De laatste dagen slaan autofabrikanten je om de oren met positieve verhalen over de verkopen. BMW is heer en meester op dit gebied. In Q2 2010 maakte het merk haast zeven keer meer netto winst dan in dezelfde periode vorig jaar!
Ze doen toch iets goed, daar in München. In drie maandjes tijd (apr-jul) wist BMW 1.299 miljoen euro winst te maken. Vorig jaar was dit nog 151 miljoen. Als je de belastingen eraf haalt kom je op 834 miljoen netto. Dat is 6,9 keer meer dan in kwartaal twee van 2009. Redenen voor het succes zijn onder meer de 7-serie. BMW claimt met 30.700 verkopen segmentleider te zijn met het model. Ook Rolls-Royce gaat goed: nooit eerder werden er zoveel auto’s (691) met de Spirit of Ecstacy op de grille verkocht in zes maanden tijd.
Samen met de positieve financiële mededelingen noemt BMW nog wat cijfers die de moeite waard zijn hier even te vermelden: er zijn al 25.000 nieuwe 5-series verkocht in de drieëneenhalve maand dat de auto er is, 70.000 mensen bestelden een X5 of X6 en zelfs de X1 is een succes: er werden er haast 47.000 verkocht. De 3-serie is de grootste verkooptopper met bijna 200.000 eenheden, gevolgd door de nu toch behoorlijk op leeftijd zijnde 1 (103.000 stuks).
Lennaert zegt
Kijk zo hoort het geen hyundai of andere rommel gewoon Duitse kwaliteit!
Toppertje zegt
Een zeer mooi bericht, maar ik heb liever dat ze de auto’s wat goedkoper maken… En mercedes het leven nog meer zuur maken.
VeniVidiVici zegt
Kijk dat ziet er mooi uit ben benieuwd of Audi (die denkt BMW in te gaan halen) dit soort dingen ook kan laten zien… denk zelf van niet! :P
GOD zegt
Dat is toch best netjes voor een merk dat niets goedkooops in de aanbieding heeft.
Alpinaa zegt
Er kan er maar 1 de beste zijn, hier het bewijs… :P
roel zegt
het is daarom dat in alle betrouwbaarheids – en duurzaamheidspolls japanse wagens al tientallen jaren de vloer aanvegen met die duitse kwaliteit. Of zoals mijn nonkel met zijn nieuwe E 220 cdi van dik 50.000 euro compleet stil kwam te staan op de autostrade en dit verschillende keren!!!!!!! Het probleem is nog steeds niet gevonden. Leve de superiueure duitse vodde electronica!
Nu goed inzake afwerking klopt dit gedeeltelijk alhoewel een honda zonder pardon een evenwaardige of zelfs betere afwerking heeft zeker als je de prijs gaat meerekenen. Duitse wagens zeker niet slecht maar prijs / kwaliteit ronduit slecht.
besaram zegt
de beste? bmw
HAHAHHAHA
in eigen continent en land rest van de wereld zijn ze nog steeds kaka en is toyota het beste DOEIII bmw
CrazyHenkie zegt
@ Besaram
Dank voor de heldere onderbouwing en het gepaste taalgebruik ;)
Netjes hoor, vermoedelijk zijn de grootste crisiskriebels nu wel verdwenen :P
GOD zegt
Om dit te vieren een leuk onboard filmpje van de GTS op het Ascari circuit.
Bohica zegt
Dit is oud nieuws dit is al 2 a 3 maanden bekend.
autoblogger zegt
@Bohica: nee hoor.
bakkerst zegt
@Bohica:
hoe kunnen de cijfers van het tweede kwartaal van dit jaar nu al 2 á 3 maanden bekend zijn wijsneus? lees even het artikel wil je, en ga dan bij jezelf te rade..
Hupke zegt
@Bohica:
Ah proficiat u bent dus helderziende. Kan u dan ook eens in uw kristallen bol kijken (of wat je dan ook gebruikt) en vertellen wat VW ag gaat doen in Q3? Kan ik alvast m’n portefeuille aanpassen.
Er is ook nog een hele lijst andere bedrijven waarvan ik dat “oud-nieuws” van het volgende kwartaal wel zou willen weten.
