Deze zomer is er een concreet plan klaar voor het ‘betalen naar gebruik’ of rekeningrijden dat Nederland in 2030 krijgt.
Vind jij het ook zo oneerlijk dat jij je auto nauwelijks gebruikt en toch evenveel mrb betaalt als veelgebruikers? Goed nieuws: rekeningrijden komt eraan. Of zoals het kabinet het noemt: betalen naar gebruik.
Rekeningrijden
Want ja, er kan nu niet meer omheen gedraaid worden: er komt rekeningrijden aan. Tegen 2030 betaal je meer of minder mrb gebaseerd op gebruik. Tot zo ver niks nieuws (nee, echt niet), maar wat betreft de uitwerking is het hele voorstel nog een groot vraagteken. Doe je het op basis van kilometerstand? Op basis van meetapparatuur in de auto (hallo big brother)? Dat alles gaan we te weten komen. En als het aan minister Mark Harbers van Infra en Waterstaat ligt, deze zomer al.
Plan deze zomer
Harbers en staatssecretaris Van Rij van Financiën zijn namelijk momenteel bezig met onderzoek over rekeningrijden. Daaruit moet blijken wat de beste manier wordt van het gebruik registreren. Het moet namelijk wel eerlijk, duidelijk en makkelijk worden. Eén van de manieren om het iets simpeler te maken is volgens Harbers om geen onderscheid te maken tussen tijd en plaats. Het moet dus echt puur om het gebruik gaan.
Harbers verwacht dus deze zomer een volledig uitgewerkt plan te hebben wat dus vervolgens in 2030 ingevoerd kan worden. Daarmee is rekeningrijden concreet, hopelijk. (via BNR)
tatog zegt
Het is vrij simpel. Je geeft vooraf aan hoeveel kilometers je denkt te gaan rijden per jaar. Daar staat een bepaalt bedrag per maand tegenover . Je geeft dan dus ook kilometerstand bij op. Bij je belastingaangifte geeft je weer je stand door en dan zie je precies wat je terug krijgt of hij niet betalen . Gedurende het jaar kun jij je verwachting bijstellen en aanpassen. Bij elke APK wordt je stond genoteerd. Ook bij elk garage bezoek en tussentijds kan de belastingdienst ook vragen je kilometerstsnd door een instantie te laten checken. Redelijk simpel en vrij betrouwbaar. Als je wilt frauderen kan dat altijd maar fraudeurs doen dat altijd. Als je teller kapot is dan ook melden en laten repareren.
mashell zegt
Je wilt dus een heel controle apparaat uitgevoerd door mensen… En de vakantie in Frankrijk ook in Nederland betalen…
Niet alleen is het 2023, het betalen voor buitenlandse kilometers oneerlijk maar je maakt het vooral heel erg duur.
Gewoon wat portalen boven de snelweg en drukke N wegen en volautomatisch afrekenen. Dat kilometers in de stad dan gratis zijn moeten we maar accepteren.
Of beter nog, tot de conclusie komen dat het huidige systeem met wegenbelasting dat bezit ontmoedigd gewoon prima is.
tatog zegt
Over de vakantie kilometers heb je een punt. Al is het de vraag wat het dan kost. Ik sprokkel mijn 10.000 km per jaar bij elkaar door tuffen door de stad en rustige N-wegen. Ook werkt jouw idee sluipverkeer in de hand. Drukke N wegen kun je deels omzeilen door over landwegen te crossen. Je zult toch een vast en variabel tarief krijgen. Laat ze daar maar over nadenken maar een kastje in mijn auto wat mij volgt vind ik weer niks.
misterBo zegt
wat denk je van gewoon niet doen? Overheid en ICT is de grootste mismatch die er bestaat..het gaat 10x duurder worden en waarom? Het zit al in de brandsof of Electra die je verbruikt….laten we eerlijk zijn en gewoon de olifant benoemen in de kamer…overheid wil nog meer controle op jou hebben en je nog verder uitmelken. Daarnaast is de lobby vanuit de ICT hoek enorm…ze weten dat deze bodemloze put 100-en miljarden gaat opleveren voor de ICT sector en uiteindelijk heb je nog niks
maotje zegt
Controle? Iedereen heeft allemaal over controle. Controle op wat?
