Enige tijd geleden hadden we het al eens over de wederopstanding van de Smart Roadster en zit nog steeds leven in het project. Zelf heb ik de Smart Roadster en Roadster Coupé altijd leuke karretjes gevonden en ik vond het dan ook serieus jammer toen Smart besloot om de stekker eruit te trekken, zoals ze wel vaker doen. Maar gelukkig is daar het Britse Project Kimber, dit Britse consortium heeft het lef om de Roadster een tweede kans te geven.
En dat zal gebeuren onder de legendarische AC merknaam, die misschien nog wel het meest bekend is van de Cobra. Heel veel is er nog niet bekend over het project maar de dingen die wel naar buiten zijn gebracht zijn hoopgevend. Zo is onder andere Gordon Murray (ontwerper McLaren F1) bij het project betrokken. Ook zal de AC Ace net als de Smart Roadster in twee vormen op de markt verschijnen, als Roadster en als Roadster Coupé. Maar er is meer goed nieuws, als we de geruchten mogen geloven zal de Ace voorzien worden van dezelfde 1,0-liter Mitsubishi-motor als de nieuwe ForTwo.
Maar misschien nog wel het beste nieuws is dat hindelijke semi-automatische versnellingsbak eindelijk vervangen gaat worden door een normale handbak. Het begint er dus sterk op te lijken dat de Roadster eindelijk de auto gaat worden die het altijd al had moeten zijn.
Rutger zegt
Nou dat ziet er in ieder geval 100 procent beter uit dan de originele smart. Nu nog een fatsoenlijke motor (bijvoorbeeld de 1.4 TFSI met 170 pk) en een handgeschakelde 6-bak en ze hebben een winner!
roberto zegt
Nou als die Gordon Murray er op los gaat dan lijkt t me dat t nog wel een leuk autotje word.. maar eiglijk is smart niet bepaald mijn merk..
JH zegt
Eigenlijk verdient deze auto een nog sterkere motor. Ik vond dat concept met de V6 (ontstaan uit 2 samengesmolten 3-cilinder Smart motoren) erg sterk; probleem is als altijd de prijs…nu krijgt’ie weer de nieuwe Smart Fortwo motoren met maximaal rond de 100pk (brabus versie). Zou lachen zijn als ze hem ombouwen als Smartuki met GSXR1000 motorfietsblok met rond de 175pk…kijk dan kom je pas vooruit ;)
Raging Whabbit zegt
Ik heb de smart roadster ooit 24 uur uit mogen laten. Het is geen snelle sprinter en zeker ook geen hard rijder maar mijn god wat kon je heerlijk smijten met dat karretje op lekkere slingerende polderweggetjes kan je je echt laten gaan in het karretje! Ik zou het mooi vinden als ze hem opnieuw uitbrengen met een pk of 20 meer en ongeveer hetzelfe prijsbeleid al vond ik hem vrij duur voor een SMART maar AC is natuurlijk een ander verhaal! Ik hoop ooit een Cobra te mogen bezitten (al heb ik al een schaalmodel).
Maar smart was mercedes. ac is ford en ik geloof niet dat mercedes onder het ford concern valt!
Klassiekerrally zegt
Ik vond deze auto in Smart uitvoering al erg leuk om in te rijden om dezelfde redenen die Raging Whabbit beschrijft. Alleen de versnellingsbak vond ik niet prettig. Die vijfbak is dus goed nieuws.
Echt een hebbeding, smoelt erg goed.
RubenBaeten zegt
Briljant. Ik heb ook eens een dagje met een Roadster gereden, dat was errug leuk en werd eigenlijk alleen verpest door die trage *&#$-versnellingsbak. Een handbak en misschien iets meer pk’s en je hebt echt een ongekende funmobiel.
dieter zegt
hij lijkt langs de voorzijde sterk op een “austin healey frogeye”
JLJ zegt
Ik heb ook een keer zo’n ding voor een weekje gehuurd (kreeg een gratis upgrade van een fortwo naar deze, en dan zeg je geen nee). Ik heb een week met een grijns op mijn gezicht rondgereden, erg leuk gooi en smijt autootje. Laat maar komen die AC Ace. Voor mij hoeft hij echter niet zo nodig veel pk’s te hebben. In die week heb ik me ook met 82 pk geamuseerd. Ja, het kan altijd sneller, maar die drang naar honderden pks heb ik niet. Ik heb het liever leuk, zuinig (ik reed die week 1 op 18!) en goedkoop, dan nog iets leuker maar duur.