GOD zegt
http://www.youtube.com/watch?v=-H7w2n3Zyl0&feature=player_embedded
xilver zegt
*ik voel een aandelenaankoop opkomen*
nemon zegt
@xilver: die moest je gisteren al gedaan hebben ;) dan kon je vandaag verkopen met mooie winst.
xilver zegt
@NemoN: 4% gemist.. valt dus nog wel best mee, en ze verwachten een koersdoel van 50€ me een strong buy/buy advies, dus alsnog kopen :D
Punk zegt
BMW
Kort & Krachtig!
Karel zegt
Dit verhaal komt weer 1 op 1 van de telegraaf zoals de laatste tijd veel artikelen. Telegraaf heeft de “primeur” paar uur daarna staat het hier ook op autoblog……….jammer.
autoblogger zegt
@Karel: misschien komt dat doordat BMW de cijfers per e-mail naar diverse media stuurt, zodat we vervolgens allemaal met hetzelfde nieuws komen. Gebeurt wel vaker.
majinstar zegt
Zo dit bericht legt meteen een zwijgplicht op voor Audi en Mercedes Benz voor de komende 5 eeuwen.
besaram zegt
@crazyhenkie
Welcome mpp dit is 2010 jwz
en welke onderbouwing heb je nog meer nodig
neem aan dat je beetje oplet op ab.nl
dan weet je wat ik bedoel met toyota op1
bakkerst zegt
@besaram:
volgens mij mis je het punt een beetje, er word helemaal niet beweerd dat BMW de nummer 1 van de wereld is, alleen dat ze snoeihard winst pakken dit tweede kwartaal ten opzichte van vorig jaar. en dat ze goed zijn in het verspreiden van goed nieuws. Waarom haal je Toyota erbij? Ik heb je reacties even doorgelezen (op je profieltje) en volgens mij ben jij een Japan Fanboy/duitsland hatertje. wil je elders gaan lopen stoken? het niveau van je reacties is niet echt denderend en vooral provocerend.
en daar hebben we hier geen reedt aan.
Karel zegt
Valt wel erg op dat de laatste tijd een a twee uur tevoren berichten op de telegraaf staan en uurtje of wat daarna op autoblog. Hoewel veel autonieuws van de telegraaf bij autovisie / Telegraaf Media Nederland vandaan komt ruikt dut ook naar of plagiaat of banden onderling?
M-lover zegt
vind ik niet verwonderlijk, zag in ‘crisistijd’ een hele oplegger X6-en afgeladen worden bij éénzelfde dealder… en dat zijn geen auto’s van 30d euro…
JPM zegt
@ Karel
Ja want de Telegraaf heeft een monopolie als het gaat om net uitgekomen nieuws. De telegraaf heeft het weer van RTL en die weer van FT en die zeker weer van bloomberg want die waren het snelst met het nieuws.
OT: In lijn met de verwachtingen, het is niet dat het nu zo fantasitsch ging, meer dat het vorig jaar dramatisch was, enige nuance is op zn plaats heren.
autoblogger zegt
@JPM: dank u.
TrojMacready zegt
En we hebben het over 10% meer verkopen verwacht voor het hele jaar 2010. M.a.w., de grote stijging van de winst moeten we vooral zoeken in bijv… voorzieningen vorig jaar getroffen.
Notorious zegt
Hallo hallo hallo! Men dient niet te vergeten dat er vorig jaar dramatische verkoopcijfers waren ivm met de crisis. De verkopen vielen volgens mij toen al enkele malen lager uit dan ‘normaal’. De nieuwe cijfers zijn gebaseerd op die periode en zijn dus relatief ‘makkelijk’ te verzevenvoudigen.
DonEmilio zegt
Dit doet mij als BMW-fanboy nou deugd :D
Doei Audi
Apache zegt
@ G-O-D
Een verzevenvoudiging van de winst hoeft niet meteen zoveel te betekenen. Dat hangt af van de kostencurven van het bedrijf. Bijvoorbeeld in het break-even punt kan het heel goed zijn dat als BMW 10.000 auto’s meer verkoopt dat ze plots 100 miljoen winst maken.
