Nu Red Bull Honda wil overnemen, lijkt alles op zijn plaats te vallen.
Het hoge woord is eruit: Red Bull wil Honda gaan overnemen. Nee, niet het gehele bedrijf, maar de Formule 1-tak. Van alle opties die mogelijk zijn is deze optie favoriet bij Red Bull, meldt ESPN.
Honda heeft onlangs aangekondigd te gaan stoppen met de F1. Volgens Honda hebben de hudige coronacrisis en de transitie naar EV’s hiermee te maken. Ondanks alle goede bedoelingen, zit er natuurlijk niet veel overlap tussen de Honda motor van Max Verstappen en de Honda e. Gek genoeg heeft de Red Bull Honda een grotere actieradius dan de nieuwe kekke driftbare Honda.
Dat zal ongetwijfeld, maar ook het feit dat er niet zoveel te winnen viel in de afgelopen jaren zal niet hebben bijgedragen. De eerste jaren met McLaren verliepen desastreus. Ondanks dat Red Bull zijn grootste successen heeft behaald met een klantenmotor, wil Red Bull het liefste niet meer terug naar Renault.
Het zal niet de eerste keer zijn dat een motor door een andere partij doorontwikkeld gaat worden en een nieuwe naam krijgt. Denk bijvoorbeeld aan de Supertec-motoren (doorontwikkeling Renault) en Asiatech-blokken (doorontwikkeling Peugeot-motoren).
Red Bull wil Honda overnemen
Maar als Red Bull Honda gaat overnemen, zijn ze dan uit de brand geholpen? Nee, eigenlijk niet. Ze hebben voornamelijk te maken met torenhoge ontwikkelings- en fabricagekosten. Een klantenmotor kopen bij Renault zou ongeveer 20 tot 25 miljoen per jaar kosten. Een motor zelf ontwikkelen kost al gauw het tienvoudige.
Oh ja, dat is per jaar. Je moet er maar zin hebben, zeker als je telkens 20 pk achterblijft op Mercedes. Aan de andere kant, het geeft Red Bull veel meer vrijheid om de auto te ontwerpen. Er hoeft immers geen rekening gehouden te worden met de eigenschappen van de motor van de leverancier. Je kan alles op elkaar afstemmen.
Wat ook een dingetje is om rekening mee te houden: Red Bull kan zijn motoren leveren aan 2 teams: Red Bull en Toro Rosso. Ook zal het twee keer motoren moeten inkopen als de overname niet doorgaat. Dus in dat licht bezien is de wens voor een overname vrij logisch. Met deze man kan Red Bull zelfs een succes ervan maken.
Honda weet van niets
Maar nu komt het interessante: Honda zegt van niets te weten. Om met @jaapiyo te spreken: Oh, snap! Honda is namelijk de houder van alle rechten van de motoren. Alle patenten zijn van Honda. Uiteraard wil Honda wel een beetje verdienen aan hun investeringen van de afgelopen jaren. Volgens hen hebben ze nog géén belletje gehad van Red Bull.
Renault ook nog een optie
Overigens lijkt de optie van Renault zeker niet onmogelijk. Marko, Mateschitz en Horner gaan zeg maar alle meisjes op de dansvloer vragen om te schuifelen. Wetende dat ze ‘nee’ op hun rekwest krijgen. Dan zullen ze uiteindelijk toch met hangende pootjes bij Cyril Abiteboul moeten aankloppen. Volgens de FIA-reglementen is de constructeur die de minste afnemers heeft verplicht te leveren aan het team dat motoren nodig heeft.
Bron: Autosport
mashell zegt
“Ook zal het twee keer motoren moeten inkopen als de overname niet doorgaat. Dus in dat licht bezien is de wens voor een overname vrij logisch.”
Ehh nee? Dat is namelijk de situatie van nu. Nu kopen ze twee keer motoren in bij Honda. Voor ongeveer hetzelfde geld koop je twee keer motoren in bij Renault. Voor heel veel meer geld koop je de F1 motorentak van Honda, die daarbij jaarlijks ook nog eens heel veel meer geld zal opsouperen. Als je de business case daarvan maakt, het kost veel geld, geen garantie op goede resultaten, geen kans op andere afnemers van de motoren dan de twee eigen teams, dan kan het er absoluut niet uit.
