De reiskostenvergoeding moet omhoog, en wel nu! Aldus de Vereniging Zakelijke Rijders.
Ook als je de benzineprijs niet nauwlettend in de gaten houdt zal het je vast opgevallen zijn dat die op het moment vrij hoog is. Om niet te zeggen: schrikbarend hoog. Dit uit zich onder meer in bijzondere taferelen bij TinQ-tankstations. En dat is allemaal de schuld van Jack Plooij en Tom Coronel, want zij zijn de gezichten van TinQ.
Voordat we verder afdwalen: autorijden wordt letterlijk met de dag duurder. En dat betekent dus ook dat je opeens meer kosten moet maken om naar je werk te komen. En dat mag je allemaal uit eigen zak betalen, want de reiskostenvergoeding gaat vaak niet omhoog.
Een bedrag van €0,19 per kilometer is nog steeds de norm, maar die loopt hopeloos achter. Die is namelijk in 2006 (!) bepaald. Al 16 jaar is dit bedrag ongewijzigd gebleven, terwijl autorijden in de tussentijd schreeuwend duur is geworden.
Weliswaar is er in het regeerakkoord opgenomen dat de reiskostenvergoeding omhoog gaat naar €0,23, maar dat zet nog geen zoden aan de dijk. Bovendien maakt het kabinet geen haast om dit door te voeren.
De Vereniging Zakelijke Rijders wil hier niet op wachten. Zij vinden dat er sprake is van een urgent probleem. Daarom doet de vereniging een oproep om de reiskostenvergoeding nú te verhogen.
Dit is niet alleen een oproep aan de overheid, maar ook aan de werkgevers. Want die kunnen natuurlijk ook gewoon de reiskostenvergoeding uit eigen beweging verhogen. Het probleem is wel dat alles wat een werkgever bovenop de €0,19 doet belast wordt. Daar moet dus overheid dus iets aan doen.
Wat de hoogte van de reiskostenvergoeding betreft: iedereen is het erover eens dat €0,19 niet reëel is. De vraag is wat wél een reëel bedrag is. Volgens de berekeningen van VZR moet de werknemer minstens €0,39 per kilometer krijgen. Dat is meer dan het dubbele van €0,19, maar nog steeds niet kostendekkend. Volgens de VZR is dit echter een “redelijk en billijk” bedrag.
Foto: Passat op Airride, gefotografeerd door @archiebald
harrie zegt
Nee, dat gaat natuurlijk ten koste van onderwijs.
lekkerlinksrijden zegt
Ik bereken het door aan mijn klanten, prive is een ander verhaal natuurlijk. Ik rij niet meer zoveel prive dus dit overleef ik wel
lpgbarrel zegt
@lekkerlinksrijden: Voorbijrijkosten? En
lekkerlinksrijden zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Pascal zegt
Die vergoeding is bedoeld om een realistische vergoeding te kunnen uitkeren aan je medewerkers zonder daarvoor meteen kapotbelast te worden. Die vergoeding hoort gewoon jaarlijks geindexeerd te worden. Door deze 16 jaar ongewijzigd te houden toont de overheid zich onbetrouwbaar. (Maar dat doen ze op andere dossiers zoals de vermogensrendementheffing helaas ook)
goodvibrations zegt
Helemaal mee eens.. er wordt gestrooid met geld.. jubel ton, vermogens rendementsheffing vergelijkbaar met een bananenrepubliek.. plannen voor gratis kinder opvang straks (lekker als je een hoog inkomen hebt). Dus eigenlijk met name voor de wat rijkeren..
Wordt echt tijd dat belasting op arbeid omlaag gaat en op vermogensrendement omhoog.. Eerlijker en beter voor de economie..
Tot die tijd hoop ik nog wel wat winst te maken 😉
goodvibrations zegt
Die heffing is belachelijk hoog als je je geld op een spaarrekening hebt.. maar belachelijk laag voor de meeste beleggers. (Afgelopen jaren).
Lullige daarbij is dat met name de welgestelden goed weten hoe ze moeten beleggen…
Dus heffen naar daadwerkelijk rendement.
smijsie zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
zwepp zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
DeWitteCondor zegt
Ik ben voor. Doe maar. Wel te hopen dat ook werkgevers willen meebewegen.
rutgerg zegt
@dewittecondor: inderdaad, een werkgever mag onbelast 19 cent geven maar hoeft dit niet te doen…
Hubert zegt
Precies.