Nickos zegt
Toch wel weer jammer dat Honda het nog beter doet en hier geen aandacht aan wordt gegeven….
http://www.automobielmanagement.nl/nieuws/auto-economie-buitenland/nid9222-honda-boekt-recordwinst-over-eerste-kwartaal.html
w0o0dy zegt
Kleine kanttekening is dat BMW een verhoudingsgewijs laag groei percentage laat zien in de VS en dat 2009 verre van representatief is… Legt iemand de cijfers ff langs die van Q2 van 2008?
besaram zegt
-edit: probeer eens normaal te discussiëren-
besaram zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
geertje zegt
Heel goed nieuws voor BMW. BMW Power!
Potver7 zegt
Na Efficient Dynamics dus ook Efficient Economics…
VeniVidiVici zegt
@ besaram:
Dat je het niet met alles eens bent en een andere mening hebt is prima én als andere jou bekritiseren en dat je dan een tegenreactie geeft is ook prima. Alleen is het voor je zo’n groot probleem om dat te verwoorden in normaal goed (zoals je dat op school geleerd is) Nederlands en zonder dat kortje lontjesgedrag? :? Ow en by the way… Wat hebben die Duitsers jou misdaan?
w0o0dy zegt
Zoals Nickos terecht opmerkt deed Honda het nog veel beter met een ver-NEGEN-voudiging van de winst naar 2 miljard….
w0o0dy zegt
Misschien toch aardig om het e-mail adres van Autoblog bij de Pr-afdeling van Honda NL bekend te maken… of hebben die geen pr-afdeling?
besaram zegt
@venividivici
sowieso is dat prima ! dat hoef je niet uit te leggen.
en ik heb er geen probleem in het nederlands. maar waarom heb jij er problemen mee als ik het gewoon praat zoals bijna iedereen op inet praat dat jullie nou ouder zijn betekent niet dat ik me daar ook aan moet houden en kortje lontjesgedrag meneer je kent me niet kom dan ook niet vertelle hoe ik ben aan de hand van mij reacties op ab.
wat duitser mij hebben misdaan WAT hebben ze ons misdaan moet jeje afvragen
plus ik hou van japanse techniek en daar kan BMW niet aan tippe.
JH zegt
@besaram: aangezien je jong bent hebben de Duitser jou persoonlijk niks gedaan dus stap daar eens over heen.
Overigens heeft BMW volgens mij in Q1 van 2009 152 miljoen verlies gemaakt dus als je dan winst maakt is zo’n sprong logisch. BMW heeft ook de grootste klappen gekregen tijdens de crisis met een teruggang van meer dan 20% in verkopen. In Q1 van 2008 maakte BMW een winst van 487 miljoen terwijl als je dezelfde waarde neemt in 2010 dan heeft BMW 324 miljoen in Q1 dus minder dan destijds in 2008
http://www.bmwgroup.com/d/0_0_www_bmwgroup_com/investor_relations/finanzberichte/zwischenberichte/2008/0308/_pdf/BMWGroup_Q1.pdf
http://www.bmwgroup.com/publikationen/d/2009/_pdf/BMW_Group_Q1_Praesentation.pdf
http://www.bmw-group.de/d/0_0_www_bmwgroup_com/investor_relations/finanzberichte/zwischenberichte/2010/0310/_pdf/Q1_2010_BMW_Group_dt_Praesentation.pdf
RDS zegt
@besaram: klopt BMW krijgt het niet voor elkaar om slecht werkende remmen en gaspedalen te leveren.
RenesisHP zegt
@besaram:
Maakt mij geen donder uit hoe jij denkt dat mensen op internet praten. Er klopt namelijk maar weinig van. Internet is groter dan netwerksites en MSN. Waar mensen inderdaad zwaar vervelend typgedrag vertonen.
Dan kun je beweren dat je geen problemen met de Nederlandse taal vertoond. Je gebrek aan zo’n beetje alle noodzakelijke leestekens en hoofdletters laten heel wat anders zien. Zwaar irritant leesvoer dus.
On topic.
Dit klinkt super interessant. Ik lees echter dat ze verleden jaar gewoon een kutjaar gedraaid hebben. Daarbij gaat de nieuwigheid er bij de huidige modellen ook snel af en kun je de komende jaren weer een daling tegemoet zien.