Ik verwacht het volgende: Red Bull ontdekt dat het crisis is, dat de jeugd minder uit kan gaan, minder kan “chillen”, minder Red Bull drinkt en besluit na 2021 met het Alpha Tauri team te stoppen en alleen met RBR met Renault door te gaan.
willeme zegt
@mashell:
Ja en nee. Ze kopen de motoren in bij Honda. Echter, Red Bull en Toro Rosso zijn de enige afnemers. Ze hebben heel erg veel input in het ontwerp van de motor op dit moment. Wat dat betreft is het meer een partnership, dan dat Red Bull het er maar mee moet doen. Wat bij Renault (logischerwijs) wel het geval is. Daarmee is Red Bull Honda een soort semi-fabrieksteam. Het zit er tussen in.
Rene zegt
RbR betaald niks voor de motoren, sterker nog ze krijgen er voor betaald. De kosten worden dus heel hoog voor RBR , maar met sponsoring en een rijke eigenaar die vast dan als doel stelt net als Mercedes te domineren in de f1 en elk jaar kampioen wil worden zou het toch moeten lukken. Ik denk inderdaad dat er een andere partner bij word gezocht. Een aantal Duitse autofanbriekanten hebben al een tijdje interesse.
HZW zegt
Voor 2025 stapt er niemand nieuw in de F1.
Vanaf dan moeten F1 motoren op synthetische brandstof draaien, dus dat vraagt om een compleet nieuwe en andere motor.
Dus er zal geen auto fabrikant zijn die nog voor 4 jaar lang heel veel geld gaat pompen in een oud reglement motor om dan voor 2025 met een compleet nieuwe motor te moeten komen.
Nieuwe fabrikanten stappen pas in als het nieuwe 2025 motoren reglement bekend is gemaakt.
Richmond zegt
@Rene: volgens Forbes betaald Torro Rosso 17 miljoen voor de motoren. Dus dan lijkt mij dat Red Bull dat ook doet. Honda gaat niet geld geven om motoren te leveren. https://www.google.com/amp/s/www.forbes.com/sites/csylt/2020/01/14/red-bull-reveals-how-much-it-really-costs-to-run-an-f1-team/amp/
awesome zegt
“Uiteraard wil Honda wel een beetje verdienen aan hun investeringen van de afgelopen jaren.”
Of geen 200 tot 250 miljoen per jaar meer uitgeven of verliezen zo u wil.
Ze zijn er toch al eerder eens uitgestapt voor een symbolisch bedrag (Brawn GP)? Ik zie niet in waarom ze het nu niet zouden doen.
Oh, en Toro Rosso is natuurlijk Alpha Tauri ;)
simonbv zegt
Hebben ze voor volgend jaar geen Budgetcap van €175 miljoen. Als de ontwikkeling van een motor €250 miljoen per jaar kost, delen door twee teams (dus ieder 125 miljoen) blijft er nog 50 miljoen over voor overige kosten. Of heb ik iet over het hoofd gezien.
antoonniels zegt
@simonbv: motoren zullen daar niet onder vallen ( separate bv ). Red bull zou in theorie de motoren voor 1 euro aan de teams kunnen leveren dan zodat er nog 174.999.999,- overblijft voor de auto en het team eromheen.
awesome zegt
@antoonniels: daar zit de winst voor RedBull. Er blijft veel geld over voor de ontwikkeling. Mercedes kan dat niet, tenzij ze motoren aan AM en Williams gaan leveren voor het symbolische bedrag…
Edge zegt
@antoonniels: De vork zit toch net even iets anders in de steel. De motoren vallen inderdaad niet onder de budgetcap. Dat komt niet omdat het een andere BV is, maar omdat de FIA dat reglementair zo heeft vastgelegd. Als een andere BV reden is om iets niet onder de budgetcap te laten vallen, zou daar natuurlijk gigantisch misbruik van worden gemaakt. Het trucje wat jij noemt met motoren voor 1 euro, zou je dan immers ook kunnen betrekken op de rest van de auto. Het raceteam inschrijven als Red Bull Racing BV, en vervolgens het chassis voor een symbolische euro inkopen van Red Bull Chassis Development, de versnellingsbak onderbrengen bij Red Bull Drivetrain Technologies, enzovoorts. Daarom heeft de FIA in het financiële reglement vast laten leggen dat onderdelen die elders ingekocht worden, gekocht moeten worden voor een marktconforme prijs.
sterko zegt
BV? Red Bull is Oostenrijks en RBR is gevestigd in Engeland. Een GmbH of Ltd. is dus logischer.