Wat doe jij dat je denkt waar de overheid jou graag op zou willen controleren?
mrdayoff zegt
Het gaat de overheid om zoveel mogelijk geld te innen. Dmv controle systemen weten ze zeker dat je alles betaald. Dan combineren ze dat straks ook met de data of je niet door rood bent gereden, of dat je niet net iets te hard hebt gereden.
Rudy zegt
Te bizar voor woorden alleen als ze je laten betalen voor kilometers die je in het buitenland afleg (waar je geregeld ook al extra voor moet betalen). Lekker 1 Europa.
maotje zegt
&rudy.
Dat gebeurd nu met mrb toch ook?
Als ik 2 wk vakantie vier in frankrijk betaal ik ook gewoon die 2 weken mrb door. Sterker nog als ik de auto 2 weken op mn oprit laat staan betaal ik ook mrb door voor 0 gebruik.
outlook zegt
@p993: kom er maar in…
Jan-Jaap zegt
Het gaat erom dat je in het buitenland dan per kilometer dubbel aangeslagen wordt. Mrb is een vast bedrag of je nu gebruik maakt of niet, daar zit het verschil.
maotje zegt
@jan-jaap Nee niet dubbel. Want je mrb gaat bij rekeningrijden eraf.
Dus totaal geen verschil.
misterBo zegt
je bent vol in het frame vd overheid getrapt….jij denkt serieus dat jij minder gaat betalen? word wakker…ook jij gaat meer betalen
maotje zegt
Euh ja zeker. Nooit oordelen als je de situatie niet kent. Ik rijd niet veel. Heb 2 auto’s waarvan de een max 2.000 km per jaar doet en de ander max 8.000
Dus ben dr wel van overtuigd dat ik minder ga betalen.
misterBo zegt
mag helemaal niet…en discriminatie van de nederlandse rijder in eigen land omdat buitenlanders niet hoeven te betalen…gewoon een class-act beginnen bij het hof van justitie….
bischero zegt
Ik draai 20.000km per jaar in het buitenland, net zoveel als in Nederland. Ik ga het wel omdraaien, ga de kilometers met een buitenlands kenteken rijden (ja, buitenlandse BV, dus no problem)
p993 zegt
Ik ben gestopt met lezen bij bepaalt…
p993 zegt
Ik ben gestopt met lezen bij bepaalt…
p993 zegt
Ik ben gestopt met lezen bij bepaalt…
mrdayoff zegt
Dit hele kilometerheffing is er feitelijk al jaren, zit in de brandstof en electra prijzen. Hoe meer je rijdt, hoe meer je betaalt. En nog eerlijker ook, hoe onzuiniger je rijdt hoe meer je betaalt. Simpeler dan dit kan hwt niet worden. Geen administratie, geen registratie, gewoon eerlijke belasting.
MarcoM zegt
Gaat nooit wat worden.
outlook zegt
Waarvan akte
Homer55 zegt
Komt veel bij kijken zeg vs. klein bedrag auto incasso.
ericc zegt
De camera’s staan er al, dus niet veel werk meer om te innen. En het zal wel duurder worden dan nu ondanks dat je het gebruik van je wagen verminderd.
werf76 zegt
Gelul, camera’s staan er helemaal niet.
avocado zegt
Weleens van een ANPR gehoord?
racerx zegt
Tja, ik zit er eigenlijk niet zo op te wachten. Autorijden gaat in mijn situatie ongetwijfeld duurder worden, daarbij betaal ik via brandstofaccijns al voor het gebruik ervan. Ook zou het kunnen dat mensen die nu geen auto hebben omdat ze ‘m weinig zouden gebruiken er alsnog een kopen, omdat bezit op deze manier niet ontmoedigd wordt. Ja, er zijn meer variabelen in het spel maar het huidige systeem van bezit belasten voldoet m.i. prima (wellicht met wat toekomstbestendige tweaks), if it ain’t broke don’t fix it… en dan moet de technische implementatie nog geregeld worden. We weten allemaal hoe goed de overheid en IT samen gaan.
maotje zegt
@racerx Waarom zou bezit ontmoedigd moeten worden?