JPM zegt
@ Nickos
Appels en peren ;)
Artikel Honda gaat over Q1, dit over Q2.
w0o0dy zegt
@JPM: japans boekjaar loopt van 1-4 tot 31-3 dus Honda’s Q1 is Q2 van het kalenderjaar.
w0o0dy zegt
@JPM: zie hier waarom je excel altijd weer moet checken…het verzint telkens nieuwe fouten.
Ook is er een kanttekening bij het getal van Bmw te plaatsen.. RR en Mini en BMW samen investeerde dat bedrag EN Bmw was bezig met meerdere nieuwe modellen(waaronder de 5) terwijl Honda/Acura voor zover ik weet voor veel modellen net klaar was of nog even niet hoefde.
JPM zegt
@ besaram
Wat ze ons hebben misdaan? Niets, integendeel ze zijn de motor achter onze economie. Ik durf te wedden dat jij indirect werk hebt door onze Duitse buren.
VeniVidiVici zegt
@ besaram:
Nou alleen al het feit dat AB jou vraagt of je normaal wil discussiëren zegt al genoeg lijkt mij en dat heeft niks te maken of ik jou nou ken of niet.
Dat je van Japanse techniek houd dat kan, alleen deze Post gaat over de verkoopcijfers van BMW niet over de techniek van BMW!!
besaram zegt
@ JPM
wedde schap aangenomen:P
wat is dit jongens allemaal lopen miereneuke over een paar reacties ga is door met je leven en laat mij lekker met rust. AB is ook zwaar german
Top-5: merken die de meeste reacties uitlokken
http://www.autoblog.nl/archive/2009/11/17/top-5-merken-die-de-meeste-reacties-uitlokken
dat maakt het eigenlijk ook al logisch waarom jullie mij allemaal bekritiseren maar goed:P
kom maar op houd hier een beetje spannend
@ nickos
Honda Power of dreams! vind het ook heel jammer dat er geen aandacht aan is besteed.
besaram zegt
Top-5: Waar bloggen de bloggers het liefst over
http://www.autoblog.nl/archive/2009/11/17/top-5-waar-bloggen-de-bloggers-het-liefst-over
vind het helemaal niet erg maar ga dan ook niet klagen over mij reacties zwak om ze dan ook te verwijderen
bakkerst zegt
@besaram:
zegt het begrip “trollen” je iets? mensen die op internet fora alle aandacht naar zich to trekken door te zagen over dingen die in dat verband niet terzake doen. Zoals in een artikel over verkopen van BMW gaan lopen zagen over de superieure kwaliteit van Japanse merken.
vind je het gek dat je reactie verwijderd wordt? als je aandacht wilt ga je maar controversiële filmpjes op Youtube plaatsen ofzo, houd het even on topic en vooral netjes, ga niet stoer lopen doen, want daar hebben we hier een broertje dood aan. Menig vaste bezoeker zal zich onze grote vriend “TurkishWarrior” nog wel herinneren, die kon ook zo heerlijk non-discussies off-topic aanzwaaien met denigrerend en provocerend gedrag. Na lang aandringen bij de redactie heeft meneer ondertussen een ban te pakken en komt niet meer terug. Dat moet je niet opvatten als een bedreiging, maar als een waarschuwing, je bent nog niet zo heel lang lid, dus misschien niet heel erg bekend met autoblog/autojunk, maar gedraag je. bij dezen.
JPM zegt
@ W0o0dy
Goed punt, laat ik het dan zo zeggen, een autofabrikant van luxe premiumauto’s vergelijken met een Japanse fabrikant van relatief goedkope kleine auto’s is appels met peren.
w0o0dy zegt
@JPM: inderdaad, het is met de prijzen van BMW veel makkelijker om je winst snel te laten stijgen dan met de bescheiden prijzen en marges van Honda….
