





Laten we dan maar meteen met het slechte nieuws beginnen: deze uiterst coole livery is slechts een wrapje en er zal dan ook niet mee geracet gaan worden.
Waar nieuwe Formule 1-wagens vroeger werden gepresenteerd met de nodige (en dure) bombarie, kiezen steeds meer teams er de laatste jaren voor om hun auto simpelweg bij de wintertests naar buiten te rollen. Bam, dit is onze nieuwe auto en daar moet u het verder mee doen.
Red Bull gaat daarin nog een stapje verder, want de Oostenrijkers/Britten nemen niet eens de moeite om de wereld kennis te laten maken met het échte uiterlijk van hun nieuwe RB11. Nee, het team rolde de auto voor 2015 naar buiten met een zwart/witte wrap, waarvan het trouwens jammer is dat we ‘m niet terug gaan zien. Het zou immers een keer wat anders zijn in de normaal gesproken vrij steriele Formule 1.
Het hoe en waarom achter deze camouflage is ons een raadsel, want vandaag de dag lijken F1-auto’s net zoveel op elkaar als twee druppels energiedrank water. Daniel Ricciardo en Daniil Kvyat nemen plaats achter het stuur van deze auto, aangezien Sebastian Vettel is overgestapt naar het team van Ferrari.
Achterin de RB11 ligt traditiegetrouw een blok van Renault en naast de energiedrankjesfabrikant zelf is Infiniti een belangrijke sponsor van het team. We zijn benieuwd of het luxemerk van Nissan dankzij deze exposure eindelijk door gaat breken op de Europese markt, maar we blijven een beetje sceptisch.
Uiteraard is de Formule 1-auto vooral onderhuids aangepast en is-ie, net als de rest van het veld, voorzien van een nieuwe lagere neus. Nog steeds geen prachtoplossing, maar het oogt in elk geval stukken fraaier dan de auto’s die we in de jaren hiervoor aan de start zagen.
Red Bull was vorig jaar het enige team dat een paar overwinningen van Mercedes af kon snoepen, dus laten we hopen dat het team dit jaar nog beter voor de dag komt en zodoende de spanning weer terugbrengt. Gas erop dus Ricciardo, die leeggeroofde prijzenkast moet weer worden aangevuld.
Over minder ‘steriele’ wagens in de F1 gesproken, de ‘Earth car’ van Honda was ook wel een aparte verschijning toen. Vette livery van deze RB F1 ook!
@robv93: denk niet dat dit de definitieve livery is.
@robv93: Ik vond die er niet uitzien, het earth gedoe kwam wat mij betreft niet over op een niet ronde bol en wat over bleef was een blauwe wagen met wat vieze groene vlekken erop. Bovendien was het ook een manier om te camoufleren dat ze niet zo veel sponsors hadden én ging het ding voor geen meter.
Hoop dat ze in deze kleuren ook de wedstrijden gaan rijden. Ik vind het wel vet!
@mrrallycross: eerst lezen,dan reageren.
Hij geraakte wel maar met moeite door de crashtest. Dus bijna geen wintertest voor Red Bull…
@nofxke: hoezo? Ze rijden toch gewoon vanaf vandaag de eerste sessie?
@bluebird: ja ze rijden mee, maar bijna niet omdat de crashtest maar net goed genoeg was
@nofxke: Ah, OK. Dacht ff dat ik wat gemist had, maar dat was inderdaad op het laatste nippertje die crashtest.
Infinity verkoopt hier niet omdat het simpelweg lelijke hokken zijn.
@sleurs: Dat is jou mening en die mag je hebben. Ik vind Infinity wel mooi maar ben geen fan van “premiejum”. Ik denk sowieso dat de meeste Nederlanders een BMW / Audi / Mercedes kiezen in dit segment en dat maakt het straatbeeld er niet bepaald mooier op als je het mij vraagt…
Infinity staat trouwens al veel langer op de RB Formule 1 bolides. Leuke reclame maar er is weinig infinity aan deze auto…
Ik denk niet dat dit een wrapje is. Maar de racelivery is het zeker niet nee.
Dit is de dikste livery ooit gemaakt.
Leest dan niemand de eerste zin?
‘deze uiterst coole livery is slechts een wrapje en er zal dan ook niet mee geracet gaan worden.’
Oh wacht, ik had die zin ook liever niet willen lezen. Wát een leipe livery.
Ziet er mooi uit.
Misschien is dit wel iets om de precieze vormen van de vleugels te camoufleren
Als ik Adrian Newey mag geloven (en waarom zou ik dat niet), gaat de RB11 hen niet terug naar de top brengen.
Daarvoor is er nog teveel werk aan de Renault motor nodig.
Hij gelooft niet dat ze het gat van 60pk al helemaal gedicht hebben.
Het lijkt wel een zebra… :)
@utregcity: is speciaal voor de stratencircuits, als ze over een zebrapad rijden zijn ze niet meer zichtbaar en kunnen ze stiekem de mercs voorbij.
@utregcity:
Het is gewoon een gewrapte Mercedes van vorig seizoen..
Alles om de concurrentie zand in de ogen te strooien..
Alleen jammer dat bij de eerste test van het jaar vandaag op Jerez al 1 renault motor is afgeschreven door Ricciardo:’)
Waar is de tijd gebleven dat er met knalgele (Jordan), helblauwe (prost), oranje (Minardi) en rood (Ferrari) nog wat kleur in de formule 1 had. Nu is het allemaal wit, zilver of iets daar tussen in.
@Breinstein:
Ze moesten toch meer gelijkenis vertonen met straatauto’s..?
Het is ook niet snel goed he..
@Breinstein: Euhm??
Kijk eens even op mijn reactie hier een beetje onder jouwe!
“…want vandaag de dag lijken F1-auto’s net zoveel op elkaar als twee druppels energiedrank water.”
Dan moet je dringend een bril aanschaffen hoor :D
@vale46:
Super, tof dat je de Williams er ook bij hebt.
@vale46: Schroef de neus eraf, spuit ze allemaal zwart en ik ben benieuwd hoeveel F1-liefhebbers het merk/team weten te raden. Maar ergens heb je een punt.
@mauritsh: Nuja, wat wil je, de regels leggen zo veel afmetingen aan de auto’s vast dat de ontwerpers ook niet veel ander kunnen doen. Maar als je zoals ik de technische fora van de F1 wat volgt, dan kun je ze makkelijk onderscheiden aan de hand van hun sidepods en lichtinlaten, of andere opvallende frutsels
@vale46: zegt genoeg dat we naar de vorm van de luchtinlaten moeten kijken om ze uit elkaar te houden. Hoe goed je het ook probeert uit te leggen, het gevoel dat het eenheidsworst is zal altijd blijven.
@Breinstein:
..toch hou ik ze makkelijker uit elkaar dan de verschillende 0000’s..
Zou leuk zijn als er terug wat competitie is. Williams, mclaren, ferrari en ook nog wat nieuw spul zoals mercedes en red bull om wat spanning te brengen zou echt geen kwaad kunnen. De F1 heeft een sterk jaar nodig om terug wat populairder te worden.