Karla wil de invoering van het rekeningrijden zoals gepland, in 2012, doorzetten. Daarvoor zal er in 2008 begonnen worden met de internationale aanbesteding… De vorige twee zinnen staan natuurlijk garant voor een flinke uitloop, een groot aantal steekpenningen en een gezonde dosis ambtenarij. En dat alles voor een systeem dat nog steeds niet bewezen is!
Toch zou de invoering van de kilometerheffing een derde goedkoper uit moeten vallen dan berekend, dit gaat volgens nu.nl om een meevaller van één miljard euro. De kosten van het project waren eerder namelijk geschat op een eenmalige investering van drie miljard euro, waarna er jaarlijks nog ongeveer één miljard extra nodig is.
De kilometerheffing gaat gelden voor alle Nederlandse wegen, hierbij zullen weggebruikers in de Randstad en de filerijders tijdens de spits het duurste uit zijn.
Morgen zal het kabinet zich buigen over het voorstel van de CDA-bewindsvrouw.
route66 zegt
een euro bespaart is een euro verdient…en aangezien het geld is van ons allemaal haha weer een klein lichtpuntje in een grote donkere ( tweede )kamer :)
kawouter zegt
Kijk, dit doet mij deugd. Op deze manier mag ik het milieu en ons wegennet nog steeds méér dan nodig belasten met mijn enorm grote zware auto, terwijl de rekening hiervoor netjes (lees: gelijk) wordt gedeeld met de automobilisten die met een bescheiden wagen bovengenoemd milieu en wegennet zoveel mogelijk proberen te ontzien. Gelijke monniken, gelijke kappen.
Prima!
HeadlightInYourMirror zegt
Ik ken overigens nog een paar projecten van de overheid waar ik het rekenmodel best nog in twijfel kan trekken. We noemen een Betuwelijntje, HSL-letje… Ga het niet hebben over een spitsstrookje in de buurt van A’dam.
Ik zou zo eens met mijn eigen portomoneetje om moeten gaan :-(
Jaap zegt
Klinkt slecht, maar hoeft ’t zeker niet te zijn. Stel dat ze het rekeningrijden invoeren en dan de omstreden BPM laten vallen, kan je een M3 rijden ipv je huidige 318i :) Dan doen ze wel pijn die kilometers, maar wel lekker!
Nee! Die andere Rick zegt
Ik ga ervan uit, zoals in de reeds eerder gepresenteerde plannen, dat de BPM wordt afgeschaft (in fases, moet van de EU), de accijnzen worden verlaagd en de wegenbelasting wordt teruggeschroefd zo niet afgeschaft.
Dan is dit voor mij een fair systeem dan wordt je eindelijk eens een keer afgerekend op wat je daadwerkelijk gebruikt.
En laten we eerlijk zijn dit kan/is natuurlijk een grotere inkomstenbron dan de huidige belastingen bij elkaar opgeteld.
Reken maar uit hoeveel auto´s er in Nederland zijn en bereken dan nog eens hoeveel km men gem p/j maakt en vermenigvuldig dat maar eens met elkaar. En dan heb je nog maar een gemiddelde!
Trouwens hoe wordt dat eigenlijk met toeristen en buitenlandse vrachtwagens gedaan? Of mogen die hier gratis rijden?
Stephan zegt
Wellicht een beetje naief, maar hoe gaan ze dat meten ? Komt er overal dan NOG meer meetapparatuur te staan ? Word ik dan bij elke oprit/afrit van een autoweg gemeten ofzo ? En gaat het meer kosten dan 78 euro per kwartaal nu, anders vind ik het niet fijn hier in de Randstad :(
AJ zegt
De kilometerheffing gaat gelden voor alle Nederlandse wegen, hierbij zullen weggebruikers in de Randstad en de filerijders tijdens de spits het duurste uit zijn.
Hoezo? Het gaat toch om het aantal gereden kilometers? Dus in de file staan maakt wat dat betreft geen bal uit.
Mij lijkt het ideaal. Als ik dan een oud bmw’tje koop waar ik soms mee rij hoef ik tenminste niet gewoon de volle mep aan wegenbelasting te betalen.
Je betaalt gewoon voor hoeveel je rijdt. Dus alleen de mensen (dus bedrijven) die enorm veel rijden gaan er op achteruit. Iedereen die normaal of weinig rijdt gaat er dus op vooruit. Plus het voordeel met het hebben van een 2e auto die je weinig gebruikt bijvoorbeeld.
tim zegt
maar ik ben er nog niet achter of dit nou alleen geld voor snelwegen of voor alle wegen?
voor alle wegen zou toch bijna onmogelijk zijn, maar als ik dit zinnetje lees:
“De kilometerheffing gaat gelden voor alle Nederlandse wegen”
autoblogger zegt
Volgens mij gaat het gelden voor alle wegen maar op bepaalde tijden en bepaalde locaties zal de prijs duurder worden!