Ze mogen ook meer geven.
Dan betaal ik daarover gewoon belasting.
Geen probleem lijkt mij.
flutterby zegt
@dewittecondor: simpelweg verplicht stellen als de werkgever verzoekt om op locatie te komen. Is direct een stimulans om te proberen mensen dichtbij te werven of thuis te laten werken. Voor wie thuis kan werken maar dat niet wil kan je een werkgever niet verplichten om te vergoeden, misschien de helft.
Hubert zegt
Ik rij 100km per dag. Verbruik 1 op 10.
Dus kost me alleen al 25 euro aan benzine om me bij de baas te melden.
Zal eens voorstellen om permanent thuis te gaan werken.
VeniVidiVici zegt
@Hubert: Rustig maar. Ernst gaat dat na de zomer weer invoeren.
sportabgasanlage zegt
Het is natuurlijk een keuze om op 50km van je werk te wonen. Omdat ik het reizen beu was, ben ik van baan gewisseld. Nu nog maar 6,5km op de fiets, óf thuiswerken. Ideaal. Rij alleen nog auto voor mijn plezier.
karhengst zegt
Ja want de huizen heb je voor het uitzoeken… toegegeven, de banen op het moment wel. Wat dat betreft ligt daar ook gewoon een verantwoordelijkheid bij de werknemer. Voor jouw werkgever tien anderen dus of passend vervoer, of een passende vergoeding. Graag of heel niet.
VeniVidiVici zegt
En terecht! Vuile uitzuigers daar in politiek den Haag.
chefturbo zegt
39 cent per km is waarschijnlijk gebaseerd op de afschijving van een nieuwe auto. De vraag is of het eerlijk is de afschijving belastingvrij te maken. Een nieuwe auto is toch een beetje een luxe product. Autorijden zonder afschijving, zelfs met de huidige brandstofprijzen, kan voor 19 cent per km. Een beetje +/- afhankelijk van hoeveel km je rijd.
rubend zegt
@chefturbo: heb je het zelf wel eens nagerekend?
Na aanschaf van de eerste auto krijg je te maken met:
– Afschrijving i.c.m. inflatie
– Onderhoud
– Verzekering
– Wegenbelasting
– Brandstofkosten
– (Lidmaatschap wegenwacht)
40 cent per kilometer is echt geen raar bedrag.
Als je er voor kiest t minimum van t minimum te doen. Van 500 euro-auto naar 500 euro-auto, van apk naar apk dan kan t voordeliger. Als je een auto hebt van bijv. 10 jaar oud en je hebt deze in goede staat en houd dat zo. Dan is 40 cent/km echt niet raar.
chefturbo zegt
Oke, stel je hebt een B segment auto en je rijd 25000 per jaar. Zo’n Clio of Polo loopt 1/16, dan heb je 1550 liter nodig, tegen de huidige prijzen is dat 3650 euro. Daarnaast 600 per jaar verzekering. 400 pj belasting. En laten we 1000 euro onderhoud nemen. 5650 euro totaal. Dus 0.226 cent per km gebruikskosten. Afschrijving is afhankelijk van wat je over hebt voor een auto. Wil je een mooie nieuwe auto, prima. Maar dat hoeft toch niet door de belastingdienst gecompenseerd te worden?
burninrubber zegt
Waarom is hier überhaupt nooit indexatie op toegepast?
sportabgasanlage zegt
2 woorden: kost geld.
faalhaas zegt
Heel graag, die 19 cent slaat nergens meer op.
arta zegt
Als je alleen een auto hebt om naar je werk te rijden is het inderdaad flink meer dan die €0,19. Maar als we in Nederland echt besluiten om €0,39 te gaan vergoeden dan gaat er echt niemand meer met OV en dan staan de wegen in no-time weer vol.
Als je al een auto hebt staan dan kom je met €0,20 per km aardig uit en met een EV zijn de kosten per kilometer lager zelfs.
En asfalt erbij helpt iets, maar dat is bij de ringwegen en in de stad zelden een optie.
Dus nee; het dekt de kosten niet, maar het moet ook niet te veel worden.
