Christian Horner is in zijn nopjes.
Sinds Red Bull Racing zijn banden met Renault heeft doorgezaagd, neemt het nog vaker de tijd om de Franse autofabrikant in slecht daglicht te zetten. In aanloop naar de eerste testdagen van het nieuwe Formule 1-seizoen hebben we de kopstukken van de renstal allerlei dingen horen uitkramen en ook deze week weet het team zijn mond nog niet dicht te houden.
Ditmaal is het teambaas Christian Horner die uitlegt waarom de keuze in zee te stappen met Honda de juiste is geweest. Tegenover persbureau Reuters vertelt de Brit dat hij direct wist dat de samenwerking met de Japanners totaal anders zou zijn dan met Renault. Op een positieve manier, welteverstaan. Dit heeft met name te maken met het feit dat Red Bull en Honda een technisch partnerschap zijn aangegaan.
“Effectively we’ve been paying for a first class ticket and you get an economy seat. An awful lot of frustration was born out of that… so I think with Honda, it being a true technical partnership, there’s much more collective responsibility from both sides rather than being a customer-supplier scenario.”
Hoewel ook Toro Rosso gebruik maakt van Honda-motoren en Red Bull dus niet het enige team op de grid is met de krachtbron, heeft het team hiervan eigenlijk alleen profijt. Immers, Toro Rosso is een dochterteam van het team waarvoor Max Verstappen rijdt. Honda vergaart hiermee dus tweemaal zoveel informatie.
Met het partnerschap tussen Honda en Red Bull is laatstgenoemde in zekere zin weer terug bij af. De periode dat het Formule 1-team van de energiedrankgigant zijn grootste successen kende, was Renault zelf niet actief in de koningsklasse. Toen de Fransen enkele jaren geleden officieel terugkeerden in de Formule 1, groeiden de onderlinge verhoudingen alsmaar schever. Logisch, want Renault heeft zelf ook de ambitie races en kampioenschappen te winnen en dus wil het niet dat Red Bull, een van zijn klantenteams, beter presteert. Omdat Honda geen eigen Formule 1-team heeft, heeft Red Bull niet het gevoel expres benadeeld te worden. Hierom voelt de samenwerking aangenamer. “I think we’ve had a really collaborative approach and open approach with Honda,” zo besluit Horner zijn verhaal.
gertjan2012 zegt
1-2-3… reactie van cyril abiteboul incoming…
beast95 zegt
Ik word onderhand wel beetje moe van de artikelen over Red Bull Honda. Tuurlijk krijgen die mensen gewoon de vraag over hoe zij de samenwerking ervaren. Maar jongens, we zijn toch onderhand wel beetje uitgepraat. Ik zie niet het nut ervan in om 100x een dergelijke vraag te stellen (behalve de tijd tussen het grote nieuws door te vullen). Dan hebben we nog onze beste vriend van Renault die ook zo af en toe moet uithalen naar Red Bull en de ontwikkeling van Honda moet bekritiseren.
Maar om op een positieve noot te eindigen: het wachten op het nieuwe seizoen is weer een dag korter!!
reactief zegt
@beast95: Het is logisch dat bij een interview van Horner dit onderwerp ook aangesneden wordt.
Hier (en op andere plekken) worden citaten uit dergelijke interviews echter eindeloos gebruikt, waardoor je vaak hetzelfde verhaal krijgt…
drdre1 zegt
@reactief: ’t lijkt wel voetbal ⚽
gandini zegt
@drdre1: Ja zelfs qua fans tegenwoordig…
atrak zegt
@beast95: Tot dat de motor van Max een paar keer ploft, en de snelheid niet is wat het moet zijn.
elemento zegt
@beast95: ik zeg ook dat ban moet komen. 1 dag hoor je red bull wilt verlaten , ander dag hoor je verstappen wilt weg als honda niet gaat worden, ander dag hoor je honda en redbull goeie keus. Soms heb je op 1 dag twee strijdige artikelen. Ik geef beast 95 ook gelijk
evdw zegt
Het vertrouwen is in ieder geval in orde. Het zou me positief verrassen maar ik hoop dat het een groot succes wordt.
gregorius zegt
Volgens mij hebben ze gewoon een database met reacties klaar zijn die ze na een middagje zuipen snel hebben opgeschreven. Elke 3 dagen publiceren ze er random eentje.
robbiehifi zegt
Hoop niet dat het de categorie betreft….veel geblaat, weinig wol. Het is een overvloed aan berichten, waarbij Red Bull veer na veer in het Japanse hol van Honda steekt. Laten we dit gevlij wachten tot het binnenhalen van het wereldkampioenschap, nu eerst maar eens de overwinningen aaneenrijgen.
stfu zegt
@robbiehifi: ik moet het nog maar zien. Honda heeft al jaaaaren niet mee gedaan.
