Kroniek van een aangekondigde demotie.
Er lijkt een verwisseling van rollen te hebben plaatsgevonden bij Red Bull Racing. Normaal gesproken zou je verwachten dat teambaas Christian Horner zijn coureurs het vertrouwen geeft en Berater Helmut Marko dat vertrouwen vervolgens tot op het bot afbreekt. Maar nadat Der Helmut onlangs juist uitsprak dat Gasly sowieso tot het einde van het jaar krijgt om zich te bewijzen, is het nu Horner die wat twijfels de wereld inzendt. Na afloop van wederom een moeizame race van PG10, maakt Horner namelijk de balans op:
It’s been a frustrating weekend for Pierre. The start wasn’t great, the first lap wasn’t great, and we shouldn’t be racing Saubers [lees: Alfa Romeos] and McLarens, we need him to be racing Ferraris and Mercedes.
In eerste instantie voegt Horner er nog aan toe dat het team er alles aan zal doen om Pierre in staat te stellen dit doel te bereiken. Maar wanneer hij keihard gevraagd wordt of Pierre nog wat kan doen om zijn zitje te redden, zegt Christian:
I think he really needs to take some time out during the summer break, reflect on the first half of the season and take the lessons from that into the second half of the year. It’s vital for us if we are to stand any chance of catching Ferrari that we have him finishing further ahead. Our intention is to leave him the car until the end of the year. But we desperately need to see him realising more of the potential of the car.
Horner realiseert zich achteraf ook dat Gasly Verstappen misschien wel de overwinning kostte gisteren. Scherpe geest heeft die man toch:
The problem is [Gasly] is not in the mix at all, so it’s not like if Lewis pitted he was going to come out behind him or anything like that.
Daarnaast zijn de matige performances van GAS ook funest voor het contructeurskampioenschap. Daarin staat Red Bull nu derde achter Ferrari (244 punten versus 288), terwijl Verstappen voor de twee coureurs van team rood staat:
Obviously not having two cars running at the front does hurt us, particularly in the constructors’ championship where we scored the same amount of points as Ferrari today on a track where we should have taken more out of them.
Dus…Pierre zal goed terug moeten komen na de vakantie. En tevens zal hij moeten hopen dat die vakantie voor hem niet onverwacht lang gaat duren.
aadzor zegt
Gewogen en te licht bevonden, helaas.
sjonniedeluxe zegt
@aadzor: dan moet de FIA ingrijpen. Na de race moeten ze niet voor niks op een weegschaal staan.
Robert zegt
Ik mag toch hopen dat Gasly z’n tussentijdse functioneringsgesprek al heeft gehad, want als je dit soort uitspraken van je leidinggevende uit de pers moet vernemen, dan zou ik niet bepaald met een lekker gevoel op vakantie gaan.
ghost zegt
Horner die een Helmutje doet zo te horen..
smoked zegt
Verwachte stoelendans (volgend raceseizoen): Gasly naar Toro Rosso, Albon of Kvyat naar Alfa Romeo ter vervanging van Räikkönen (pensioen), Vettel naar Red Bull, Bottas naar Ferrari en Ocon naast Hamilton.
Dutchdriftking zegt
@smoked: Vettel naast Max? Ik vraag met mij af…
joejojo2012 zegt
@smoked: De Fin rijdt sowieso nog volgend jaar. De jongens van TR gaan niet naar een ander team. Wellicht dat Kvyat en Gasly van zitje gaan wisselen. Maar we zullen het wel zien.
woudloper zegt
@smoked: denk dat Mercedes wel tevreden is van bottas. Wint soms een race en finisht vaan op podium. Is niet goed genoeg om Hamilton te plagen waardoor Hamilton volledig zen is en zich meer dan ooit mentaal ijzersterk kan focussen op zijn doel.
FB_100001036415374 zegt
@smoked: Raikkonen heeft een 2 jarig contract, dus die zit volgend jaar nog gewoon in de Sauber. Ik denk binnen de Red Bull familie dat Kvyat en Gasly gewisseld worden, want dat lijkt me de meest logische keus op het vlak van ervaring. Verder zie ik Bottas bij Merc blijven, Grosjean die vertrekt uit de F1 en vervangen wordt door Ocon en Kubica die ook bedankt wordt voor (niet) bewezen diensten.
mark997gt3 zegt
@smoked: Bottas gaat sowieso niet naar Ferrari. Maar ik neem aan dat ze bij Mercedes voor volgend jaar voor Ocon kiezen. Bottas zal het heel lastig krijgen om dan een stoeltje te vinden. Misschien weer Williams waar Kubica exit gaat. Ik hoop dat Alonso nog ergens op duikt. Toch een topcoureur. Ferrari blijft volgend jaar in de zelfde samenstelling. Wel het laatste jaar van Vettel bij hen. Grote vraag is wie in de tweede RebBull komt. Ik denk Kvyat.