Klassiekerrally zegt
@ dieter:
Ik vind de auto ook op meerdere punten vergelijkbaar met de Sprite/Midget:
– klein
– tweezits
– open
– een echte rijdersauto (dat wordt de Ace ook helemaal met die vijfbak)
Alleen wat betreft de prijs weet ik niet of de vergelijking helemaal op gaat.
mvagusta zegt
Ik vind hem er erg Engels uit zien! Typisch voor een Amerikaanse? (toch?) AC…
Inderdaad zeer positief dat die trage bak eruit is, want OMG wat was die irritatie verwekkend! Heb het altijd wel een leuk autootje gevonden alleen kon het smoelwerk mij niet zo bekoren! Dat hebben ze nu echt positief veranderd!
Hopelijk komen er dan ook stoerdere velgen onder i.p.v. van die dinky toys velgen zoals de huidige!
Ziet er naar uit dat dit een Winner word! Dit kan toch alleen maar beter verkopen dan de vorige? Wie weet ben ik er wel een van! ;) (vind hem echt geslaagd! :) )
mvagusta zegt
Nu weet ik het….. Ik moet een klein beetje aan Mini denken! Als ze dan ook dezelfde Cooper S velgen eronder leggen! :) Mwahh… Smullen, denk! :)
Boxster zegt
Ziet er positief uit! Ook ik heb eens met veel plezier een paar uur rondgereden in een Smart Roadster en zag als enige minpunt de $#&$*-versnellingsbak..
JLJ zegt
@MV Agusta
AC is heel erg engels hoor! Alleen kregen ze op een dag bezoek van ene amerikaanse heer Shelby die een V8je meenam en van de Ace een Cobra maakte.
Klassiekerrally zegt
@JLJ: dat gaat dit keer niet lukken denk ik ;)
mvagusta zegt
Ik zat al te twijfelen! ;) Vandaar die tussen de haakjes (toch?) :)
Maar dank je voor de info! Ben ik weer ietsje wijzer geworden vandaag! :)
mvagusta zegt
Een dikke V8 erin! Hupsakeesie! :) Wel lekker denk! Word hij wel een beetje zwaarlijvig denk ik!
Zouden die vleugeldeuren trouwens ook het productiestadium halen? Vind dat wel een klein beetje over the top! Zie ik toch liever op echte exclusieve auto’s!
Hilgert zegt
@mvagusta: AC Cars in een engelse fabrikant. Alleen de motor van de AC Cobra was Amerikaans.
JH zegt
Als je deze V8 erin doet valt het met zwaarlijvig wel mee:
http://www.powertecracing.com/v8spec.php
blok en versnellingsbak wegen samen 130kg wat t.o.v. een smart 3-cilinder met 101kg voor blok/versnellingsbak niet zoveel meer is..maar je hebt wel 360pk ;)
DeNNi$ - RaMM$teiN zegt
RX8 achterkant
DeNNi$ - RaMM$teiN zegt
beetje toch
SimonMc zegt
Prachtige wagen!Ik zou deze wagen ook voorzien van meer pk’s en natuurlijk een handbak.Maar ik zou het karakter van de auto niet afbreken door er een lompe zware motor in te leggen, maar eerder een hoogtoerige 6 of 4 cilinder.
De 1.8 VVTLI van toyota met z’n 192 pk die ook in de lotussen wordt gebruikt lijkt me hier ruim voldoende.Of zo’n VTEC van honda lijkt me ook wel leuk, en lijkt me hier wel ideaal.
mvagusta zegt
Doe dan maar gewoon het blok uit de Honda S2000 ……
Heerlijke motor! Zeker weten dat dit dan een bestseller gaat worden! ;)
JLJ zegt
Het wordt dan absoluut geen bestseller, want veels te duur. Wel spectaculair!
Klassiekerrally zegt
Ik hoop op een raceklasse. Sterk uitgekleedde Aces in een raceklasse als de Spridget competition. Lijkt me enorm gaaf. Kan dan ook prima als voorprogramma bij diverse andere races.
Niet dat ik over voldoende pegels beschik om deel te kunnen nemen, maar toch… :(
Klassiekerrally zegt
– of is ’t uitgeklede? –
MurcieBoy zegt
ziet er zeer goed uit ondanks dat het nog een tekening is
ik zou wel een dikkere motor erin willen zien;)
Vincent#1 zegt
@klasiekerrally, Dat lijkt mij zeker ook een gaaf idee. Een kale sportversie als derde model.
Citrofiel zegt
@ klassiekerrally; Idd is het uitgeklede, want een bijvoegelijk naamwoord moet altijd zo kort mogelijk.