BMW_MeMo zegt
En als je naar het buitenland gaat met je auto? Mag je daar dan gratis gaan rijden ofzo? Lijkt me logisch, buitenlandse wegen kunnen ze toch ook niet meerekenen?
Hans zegt
Nee, maar dat is ook geen zaak voor de Nederlandse regering BMW_MeMo.
“De kilometerheffing gaat gelden voor alle Nederlandse wegen”
Dat betekent dus, dat alle wegen die buiten Nederland liggen, niet meetellen.
Wel een beetje nadenken voordat je iets vraagt!
w0o0dy zegt
komt er één tarief of worden er per categorie auto’s een tarief bepaald? Milieu-label A= tarief 1, Milieu-label B=tarief 2 etc? Dat zou een leuke ontwikkeling zijn voor alle SUV en MPV rijders….. Gaan we die lompe hokken stukken minder in de spits terug zien :-)
Ik ben benieuwd, voor mijn werk rij ik wat er nodig is, heffing of niet en privé scheelt het me vast wel geld want dan rij ik niet veel en niet in de spits…. Ik zie het niet zo somber in, maar dan moet de overheid wel het huiswerk goed hebben gedaan en……. ehm…. daar gaat nog wel eens iets mis —> http://www.nu.nl/news/825734/50/%27Ambtenaren_saboteren_ICT_voor_miljoenen_euro%27s%27.html
Juice zegt
Op het eerste gezicht goed plan voor ondernemend Nederland. Mensen die zo nodig met de auto willen worden gestuurd naar andere oplossingen (openbaar vervoer). Aan de andere kant ben ik als ondernemer benieuwd naar de extra kosten.
JJ zegt
De grote winnaars:
1) de industrie die voor vele miljarden aan systemen gaat aanleggen (van hen is ook de grote lobby afkomstig!)
2) de ambtenaren die en masse met de uitvoering van het systeem worden belast.
June zegt
Dit is echt het top punt en typisch weer iets voor Nederland. En ik irriteer me mateloos er aan dat er mensen zijn die weer altijd een licht puntje zien in wat de overheid ons altijd flikt. Door deze soort bullshit emigreren steeds meer mensen en verhuizen steeds meer bedrijven naar het buitenland…. regels regels regels regels en nog meer fucking regels in dit land.
Word wakker mensen…dit is weer dweilen met de kraan open en wij staan zoals gewoonlijk in het water. Ik zeg nee tegen rekeningrijden!!!
rm zegt
De kilometerheffing zit toch al in de brandstofprijs verwerkt?
donaldduck zegt
Lekker dan,
Ik woon in de randstad naast de snelweg, dit
is voor mij de enige uitweg, en naar mijn werk is OV toch
al geen optie. (geen OV aanwezig)
Dit wordt dus verhuizen, emigreren of een false kentekenplaat.
Maar ik heb het naar mijn zin op het werk, ondanks dat ik
niet veel betaald krijg. Straks kan ik mijn werk niet meer betalen
met al die randstad kilometers.
Conclusie
Dat wordt dus kentekenplaat vervalsing!
topless zegt
De prijs per kilometer gaat volgens de plannen ook afhangen van het type auto. Hoe meer hij verbruikt, hoe hoger de prijs. Dus of die dikke auto binnen handbereik komt?
Bovendien kunnen ze via dit systeem de snelheid meten die je rijdt. Snelheid is immers afgelegde afstand per tijdseenheid. Dus wanneer de computers krachtig genoeg zijn om alle auto’s voortdurend in de gaten te houden (zal over een aantal jaren wel zo zijn), kun je geen kilometer meer te hard rijden zonder bekeurd te worden.
Het is ook behoorlijk naief te denken dat je met dit systeem goedkoper uit zal zijn. Buiten de enorme invoerings- en exploitatiekosten (die in de praktijk toch weer hoger uitvallen) is autorijden nog nooit goedkoper geworden. Wie weerhoud de overheid ervan ieder jaar de kilometerprijs flink te verhogen, onder het mom van inflatiecorrectie.
Bovendien wil ik geen lelijk apparaat op mijn dashboard.
Def Tovertor zegt
@rm
Waarom rekeningrijden d.m.v. een duur elektronisch detecteringssysteem? Waarom niet zoals rm al aankaartte verdisconteert in de brandstofprijs? Dan kan de wegenbelasting vervallen en worden ook nog een zuinige auto’s extra beloont. Betalen naar ratio, wel zo eerlijk…
Moet dan wel Europabreed ingevoerd worden om brandstof-shoppen over de grens tegen te gaan. Ik zie voor deze aanpak minder problemen dan een ingewikkeld en duur netwerk van detectiesystemen en naheffingen, etc. Het middel accijns op brandstof bestaat al, dus dat wiel hoeft niet nog een keer uitgevonden te worden.
Voorbeeld: brandstofprijs + €0,10 (voorbeeld hè)
wegenbelasting: € 0,00
De overheid krijgt op deze manier net zoveel geld binnen alleen het betalingssysteem is eerlijker verdeelt. Een maand de auto niet gebruiken? Dan ook niets betalen (verzekering daargelaten).