HZW zegt
@smoked: Gewoon Gasly inruilen voor Huldenberg, heeft Renault zijn franse rijder, en Red Bull een betere 2de rijder.
pomoek zegt
Tja. Stiekem is het natuurlijk ook een beetje eigen schuld dikke bult RB?
rhellema zegt
@pomoek: hoe dat zo?
FB_100001036415374 zegt
@rhellema: Een onervaren knaap onmiddellijk in het topteam zetten na 1 seizoen, terwijl ze gewoon Sainz even hadden kunnen bellen. Dat zou een veel betere keus geweest zijn als je ziet wat hij nu met die Mclaren doet.
rollingstoned zegt
Deze koe geeft wel oneindig veel melk lijkt het…
thomasthomas zegt
Die jongen kan nu niets meer goed doen… volgende race alle ogen op hem en daarna volledig afgeserveerd.. maar ja dat is topsport.
mrbakerfield83 zegt
@thomasthomas: Hoezo? Als Gasly goede resultaten haalt dan zul je niemand horen klagen.
escortje zegt
We kunnen kritisch zijn op RB, maar ze geven die gasten wel een kans en nemen daarmee een risico. Met Vettel en Verstappen pakte het goed uit, anderen niet. Ga vooral zo door RB en als Gasly het daar niet gaat redden komt hij vast ergens anders terecht, jongen kan best sturen.
bernoulli zegt
Wat doet Stoffel momenteel?
escortje zegt
@bernoulli: Formule E
bernoulli zegt
@escortje: dat begint las weer eind november. En Stoffel is nog nergens bevestigd.
harrie zegt
Die is exit. Nou is Gasly altijd al een slow starter geweest, maar jij heeft tot nu toe echt niks laten zien wat ook maar een sprankje hoop geeft op zijn wederopstanding.
Kvyat mag de tweede seizoenshelft helpen de tweede plek in het constructeurs kampioenschap veilig te stellen.
outlook zegt
Ik vind het wel jammer. Aardige gast, geen kapsones en realistisch. Gewoon een sympathieke gast die je graag als je zwager wenst..
Beide Trosso rijders ontlopen elkaar niet veel. Vrees dat ook zij niet mee kunnen met het niveau van Max. Ik hoop dat Gasly na zomer op niveau gaat komen…
mpgc zegt
Gasly is misschien geen Max Verstappen, maar het is ook zeker geen pannekoek. Zijn probleem is dat de auto door Newey is ontworpen met Verstappen in het achterhoofd. Verstappen heeft vanaf het begin van het seizoen gezegd dat de balans van de auto in principe goed is. Gasly heeft een andere rijstijl en kan er minder goed mee overweg. Wil je als nieuwe coureur in een team dat men de auto (ook) meer in jouw richting ontwikkelt, moet je eerst iets laten zien. Soort Catch22 dus. Gasly is niet de eerste coureur van wie de carrière zo geknakt is en het zal ook zeker niet de laatste zijn. Je zou kunnen zeggen dat bijvoorbeeld Jos Verstappen bij Benetton het zelfde is overkomen.
ouwedibbes83 zegt
@mpgc: interessante vergelijking met Jos, die reed in z’n F1 debuutjaar idd naast een gigantisch Duits talent. Voor Pierre is dit niet het eerste jaar F1. Te vroeg voor een topteam rijden, is wel waar Jos z’n zoon graag voor wilde behoeden.
adamdaga zegt
@mpgc: Max reed voor t eerst in een RB en won. Gasly is na een half seizoen niet verder geraakt dan p4. Als pannenkoek ga je niet in F1 geraken maar de vraag is of hij een zitje bij RB waard is
KEV9 zegt
@mpgc: jij snapt hem..
gregorius zegt
@mpgc: Er zijn volgens mij genoeg berichten over dat Schumi waarschijnlijk wel een paar onderdelen op die auto had zitten die Jos niet had. Overigens wist Jos af en toe goed voor de dag te komen met dat ding.
Maar een groot verschil is dat ze vroeger geen simulatoren hadden. Je mocht af en toe testen en dat was t wel. Data-analyse was nog niet zo ver.
Nu kan men in een simulator tot op het kleinste detail zien hoe een coureur rijdt. Als Gasley’s stijl echt kut is voor de RB, dan moet hij gewoon 2 weken in die simulator gaan zitten en zijn stijl zoveel mogelijk proberen aan te passen aan wat men denkt dat goed past bij de auto. (al lijkt het me stug dat ze dat nog niet gedaan hebben).