Bezit zorgt voor economie, geld dat rond gaat. Er zitten geen nadelen aan bezit. Gebruik daarentegen wel mbt drukte op de wegen.
mashell zegt
Er zijn plekken in Nederland, vooral in de randstad, waar mensen s’avonds als ze van hun werk komen een kwartier of meer bezig zijn om een parkeerplaats te vinden. In zo’n buurt wil je bezit ontmoedigen en zeker geen buurman die parkeerplaatsen inneemt met hobby auto’s waar hij niet mee rijdt. Omdat de wegenbelasting relatief laag is zie je dan ook de zones met betaald parkeren en of parkeervergunningen steeds groter worden, om dit probleem (en de gemeente financiën) aan te pakken.
maotje zegt
Dat is niet het probleem van de overheid. Dat is het probleem van de mensen die dr wonen. Kost de overheid helemaal niets. Het levert zelfs geld op. Betaald parkeren invoeren. En over hoeveel % van nl praten we hier nu over? Dat is echt minimaal als je landelijk gaat kijken.
Bezit is voor de overheid geen probleem.
Jan-Jaap zegt
Daar heb je parkeervergunningen en betaald parkeren voor. Niet een Amsterdams probleem afwentelen op de rest van het land graag.
misterBo zegt
er is geen plek meer in Nederland…en omdat deze overheid ieder jaar een stad als Eindhoven binnenlaat is er nog meer ruimte tekort de aankomende decennia
1320nl zegt
Let maar op, dit is vooral een technologie om je gedrag aan te passen. Je kind bij school afzetten? Automatisch gevarentoeslag. Een korte rit? Dan een dit-had-je-best-op-de-fiets-kunnen-doen belasting. Met je benzineauto in de stand rijden? Automatisch een co2 toeslag. Met je diesel de stad in? Neem maar een krediet.
tweemeter zegt
Meest simpele lijkt mij de al bestaande vorm van rekeningrijden door belasting op brandstof hiervoor te gebruiken. Moeten we alleen nog iets verzinnen voor elektrisch rijden als je thuis oplaad.
Jan-Jaap zegt
Op elektra zit meer belasting dan op benzine dus dat is ook gedekt.
sprankel zegt
Elektrisch is de echte reden waarom alle lidstaten van de EU, zonder uitzondering, destijds zijn overeengekomen rekeningrijden in te voeren, dit ligt al héél lang vast.
Elektrisch rijden gaat uiteraard niet belastingsvrij blijven, dat zou immers willen zeggen dat we auto’s zouden voortrekken bovenop de fiets en OV, gezien de bevolkingsdichtheid sowiezo geen goed plan tenzij je in file drama’s wilt.
Maar hoe belast je een elektrische auto? Ze hebben allemaal vermogen zat, geen uitstoot, allemaal veel gewicht dus dat idee van vroeger we gaan vervuilende wagens en wagens met dikke motoren extra belasten, die vlieger gaat niet meer op. Belasting op elektriciteit, ja begin daar maar aan, in tegenstelling tot benzine kan je die wel perfect zelf maken.
Het resultaat was dus rekeningrijden waarbij de verbruiker van de weg betaald alsook dat de verbruiker betaald waar die ook rijd, dat als een Belg op een weg van Nederland rijd die ook aan Nederland betaald. Het laat ook toe om al die dure tol hokjes op de Franse snelwegen richting het museum te sturen.
Enigste probleem is dat de politiek achter de deuren dit wel beslist heeft maar het niet durft uit te leggen aan de kiezers uit schrik om stemmen te verliezen. Leiding nemen wilt zeggen moeilijke beslissingen nemen, leiders die enkel op de foto willen als het goed of gemakkelijk gaat, daar heb je niets aan.
misterBo zegt
zeg nog even “het eerlijke verhaal” en we weten dat jij aanhanger bent van de lichting politici die altijd als ze iets uitleggen ze de duim bovenop hun vuist leggen om iets te benadrukken. De ergste doen dit met 2 handen, liefst ter hoogte van het gebied tussen navel en nek (dit is heel bewust gedrag om kracht uit te stralen)….simpele zielen kennen deze trucjes niet en trappen er vol in
chefturbo zegt
Ik ben benieuwd naar alle uitzonderingregeltjes. Taxi’s, pakketbezorgers, vertegenwoordigers ziekenvervoer, kinderen naar speciaal onderwijs brengen… Het zal allemaal een eigen regeltje moeten krijgen.
misterBo zegt
nee hoor…dat is discriminatie van andere weggebruikers…mag niet volgens de grondwet
sabrerator zegt
We gaan te maken krijgen met de epische combinatie van overheid en ICT.
Dus tegen 2040 werkt het ongeveer wel en keertje. Min of meer.