HZW zegt
Red Bull heeft al aangegeven dat ze alleen geïnteresseerd zijn om de Honda F1 motoren over te nemen als de doorontwikkeling van de huidige motoren bevroren worden tot 2025.
Ze hebben namelijk aangegeven dat ze geen honderden miljoenen willen/kunnen uitgeven aan motor ontwikkeling.
Bij een bevroren motor ontwikkeling reglement gaat het alleen om motoren onderhoud.
Richmond zegt
@simonbv: The cost cap only covers spending that is performance-related, therefore teams can spend much beyond that across its whole business. Among other things, the cap excludes:
Marketing
Driver fees
The wages of the team’s three highest paid personnel
Employee bonuses
Championship entry fees
Engine supply deal
Travel and hotels
Purchase of superlicences
Non-F1 activities
reactief zegt
Nogal een vaag verhaal achter een duidelijke kop waarin het een uitgemaakte zaak lijkt. Tijd zal het leren. Voordat dealtjes rond zijn zullen we het niet weten.
viezefreddyw zegt
Beetje apart artikel. Ik wil niet zeiken ofzo, maar waar kan ik lezen wat de titel suggereert? Zo is het een beetje een vaag verhaal.
willeme zegt
@viezefreddyw: Red Bull heeft aangeven het liefste de Honda F1 activiteiten over te nemen voor de toekomst van hun team. Staat volgens mij gewoon in het artikel ;-)
Richmond zegt
https://www.motorsport.com/f1/news/red-bull-buy-honda-engines/4891990/
Robert zegt
Toch blijft het hele excuus van Honda om uit de F1 te stappen dubieus, gezien het feit dat ze op zeker actief blijven als (een van de twee) motorenleverancier(s) in de IndyCar én dat deze raceklasse vanaf 2022 óók overstapt op… hybride zescilinders!
Overigens, zo’n beetje elke doorstart van een motorenbouwer (Supertec, Asiatech, Mecachrome, etc.) is uiteindelijk ten onder gegaan aan het feit dat ze niet de budgetten -en dus de successen- hadden van de grote autofabrikanten. Dus áls Red Bull besluit om de motorentak van Honda over te nemen, doen ze er m.i. verstandig aan een autofabrikant als partner te zoeken. VW, Porsche, iemand?
w0o0dy zegt
Je zou je dus kunnen voorstellen dat RedBull de hele handel voor de nieuwe regelementen al weer doorverkoopt aan de nieuwe partner… Combineer het met de druk die men uitoefent om de motorontwikkeling voor 2022 en verder stil te leggen en er blijft vooral een productiebedrijf over.. en dat kost zeker geen 250 miljoen (per jaar)!!
mashell zegt
Porsche heeft het niet nodig, VW zet heel fanatiek in op elektrisch. Dus van VAG zou ik het niet verwachten. De F1 is stervende, ik denk niet dat een grote partij daar nu nog instapt.
Richmond zegt
Volgens Honda zijn de auto en motorsportactiviteiten onderverdeeld in verschillende afdelingen; indycar is Honda USA en F1 is Honda Japan. Daarnaast is Honda succesvol in Indycar, kost het een klap minder en verkopen ze veel meer auto’s daar. Dus de USA markt is te belangrijk om niet actief in te zijn in de indycar. In de F1 moeten ze veel geld uitgeven voor beperkt succes en is de exposure veel minder. Want de motorfabrikant is ondergeschikt aan de constructeur. En tot 2026 zal er geen mogelijkheid zijn voor Honda om te winnen, tenzij ze meer geld gaan uitgeven dan Mercedes. En dat willen ze dus niet. Is het niet waard.
Een nieuwe autofabrikant aantrekken zou geweldig zijn, maar aangezien het Honda 4 jaar gekost heeft om te komen waar het is nu is en per 2026 nieuwe regels zijn. Heeft er geen zin om voor fabrikanten nu in te stappen, kost alleen maar geld en levert niks op. Honda gaat niet zijn patenten verkopen aan een andere fabrikant en zelfs dan, je koopt er geen direct succes mee.