Ik vind hem er stukken beter uitzien dan de normale Smart, ik vond namelijk vooral de voorkant het autootje verpesten, en die is hier veranderd (naar neoklassiek :P toch Michiel? Geen retro, wel ‘ouderwets’). Ik hoop ook dat er een sterkere motor in gedaan gaat worden dan die 1.0…
Djivy zegt
Future Classic of Klassieker in wording, dat ik het gezegd heb.
Ik koop er één, hand op m’n hart.
Alwood zegt
het was al een grappig karretje (zeker die met glazen koepeltje achterop) maar nu wordt het wagentje écht acceptabel!! gaaf zelfs! :D en ook heel leuk dat ze er weer een handbakkie instoppen :)
als ze het gewicht maar laag houden lijkt mij die 1.0 trouwens ook prima… lekker in de wegenbelasting :D
Vincent#1 zegt
Even een plaatje van de originele opgezocht.
Het valt me nu pas op dat er toch wel wat aan het uiterlijk verandert is
lampen, grill, metalen band achter raam,
Mr. R zegt
Die AC Ace ziet er een stuk stoerder uit dan de Smart Roadster; heel erg positief! Met een handbak en een 1,0-liter 3-Cilinder (laten we zeggen 75pk zonder en 110pk met turbo) moet dat toch een (betaalbaar) feestje zijn!
Hier dé ideale auto voor erbij: open, goedkoop en lekker leuk! Geniaal! Ik wil er eentje!
Mark zegt
Heb de smart Roadster 82pk ook een week kunnen huren (ipv fortwo). Wat een feest! Vind het alleen niet nodig dattie aangepast moest worden…was toch prima? Voorkant wordt me iets te klassiek nu…
Troyk zegt
Ik heb een Smart Roadster 82 pk en ik kan je vertellen dat het een ge-wel-di-ge auto is , heb zelden in een auto gereden die mij zoveel plezier geeft.
Iemand had het over dinkytoys velgen op een Roadster?
Sorry onder welke steen ben jij vandaan gekropen? Er liggen 17″Brabo’s onder Smart Roadster en ik ken mensen met 18″ Monoblock VI eronder van 4 ruggen per 4 wielen.
Nu jij weer met je dinky-toy velgen…
Ilco zegt
Ook de smart (Brabus) roadster is er in ca.100 pk. Deze schakeld ook sneller dan de andere roadsters. Dan wordt het al een heel andere auto. Inderdaad een echte sprinter is het niet,
alhoewel de tussensprint 80-120……….. en die wegligging, nog een stapje beter dan de standaard roadster. Echt een heerlijk autotje.
Ilco
pieter joris zegt
kan er mischien iemand iets vertellen over de betrouwbaarheid van een smart roadster,ben van plan eentje aan te schaffen.dank u
Sylvana zegt
Ik rijd zelf al ruim vier jaar in mijn Smart Roadster en het is in het begin even wennen met schakelen.
Wat ik hieronder heb gelezen, dat hij niet snel zou zijn ….dat is maar net hoe je ermee schakeld en rijd.
Ik heb hem weleens flink laten brullen …dan is ie zeker wel snel …je tank gaat dan ook wel snel leeg natuurlijk …maar dat moet je er maar bij nemen dan!
Ik vind de nieuwe look erg mooi!
rubentje zegt
phoe, hiet is het al heel lang stil maar ik hoop toch dat het nog door gaat. ik heb heel het internet doorgezocht maar niks actueels kunnen vinden. is het project dood??
Ilco zegt
Nu hel al zo lang stil is wordt de kans op zoiets wel heel klein. Hoe langer zoiets duurt deste duurder wordt het om dit weer op poten te zetten.
Hier komt nog bij dat een model/uitvoering van een auto in veel gevallen ook worden ingehaald door de tijd/techniek. Regels voor nieuwe auto’s veranderen snel op het gebied van veiligheid en milieu. En voor jet het weet is een produktieproces verouderd.
Ook de huidige autoverkopen helpen niet echt om zo’n risico vol project van de grond te krijgen. Hoeveel klanten zijn er voor zo’n auto en hoeveel mag hij kosten?
Ik acht de kans inmiddels heel klein, en als hij al komt zal het wel weer alleen met het stuur aan de verkeerde (rs) kant zijn.
O ja en over dat verbruik: Ik moet echt wel heel gek doen met mijn 101 PK roadster om het verbruik boven de 6 liter per 100Km te krijgen.
Ilco