Red Bull Racing zet in op een ouderwets plannetje om Verstappen weer wereldkampioen te maken. Mercedes heeft direct de nodige bedenkingen.
De afgelopen jaren was Mercedes het dominante F1 team, maar vruuuuger hebben verschillende andere teams hun periode in de zon gehad. Ferrari, Williams en McLaren bijvoorbeeld, maar ook Team Lotus. Het Britse team dat de eerste was die een sponsor op haar auto plakte, kwam onder leiding van Colin Chapman met verschillende revolutionaire ideeën op de proppen. Vele daarvan leverden belachelijk succes op, sommige niet en leidden zelfs tot tragedie. Doch Chapmans meest gevleugelde idee, was de wingcar dat van toegevoegde lichtheid, of zoals de Britten dat iets mooier zeggen added lightness.
Alfa Romeo was DE BESTE!!1!
Minder gewicht betekent ceteris paribus meer snelheid, dus in de F1 is een goed dieet altijd belangrijk geweest. Tegenwoordig zijn de auto’s echter enorm zwaar geworden. Door de hybride aandrijflijn, de HALO, bepaalde kostenbesparingen et cetera, moesten de auto’s begin dit jaar minimaal 795 kilo wegen. Dat wil zeggen dat de auto’s voor de teams dus eigenlijk máximaal 795 kilo mogen wegen. Doch alleen Alfa Romeo slaagde daar daadwerkelijk in.
Weinig teams op gewicht
Zoals dat dan gaat, zijn de andere negen teams vervolgens gaan lamenteren bij de FIA. Zodoende werd het minimumgewicht verhoogd naar 798 kilo. Maar ook dat halen de meeste teams naar verluidt niet. Volgens Auto-Motor-und-Sport zitten alleen Alfa, Aston Martin en Williams nu op gewicht. Red Bull en Mercedes hebben met zeven respectievelijk acht kilo overgewicht het meeste ongewilde balast mee te torsen. Zoals je al was opgevallen, is de lichtste auto dus niet per definitie de snelste en vice versa, maar extra kilo’s helpen niet. Aangenomen wordt dat elke tien kilo op een gemiddeld circuit al snel drie tienden per rondje kost.
Nieuwe monocoque voor Red Bull RB18
Red Bull is zodoende al langer bezig met proberen om de auto lichter te krijgen. Maar kennelijk valt dat niet mee. De ene update schaaft er wat gewicht af, de volgende telt er weer iets bij op. Het is een beetje hetzelfde als naar de sportschool gaan. A-M-und-S weet dat het team zodoende nu bezig is een nieuwe monocoque te bouwen. Dat is niet zomaar wat, want dat betekent automatisch dat dan ook de FIA crashtest nog een keer doorlopen moet worden. Daarvoor moeten dan meteen drie monocoques gebakken worden. Opvallend genoeg heeft het team van Mercedes hiervan de kosten beraamd op zo’n twee miljoen Euro.
De limiet
Nou was dit vroeger allemaal geen enkel probleem geweest voor een topteam, want daarvoor is twee miljoen natuurlijk peanuts. Echter, we hebben nu dat budgetcap, dus je moet keuzes maken. Mercedes heeft dus direct zijn vraagtekens geplaatst bij hoe Red Bull dit allemaal voor elkaar krijgt. Zeker ook omdat Christian Horner zelf al eerder aangaf dat Red Bull op de limiet zit qua uitgaven.
Titel voor Verstappen?
Enfin, het lijkt erop dat Red Bull nu haar geld inzet op deze oude vertrouwde manier om hard te gaan in de F1. Het lijkt een vrij ‘eenvoudige’ optie met veel zekerheid dat het zal werken. Ferrari zit naar verluidt (hoewel niemand hier een reële inschatting van heeft) al dichter op het minimumgewicht, dus zij zullen wat anders moeten vinden. Max en Red Bull definitief kampioen?
AstonMartinDriver zegt
Gewoon racen en de beste zijn dan word je kampioen 😎🧐
rijnounsdoor zegt
Iets eerder finishen dan de rest et voila!
Robert zegt
Mooi hè, dat Mercedes klaarblijkelijk volop inzage heeft in de financiën van Red Bull.
[/sarcasme]
Eigenlijk is dit een rechtstreekse aanval op de Financial Controller van de FIA, die moet bewaken of de teams gedurende het seizoen geen budgetoverschrijding oplopen.
grrrrrene zegt
Klopt, maar die zagen we dan ook niet terug op Toto’s vakantiekiekjes, dus die zat niet in de vriendenkring en is dus verdacht, onbetrouwbaar, etc. Het zijn de eeuwige politieke spelletjes van verdacht maken en hopen daarmee de focus van je eigen gekonkel af houden.
supertjeduc zegt
Lijkt me een beetje onzin , dat personeel loopt er toch of ze wel wat doen of niet kost het zelfde
Kg of 10 Carbon zullen de kosten ook niet zijn
harrie zegt
Nieuwe FEA berekening, layup schema’s, wellicht mallen, verplichte crashtesten… kan heel snel oplopen.
Maar wellicht is het een naar voren getrokken 2023 monocoque ontwerp, schuif je hem in het 2023 budget.
mashell zegt
Als je een ontwerp dat voor 2023 bedoeld in al in 2022 inzet hoort die natuurlijk in het 2022 budget.
boriske zegt
Gewoon vertrouwen hebben in de racestrategie van Ferrari en komt wel in orde.
flyerbunch zegt
Mercedes is er uiteraard weer als de kippen bij om dit eventueel aan te gaan klagen bij de FIA aangezien het een (oneerlijk) voordeel gaat geven. Als het RB effectief 0,3 per rondje gaat opleveren zullen ze dit ongetwijfeld gaan melden bij Rao (ex Toto/Mercedes adviseur die nu bij FIA zit) om de regels verder aan te scherpen. Zo gaat het tegenwoordig meer om politiek dan racen bij Mercedes. Jammer..
mashell zegt
Herinnert een beetje aan de tijd dat Red Bull Mercedes niet kon bijhouden, Mercedes had een DAS systeem en Red Bull deed niks anders dan jammeren.
Richmond zegt
Alle teams doen dit continue en dit is al zo oud als de sport is. Hoort erbij.
padoempats zegt
*continu