 250 km/u (ha, nee), maar op 160 km/u. Op de teller mag je 164 aantikken, op de GPS is dat keurig 160. De EV kan makkelijk harder, want je voelt de begrenzer er behoorlijk hard inhakken. Het is puur gedaan om te voorkomen dat de range naar beneden keldert.
In de vijfdaagse road trip is er zo’n 1.500 kilometer gereden met de Volkswagen ID4. Het gezelschap bestond uit vier volwassenen. De kofferbak ruimte is met 543 liter vrij fors, maar je zou wellicht verwachten dat je er meer in zou kwijt kunnen. Er zit echter een dubbele bodem in, daar kan je mooi de laadkabel onder kwijt. Echter er blijft dan minder ruimte over voor bagage. Een positief puntje is de ruimte in het interieur. Het hele gezelschap zat ruim en de ID4 is ook nog eens een fantastisch comfortabele reisauto. Juist omdat het accupakket in de vloer zit is er sprake van een mooie balans en de elektrische aandrijflijn is heerlijk stil.
Diverse steden, waaronder Koblenz, Dortmund en Düsseldorf werden aangedaan. In tegenstelling tot een vakantie met een ‘gewone’ auto, dien je hier goed van tevoren huiswerk te doen. Idealiter parkeer je de auto op een plek waar je meteen kunt laden. Zo kun je rondhangen in de stad en weer de reis vervolgen met een zo goed als volle accu. Onze slaapplek was overigens in Nederland, vlak bij de grens. Het verblijf dat we geboekt hadden beschikte over een eigen oplaadpunt, waardoor we altijd ’s ochtends met een volle accu konden vertrekken.
Vrijwel altijd was het vinden van een laadpaal kinderlijk eenvoudig. Een enkele keer, in Dortmund, reden we een parkeergarage in waar al twee andere EV’s aan het laden waren. Dan slaak je wel een zucht, want je moet met een EV altijd een plan B hebben voor dit soort gevallen. Iets buiten het centrum van Dortmund is echter een Shell tank & laadstation, waar met een max van 150 kW geladen kon worden. Onze Volkswagen ID4 kan met een max van 125 kW laden. We gingen in de buurt snel een hapje eten en in een kwartier was de batterij alweer voldoende geladen. Heerlijk! Vervolgens werd de ID4 geparkeerd in een parkeergarage en was laden niet langer nodig.
Volkswagen ID4 road trip: actieradius
Hoe zit het met de actieradius tijdens zo’n road trip? De Volkswagen ID4 heeft een opgegeven WLTP-actieradius van maximaal 520 kilometer. Die opgave is zo realistisch als de Fast & Furious films. 350 kilometer is de praktijk, in Nederland. Onder gunstige omstandigheden. Dus geen regen, niet te warm, niet te koud. Afijn. Voor het dagelijkse woon-werk verkeer volstaat het om de batterij op te laden tot maximaal 80 procent. Dat is ook het algemene advies bij EV’s. Met een Volkswagen ID kun je dat in de auto of via de app ‘cappen’ op dit, of een andere gewenst, percentage. In het geval van een vakantie moet je dat echt aanpassen naar 100 procent. Die extra 20 procent heb je gewoon nodig.
Het zal geen verrassing zijn dat de Duitse autobahn nog eens een flinke hap neemt uit je actieradius. Hier had ik van tevoren al rekening mee gehouden. Tussen de bestemmingen zat telkens een rit van zo’n 200 kilometer. Zo konden we gewoon lekker doorrijden, zonder na te denken over de actieradius. Achteraf de beste beslissing, want de actieradius vanaf 100% is minder dan 250 kilometer op de autobahn met veel gebieden zonder maximumsnelheid. Ik kon op sommige stukken kilometerslang op topsnelheid (160 km/u) rijden. Irritant is die begrensde topsnelheid wel. Iemand inhalen die bijvoorbeeld 145 km/u aan het rijden is voelt als een eeuwigheid. En het laatste wat je wil is het overige verkeer hinderen dat gegarandeerd in de achteruitkijkspiegel opduikt. Daarnaast voelt het best lullig als een 206 je komt inhalen met 170. Zit je dan, in je grote elektrische SUV.