Dus OF ze zien bij RB dat het goed kan komen en dat ie nu pech heeft, of het is eigenlijk gek dat Vergne of een andere Formula-E coureur nog niet ingevlogen is voor de 2e helft van t seizoen. Want zo heb je ook niks aan Gasly.
fmgarcia zegt
@gregorius: Het schijnt dat Buemi is benaderd. Alleen zijn neus voldoet niet meer aan de huidige regelementen.
mpgc zegt
@gregorius: je hebt gelijk hoor. Zowel mbt testen als de onderdelen (bij Benetton had men maar één auto met alle onderdelen en alle software). Mijn punt is ook niet om Verstappen Sr te vergelijken met Gasly. Dan doe je hem te kort. Jos was destijds (terecht) een bijna even grote sensatie als Max later. Wat ik bedoel is dat soms de omstandigheden verkeerd uitpakken waardoor ook (hele) goede coureurs slechter uit de verf komen dan ze verdienen en een roemloos einde kennen.
VeniVidiVici zegt
Pfff… wat een lange adem hebben die kapiteins op dat RBR schip zeg. Ik had die Gasly allang medegedeeld, “Helaas jongen, voor Spa ga je vervangen worden door Kvyat. Je kost ons teveel dure constructeurspunten!”. Maar ja, zoals ze het nu doen kan Gasly ze achteraf in elk geval nooit verwijten dat hij geen kansen gekregen heeft bij RBR.
hans75 zegt
@venividivici: idd..maar ik denk dat Kvyat heeft gezegd niet terug te willen naar RBR… en Albon is wel goed, maar ook te jong en onervaren… Gasly heeft al maanden geluk, was allang gewipt als er een geschikte vervanger zou zijn…
donjunior zegt
Conclusie: Van de overstap van RIC is niemand beter geworden, RIC niet, maar RB zeker niet en Renault.. tja. die eigenlijk ook niet.
topcom zegt
@donjunior: Nou RIC wel iet$$$ beter van geworden…
n54coupe zegt
@topcom: Ik vraag me af of dat inmiddels voor RIC nog voldoende is. 14e in Hongarije was niet iets waar hij echt blij mee was… En zo’n slecht salaris had hij bij RB ook niet.
mark997gt3 zegt
@n54coupe: nou…. rond 7 miljoen bij RB of rond 20 miljoen bij Renaults. Die blijft daar rustig teee jaar zitten. Dan gaat ie voor een ander team rijden!
Dutchdriftking zegt
Ben benieuwd of hij er na de zomer nog lang mag rijden….
FB_100001036415374 zegt
Ik vond het eind vorig jaar al een slecht idee toen ze aankondigden dat Gasly langs Verstappen kwam te zitten. Waarom in godsnaam Sainz niet terughalen? Die heeft meerdere, niet onverdienstelijke, seizoenen achter de rug bij TR en heeft een jaartje mogen binnen kijken bij Renault. Nee, ze nemen de jonge knaap die amper ervaring heeft. Red Bull zou hem nu echt moeten vervangen willen ze nog 2e worden in het kampioenschap, iets wat van absoluut cruciaal belang is naar volgend seizoen toe kwa inkomsten. Ze willen natuurlijk geen gezichtsverlies lijden, maar soms moet je toch in de zure appel bijten.
cthijs zegt
@FB_100001036415374: saintz schijnt niet zo n prettig karakter te hebben,spaans he
subzero079 zegt
Ik denk dat Bottas ipv Gasly perfect zou zijn voor RBR. Mercedes zal toch voor Ocon gaan kiezen.
Helmut Marko zou liever Vettel terughalen, maar Vettel en Verstappen samen zal niet lang goed gaan denk ik. Die gaan elkaar teveel punten afsnoepen. Bottas is perfect, hij is snel maar verpest het altijd net waardoor Verstappen altijd er voor kan eindigen en voor de titel kan gaan.
terazino zegt
Het lijkt wel dat hij, hoe meer ze hem onder druk zetten, meer en meer verkrampt. Gasly is klaar denk ik, dit komt hij niet te boven. Dat nu ook Horner voor zijn doen best bestraffend spreekt helpt niet mee, maar het is niet anders. Blijft de vraag wie die plek uiteindelijk in moet vullen. Kvyat zou een afgang zijn voor RB, Albon is te vers, Vettel gaat alleen maar ellende worden, Alonso zit niemand op te wachten, Sainz is al bevestigd bij Mc Laren (en heeft in het verleden zijn glazen ingegooid binnen de RB origanisatie)? Barrichello zou de beste bitch zijn denk ik, maar die is te oud.