Dankzij de Regula 991 Turbo kunnen mensen met OCD ook weer prettig in een nieuwe 911 stappen.
Er zijn soms zo van die dingen waar je altijd zeker van kunt zijn. De Nederlandse BPM zal blijven stijgen, iedereen in je FB status updates is wordt uiteindelijk viroloog en Andries Knevel zal nooit de zanger worden van een Death Metal-band. Nog een zekerheidje: de nieuwe Porsche 911 zal bruter zijn dan de oude.
Regula 991 Turbo
Daar komt deze Regula 991 Turbo om de hoek kijken. Onlangs is de nieuwe Porsche 911 Turbo S gepresenteerd. Uiteraard is deze sneller, bruter en duurder. Als je aan dat laatste een hekel hebt, kun je ook kijken naar een jong gebruikt exemplaar en die optisch en mechanisch helemaal naar je eigen smaak brengen.
Moeilijk lelijk
Regula kennen we niet echt als een subtiele tuner. Vaak voegen ze een paar eenvoudige doch moeilijk lelijke carrosseriepanelen toe om het geheel aanntrekkelijk te maken voor een matig getalenteerde middenvelder uit de Bundesliga. Meestal pakken ze auto’s als de Porsche Cayenne en Audi R8 aan. In dit geval is het resulaat niet onaardig.
991
De auto in kwestie is een Porsche 911 Turbo S van de 991-generatie. Deze is voorzien van nieuwe plastic onderdelen. Die voorbumper is nog niet eens zo heel erg fout, de twee grote luchtinlaten aan de zijkant doen denken aan de Porsche 996 Turbo uit 2000. De luchthappers onder de ‘kofferklep’ lijken dan weer niet te kloppen. Uiteraard is de voorbumper voorzien van een heuse splitter.
Achterbumper
De achterbumper is, eh, iets minder geslaagd. Met name de roosters aan de zijkant. Voornamelijk omdat je de witte lak erachter lijkt te kunnen zien zitten. Wil jij ook de bumpers van de Regula Porsche 991 Turbo? Dat kan! Ze kosten precies 3.999 per setje. Dan moet je ze wel zelf monteren en spuiten.
Schmidt FS-Line
Qua wielen zit het wel snor op de Regula 991 Turbo. Er is gekozen voor een setje gesmede Schmidt FS-Line velgen van 21″. Deze 911 Turbo heeft die diameter rondom, Porsche doet tegenwoordig zelf aan verschillende maten voor en achter. Sommige mensen met ernstige OCD kunnen dat moeilijk bevatten en kopen daardoor géén 911. Dat laatste feitje is verzonnen, maar het zou zomaar waar kunnen zijn. Op de voorwielen liggen 265/30 21 banden, aan de achterzijde meten ze 325/25 21.
Vermogen
Qua vermogen kun je de zescilinder boxer bij Regula onder handen laten nemen. Hoeveel vermogen en koppel de motor dan levert, wordt (nog) niet vermeld. De prijzen van de velgen overigens ook niet, maar reken op een kleine 7 mille voor een setje velgen zonder banden en montage. Maar dan heb je wel 21″ rondom.
reactief zegt
@willeme; Dat kan toch niet ;) Het kofferbakdeksel motorklep noemen aan de voorzijde :)
willeme zegt
Hahaha, klopt!. Dat Porsche zo lang vasthoudt aan een inferieur concept … ;-)
jmeverts zegt
@willeme: missschien zien alleen leken het concept als inferieur?
willeme zegt
@jmeverts: Nee, in principe ís het een inferieur concept. Vind Porsche zelf ook. Daarom hebben sommige race 911’s de motor in het midden. Ook is de motor sinds de 991 véél dichter naar de achteras geplaatst. Het heeft een paar voordelen en behoorlijk wat nadelen. Het geeft de 911 wel zijn unieke karakter. Imperfecties geven vaak karakter aan een auto waardoor je ze juist gaaf vindt. Het moet niet te perfect zijn ;-).
Stel je voor als Porsche deze moeite (en kunde!) in de 928 of 968 had gestoken…
karaya zegt
Leken zien het concept als superieur.
Zo wist Volvo vroeger altijd de voordelen van een starre achteras ten opzichte van een onafhankelijke achteras te benoemen(constante spoorbreedte) en bejubelde Saab de viercilinder(turbo) ten opzichte van de zescilinder (compacter, lichter, net zo trillingsvrij met een balansas).
Audi maakte het zelfs nog bonter door de prima rechtuit stabiliteit(lees bakken onderstuur) van een constructie met een gietijzeren(!) vijfcilinder in lijn(!) voor de vooras(!) te benadrukken.
Porsche zweert bij de extra tractie bij het accelereren uit bochten en het optrekken vanuit stilstand. Stiekem schuiven ze de motor bij elke generatie een stukje naar voren waar de oudere modellen nog stukken ballast in de voorbumper hadden.(of een terrastegel van de trotse eigenaar)
Duitsers zijn goed in het perfectioneren van een gebrekkig concept. Soms zo goed dat het lijkt alsof het verkeerde idee het goede idee is. Dat komt omdat de concurrentie vaak niet alles uit het juiste idee weet te halen.
De 718/904/906/908/910/914/917/918/919/924/944/928/Carrera GT/Boxster/Cayman zijn het bewijs dat ze bij Porsche heel goed op de hoogte zijn van de natuurkundige wetten.
Robert zegt
Eh… vandaar die aanhalingstekens? Of zijn die achteraf toegevoegd?
On topic: als je een auto die van zichzelf al enige .luidruchtigheid’ uitstraalt zoiets eh… opvallends maakt, dan heb je als bestuurder/eigenaar een serieus stukje penisnijd te overwinnen, denk ik.
davelepeef zegt
@RRRobert: ja? Dus iemand in een knaloranje klassieke Camaro met een setje zwarte racing stripes heeft een verstoord zelfbeeld?
bottles zegt
Hoewel ik niet in de markt ben voor een nieuwe 911 herken ik ’t “probleem” van de velgen wel. Als je ’t eenmaal weet kun je ’t niet meer niet-zien.
dalmore zegt
Ik blijf bij mijn punt; op een zeldzame uitzondering na is origineel altijd beter. Dit is geen uitzondering
nineelevenheaven zegt
Wielen maken, of breken de auto.
Deze slopen het.
bosje zegt
De voorbumper doet mij denken aan de 918. Op zich geinig, ware het niet dat het cleane design daarvan nu verpest wordt door drukke lipjes en gestreepte lampjes. En als we dan toch aan het zeuren zijn lijken de bumpers qua kleur en aansluiting ook niet helemaal wat je verwacht op een dergelijk luxeproduct. Qua achterbumper zou ik niet zo goed weten waarom je dat zou moeten aanpassen, het originele design klopt wat mij betreft heel aardig. Samen met de velgen is het geen mooiere auto om te zien in mijn ogen. Maar ‘uniek’ en ‘custom’ zal hier het toverwoord zijn gok ik.