Nickos zegt
@ JPM
Uit het artikel blijkt dat Honda een boekjaar hanteert van 01 april 2010 – 01 april 2011…. Het eerste kwartaal komt dus overeen met het tweede kwartaal van BMW (april-juli)
Nickos zegt
@ WOoOdy
Goed opgemerkt , was net te laat met posten
Citrofiel zegt
Na vorig jaar is verzevenvoudigen niet heel moeilijk. Als ze verlies hadden gedraaid, hadden ze dan gezegd dat het -7 keer zo goed ging? En als ze vorig jaar nou ietsjes minder goed hun best hadden gedaan en slechts 1 miljoen winst wisten te maken, dan hadden ze dit jaar kunnen vertellen dat het dit jaar 1299x zo goed met hen gaat als vorig jaar! :roll:
Spiller zegt
@w0o0dy
Wat een lulkoek. Massa is kassa, waarom denk je dat C&A het zo goed doet. Veel beter om met veel te verkopen met een kleine marge dan een hoog risico te lopen met lage verkopen icm een hoge marge.
w0o0dy zegt
@Spiller: terug naar school jongen…. bij hogere marges leiden hogere aantallen sneller tot een hogere winst dan bij een lagere marge. Oftewel Honda moet twee keer zoveel auto’s MEER gaan verkopen dan BMW om dezelfde margestijging in absolute getallen te realiseren.
G-Ammo zegt
Da’s raar… laatst zag ik nog iemand bij de Toyota dealer komen om z’n BMW 5-serie in te ruilen voor een Toyota Avensis… :D
Maakt niet uit wat andere verkopen doen… Toyota is en blijft de beste… Japan kan alles beter :)
besaram zegt
@bakkerst
nee doe ik lekker niet
en ik loop al mee op ab voordat je logins had
heb sinds kort een account maar heb er nu al spijt van
maar je kent me niet praat neit over mij alsjeblieft domme boer.
bakkerst zegt
@besaram:
als je als zo lang mee loopt had je beter moeten weten. het type gedrag dat je hier in dit artikel alleen al laat zien is niet echt het niveau dat autoblog probeert te halen. Dat zijn je eerdere reacties ook niet. ik pretendeer niet je te kennen, ik geef alleen aan dat al je (geregistreerde) reacties van een bedenkelijk allooi zijn. En als je spijt hebt van het aanmaken van je account, het staat je vrij om deze niet te gebruiken. Met alle respect hoor, maar je reacties op dit artikel slaan echt nergens op.
en mag ik vragen waaruit je opmaakt dat ik een boer ben?
daar ben ik wel even benieuwd naar, je kon er niet verder naast zitten..
CSL zegt
GEFELICITAART!
Erg goed gedaan voor een echte Premium merk.
Mensen beginnen steeds meer te begrijpen wat goede auto’s zijn. In deze tijd winst maken en de groei blijven voortzetten is erg knap!! Well Done BMW !!!
JPM zegt
@ W0o0dy
Integendeel, kijk naar de verkoopaantallen die zeggen alles. De marges op een BMW liggen misschien hoger (weet ik eigenlijk niet) maar Honda verkoopt veel meer auto’s.
JPM zegt
De productieproces- en ontwikkelingskosten van een BMW liggen vele malen hoger dan die van een Honda, de marginale opbrengst per auto is dus lager terwijl de marginale kosten hoger liggen aangezien de productieaantallen lager zijn. Honda heeft minder vaste kosten door lagere productie en ontwikkelingskosten en heeft daarmee een hogere marginale opbrengst. Ze houden hun marginale kosten laag omdat ze bizar grote aantallen produceren.
Daarom zijn simpele producten met lage marginale kosten altijd erg winstgevend. Spiller noemt C&A al, H&M, Toyota etc. zijn allemaal voorbeelden daarvan. Hoewel lagere marges, ze hebben veel baat bij lage marginale kosten en hoge productieaantallen.
Spiller zegt
@w0o0dy
Arme jongen, ik weet ook wel dat 2*2 meer is dan 1*2, maar als BMW 100 auto’s verkoopt met een marge van 2 en Honda 1000 auto’s met een marge van 1, wie verdient er dan meer? Wie kan zich dan veroorloven om de helft minder auto’s te verkopen en toch nog een hogere omzet te behalen dan degene met 100 verkopen? Ga jij maar eens terug naar school.
w0o0dy zegt
@Spiller: leuk voorbeeld, jammer dat het kant nog wal raakt.
