Eigenlijk is deze Renault 5 Turbo occasion perfect, maar je moet hem wel even afstoffen.
Renault werkt aan een comeback voor de 5. De voorganger van de Clio, zo je wil. Toch wordt het nieuwe ding iets meer uit de kluiten gewassen EV en minder doodsimpele hete hatchback. Want dat maakte hete hatchbacks uit de eighties zo leuk. Het weegt niks en dus heb je ‘slechts’ 120 pk nodig om gewoon lekker te hoeken op elke weg die je maar kan vinden. Dat gevoel ga je niet meer terugkrijgen, tenzij je een origineel Vijfje vindt.
Renault 5 GT Turbo
Zoals het exemplaar van vandaag, een echte Renault 5 GT Turbo uit 1988. In het geel, ook nog, een hele toffe kleur. Hij lijkt niet gemodificeerd te zijn en ook de ’turbofan’ velgen zijn zo authentiek als het kan. En, een persoonlijke favoriet van ondergetekende, de retro-achtige Turbo-letters op de achterruit.
Stoffig
De verkoper zegt over deze Renault 5 GT Turbo occasion dat ‘ie in “perfecte staat” is. De foto’s doen anders vermoeden. Hij is op zijn minst een beetje stoffig, bijna tot het schuurvondst-achtige aan toe. Onder die laag stof gaat echter een Renault 5 Turbo schuil die dus prima in staat is, als we de verkoper mogen geloven. Het kan, maar wees er wel voorzichtig mee.
Bekend
Helemaal omdat er verder weinig over deze auto bekend is. De Renault 5 GT Turbo occasion komt dus uit 1988 en is compleet, maar zaken als de kilometerstand zijn onbekend. Tevens staat de auto op een buitenlands (Spaans) kenteken en moet je de keuring naar een gele plaat nog zelf doen. Dat ‘ie een tijdje stil heeft gestaan lijkt ook een zekerheid, anders wordt ‘ie niet zo stoffig.
Kopen
Dus ja, is dit het risico waard? Dat moet je zelf bepalen. De Renault 5 GT Turbo kan dus nog vele kanten op, maar indien dit echt in perfecte staat is, dan heb je wel een toffe auto te pakken. Wel voor een fors bedrag. De verkoper wil er namelijk 12.950 euro voor hebben. Durf jij? Dan mag je toeslaan op de advertentie van de Renault 5 GT Turbo op Marktplaats.
kniesoor zegt
Ding ziet er zo op de foto’s netjes uit. Zelfs het interieur is niet vernaggeld. Dus als de techniek goed is en er bij een nadere inspectie verder ook geen grote onvolkomenheden boven water komen, lijkt dit me een koopwaardig otootje. Eén nadeel t.o.v. een Golf/205 GTI uit die tijd : je moet de motor wel een beetje op toeren houden, anders gebeurt er vrijwel niets als je gas geeft.
martingtv zegt
Op de Clio 16v velgen na, lijkt redelijk originele staat.
Polo Fun zegt
Waarom vragen mensen ineens de hoofdprijs voor ditsoort auto´s? Niet zo heel lang geleden kon je er een kopen voor een derde van de prijs.
vbarchetta zegt
Omdat de generatie die dit destijds cool vond en het toen kon betalen, er nu grote kans is dat die mensen nu een extra zakcentje over hebben voor hun droom karretje van toen. Dat zie je dus terug in de vraagprijzen voor de coole auto’s uit de 80’s en 90’s
Zo staat een Testatossa al een tijdje bij mij op de shortlist, helaas zijn ook deze prijsen de laatste jaren ook zowat verdubbeld…..
vbarchetta zegt
Testatossa = Testarossa :-) 😀
ronaldotour zegt
Prijsen = prijzen?
tenaci zegt
Ik wil het blok wel hebben voor in m’n Daf 66.
kniesoor zegt
De Vario (mits 2-snarig) kan het in ieder geval prima aan 👍
Richmond zegt
Het Spaanse kenteken komt niet overeen met het bouwjaar van de auto..dus mogelijk ook niet origineel Spaans?
geelbarrel zegt
Ali G …… Wicked !!!
bobje zegt
Prachtige wagentjes waren dat. In de regen niet mee te rijden of je moest van de vangrail houden 😂. Vandaar dat ze tegenwoordig zo duur zijn.
Michel-GR zegt
Kennis van mij had al 20 jaar een originele Zwarte turbo in de garage staan. Heb hem ontelbare keren gezegd hem over te willen nemen en wat doet die l*l… ruilt hem voor een schijtbedrag in op een of andere nieuwe Renault…
DikkeKees zegt
Daarom is het gelukkig ook maar een kennis en geen vriend.
thecreativeexplorer zegt
Spijtig genoeg is deze 5 verre van origineel
-De velgen horen bij een Clio 16v
-Deze kleur is niet origineel
-De regengootjes horen zwart te zijn.
-De achterbumper is ‘gecleaned’, zie voorbumper, er hoort een zwarte band overheen te lopen.
-De achterlichten zijn voorzien van smoke verf
-Er lijkt een flink gat te zitten aan de linker zijkant van het instrumentarium cluster
-De stoelen horen niet bij een R5 GTTurbo, tenminste voor zover ik dat zo kan zien bij deze. Het materiaal is anders dan de Nederlandse en de Zuid-Europese willen wel eens afwijken. Maar ook de vorm zelf lijkt niet te kloppen.
En dan is er nog niets te zien van de motorruimte, al zou het mij niet verbazen als daar ook het een en ander is aangepast.
Als dit een harde Renault 5 is, dan is het zeker de moeite om deze weer in oude glorie te herstellen, maar mag de prijs zeker een flink stuk zakken.