Dutchdriftking zegt
De theorie is in ieder geval leuk.
niex zegt
Het zou toch wat zijn als die Renaults straks beter gaan als de RBs? Als ze dit maar vaak genoeg herhalen ga ik er stiekem op hopen.
harrie zegt
@niex:
Renault laat ook geen moment onbenut om maar te roepen dat hun superduper nieuwe 2019 motor het gat gaat dichten.
Hoop geblaat van beide kanten.
Zou ook wat zijn als Renault achter Toro Rosso staat straks.
acizane80 zegt
@harrie: dat hebben ze in het verleden ook zo vaak zitten roepen. Zeggen dat er een uodate komt die de gat met merc en fer dicht, dat de verschil in pks bijna onbestaande gaat zijn. Wat bleek eindeloos uitstel tot het moment dat Mercedes en Ferrari ondertussen zodanig geëvolueerd waren dat de update geen verschil maakte en al dat werk van renault enkel diende om bijna te kunnen volgen. Ik begrijp de positieve reactie van rb wel, die willen sponsors geruststellen. En als later blijkt dat het goed gelukt is zeggen ze ja dat is de reden van overstap. Zo niet zullen ze iets vinden om te verwijten.
thierryvth zegt
@harrie: helaas zijn er ook mensen die wel een beetje weten hoe het zit, het grote verschil in de motoren zit in het turbo concept, Merc en Honda hebben de turbo in en uit gesplitst waardoor er minder turbo intercooling nodig en dat weer een aerodynamisch voordeel heeft, ferrari heeft een tussen variant en renault heeft gewoon de klassieke setup en daarmee hebben ze een achterstand die ze niet inhalen want de motor is in de basis nogsteeds het zelfde en dus zonder het gesplitste turbo concept
rolov zegt
@niex: rbr heeft een beter chassis.
ghost zegt
VTEC just kicked in Yo!
dees zegt
Wow wat gek. ze zeggen positieve dingen over de nieuwe partner en negatieve dingen over de oude partner.
Zo voorspelbaar en nul nieuwswaarde.
JMWPvG zegt
Het wordt wel spannender naar de eerste race te kijken. Over 39 dagen weten we het.
moveyourmind zegt
Het kan nog erger, betalen voor VIP tickets en kaartjes voor derderangs staanplaatsen krijgen…
Hoef je alleen maar een blikje Red Bull voor te kopen.
metalmike zegt
@moveyourmind: Ik zet erop in dat er minimaal bij een van de Red Bulls een groot probleem is in de trainingen, waarbij er zonder voorbereiding aan de kwali moet worden begonnen én dat er eentje ploft tijdens de race.
Achteraf dan Helmut die nogmaals benadrukt dat 2019 een testjaar is, wat van kwaad tot erger gaat. De uitslag zal gelijk zijn aan afgelopen jaren, aangezien de top 3 mijlenver voorop ligt en Ferrari teveel prutst.
Tot zover mijn glazen bol.
mashell zegt
@metalmike: ik ben alleen bang dat de nummer drie in de top drie dit jaar een andere dan die van vorige jaren is. Al die positieve PR van Red Bull van hoe geweldig Honda wel niet is, doet vermoeden dat Honda elke dag een schaaltje koekjes neer zet maar de motor nog steeds niet snel of betrouwbaar is.
autospotterkerkrade zegt
Haha, 1ste klas behandeling en 3de klas motor .
w0o0dy zegt
De wagen van Toro Rosso is komend jaar vanaf de tub eigenlijk hetzelfde als de RedBull qua hardware. Dus is er feitelijk ook maar een aandrijflijn en daar richten ze zich samen op… Honda heeft eigenlijk dus gewoon 4 auto’s om te ontwikkelen, testen en doorontwikkelen…
pomoek zegt
Mocht RB over een paar jaar de F1 willen verlaten dan is de deal snel gemaakt denk ik?
vaakbenjetebang zegt
Dat gejengel van Red Bull ben ik zo ontzettend beu, ik hoop dat ze volgend jaar eerst eens lekker een paar races tegen de diffusers van Renault aan kijken.
cossiekiller zegt
Nu heeft Red Bull in alle geval geen excuses meer om geen kampioen te worden dit seizoen.
mwti zegt
Fransen zijn echt een kutvolk. Alles in dat land is ongedisciplineerd, onvriendelijk en niet af.