…registreer je bedrijfswagen voor 1 november! Of betaal volle bak BPM.
Nieuw guur/radicaal/vernieuwend/fris rechts kabinet of niet, vanaf 1 januari 2025 veranderen de belastingregels. Vanaf dat moment betaal je BPM over de aanschaf van een bedrijfswagen. Dat betekent een enorme run op bestelbusjes en dikke SUV’s op grijs kenteken.
Die run moet even wat sneller, want de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW) heeft het een beetje druk en verwacht naar het einde van het jaar nog een flinke eindspurt. Daarom volgt er alvast een winstwaarschuwing van de RDW.
Registreer je bedrijfswagen voor 1 november
De deadline voor 1 januari 2025 was al een scherpe natuurlijk, maar het kan altijd strakker. De RDW geeft nu alvast aan dat de eerste registratie van je bedrijfswagen voor 1 november aangevraagd moet zijn om ook nog daadwerkelijk geregistreerd te worden in 2024. Alles daarna kan zomaar na de jaarwisseling in het kentekenregister belanden en dat betekent dokken!
Kleine disclaimer nog, want de Belastingdienst kan nog dwars liggen. Er is een afhankelijkheid van de Belastingdienst voor een fiscaal akkoord en eventueel de post voor het verzenden van de kentekencard. Zo lezen we bij de Bovag.
Consequenties consequenties
Flink doorwerken dus met al die nieuwe en geïmporteerde bedrijfswagens! Er is twee maanden minder beschikbaar dan je zou denken om ze op kenteken te krijgen. Wat werkt onze overheid toch weer lekker efficiënt en betrouwbaar.
De consequenties zijn namelijk best pittig. De BPM wordt net als bij personenauto’s berekend op basis van de CO2 uitstoot. Bij de dieselende bestellers of SUV’s kan dat aardig oplopen.
Klein voorbeeldje. Koop je een Toyota Land Cruiser dan kost die auto inclusief BPM dit jaar 180.995 euro. Daarvan is bij de instapper 99.845 euro BPM. Ga je voor de zevenzitter mag je zelfs 101.809 euro overmaken aan de Nederlandse staat in plaats van aan Toyota.
Nou verkoopt het merk in ons land momenteel voornamelijk de bedrijfswagen variant. Die kost namelijk 71.400 euro. Nog enigszins betaalbaar. Voor de fiscale waarde komt daar dan nog 42.185 euro bij. Dat is wel even slikken als het registreren niet lukt voor 1 januari…
Vooral omdat de BPM dan ook nog wel eens veel hoger kan uitvallen als de tarieven voor het nieuwe jaar bekend zijn en gelijk getrokken. Want de BPM op bedrijfswagens wordt nú nog berekend op basis van de cataloguswaarde, vanaf volgend jaar net als bij personenauto’s op basis van de CO2 uitstoot. Vandaar het voorbeeld van de “gewone” Land Cruiser. Voel je de tijdsdruk al?
Schiet nou op!
Kortom je moet gewoon op gaan schieten. Wil je nog even nalezen hoe het allemaal zit met die BPM vrijstelling of niet, dan biedt de belastingdienst uitleg. De korte versie is: registreer je bedrijfswagen voor 1 november 2024, ik herhaal: registreer je bedrijfswagen vóór 1 november 2024. Of vis naast het net.
bimmerpost zegt
Belasting = diefstal. Is niet voor niks dat het gros van de ondernemers in de transport hun auto’s tegenwoordig in Polen e.d registreert.
Flutterbear zegt
Dan zijn uitkeringen zeker ook diefstal? Je kan belasting eenvoudig voorkomen door te emigreren. Lekker naar zo fiscaal vriendelijk land als Dubai waar je in een huis kan wonen gebouwd door een Pakistan die zijn paspoort niet meer heeft.
arta zegt
Belasting zorgt dat je in een van de beste landen ter wereld kan wonen.
Zorg
Onderwijs
Wegen
Vrijwel nergens is het beter dan in Nederland. De regel is al tig keer uitgesteld iedereen wist er van, bestaande moderne auto’s kunnen overal nog komen.