Henkie zegt
Buiten de randstad staan de wegen toch al vol. Omdat het OV daar totaal niet werkt.
mp014 zegt
@arta: precies! Eindelijk iemand met gezond verstand. Iedereen roept altijd maar ik moet dit ik moet dat maar m’n vergeet dat er ook iemand is die dit en dat moet betalen! Dat zijn de werkgevers.
Ik heb 18 mensen in dienst, betaal iedereen die de privé wagen gebruikt 25ct per km en vergoed het openbaar vervoer 100% indien dit gebruikt. Bovendien kunnen mijn medewerkers een fietsregeling treffen. Lijkt me meer dan voldoende dus NEE ik zit NIET te wachten op 39ct per km!!
jessepinkman zegt
‘Als je al een auto hebt staan dan kom je met €0,20 per km aardig uit’. Onzin. Rekensommetje: 30.000km per jaar waarvan de helft, 15.000km, zakelijk. Redelijk gemiddeld denk ik zo. Auto rijdt 1:12 (dus €6.250 aan benzine), €900 per jaar wegenbelasting, €750 verzekering, €1000 aan onderhoud en €2500 afschrijving. Totale kosten: €11.370. De helft daarvan is zakelijk, €5.685. €0,38 per kilometer dus. €0,20 is dus véél te weinig, laat staan als je een liefhebbers-auto rijdt die niet zo gemiddeld is. En ja, je kunt beargumenteren dat je ‘wegenbelasting en verzekering sowieso moet betalen als je een auto hebt’, maar ik krijg ook een gratis avondmaaltijd van m’n werkgever als ik moet overwerken. Terwijl ik ook had moeten eten als ik níet zou moeten overwerken..
rubend zegt
@jessepinkman: Amen, 40 cent is niet raar.
Nog mooier zou zijn redelijke heffingen op auto en brandstof. Dan kan die 19 cent wellicht ook wel uit.
Anders blijven we maar weer bezig met bulten geld schuiven i.p.v. dingen tegen elkaar weg te strepen. Maar ja, dat is t enige wat we hier kunnen.
iannuzi zegt
Eind jaren negentig was de onbelaste reiskostenvergoeding nog 60 guldencent per kilometer. 1 januari 2004 werd deze verlaagd naar €0,18. Deze werd met inflatie verhoogd in 2006 naar €0,19 en daarna niet meer aangepast :-( we zitten dus al bijna 25 jaar op de nullijn.
spidermann zegt
@iannuzi: nee 0,60 is circa EUR 0,27 eind jaren ‘90 volgens jouw woorden. Sindsdien zijn we dus EUR 0,08 tot EUR 0,19 teruggekacheld, dus zo’n 25%.
volvov7025t zegt
Het wordt gewoon tijd voor gele hesjes op het malieveld. Die benzineaccijns kan best lager. En die 19 cent moet jaarlijks worden gecorrigeerd met de inflatie.
monsieurleloure zegt
@volvov7025t
Rutte démission (-;
Valt mij trouwens op dat de lpg relatief laag in prijs blijft, rond een euro.
stefanvts16v zegt
Zou mooi zijn als de km vergoeding omhoog gaat naar pak ‘m beet €0,25-0,29 en tegelijkertijd een accijnsverlaging op brandstof wordt doorgevoerd.
We hebben als Nederlands wel vaak commentaar op België, maar de regering daar lijkt in ieder geval meer met de burgers mee te denken dan men in Den Haag doet…
potver7 zegt
Volgens mij is het ook nooit de bedoeling geweest dat die 19 cent kostendekkend is. Bij invoering was de reële kilometerkostprijs al 26 cent, dus werd de belastingvrije vergoeding zo’n 75% van de werkelijke kosten.
Als de VZG nu roept dat een gemiddelde kilometer 39 cent kost, dan zou de belastingvrije vergoeding dus 29 of 30 cent moeten worden.
towi1989 zegt
Er staat toch echt dat die 39ct ook niet kostendekkend is.
karhengst zegt
Het was een beetje een minimale tegemoetkoming die eigenlijk vooral als politiek middel werd ingezet om mensen naar het OV te bewegen.
Werkgevers “mogen” uiteraard meer geven, maar dan belast. Dan krijg je al snel het broekzak/vestzak verhaal. Of je het nu als salaris krijgt of als vergoeding, maakt dat dan veel uit?
