Puristen opgelet: hij komt eraan.
Aston Martin verblijdde ons eind vorig jaar met de nieuwe Vantage. Na zo’n 15 jaar stuurt hij zijn voorganger met pensioen, wat eigenlijk niet eens zozeer hoefde. Met de tijdloze styling, ondersteund door onder meer V12-versies en gave speciaaltjes had de oude Vantage het wellicht nog wel even volgehouden.
Dat alles neemt echter niet weg dat de nieuwe Vantage wederom een geslaagde auto is. Het design is typisch Aston Martin, ware het niet dat de kans op tijdloos zijn lager is dan bij zijn voorganger. Gelukkig hoeven we niks te vrezen: de nieuwe Vantage zal ook om de zoveel tijd bijgehouden worden door speciale versies. Zo meldde de Aston Martin-ingenieur Matt Becker aan Road & Track.
Het eerste ‘speciaaltje’ staat al snel op de planning. Er werd bij AM over gepraat als een mogelijke volgende stap, die volgend jaar werkelijkheid wordt. Een simpele doch gewilde versie van de Vantage: een manual. De huidige AMG V8 is momenteel alleen beschikbaar met automatische bakken: de 7G-Tronic en Speedshift van Mercedes (beide zeventraps) en de achttraps bak van ZF. Leuk voor snelheidsduivels maar de puristen onder ons blijven een derde pedaal meer waarderen.
Er komt dus een vierde transmissie bij, een handgeschakelde bak. Details daarover zijn momenteel nog niet bekend. Dat een handgeschakelde bak niet vanzelfsprekend is komt door de vierliter V8 van AMG. Die motor is namelijk nog nooit gebouwd met een handbak, omdat Mercedes en AMG zelf ongeveer compleet om zijn naar automaten. Aston Martin zal dus zelf zowel hard- als software moeten ontwikkelen om een handbak te realiseren. “Maar, wij houden wel van een uitdaging”, aldus Becker.
911targa zegt
Veel autobloglezers zijn idolaat van een handbak. Er zullen dus wel veel AM’s met een handbak worden verkocht.
smoked zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
baasbenz zegt
Ik hou van het idee van een handbak, maar ik kan er gewoon niet het maximale uithalen ben ik bang.. dus ik hou het lekker bij de pdk!
sanderp zegt
@baasbenz: Porsche Doppel Kupplung?
lekkaah zegt
@sanderp: was n goeie verkoper bij benz..
baasbenz zegt
@sanderp: Ik had het over mijn eigen auto, geen AM.. nu ik het zo terug lees snap ik de verwarring haha
berlinetta zegt
@baasbenz: In mijn ogen zit de lol er net in dat je probeert om het maximale eruit te halen. Als je dat niet kan, dan kan je dat leren. Dat zou ik wel bevredigend vinden. Een automaat heeft ook zeker veel voordelen en is rationeel gezien gewoon de betere keuze. Maar een sportwagen koop je niet met je verstand, maar vanuit gevoel toch?
ukbob zegt
Leuk dat Aston Martin ook wat dat betreft tegen de stroom in gaat!
Ook het design begint te wennen.. Was bij het zien van de foto’s bij de onthulling niet direct enthousiast over de frutsels aan de achterkant en de ‘maantjes’ aan de zijkant.
Maar nu, wordt er steeds hebberiger van!
Toch maar eens over een bestelling dromen;
Petrol blauw met caramel bruin leer en een paar details van buiten in dezelfde kleurstelling.
En een handbak natuurlijk!
dare2think zegt
Een handbak past goed bij de auto omdat het veel tijdlozer is. Nieuwe automaten zullen altijd weer sneller schakelen en daardoor zal de oude automaat traag lijken, terwijl met een handbak de snelheid altijd afhankelijk blijft van de kunde van de bestuurder. Aston Martins zijn ook (bedoeld als) tijdloos.
jansuh87 zegt
Dacht even dat ik naar de achterkant van een laguna coupe keek
mrB zegt
Hoezo zijn er nu 3 automaten beschikbaar? De verschillende sport en comfort standen zou dat toch overbodig moeten maken? En welke zou dan het fijnste schakelen?
mashell zegt
@mrb: er zijn bij Mercedes drie verschillende automaten leverbaar in combinatie met de V8 motoren. Dat wil niet zeggen dat je bij de koop van een E-klasse uit 3 automaten kunt kiezen. Het wil zeggen dat er in verschillende modellen verschillende automaten worden toegepast bij dezelfde motoren.
kempenaer zegt
Wat boeit nou die fractioneel snellere schakeltijd van een automaat. Het blijft een automaat met alle nadelen vandien bij een sportief bedoelde auto.
Ja, je kunt flipperen via flippers achter het stuur.
In een race op het circuit heeft dat voordelen, maar dat doe je toch niet met dit soort auto’s.
De veruit belangrijkste reden dat dit soort auto’s vooral met automaat worden gekocht is omdat de clientèle grotendeels halfbejaard of bejaard is en die willen nu eenmaal liever een automaat.
poes zegt
Dit is toch helemaal geen nieuws? Heeft AM al direct bij de presentatie gemeld…