Haken en ogen aan vakantie met EV
Conclusie, een vlotte road trip met de Volkswagen ID4 is goed te doen. Mits de tussenliggende afstanden niet meer dan 200 kilometer bedragen en je goed van tevoren uitzoekt waar je kunt (snel)laden. Als reisauto is de Volkswagen ontzettend comfortabel. Eenzelfde reis, maar dan naar Zuid-Frankrijk of Italië ondernemen? Ondergetekende slaat deze zomer nog even over, maar dat kan over een jaar alweer helemaal anders zijn. De ontwikkelingen van het Europese laadinfrastructuur verloopt immers in rap tempo. Als je net als in Nederland op veel plekken kunt snelladen kan dat ‘huiswerk doen’ straks ook de prullenbak in.
quincy zegt
Ik heb vorig jaar tijdens de eerste EV vakantie wel paar dingen geleerd die ik tijdens onze vakantie deze 2 weken ga gebruiken. Zo hebben wij geen echt laadpunt bij het verblijfplaats, maar mogen en kunnen wel met de stekker laden. Vorig jaar dacht ik dat naar de lader een dorp verderop rijden makkelijker en sneller was, maar dat was het niet. Wat mijn (en andere EV rijders ik heb gesproken) inziens het beste werkt is laden zodra het kan. Zoals in dit verhaal ook gebeurd. Gaan we een dorpje bezoeken en hebben ze daar een lader, hup even aankoppelen. Zijn we bij de hypermarché boodschappen doen, hup even aankoppelen. Komen we aan bij de verblijfplaats, hup even aankoppelen. Op die manier blijft de auto vol en heb ik er geen omkijken naar.
Dit is anders voor mij ten opzichte van thuis, waar ik gewend ben de auto leeg te rijden tot zoveel procent. En dan koppel ik hem thuis aan en is de auto in maximaal 6 uur weer helemaal vol. Maar als je afhankelijk bent van een langzame lader (wat een stekker lader dus is) op de verblijfplaats, is de auto volhouden veel makkelijker en efficiënter.
Zo zijn we gisteren aangekomen met 50 procent. Na uitladen en uit eten direct aan de stekker en de auto is nu weer lekker vol.
Zo, dat is mijn tip aan alle minder en onervaren EV rijders ;-)
jaapies zegt
@quincy: ben er helemaal niet op uit om ev’s te bashen. Maar dit is voor mij precies de reden om niet met een elektrische auto op vakantie te gaan. Mijn doel op vakantie is zo min mogelijk stres, zorgen of onnodig gedoe. Met een EV moet je toch continu alert op je range zijn, zou mij veel stres geven. En steeds ergens aankomen en opzoek moeten naar een paal lijkt me ook niks…
weetikveel zegt
Begrijpelijk, maar iedere keer laden wordt vanzelf een automatisme net als alle andere kleine automatismes. Op iedere plek waar je je telefoon en tandenborstel kan opladen, kan je in principe ook je model 3 bijv. opladen met +-15kmh waardoor je na een nacht slapen weer een volle tank hebt.
porker zegt
Heb het geprobeerd in een long range Model3. Niet te doen. Je rijdt inderdaad door op snelweg en kunt dan dus na 1,5 uur/ 2 uur weer gaan laden. En dat duurt langer dan je denkt en wil. Want je wil boven de 80/90% vol zitten en dan sta je dus meer dan een half uur. In Frankrijk bleek vaak maar de helft van het spul te werken. En soms ook nog eens bezet. Reis duurde 2x zo lang. Ja op Chill modus 110 Max rijden helpt wel aan range maar niet aan rij vreugde! Een fijne bergrit? Zou het niet doen. Verbruikt stevig en waar opladen? Bij een restaurant met 2 Kw? Succes. Hoe lossen we dit probleem op. Denk dat generaties na ons het minder als probleem gaan ervaren. Het nieuwe nu etc. We zullen zien!