Een eenmalige correctie en daarna een reële jaarlijkse indexatie zou op z’n plaats zijn. Ik zie ze nog wel op het idee komen er een PHEV vriendelijk km-cap op te zetten, of aparte tarieven om EV te stimuleren zodat men niet het geld pakt en een Lupine Diesel blijft torren, bij wijze van spreken.
René zegt
ons nieuwe CAO voorstel bevat 10ct met eigen vervoer, 19ct. met de fiets en OV volledig vergoed.
Ik pak de fiets wel, mits ik wind mee heb, anders werk ik thuis.
sportabgasanlage zegt
Dus je fietst wel naar je werk, maar wat doe je dan als je naar huis moet en je hebt wind tegen?
towi1989 zegt
De fiets in de trein?
rubend zegt
@sportabgasanlage: gratis avondeten en wc-papier
realhustler zegt
Even simpel sommetje. Je neemt een private lease auto van 333 euro p/m met 20.000 km per jaar. Kost dus 4000 p/j en dat is dus 20 cent per km. Dan moet je nog tanken, 1 op 16 is realistisch, dus als benzine 2.40 is dan is dat 15 cent. Kom je op 35. Klinkt goed, 39 cent per km.
vonklausenburg zegt
@realhustler: Welke auto ken jij in de private lease voor dat bedrag en die kilometers? Ik heb er nog geen gevonden waar ik überhaupt in zou willen rijden…
berlinetta zegt
@realhustler: Voor dat geld rij je in de allergoedkoopste A-segmenter zonder airco.
bernoulli zegt
Het is raar dat het onbelaste deel in al die jaren niet is aangepast, maar dat verplicht werkgevers toch niet om dan maar op die 19 cent te blijven hangen?
Pascal zegt
Dat is de discussie ook niet. Het punt is dat je als overheid zijnde een regeling introduceert op basis van het argument dat je het mogelijk wil maken om kilometers te vergoeden aan medewerkers. En als vervolgens de wereld verandert, je dan weigert om de regeling mee te laten indexeren omdat het zo lekker geld vangt om er nooit meer iets aan te doen. Zelfde verhaal als de vermogensrendementheffing dus. Samen met de versobering door de WKR komt het gewoon neer op een vrij ordinaire/omzichtige wijze om de belasting verder te verhogen zonder dat het al teveel opvalt. Ik zou persoonlijk liever hebben dat men daar vanuit de overheid gewoon transparant over is. Het argument “maar je mag als werkgever toch gewoon kiezen om lekker meer belasting te gaan betalen, dus is er niks aan de hand?” vind ik ietwat kort door de bocht. Als werknemer lig je er niet wakker van nee, dat snap ik. Maar dat wil nog niet zeggen dat het een eerlijke, transparante manier van belasting heffen is.
bernoulli zegt
Grappig dat je me “quote”, en dan een heel ander verhaal vertelt. Waar zeg ik dat er niks aan de hand is?
Pascal zegt
Laat ik het anders zeggen: ik snap je opmerking niet. Geen enkele werkgever voelt zich verplicht om op die 19 cent te blijven hangen (dat wordt hierboven ook veelvuldig besproken), dus de relevantie van dat benoemen ontgaat me een beetje.
degrotemuis zegt
Nee, dat kan helaas niet zo snel aangepast worden. Vreemd dat het belasten van doorbetaalde reiskostenvergoeding voor mensen die thuiswerken wel verdomd snel doorgevoerd kon worden toen thuiswerken de norm werd… Het was natuurlijk ook een ‘vergoeding’ voor kosten die niet gemaakt werden, maar het blijft krom hoe er over hetzelfde onderwerp aan de ene kant zo enorm gerekt wordt en er aan de andere kant in no time een aanpassing is.
Maar van mij hoeft de onbelaste km vergoeding ook niet echt omhoog hoor, ondanks dat de benzine auto die hier voor de deur staat intussen per km al meer aan benzine kost dan er vergoed wordt. Ten eerste maar de vraag of bedrijven dan ook meer kunnen en zullen vergoeden, ten tweede is dat ook alleen maar een verschuiving van kosten naar het bedrijfsleven terwijl de landelijke overheid onderaan de streep meer inkomsten vangt. En het bedrijfsleven heeft ook al de nodige klappen gehad de afgelopen jaren.
Het zou mooier zijn als de BTW omlaag zou gaan, of de brandstofaccijnzen & energiebelasting verminderd worden.