Ik denk dat Honda hiermee gewoon wil onderhandelen met Renault om een sterkere positie te krijgen. Ze willen een zelfde relatie met Renault hebben als ze hebben gehad met Honda. Alleen is dat voor Renault niet interessant. Een motor op maat gemaakt voor RB / AT gaat niet werken icm het Renault chassis. En Renault gaat niet haar eigen team benadelen ten faveure van Helmut en Dieter. Red Bull heeft eigenlijk geen onderhandelingspositie, tuurlijk ze kunnen dreigen met weg te gaan, maar dat overleeft de F1 ook wel. Er gaan altijd teams weg en komen anderen voor terug. Dus RB moet niet moeilijk doen en gewoon de grote jongens broek aan doen en accepteren dat Renault hun enige optie is (Ferrari kan natuurlijk ook, maar dat zie ik niet zo snel gebeuren)
HZW zegt
Ferrari komt in 2021 met een compleet nieuwe motor, en ook Honda gaat dat nog doen voor het laatste jaar.
Richmond zegt
@HZW: wat is je punt?
Edge zegt
Ja, maar die onderverdeling tussen Honda USA en Honda Japan is gewoon een kansloze drogreden van de Japanners. Inderdaad is die onderverdeling er, maar Honda USA en HPD zijn voor de volle 100% dochterondernemingen van Honda in Japan. Als de hoge heren in Japan beslissen dat men moet stoppen omdat men zich wil focussen op elektrische auto’s, stopt HPD gewoon netjes met hun Indycar programma.
Zoals je zegt is het Indycar programma stukken voordeliger doordat de motoren in de basis eenvoudiger zijn en er veel meer teams zijn om de rekening over te verdelen. Tel daarbij op dat Honda in de Indycar vrij eenvoudig succes kan boeken en de keuze om actief te blijven is een no-brainer. Maar dat men daar dan gewoon eerlijk over is en toegeeft dat het Formule 1 project simpelweg te duur is voor wat het oplevert. Die eerlijkheid levert stukken meer begrip op dan aankondigen uit de Formule 1 stappen wegens elektrificatie en twee dagen later aankondigen dat je langer doorgaat in de Indycar en dat dan probeert te verkopen als een “Ja, maar daar kunnen wij niks aan doen, dat is HPD schuld”.
Richmond zegt
@Edge: eens, hiermee overtuigen ze ook niemand.
flyerbunch zegt
RB wilt de F1 tak van Honda overnemen, maar Honda had reeds aangegeven dat ze personeel de researchcentra zelf wilden behouden. Het zou een droom zijn om Andy Cowell en Porsche bijv te kunnen strikken. Vermoedelijk zullen ze wel een deal kunnen sluiten met Honda, maar een partner zoals Porsche voor 2026 lijkt onwaarschijnlijk wegens de reglementering die dan veranderd en ze dus vandaag op kosten jaagt. RB wilt een ontwikkelingstop, maar Ferrari had reeds tegengestemd. Eind volgende maand weten we meer.
Richmond zegt
na het protest van vorig jaar mbt de illegale motoren zal Ferrari haar veto recht gebruiken. Ferrari bied wel de mogelijkheid aan om hun motoren te kopen. Daarnaast is er de afspraak dat ze meer biobrandstof moeten gaan gebruiken en daarvoor is wel ontwikkeling nodig. Dus een ontwikkelingstop is voor de FIA niet interessant.
Van Epschoten zegt
Lijkt mij ook de meest reëele optie. Vanaf volgend jaar heeft Red Bull budget “over” vanwege de budgetcap. Tel het bedrag voor de leasemotoren op bij de reductie van het budget en je komt aardig in de buurt van de kosten voor een eigen motor.
Boomer zegt
Rekest… niet rekwest…
Dutchdriftking zegt
Tja, het kost heel veel geld, maar het red je ego. En dat is bij Redbull heel veel waard. En natuurlijk moet het wel wat toevoegen. Als je een eigen motor hebt maar te weinig vermogen dan wordt het alsnog niets.
Richmond zegt
Je moet het geld wel hebben en daar gaat het ze om.