Sempiternal zegt
@porker hmm ik vond het wel meevallen eigenlijk. Stevig doorgereden, 15u gereden inclusief stops, 1400 km naar Italië. Wel met overnachting dus dag erna weer vol weggereden. Heb ook alleen superchargers gebruikt.
Verbruik in de bergen was trouwens echt absurd laag. Omhoog veel maar naar beneden alleen maar opgeslagen energie (moet je accu dus niet vol zitten), ik had in de heuvels van Toscane ~ 13kwh/100 km verbruik
Verder hadden wij op ~10 min rijden op locatie een supermarkt met 50 kW lader. Boodschappen doen en espresso drinken, uurtje later auto weer vol.
Naast de superchargers eigenlijk alleen mijn MTC kaart of Shell newmotion gebruikt.
Neu. Geen stress ervaren. Dit jaar gewoon weer!
Jacco zegt
Van stockholm zweden, naar texel (2x veerboot allebij ongeveer een half uur wachten) ene veerboot 1 uur, andere half uur, 1450 km ongeveer. Om 3 uur smiddags vertrokken, om 7 uur sochtends thuis. Probeer dat maar eens met een ev. (op beide veerhavens en veerboten zijn geen stekkers voor je autotje)
Rij in een citroen c1
Verbruik zweden 1/19 ivm hogere boetes als nl
Verbruik andere landen +/- 1/10
dutchneon zegt
Dat is inderdaad best vlot voor een EV, vorig jaar met mijn oude model-s ook 900km gedaan in 13uur. Dan is het supercharger netwerk echt een uitkomst ten opzichte van alle andere merken…
Maar nu met de Range Rover toch wel een stukje vlotter dit jaar, Naar Opatja Kroatië krap 1400km in 11 uur inclusief 1x tanken, kwartiertje bij de grens voor Corona paspoortjes file en half uurtje ontbijt.
Uiteraard wel de nacht door van 11 tot 10 sochtends gereden, dan kun je in de meeste baustellen nog gewoon boven de 100 blijven, want er zitten toch nog een paar serieus lange op de 3!
ty5500 zegt
Ben oprecht benieuwd of de porsche taycan even snel leeg is bij doorrijden op de autobahn of dat hier de tweeversnellingsbak toch een voordeel biedt.
Paul58 zegt
@ porker een Tesla is juist erg zuinig in berggebieden en daarbij zijn er buiten superchargers ook veel 11kw Tesla wall chargers bij hotels/restaurants etc. Ik heb dit totaal anders ervaren richting Italie, en zeker niet dat de reis 2 keer zo lang duurde? En het was niet eens in een long range maar en een instap Model 3.
opdemotor zegt
You’ re doing it wrong. ” Want je wil boven de 80/90% vol”, Bij Tesla kun je supersnel laden bij lagere SOC’s dus de tijd je neemt om helemaal vol te laden verlies je in rijtijd…
Sempiternal zegt
@opdemotor exact
Redrum zegt
Ik raad je aan even naar Björn Nyland te kijken op YouTube. Dan merk je ineens wat je verkeerd hebt gedaan.
1000km op 9:19 minuten inclusief laden met een model 3. Minder en veel korter laden aan hogere snelheid. Die 80-> 100 is een enorm tijdverlies en meestal onnodig als je gebruik kan maken van EN Tesla Superchargers En eventuele andere netwerken.
Geen oplaadmogelijkheden waar je verblijft? Laat de EV thuis. De rit op zich kan ik mij overzetten maar op locatie wil ik niet aan “waar moet ik ergens gaan laden” denken….nee, zelfs als EV fan trek ik daar ook nog altijd de lijn.