@JPM: leuke stelling, maar klopt niet echt….
BMW: R&D investering in 2009 2,44 miljard bij een afzet van ongeveer 1,3 miljoen auto’s
Honda (alleen de auto divisie) investeerde 3,7 miljard in R&D bij een afzet van 3,4miljoen auto’s.
Voor de niet zo fanatieke rekenaars onder ons: BMW investeerde 1883 euro per verkochte auto in R&D en Honda maar liefst 2226 euro per verkochte auto…
MrWest zegt
Ik denk dat enige nuance bij dit bericht wel op z’n plaats is. Ik denk dat je in je achterhoofd moet houden dat autoproducenten (en dus BMW) uit een enorm moeilijke periode komen, met de daarbij behorende zeer laag uitgevallen winst. Nu begint de verkoop weer aan te trekken en de winst wordt hoger, maar doordat de voorgaande winst zo extreem laag is het dus mogelijk dat de winst verzevenvoudigd.
Als ik je vertel dat ik gisteren mijn vermogen heb verzevenvoudigd, dan ben je onder de indruk. Als ik vervolgens vertel dat mijn vermogen €5 bedroeg en nu dus €35, is de prestatie al een stuk minder indrukwekkend.
Een meer treffende en veel meer zeggende vergelijking zou dus zijn om de winst van dit jaar te vergelijken met bijvoorbeeld het laatste jaar voor de crisis.
VeniVidiVici zegt
@ bakkerst:
Laat gaan joh die besaram is niet voor reden vatbaar. Die gast is nog druk bezig de juiste normen en waarden te leren (of niet :? ) en zit nog vol in zijn adolescente fase.
Denk alleen dat hij op deze manier wel door AB in de gate gehouden wordt over zijn commentaren in verdere Posts. Als ik jou was bakkerst zou ik gezellig verder gaan met andere mensen bij nieuwe Post want het schiet toch niet op met die recalcitrante snotneus!
bakkerst zegt
@VeniVidiVici:
tja, ik zou em lekker kunnen laten, maar dan blijft hij/zij door gaan met dit gedrag, en in het kader van “een betere wereld begint bij jezelf” etc, kies ik er toch voor om stokers vriendelijk op hun gedrag te wijzen. anders blijft men door gaan met irritant gedrag en wordt dit nooit afgeleerd waar uiteindelijk degene in kwestie last van gaat krijgen, om niet te spreken van zijn omgeving. Dus ik doe het eigenlijk voor ons allemaal.. ;)
En los daarvan vind ik het gewoon verschrikkelijk irritant gedrag, erger ik me heel snel aan dit type gedrag, en mag ik graag een beetje zeuren. 1+1+1=3, en corrigeren maar. Dat meneer onder verscherpt autoblog toezicht staat vind ik alleen maar goed. Hoppelijk leert hij/zij ervan. In het topic over de W8 passat ging het best goed.. ;) :D
mb man zegt
Ongelooflijk in deze tijd.Al helemaal een prestatie voor RR
mb man zegt
De x1 een succes.Had dat niet verwacht want dat ding is gewoon lelijk.
integralechubasco zegt
@jpm enz.
hebben jullie een premiumdelerium?
hoe komen jullie erbij dat de ontwikkelings- en productiekosten van een bmw hoger zijn dan van een honda… hoe bereken je dat, waar haal je de cijfers vandaan. bmw is net zoals honda een massaprodukt. bmw staat geen cijfermatig aantoonbaar treetje hoger wat betreft innovatie, bij honda wordt net zo goed aan technische innovaties gewerkt.
