Er zijn nog maar een paar opties voor een Bentley met W12.
Er is een periode geweest waarin een auto enkel meer vermogen kon krijgen door een grotere motor toe te voegen. Toen er nog geen turbo’s of hybride systemen waren had je immers geen keuze. Dan snap je de keuze voor een twaalfcilinder motor heel goed: meer is beter in dit geval.
Zijdezachte W12
Bij de revivals van Rolls-Royce en Bentley werd echter duidelijk dat een twaalfcilinder ook nuttig kan zijn voor dat type auto. De twaalfcilinders van beide merken zijn bepaald niet bedoeld om krachtpatsers te zijn, meer om een zijdezachte rijervaring te bieden. De moderne versies van Bentley en Rolls-Royce gebruiken nog twaalfcilinders. Rolls-Royce heeft een 6,75 liter grote V12 en Bentley heeft een 6.0 W12, waar twee V6-blokken de basis vormen.
W12-vermindering
Tijden veranderen en ook wat kan en niet kan voor een merk verandert. Zo is Bentley steeds meer bezig met andere aandrijflijnen. Sinds de facelift van de eerste Continental GT kun je die nu ook met de welbekende VAG V8 krijgen en sinds de Bentayga Hybrid maakt een V6 met elektropower ook deel uit van het arsenaal. Beide deze nieuwe motoren zijn goedkoper en stoten minder uit, en nou wordt juist de W12 de krachtpatser. Bentley heeft namelijk stilletjes de W12 verwijderd uit hun reguliere modellen.
W12 eruit bij reguliere Bentley
Bij zowel de Bentley Continental GT als Bentayga is de W12 namelijk niet meer te bestellen in reguliere configuratie. Dat wil zeggen, alles wat niet ‘Speed’ heet. De Continental GT en Bentayga zijn in de basis alleen nog maar de bestellen met die 4.0 V8, of in het geval van de Bentyga een 3.0 V6 met hybride aandrijving. De 6.0 W12 is geen optie meer voor de luxe modellen.
Speed
Ben je dan enkel aangewezen op kleinere motoren dan de Bentley W12? Niet geheel. Je kunt hem nog krijgen in de Bentayga Speed, Continental GT Speed en de Flying Spur. In die eerste twee, de topverkopers van het merk, betekent dat een drastische vermindering van het aantal W12-opties. Plus het feit dat je te allen tijde de motor enkel kunt krijgen in de sportieve Speed-configuratie, niet meer om in een luxe koets te zweven.
De Bentayga is trouwens recent ook nog verschenen in een extra versie: de Bentayga S. Dit is het uiterlijk van de Speed met een iets sterkere versie van de 4.0 V8. Dat lijkt ook indirect een manier te zijn om kopers weg te lokken van die W12. We kunnen wel stellen dat deze nogal in het verdomhoekje zit.
Toch opvallend hoe de W12 door Bentley dan nu toch wordt gezien als de ‘snelle’ motor. Met het minder toegankelijk maken van de W12 lijkt Bentley de motor langzaam uit te faseren, in deze Greta Thunberg-wereld natuurlijk meer dwang dan keuze. Wees de Speed-modellen dus dankbaar.
Dutchdriftking zegt
Doodzonde. Dan moet je bij je speed al het goedkope zwarte plastic weer verwijderden om er mooie aluminum sierlijsten in te krijgen.
Stijnson zegt
@dutchdriftking: bij Bentley is alles te koop. Gok dat het vanaf fabriek wel gefixt kan worden
HZW zegt
Voorlopig zal de wereld wel krampachtig vasthouden aan achterhaalde techniek.
Elektrische Auto’s zijn al zo oud als de weg naar Rome, en steken hun kop van tijd tot tijd op, en nog steeds rijden we op deze wereld nog steeds op brandstof.
De Schot Robert Anderson maakte een vroege koets aangedreven door elektrische energie uit batterijen tussen 1832 en 1839.
De Duitser Andreas Flocken heeft vervolgens in 1888 de eerste elektrische auto ter wereld gebouwd, twee jaar nadat zijn landgenoot Carl Benz de eerste auto creëerde.
We praten over bijna 2 eeuwen geleden en nog steeds is de elektrische auto een grote speld in een kleine hooiberg.
Het elektrische auto verhaal is leuk, maar ik denk dat het nog wel 2 tot 3 decennia gaat duren voordat de elektrische auto meer is dan een grote speld in een kleine hooiberg, wereldwijd.
bischero zegt
Ik vind dat vanuit Marketing oogpunt een heel vreemde. V12 associeer ik met Luxe, V8 met Sport. Maar misschien ben ik weer wat tegendraads in mijn gedachten.
Wolflow zegt
@bischero: het is dan ook geen V maar een W 12: twee VW Golf blokken aan elkaar geknutseld
bischero zegt
@wolflow: bedankt, maar je begrijpt mijn punt neem ik voor het gemak aan.