En ja, als je via Duitsland rijdt en je kan je echt niet inhouden, reken dan op een extra stopje.
banderas zegt
@porker: je moet juist niet boven de 80% willen. Dat duurt vaak net zo lang als de eerste 80%… Dus gewoon snel bijladen en door. Vaak genoeg gedaan en meer dan prima. Al is soms een verplichte stop wat irritant masr de kosten zijn zoooo laag.
tortuga zegt
Als ik het zo lees is het dus niet zo geweldig als men buren hier op de camping. Die konden het beter treffen met circa 400km rijden en dan laden (20a30min) ze komen uit de regio den haag, en we zitten in Trogir Kroatië. Met tussen stop voor de kids hebben ze ongeveer 20u gereden
tortuga zegt
@tortuga: ps is met een long range model 3
b00st zegt
Volgens Maps is Den Haag > Trogir momenteel 17u29m rijden, en dat is zonder enige tussenstop (1750km), op die afstand lijkt me 2u30m overhead, zelfs met een ICE, niet echt speciaal? Zeker met kinderen en grensovergang.
tinnemans zegt
Hoe anders gaat dat met een benzineauto; afgelopen zondag vroeg met 88 liter in de tank vanuit noord Nederland vertrokken naar Spanje. Na 5 uur 1e pauze maar niet getankt. De pauze daarna, 2.5 uur later en ten zuiden van Parijs, wel 30 liter bijgetankt langs de Autoroute. De overnachting was na 950km, waar we erg op tijd waren omdat we geen vertragingen hadden gehad,behalve iets van 5 minuten bij Parijs, maar sois.
De volgende ochtend rustig ontbeten en de 1e etappe 170km gereden om boodschappen te doen bij een Hyper en 66l bij te tanken (tanklimiet was iets van €100,maar benzine is bij supermarkten veel goedkoper dan langs de snelweg). Via een prachtige bergpas (Bielha) rustig doorgereden naar noord Spanje en tegen 6 uur op de camping gearriveerd. Er is geen laadinfrastructuur op de camping en vanuit het appartement staat de auto onrealistisch ver weg (50m), blij dat ik daar niet van afhankelijk ben. De dag erop boodschappen gedaan en de auto voor 1.47/l volgetankt met E98. Dichtsbijzijnde snellader zit op ongeveer 90km afstand, daar heb je dus niets aan.
Woensdag een rondje van 2, 2.5 uur in m’n uppie gereden over kleine B-wegen via een kleine lage bergpas, grotendeels in de 2e versnelling wegens de vele bochten. Mooie rit, heeeeeel veel bochtjes.
Donderdagmiddagnaar Barcelona gereden waar de 2 oudste dames met het vliegtuig aankwamen. Ritje van 460km heen en weer. Geen laadinfra bij het vliegveld gezien, maar ook niet naar gezocht.
Straks ga ik een mooie, rustige bergrit met de 4 dochters maken, zodat m’n vriendin even rustig kan werken, ik denk dat ik de auto wel weer even voltank, want ik moet de ruitewisservloeistof toch bijvullen.
Mijn rijstijl op snelwegen; net aan fltsveilig, dus tegen de 140 op de teller door Frankrijk heen. Gemiddeld verbruik tot zover, iets van 1/9.8.
Rudy zegt
Met welke auto rij je 1/9,8?
Het valt me op dat ik met mijn (G21) 330i in Duitsland echt nette verbruiken kan rijden als ik een beetje tussen de 130 – 180 rij. Vorig jaar naar Winterberg gereden en kwam gemiddeld op 7,3 op 100 uit op de terugweg. Dat is een ~1:13,5 zonder moeite te doen. Ga morgen richting Italie
90% van die route heb ik een maand geleden ook al gereden in de Z4 (M40i) en doorrijden zal er wel niet in zitten door drukte en wegwerkzaamheden. Op de terugweg van Oostenrik kwamen we uit op 6,8 op 100 met een dikke 6 in lijn! (moet wel zeggen dat mijn vriendin ook stukken reed en zich netjes aan de snelheden hield) waar ik echt verbaasd over was.
tinnemans zegt
@rudy; E65 740i. Niet de meest zuinige auto, maar met een 88l tank is dat niet vreselijk erg. Het is wel heel comfortabel. Idioot stil bij constante snelheid, en een fijne roffel vanonder de motorkap bij acceleratie. Ik rij in Nederland niet heel veel, dus brandstofkosten zijn niet heel relevant. Nu in de vakantie rij ik best veel, maar ach, de benzine is hier goedkoop. Morgen willen de meiden paragliden dus heb ik weer een bergritje. 😁
Sempiternal zegt
@tinnemans ik ben het er wel mee eens dat op vakantie met benzine wat gemakkelijker is. Als ik geen Tesla als EV had, had ik het ook wel wat lastiger gevonden tbh.
