Wij lusten ook wel en refurbished Toyota GT86
Met telefoons, laptops en tablets zien we het al langer: refurbished producten. Tegenwoordig vervangen we als consument producten omdat we iets nieuwers willen hebben, niet zozeer omdat we het nodig hebben. Daar spelen de fabrikanten heel erg slim op in, door gestaag verbeteringen door te voeren aan hun producten zodat je alsnog wil upgraden. Apple kan makkelijk iPhones maken met USB-C stekkers, maar wacht daar zolang mogelijk mee, zodat dat een reden is om over te stappen.
Autofabrikanten doen het natuurlijk ook. In veel gevallen kun je prima in een auto van 10-15 jaar rijden zonder dat je ergens tekort komt op het gebied van veiligheid, comfort, prestaties of verbruik. Zeker als je een prouct hebt van het merk Toyota weet je dat je er heel erg lang mee kan doen.
Nu appalleren veel Toyota’s aan verstandige mensen, maar de inmiddels 11 jaar oude GT86 is een auto die de liefhebber aanspreekt. Dat zijn jij en ik!
Refurbished Toyota GT86
Speciaal voor de GT86 lanceert Toyota zijn ‘Refresh Service’. Dat is een methode om je auto weer in fabrieksstaat te krijgen. Het gaat in dit geval specifiek om exemplaren van 2012 tot 2016, dus de eerste serie van voor de facelift. Daarvoor zijn er maar liefst 5 programma’s in het leven geroepen.
Het begint bij een kleine mechanische schoonmaak. Niet van de buitenkant, maar van het mechaniek. De motor wordt gereinigd en er zijn nieuwe onderdelen voor de ontsteking. Alles wordt gecheckt of het naar behoren werkt. Dat kost je omgerekend 785 euro, maar volgens Toyota voel je het meteen aan de gaspedaalrespons die dan is zoals deze hoort te zijn.
De volgende stap is het vervangen van veel rubbers. Dat kost je 645 euro, maar dan worden de rubbers bij de motor, transmissie, differentieel en uitlaat vervangen. Dat lijkt veel geld voor relatief simpele onderdelen, maar vergeet niet dat het allemaal ook gemonteerd moet worden.
We gaan verder met rubber! Want voor 792 euro vervangt Toyota alle rubbers in de ophanging voor je. Dan stuurt ‘ie ook weer als nieuw. Nou, eigenlijk moet je meteen voor 765 euro de nieuwe dempers bestellen voor het echte nieuwe auto gevoel. Sowieso, nieuwe dempers voor je auto is eigenlijk nooit een slecht idee. Daar knapt ‘ie zo veel van op.
Nu alleen nog in Japan
Tenslotte is er voor 814 euro een remmenservice. Daarbij krijg je nieuwe remklauwen-, schijven én blokken. Op deze wijze remt je GT86 weer zoals de folder het beloofd had.
Op dit moment kun je alleen in Japan gebruik maken van deze service. Hopelijk komt het ook naar Nederland. Nu kun je het zien als onderhoud (en dat is het eigenlijk ook), maar dit soort projecten bieden wel een paar voordelen.
De Toyota GT86 is namelijk een auto die erg populair in de tuningscene. Als jij een niet originele auto koopt, kun je ‘m dus bij Toyota op deze onderdelen weer origineel krijgen. Niet elke aanpassing hoeft een upgrade te zijn, natuurlijk.
Daarbij gaat de GT86 een klassieker worden uiteindelijk. Voor de waarde ervan is een originele auto van groot belang. Dus het is ook een goede investering.
Check hieronder hoe het in zijn werk gaat:
Via: Carscoops
Robert zegt
Da’s tezamen een goeie 3800 euro om de auto technisch weer helemaal tiptop te krijgen; best een serieus bedrag. Maar… ik heb even mobile.de aan geslingerd en zie dat een GT86 van bj. 2012-2016 in Duitsland zo tussen de 19.000 en 25.000 euro kost (twee uitschieters even niet meegeteld), dus het betreft een investering van ca. 15-20% van de marktwaarde. Da’s eigenlijk helemaal niet verkeerd.
Moeten ze hem wel ff netjes wassen en poetsen voor oplevering, hè.
fanboy zegt
Tja of je doet het niet. Bij een gemiddelde Toyota hoef je niks van dit alles te vervangen na 10 jaar.
Ja dit is een sportwagen, en zou het verschil zeker merkbaar kunnen zijn. Maar zal geen 3800 euro waard zijn omdat er geen defecten zijn.
Dit past ook wel echt goed bij Japanners, want die geven graag geld uit voor extra zekerheid. Daarnaast, de Japanners die autominded zijn (en er ruimte voor hebben) geven ook best veel geld uit aan auto’s. Dit past daar goed in.
ouwedibbes83 zegt
Ook het rubber dat Toyota gebruikt droogt uit, de bougies vonken uiteindelijk minder en de dempers slijten. Dat je die moet vervangen na 10+ jaar is toch niet zo gek? Ze maken er een overzichtelijk pakketje van tegen heldere prijzen. Incl montage vind ik t geen gekke bedragen.
ouwedibbes83 zegt
Ook het rubber dat Toyota gebruikt droogt uit, de bougies vonken uiteindelijk minder en de dempers slijten. Dat je die moet vervangen na 10+ jaar is toch niet zo gek? Ze maken er een overzichtelijk pakketje van tegen heldere prijzen. Incl montage vind ik t geen gekke bedragen.
tmon zegt
Dit is gewoon onderhoud, dat hoort bij n 10 jaar oude auto. Bougies, iedere 20dkm. Maar als je bobines vervanvt neem je de 15 euro aan bougies gewoon mee.
Wel megaslim om t als refurbishpakketten te marketen.
Dan voelt t meer alsof de klant de keus maakt, dan dat de monteur zegt dat t nodig is.
Iedere rijdersauto moet gewoon verse rubbers en dempers na 100.000km. eerder, als je ermee racet
Estate_of_mind zegt
Tsja, een grote beurt kun je ook ‘refurbishen’ noemen. Op basis van de header dacht ik op z’n minst een carbon aandrijfas ofzoiets
vpowert zegt
Zoiets verwacht je bij Porsche Classic. Het feit dat Toyota het doet verdient een pluim!