Tegen 2030 maar eens een leaseauto nemen.
Ik geloof nooit dat dit gaat werken voor me in combinatie met kilometervergoeding.
Mijn werkgever kennende blijft het bedrag gewoon gelijk en moet je maar gaan leasen als je daar een probleem mee hebt. Dus dat doen we dan maar.
Dutchdriftking zegt
Ik gok dat de prijzen zo zijn dat 95% meer gaat betalen, en diesel sowieso niet meer te doen is?
jaso013 zegt
Precies dit.
marh zegt
Verdwijnt met rekeningrijden ook de BPM op auto’s?
Jan-Jaap zegt
Nee natuurlijk niet, net als de accijns op brandstof ook gewoon zal blijven bestaan terwijl dat de ultieme vorm van rekening rijden is. Hoe meer je verbruikt hoe meer je betaald, rij je zuiniger betaal je minder belasting.
De ultieme vorm van rekeningrijden hebben we al vele decennia, ze zijn alleen vergeten de mrb overal vanaf te halen.
Robert zegt
Ik heb het al eerder gezegd: dit is zó oneerlijk voor de mensen die niet in de Randstad wonen, óf buiten de Randstad, én niet in een grote stad wonen. Ons land kent legio provincies en regio’s waar voor een gezin met twee partners en kinderen het bezit twee auto’s een must is, omdat je anders nergens meer kunt komen, óf een van de twee werkt permanent thuis. Want er zijn daar geen bruikbare, laagdrempelige en betaalbare alternatieven. En zolang onze overheid dit nog steeds middels periodieke concessies laat aanbesteden door de laagste bieder, zal dit ook niet ten goede kunnen keren.
maotje zegt
Nee het juist niet oneerlijk. Het systeem is juist volgens de vervuiler betaald.
Vervuil je veel betaal je veel. Maak je veel gebruik van de weg betaal je veel. Eerlijker kan niet.
misterBo zegt
daarom is dit kabinet haastig bezig van Nederland een grote stad te maken
jaso013 zegt
Ik durf mijn kind er op te wedden dat autorijden voor iedereen duurder gaat worden met het rekeningrijden. En we kunnen er helemaal niets aan doen. Ik ben blij dat ik voor het werk nog regelmatig de trein (tussen Tilburg / Breda) en altijd buiten ee spits kan pakken. Voor andere mensen die dit niet kunnen… succes!
p993 zegt
Zou het hebben van een plezierauto waarmee je niet veel rijdt er niet goedkoper op worden?
jaso013 zegt
Er wordt nooit iets goedkoper. Zeker niet als de overheid er mee gemoeid is. En dat is prima, zolang je het nog kunt betalen.
rob5nismo zegt
Kastje in de auto zie ik niet zitten.
Al is dat ergens ook weer vreemd want in principe rijdt iedereen er al mee rond.
mashell zegt
Mensen zijn zo hypocriet. Ze willen geen kastje in de auto dat hen altijd volgt in de auto. En dat schrijven ze dan op hun smartphone.
Jan-Jaap zegt
Km stand kan ook niet want die is niet geijkt.
scrmeagle zegt
Zullen we eerst niet afwachten waar men mee komt? Links om of rechtsom ik ben voor.
misterBo zegt
links of rechts ik ben tegen….voordeel is wel….overheid en ICT…dat valt prima te hacken…en dan rij je gratis
wardtmar zegt
We hebben wegenbelasting en accijns op brandstof. Wat is nu het probleem? Dat het alsnog te weinig is?
Ik zou willen dat de politiek eens begint met het leven leuker maken, in plaats van ingewikkelder
shicomm zegt
Als we de bpm terug krijgen , de wegenbelasting de deur uit gaat en de extra belasting op brandstof er af gaat is fatsoenlijk rekening rijden mogelijk.
Onze overheid kennende zal het vooral een hoop beloven worden maar uiteindelijk kunnen we nog meer betalen met z’n allen..
Matc zegt
Ohjohjoh, wat gaan we hier weer hard genaaid worden
grandmasterb zegt
Dit gaat nog erger worden dan de toeslagaffaire en de box3 belasting (zit al jaren op teruggaaf te wachten), die belastingcomputers zitten nog op het niveau van 1985.
Ot92 zegt
Wat doen ze toch zo moeilijk… MRB afschaffen en meer accijns op brandstof. Zo heb je een indirect systeem van rekeningrijden.