Overigens reed ik nu ook kruissnelheid 130 km/u. Inclusief de stops 100 km/u gemiddeld, prima.
Mijn buren gaan met de MG, prettige wedstrijd… 50kw Max en geen supercharger netwerk… mij niet bellen.
SpiderIV zegt
Een roadtrip met “tussenliggende afstanden niet meer dan 200 kilometer” is een zeer beperkte roadtrip mijns inziens.
Veel van die EV’s zijn goed geschikt voor rondjes stedelijk gebied maar eigenlijk niet voor daar buiten.
herve11f zegt
Vorige week in Zwitserland bij Zurich parking afgereden voor kleine boodschap. Staan er daar 5 laadpalen met een klein gecamoufleerd huisje naast. Vond het al raar dat er een uitlaat aan zat. Raad eens wat het was? Idd een Caterpillar C32 diesel aggregaat. Om je dood te lachen.
milvus zegt
Nuttige test! Paar ideetjes voor volgende testen: een zuinigheidswedstrijd tussen een Lamborghini en een Ferrari waarbij je niet harder mag dan 100 km per uur. Of een caravantrektest tussen een Aygo en een Picanto. Of een acceleratietest tussen een Sandero en een Agila.
wimof zegt
Europa stoot 16% van de WW CO² uit en nu gaan we in België gascentrales bouwen om electriciteit op te wekken.
Mag ik mij daar vragen bij stellen.
Reinier zegt
Je vraag is waarom België zich niet puur richt op wind/zon/waterkracht/kernenergie? Er worden mooie offshore windparken gebouwd in België!
frank2b zegt
Laatst vroeg ik me ook al af waarom ze de eieren niet per 9 stuks in één verpakking verkopen …
kratje zegt
Ik ben wel benieuwd naar de laadkosten, hoeveel verschil is er nou tov benzine als je steeds bij laadpalen staat ipv thuis of op het werk kan laden?
bartteeuwen zegt
Sorry hoor maar 1500km in 5 dagen is toch niks? Als je met 2 man bent rij je dat stuk in 1 dag.
SpiderIV zegt
@bartteeuwen: niet met een EV 🤣
luckyluke zegt
@spideriv: zoek eens op teslabjorn en 1000km challenge
SpiderIV zegt
@luckyluke: ik lees hierboven 1500 km dat is iets meer dan 1000.
blogie zegt
Maar als je gekeken had laat Telabjorn zien dat 1000km in een EV goed mogelijk is binnen 12 uur. Met een beetje hoofdrekenen is 1500km grofweg mogelijk is 18 uur. Kortom, zeker mogelijk binnen een dag.
herve11f zegt
@blogie: Buiten de vakantieperiode misschien, maar niet tijdens want dan zijn alle laadpalen bezet.
Pascal zegt
Even gecheckt of het klopt wat je zegt. Vandaag is het zwarte zaterdag en heb ik midden Italie ingevoerd als bestemming. De navigatie geeft aan dat ik die 1500km inclusief supercharger stops in 16,5 uur kan afleggen. De navigatie geeft ook aan dat as we speak (4 uur smiddags) elke Supercharger op de route nu minstens 5 plekken vrij heeft. Valt allemaal best mee lijkt me?
tinnemans zegt
Ik heb wel wat (stukken van) filmpjes van Bjorn gezien. Ik snap dat zijn werkelijkheid prima werkt in Noorwegen en Nederland, waar goeie infra is en een relatief lage maximum snelheid.