John zegt
Rekeningrijden alleen na een referendum.
Het rekeningrijden zal voor onze maatschappij zeer ingrijpend zijn.
De maatschappij is de laatste jaren erg veranderd zoals bijvoorbeeld:
1.) de privatisering van diverse instellingen.
2.) de invoering van de Euro.
3.) de hervorming van het zorgstelsel.
De overheid heeft altijd volgehouden dat dit in ons aller voordeel zou zijn, wat echter bijna nooit uitkwam.
De Europese grondwet kwam er niet wat zeer terecht was. We hebben het over een gelijke grondwet en ondertussen zijn alle landen met hun eigen ding bezig.
We hebben geen:
1.)Gelijkwaardig belastingsstelsel
2.)Gelijkwaardig social stelsel
3.)enz.enz.
Onze overheid gebruikt de auto al jaren als een enorme melkkoe en wil haar BPM absoluut niet opofferen.
En zo tracht men een oplossing voor alles te vinden “het rekeningrijden”‘.
Als dit door zet kunnen we rekenen op een kostenexplosie die op alle niveau’s in onze maatschappij merkbaar zal zijn. bijv.
1.) toerisme
2.) recreatie
3.) zakelijke rijders
Ik ben daarom van mening dat de mening van de bevolking gepeild moet worden door een referendum.voor dat de overheid kosten maakt. Hierdoor zal er een informatiestroom op gang komen die de bedenkelijkheid van het rekeningrijden zal tonen.
Laten we met zijn allen naar een Europese oplossing zoeken en niet naar een nederlandse. Een groot deel van onze BPM gaat toch al naar Europa.
Cees Zwart zegt
Het is jammer dat er zo weinig aandacht wordt gegeven aan de prachtige voordelen die er aan het rekeningrijden kleven. Stel u zich eens een overheid voor die vanuit Den Haag kan zien waar u zich bevindt en wanneer en met welke snelheid. De flitspalen kunnen worden afgeschaft omdat de satellieten uw snelheid (landelijk) kunnen aflezen en volautomatisch u de volgende dag een boete kunnen presenteren. Wat zou het uw werkgever goed uitkomen als zij van het rekeningrijcentrum een rijverslag kunnen opvragen om te zien of u in elk geval tijdens werkuren op daartoe geëigende plaatsen bent geweest. Misschien heeft uw partner ook belangstelling in zo een verslagje.
Nog mooier is voor de overheid om u een kilometerquotum toe te bedelen. (Een fluitje van een cent). (Exact het aantal kilometers woonwerkverkeer ofzo) The sky is the limit………. Ach u heeft niets te verbergen!!!!! OK kom maar op met het rekeningrijden en geef me dan ook maar even uw pincode.
Cees Zwart
tHOMAS zegt
Ik zal het kastje niet in ijn wagen laten plaatsen.
Doark zegt
Nederland op zijn breedst, allemaal een kastje overal registratiepunten langs de wegen(daar hebben ze aandelen in)Dan zeggen het is kostenneutraal of zelfs goedkoper.
Als je dan gaat rekenen en je rijdt bijvoorbeeld 15000 km per jaar, dan blijkt dat je meer dan 400 Euro op jaarbasis duurder uit bent, dan nu.Ga zo door Overheid met het voorliegen van mensen.
J.P.Langenberg zegt
Rekeningrijden alleen na een referendem, en hoe zit het met de buitenlanders die op vakantie en of bezoek komen?
hans Wortel zegt
Het is vreemd dat, kennelijk middels peilingen, de helft van de Nederlanders vóór rekeningrijden is. Wellicht tref ik bij voortduring telkens de “verkeerde” mensen, want tot op heden ben ik nog niemand tegengekomen die vóór rekeningrijden is. Met het rekeningrijden gaat het net als met “de peiling” voor “Europa”. Het wordt de burgers door de strot geduwd. Onze premier stelt zonder blikken of blozen dat wij burgers daar voor hebben gekozen. Demagogie ten top! Burgers worden, te doen gebruikelijk, bedonderd.
Volgens de mobiliteit professor de heer H. Meurs staat het vast dat, ook al zullen de provinciale opcenten verdwijnen en er derhalve nieuwe belastingen zullen worden geheven waarvan de hoogte nog niet bekend is, het in elk geval voor de burger niet duurder zal worden. Lijkt deze uitspraak niet een beetje op “Operatie geslaagd, maar patiënt overleden” . Tevens getuigt het van groot inzicht als je zonder blikken of blozen beweert dat de Overheid de kastjes betaalt. Hoe is dit dan mogelijk professor? De Overheid heeft immers geen geld van zichzelf. De gelden die de Overheid “betaalt” zijn, maar dat is het intrappen van een open deur “belastinggelden”, dus de burger betaalt! Chapeau Prof ! Chapeau Eurlings !
Hans Wortel