Als de productie van de A1 in 2018 afloopt in de Belgische Audi-fabriek, is het maar de vraag of daar een model voor terugkomt. Om het relatief duurbetaalde personeel toch aan het werk te houden strooit de federale regering alvast met belastingvoordelen.
Het is geen geheim meer dat Audi vanaf 2018 een nieuwe EV gaat bouwen. Waar deze verbrandingsmotorloze Q6 vandaan zal komen is alleen nog niet bekend. Spanje en Hongarije worden genoemd als opties, maar ook Audi Brussels, onder de rook van Brussel, is in de race. Die fabriek heeft echter één groot nadeel ten opzichte van eerder genoemde landen: West-Europese loonkosten.
€100 miljoen steun
Om Audi alvast te paaien en dat loonverschilletje te compenseren is de federaal minister van Financiën begonnen met een flirtage. Als Audi besluit om de elektrische Q6 in Brussel te bouwen kunnen ze rekenen op een steunpakket. Zoals: een verminderde werkgeversbijdrage, de indexsprong en belastingkrediet voor onderzoek. Kortgezegd komt het neer op 100 miljoen euro aan steun en voordelen. Iets dat bovenop een eerder ‘belastingkrediet voor hoogtechnologische investeringen’ komt, waar Audi al van geniet.
Het is dus veilig om te stellen dat België er alles aan gelegen is om de Audi-productie in eigen land aan de gang te houden. Er zouden namelijk tweeduizend directe banen mee gemoeid zijn, gevolgd door nog eens zesduizend indirecte banen. Het binnenhalen van de e-Q6 zou volgens de Belgen ‘zekerheid op continuïteit bieden.’ Ja, dat dachten ze ook bij Ford Genk, dat na een overheidsinvestering alsnog de benen nam. Maar we hopen met ze mee.
bartteeuwen zegt
Onder de rook van brussel, of de rook zelf?
granlusso zegt
@bartteeuwen: Dat zal dan eerder de rook van Luik zijn :)
bartteeuwen zegt
@granlusso: haha jij gooit nog wat extra olie op het vuur
swid zegt
@bartteeuwen: anders de A1 wel
Dutchdriftking zegt
Ik zou het stiekem wel jammer vinden als er geen A1 terug komt. Over een aantal jaar een Audi S1 kopen zou ik erg leuk vinden, en als er een nieuw model komt dan drukt dat de prijs van de huidige. Helaas is de S1 pas met de facelift gekomen, de S1 van voor de facelift vind ik persoonlijk veel mooier.
Een Quattro zou natuurlijk helemaal gaaf zijn, maar ik vrees dat die gelimiteerde oplage altijd wel geld waard zal blijven.
honeyhanger zegt
@dutchdriftking: *A1 van voor de facelift.
apriliarsv zegt
@dutchdriftking: Bedoelen ze niet dat de A1 elders gebouwd gaat worden?
ghost zegt
@dutchdriftking: die Quattro is en blijft denk ik idd heel prijzig. Er staat nu weliswaar een origineel NL Quattro te koop bij VW dealer Maas maar net geen 60K is toch wel heel veel. Ik ben dan toch erg blij met mijn origineel NL’se 335pk polo R WRC.
desjonnies zegt
Hier een prototype aan het werk, getest door VAG ingenieurs :
Hoe ik eraan kom, mag je me niet vragen, mooi ding overigens !
http://i.ytimg.com/vi/RHsp0Q6ISBo/maxresdefault.jpg
rijbewijzer zegt
@desjonnies: ??
Design_Driven zegt
De reclame van de nieuwe Mondeo is in deze een beetje wrang aangezien die ook in België gebouwd zou worden.
espada1972 zegt
Dit riekt (no pun intended) naar staatssteun en ik maar denken dat, dat in het huidige Europa niet mocht.
c3po zegt
Vanaf de zijkant is dit gewoon letterlijk de Bentley Bentayga!!
clarkson zegt
@c3po: Het lijkt er niet eens op. Echt helemaal niks komt overeen?
c3po zegt
@clarkson: Zie foto 2/3. De ‘heupen’ en lijnen in t algemeen vind ik erg overeen komen. Misschien is het persoonlijk ;)
clarkson zegt
@c3po: Ik zie het niet.
Esprit_de_Flandre zegt
Ik werk niet in de auto-industrie, dus ik krijg geen belastingvoordeel.
Is dat discriminatie? Of communisme?
jack_abarth zegt
@Esprit_de_Flandre:
Geen idee, maar er zijn gigantisch veel grote bedrijven die afspraken maken met de overheid m.b.t. betalen van diverse belastingen.
Is niks nieuws, VDL doet het zelf ook.
giogiorgio zegt
@Esprit_de_Flandre: Vanaf een bepaald aantal werknemers is dit altijd het geval. De bedrijven zitten dan in een machtspositie. Ze hebben letterlijk een 1000-tal levens in hun macht. Ik zie dit eerder als chantagemiddel tegenover de overheid.
parker zegt
Als ze daar slim zijn verlagen ze ook de bijtelling naar 0% ‘omdat made in belgium’
Edge zegt
Eigenlijk is €100 miljoen niet eens zoveel als je je realiseert dat het om een totaal van 8000 banen gaat. Dat komt neer op éénmalig €12,500 per werknemer dokken, en dat lijkt mij stukken goedkoper dan 8000 man een jaar de Belgische variant van WW of bijstand uit te keren.
camber24 zegt
Is gewoon een simpele rekensom. En ze maken geen geld over; belgie biedt voordelen, in de vorm van steun, en minder belastingen. Ze zullen ermee nog steeds inkomsten ontvangen, en besparen op tig uitkeringen die ze anders zouden moeten betalen. Slimme zet dus!!
Carreza zegt
En toch gaat volgens mij de stekker eruit in 2018 (pun intended).
schellekens006 zegt
Zolang die Belgen per dag 250 vluchtelingen maar opnemen vind ik het een no go area, groot laf land.
ghost zegt
@schellekens006: ik was afgelopen donderdag de gehele dag in Brussel voor werk. Ik liep op het station Brussel Zuid en werd letterlijk overspoeld door allochtonen. Misschien een momentopname maar het schetste echt mijn verbazing hoe bizar veel niet-Europeanen daar rondhingen.