Ik zit op 50km van de voet van de Pyreneeën in Spanje en de dichtstbijzijnde snellader zit zo’n 90km zuidelijker. De bergen zijn hier de grote attractie en realistisch gezien ben je dus 300km van je range al kwijt voor je op pad kunt.
Onderweg door Frankrijk was het behoorlijk druk langs de tankstations, dus ik denk dat je met een EV rekening moet houden met flinke wachttijden onderweg.
Dat is een andere werkelijkheid dan die van Bjorn, maar wel een die ook gewoon bestaat.
Sempiternal zegt
@tinnemans Zo dat is snel. 300 km range weg? Hoe kom je daar nu weer bij dan? In de bergen was mijn auto juist zuiniger …
tinnemans zegt
Ik kan de snellader alleen bereiken met minimaal 90km range, daarvandaan is het dan 140km naar de bergen, en weer 140km terug naar de lader, dat is dus bijna 300km. Terug bij het appartement ben je alweer 90km kwijt, en moet je er rekening mee houden dat je ook weer 90 moet overhouden voor de volgende laadbeurt, en dat is dan nog los van alle extra reistijd die je erbij krijgt. In deze regio is een EV echt niet handig.
b00st zegt
Dan gebruik je toch gewoon geen snellader? ’s nachts gewoon in het stopcontact en klaar, ’s morgens volle auto, elke dag opnieuw. Je spaart zelfs tijd uit omdat je niet moet gaan tanken.
dutchneon zegt
Is inderdaad niks, hele hordes tesla fanaten reden in 2014 met de eerste model-s’en al naar Italië toen er nog maar 25 Superchargers in Europa stonden!
2 jaar geleden reed ik 3800km in 2 weken tijd met mijn 2013 model-s met bijna 300.000km op de klok…. Zonder een cent te betalen voor de stroom ;)
RiKe zegt
Mijn persoonlijke ervaring met een Model 3 Long Range is 350/400 km afleggen met 130km/h gemiddeld op de autobahn. 900km en maar 2x laden, waarvan 1x uit “luxe” omdat we het zelf prettig vonden om met een volle accu de Alpen in te gaan.
Sempiternal zegt
@rike klopt, same here. Er wordt heel erg onderschat hoe enorm fijn de combinatie van hoge range (door efficiëntie), supercharger netwerk en software die volledig ontzorgt. Dr is maar één merk die dat nu doet, tesla.
Met 3rd party apps gaan zitten kloten, uitmeten hoeveel range je ongv zal hebben, zoeken in de buurt. Moet er niet aan denken…
werf76 zegt
Echt totaal niet volwassen. Veel te veel geneuzel met de stekker. Voorlopig geen optie voor mij.
Dat wordt het pas met 700km range en in 10 minuten vol.
MarcoM zegt
Tja, als je een EV hebt van je baas met een lage bijtelling uit 2019 van 4%, dan rij je spotgoedkoop en heb je wel een paar extra rustmomenten ervoor over onderweg.
Pascal zegt
En als je ‘m gewoon zelf gekocht hebt en het in alle andere opzichten een heerlijke auto vindt ook (waarvan akte)
MarcoM zegt
@Pascal: zo is dat.
blogie zegt
Heerlijk om al die reacties te lezen. Tuurlijk is benzine en diesel sneller op dit soort lange afstanden, die conclusie had iedereen vooraf al getrokken. Maar de meeste mensen zullen jaarlijks misschien twee keer (vier keer incl. retour) een afstand boven de 1000km afleggen. Waarvan in de meeste gevallen de ‘extra reistijd’ 2 tot 3 uur zal zijn. Kortom in totaal 12 uur per jaar, wat een ramp. Ik denk dat je die 12 uur nog terug verdient door het jaar heen vanwege het feit dat je met een thuislader nooit meer hoeft te gaan betalen bij de pomp etc.
frank2b zegt
Het schijnt dat zo’n vulpistool bij de benzinepomp één van de smerigste dingen is die je kunt vasthouden …
MarcoM zegt
@frank2b: wat is dat, een benzinepomp, oja, daar verkopen ze brandbare vloeistoffen, raar dat je naar een apart gebouw moet om zoiets te kopen terwijl je thuis stroom hebt..
tinnemans zegt
@macromanta; Wat zul jij je verbazen als je een keer met de auto op vakantie wilt. Dan komt stroom opeens ook bij een gebouwtje vandaan.