Niet zo janken
O plaat zegt
Zorg en onderwijs zijn een pak beter in België en hier is met een auto rijden wel betaalbaar. ik tank 98 aan 1,80 euro en betaal amper wegentaks op een 2l met 270pk. Over de wegen ga ik niet spreken natuurlijk.
Dutchdriftking zegt
Het heffen van BPM op lichte bedrijfswagens welke niet volledige elektrisch zijn, Dat snap ik op zich nog wel. Maar waarom doen we de overgang zo abrupt? Op deze manier breng je de hele markt op hol, moeten ondernemers versneld afschrijven en investeringen doen. De rekening hiervan komt uiteindelijk weer bij de consument terecht… We hadden deze BPM toch ook gewoon kunnen spreiden? Opbouw in bijvoorbeeld 5 of 7 jaar had voor veel meer rust gezorgd en had denk ik een beter effect gehad op de praktijk uitstoot.
Otua zegt
Helemaal met je eens. Ik vermoed dat het feit dat een regeringsperiode 4 jaar duurt (als dat al halen) een grote rol speelt in deze aanpak. Met een flink begrotingstekort is het erg lastig om doelstellingen uit het regeerakkoord te behalen. Er is dus snel meer geld nodig en dat moeten ze ergens vandaan halen. Traditiegetrouw doen ze dat natuurlijk op een waardeloze manier
Jeroen zegt
Hoezo versneld afschrijven? De bedrijfsauto die je vandaag hebt, is na 1 januari meer waard, niet minder. De nieuwe wordt wel duurder in aankoop dan de huidige, maar dat wordt in de toekomst vast netjes verrekend in de tarieven.
Flutterbear zegt
Abrupt, terugdraaien, toch wel doen, oh toch weer niet.. Dat is onze overheid. Exact hetzelfde met zonnepanelen, netverzwaring en elektrisch rijden.
mashell zegt
Laat me raden, jij bent geen ambtenaar? Want zulke goede en logische ideeën als gefaseerd invoeren van BPM op bestelwagens vindt je daar niet…
scrmeagle zegt
Helemaal ok voor die zogenaamde ZZP trucks met 6 zitplaatsen. Grote vervuilers en worden vaak niet gebruikt voor, waar ze voor gemaakt zijn. Ze nemen ook nog vaak 2 parkeerplaatsen in. Volgende stap ook wegenbelasting voordeel afschaffen.
Flutterbear zegt
Dat klinkt jaloers zeg. Het verliezen van die belastingvoordelen bereken ze gewoon door in de prijs hoor. Zo hebben we voor die betaalbare woningen nog meer immigranten nodig.
mashell zegt
Nou nou. Veertien jaar VVD regering heeft ons geleerd dat als de regering goed is voor de ondernemingen dan gaat het goed met de ondernemers, maar niet noodzakelijk ook met de klanten, werknemers, burgers of Nederland. Dus we moeten daar waar de ondernemers de maatschappelijke doelen niet vrijwillig halen ze gewoon dwingen. En ach dat wat ondernemingen meer aan belastingen betalen kan er bij de burgers weer vanaf, die balans was al langer verstoord.
Hawkeye72 zegt
Ben je jaloers soms…..
Hawkeye72 zegt
Ben je jaloers soms…..
tmenges zegt
Meeste hebben dikke lpg tank achterin, is een hele schone brandstof!
awesome zegt
Ik neem aan dat de RDW doelt op import-auto’s die ze graag even willen zien op een van de keuringocaties?
Reguliere inschrijvingen gaan toch geautomatiseerd? Hoe kun je daar nou 2 maanden achterstand mee oplopen?
sportevo zegt
Dat denk ik ook, het zou een beetje vreemd zijn dat als je iets tijdig online indient, dat dan het moment waarop de RDW het behandeld, dat dat leidend is.
Maar wel eens bij zo’n keuringsstation geweest? Ik heb altijd het idee dat ze daar niet op hun tandvlees lopen. Dus misschien moeten ze gewoon een beetje opschalen.