roel zegt
beste,
De feiten spreken voor zich: honda heeft meer winst gemaakt dan BMW, veel meer winst zelfs. Is dat belangrijk, neen, want beide merken maken veel winst en wees in godsnaam blij dat twee uitstekende “motorbouwers” het zo goed doen. Wel één kanttekening bij al die duitsgezinden die hier blijkbaar situeren: de multinational honda is een pak groter dan BMW, die op wereldschaal niet zoveel voorstelt. Honda is op zijn beurt kleiner dan een gigant zoals toyota. Waar ik wel van overtuigd ben is dat honda grotere winstmarges genereert op bijvoorbeeld de verkoop van auto’s. Kortingen moet je bij Honda niet echt verwachten bij aankoop van een nieuwe, iets waar citroën nu goed in uitblinkt met stijgende verkoop tot gevolg maar waarschijnlijk toch een pak minder winst. De reden waarom honda ondermeer als duur beschouwd wordt door velen, en misschien ook wel terecht, alhoewel dat daar kwaliteit tegenover staat, net zoals bij BMW. Nog even meegeven dat Honda buiten wagens, de grootste motorenfabrikant is ter wereld, dat ze vliegtuigen (u leest het goed), grasmachines, aggregaten,bootmotoren, … maken. Inzake techniek staan ze ver, heel ver. Getuige de eerste wandelende robot maar evenzeer geavanceerde hulpmiddelen voor zijn eigen werknemers bij de autoassemblage. Om op het gebied van auto’s te blijven: ze staan bijvoorbeeld het verst met wagens op waterstof en hebben zelfs al een unit ontwikkeld om op basis van zonne energie uw eigen waterstof op te wekken, over gratis tanken gesproken. Mensen zouden beter eerst is de filosofie van het merk bekijken voordat ze met domme reacties boven water komen.
Geen kwaad woord over bmw trouwens, mooie technieken en ik denk zelfs het meest vooruitstrevende van alle duitse wagenbouwers, maar Honda staat wel verder.
Aad zegt
Die nieuwe 5 is om te smullen net zoals de 7 en de X1, Adrian rules!
Timmie zegt
Voor autobouwers als BMW is een ver-x-voudiging van de winst meestal (!) niet moeilijk, sinds ze vooral afhankelijk zijn van de fleetmarkten die en-mass bestellen…
VeniVidiVici zegt
@ bakkerst:
Haha ja ik zag het bij de W8 passat maar ja bij de Lancia Stratos werd meneer vriendelijk verzocht eerst even goed te lezen :)
En wat betreft iemand op zijn gedrag te wijzen is goed alleen moet het wel effect hebben en geen gebed zonder einde worden en dat is vaak het geval bij zogeheten irritante trollers. En aangezien ik hem er ook al op gewezen had en het geen effect had wist ik al wat voor vlees we in de kuip hadden ;)
Tot de volgende post bakkerst!
JPM zegt
@ integrale
Nou daar staan premiumfabrikanten om bekend. De hoeveelheid technologische ontwikkelingen in een Mercedes en BMW zijn ongekend in autoland. Kijk naar de research&development budgetten die ze hebben op het aantal auto’s dat ze verkopen en vergelijk dat eens met een Honda of Nissan.
Daarnaast is er natuurlijk nog de overduidelijke reden van luxe. De productiekosten per eenheid zijn vele malen groter bij BMW omdat ze bijvoorbeeld meer staal nodig hebben omdat ze langere auto’s maken. Meer leer etc. Hun product is uitgebreider en daardoor duurder.
Waar de Japanners om bekend staan is hun efficientie. Zowel aan de lopende band als bijvoorbeeld op motorisch vlak.
federico zegt
BMW
JPM zegt
@ W0o0dy
Haha ik ben het helemaal met je eens. Alleen klopt je rekensom niet €3,7 miljard gedeeld door €3,4 miljoen is een € 1088 per auto en geen 2226 euro. Toch niet zo een fanatieke rekenaar?
Maargoed vergelijk die €1088 van Honda eens met de €1873 van BMW of zelfs de €2600 van Mercedes eens. Met andere woorden ze geven weldegelijk bijna 2x zoveel geld uit aan R&D.
w0o0dy zegt
Ik meen me trouwens ook te herinneren dat BMW juist heel hoog scoorde in het lijstje met winst per auto, maar kon het artikeltje niet vinden.
JPM zegt
@ w0o0dy
Het tegendeel is waar. BMW heeft juist sterk bezuinigd op R&D. Normaal gesproken ligt dat bedrag dichter bij Mercedes.
pokerface zegt
Niet zo gek, ik zie BMW alleen maar stunten met groene modellen. Daarbij vind ik de model lijn enorm lelijk, gek genoeg wil de consument dit en speelt BMW hier goed op in!
besaram zegt
@roel
My Man!