Pascal zegt
Precies dit! De wereld is ineens te klein omdat men een paar keer per jaar op vakantie een paar uurtjes kwijt is aan laden. Het groepje wat écht veelrijder is uiteraard daargelaten, die kunnen nog steeds beter een diesel kiezen. Maar voor het gros van de mensen zijn die paar laadstops niks meer dan een druppel op de gloeiende plaat.
billymobiel zegt
Die 12 uur ben je ruimschoots kwijt aan tijd bij de pomp en daarbij tegen een derde van de kosten bij laden aan een publieke paal.
tinnemans zegt
@blogie; Het hangt er dus vanaf. Als ik de reacties zo lees is Italië goed te doen, een vakantie naar Spanje is iets lastiger. Deels doordat er een lang stuk zonder laadpunten zit in Frankrijk, deels door de drukte bij tankstations, deels doordat je niet overal ’s nachts kunt bijladen en deels doordat Spanje ook niet boordevol zit met laders en je dus niet alle vrijheid hebt.
Zelf rij ik in Nederland vrij weinig km en relatief veel in t buitenland met vakanties. Ik denk dat ik de afgelopen 2 weken op iets 3000km uitkom en voor ik weer thuis ben ga ik denk ik wel over de 5500km heen.Volgende maand komt daar dan nog eens 3000km bovenop.
Pascal zegt
Als ik ‘t zo lees zou een EV met de ritten die jij maakt onderdaad gewoon (nog) niet handig zijn. Zelf rijd ik veel in Nederland en een paar keer per jaar naar Oostenrijk en Italie, dat gaat wel top en ik zou er (puur vanwege verbruik, wegenbelasting en onderhoud) werkelijk niet aan moeten denken om dat met een 740i te moeten doen. Uiteindelijk eindigt het toch altijd weer met het cliche: kies de auto die past bij je rijgewoontes.
tinnemans zegt
Dat laatste is zeker waar. En je hebt ook gelijk dat wegenbelasting en onderhoud mijn grote kostenposten zijn. Maar ik heb zowat geen afschrijving; de laatste keer dat ik op gaspedaal keek waren de E65’s niet goedkoper dan wat ik er 2 jaar terug voor betaalde. De kosten vallen dus uiteindelijk best best mee en ik heb sowieso een grote auto nodig met mijn lengte en gezin.
Daarnaast ben ik gek op oudere GT’s en musclecars en ik geniet dus heel erg van de kleine V8 en de rij eigenschappen.
Ik hou er ook niet van om m’n vakantie te plannen om de auto heen; ik heb ooit een Jeep Cherokee XJ op LPG gehad en op vakantie moest ik een camping zoeken in een plaatsje waar LPG was, omdat de range anders te klein was om dagtochtjes te maken. Ik weet dat LR’s flink verder komen dan die Jeep, maar ik ben blij dat ik nu absoluut geen rekening hoef te houden met tankstops. Als ik de reacties hier zo lees is de voorkeur voor Italië van EV rijders niet helemaal toevallig.
Reinier zegt
De ID4 is niet begrensd vanwege de range, maar omdat de batterij en koelsysteem niet gemaakt zijn om lange tijd zoveel vermogen te geven.
De onbegrensde snelheden gaan uiteindelijk toch verdwijnen. Probleem opgelost. Benzine auto’s slurpen ook benzine op 200km/h. Dus moet je vaker tanken. Dus ben je alsnog niet sneller dan op lagere snelheid.
Je kan ook gewoon een benzine auto huren om op vakantie te gaan. Ik huur zelf een huisje ipv een caravan achter me aan te trekken. Dat is net zoiets.
Pascal zegt
Toch wil ik dan juist zolang het nog kan in Duitsland even voluit kunnen gaan. Vorige week nog probleemloos de 230 aangetikt met de Model 3, echt wel lekker om ff te kunnen spelen en wat leuke auto’s te kunnen pesten op de tussensprints.
crashbandicoot zegt
1 ding wat je niet moet doen en in dit artikel wel gedaan wordt, 160 rijden. Heeft geen enkele zin. Jezelf druk maken over een 206 die je inhaalt vertelt me meer over de berijder dan over de auto.
tinnemans zegt
@pascal; Ik ga je op tussensprints niet bijhouden, maar een wedstrijdje naar München win ik van je.
tinnemans zegt
Klopt hoor, maar tot ongeveer 3500rpm zit m’n N62B40 in z’n zuinige gebied en dat betekent dat ik op de Autobahn 170 kan rijden met ongeveer 1/7 a 1/8. Met 88l in de tank is m’n range dan nog steeds ruim 500km. Twee weken terug heb ik een van de dochters ’s nachts naar vliegveld Düsseldorf gebracht. Dat was 600km op 1 tank.
Bij 200km/u of hoger, of met sterk wisselende snelheden is de auto wel vreselijk gulzig; elke 2 uur stoppen is dan onvermijdelijk.
Jantje_555 zegt
dus om de laadkabel te nemen moet je altijd heel je koffer uitladen?
Ik vraag me ook af wat het bereik doet met een dakkoffer of een trekhaak met een bak of fietsen op.
MarcoM zegt
@Jantje_555: een frunk is dan beter.
billymobiel zegt
Twee weken geleden met 5 Tesla’s een roodtrip gemaakt van ruim 2.500 km in vier dagen door de Alpen. Met een elektrische auto is het fantastisch rijden in de bergen. Veel koppel omhoog en remvermogen omlaag. Verbruik is lager, ondanks de hoogteverschillen. Hoogste verbruik bij een EV zit in de luchtweerstand en in de bergen haal je geen gemiddelde van 80 km/h.
Pascal zegt
Had je mij niet kunnen uitnodigen? Klinkt als een leuk ritje :)
tinnemans zegt
@pascal; Er waren maar 5 laadpalen. 😁
superfunky zegt
Zo, de Pana staat weer op de oprit in Toscane. Opvallend veel gele kentekens op een EV kwam ik tegen tussen Zug en midden-Italia. Gelukkig hoef ik niet te tanken met m‘n 90L tank, maar het broodje en koffietje onderweg waren lekker en we konden meteen weer eens genieten van 2 van die „gelen“ die stonden te hannesen met hun stroomkabels om daarna te schelden dat het langzaam ging. Buongiorno a Italia!
En wij ons maar afvragen bij deze 2 en iedere andere EV: waarom? Waarom zou je jezelf dit aandoen? Het moeten wel haast allemaal bijtelling-slaven zijn want verder kan er werkelijk geen argument zijn waarom je jezelf deze vrijwillige martelgang zou aandoen op de rechterbaan.
Ik stel me er het volgende bij voor. Je loopt een showroom binnen om je nieuwe auto uit te kiezen. Het is 2021, je hebt nog minstens 2 auto’s te gaan voor het 2030 is. De verkoper vraagt: wilt u lekker hip EV met al z’n nadelen en als belangrijkste voordeel dat u thuis kunt tanken, mits u een oprit heeft en tenminste een overkapping, anders bent u wel klaar na 3x stekkeren in de regen.
Of gewoon “normaal”? Voor hetzelfde geld 3x meer auto, meer luxe en gewoon de betrouwbaarheid en flexibiliteit zoals u gewend bent? Ziet u over 10 jaar wel wat er dan nog van EV over is.
En dan zegt de koper: ik houd van lekker moeilijk doen, doe me die EV maar, dan kan ik lekker op AB posten dat ik zo lekker vooruitstrevend ben. Whoaaahh, laat me niet lachen. Parade van kneuzen is het, die Nederlanders met hun stekkerauto’s. Nu maar hopen dat ze op camping een beetje capaciteit voor jullie gereserveerd hebben.
Fijne vakantie!