Daar gaan we al…
Iets minder dan 100 dagen moeten we overbruggen totdat het volgende F1 seizoen van start gaat in Melbourne. Zodoende is het dezer dagen zaak om het internet af te struinen op zoek naar restjes F1 nieuws als ware het onontgonnen stukjes kaas in de fonduepan. Gelukkig zijn we er weer in geslaagd om wat te vinden, in de vorm van een interview dat Motorsport Magazin heeft gehouden met niemand minder dan Helmut Marko.
De Duitstalige kwaliteitspublicatie heeft Der Helmut flink aan de tand gevoeld, over de prestaties van Max Verstappen en Daniel Ticktum, over het vertrek van Daniel Ricciardo en het vertrek van James Key bij Toro Rosso, maar vooral ook over zijn hopes and dreams voor 2019. Want ja, leuk dat nakaarten, maar uiteindelijk is vooruitblikken naar de toekomst nog een stuk interessanter. Past is prologue.
Dat laatste is een adagium dat Red Bulls kersverse motorpartner Honda ook graag zal bezigen, al was het maar omdat de Japanners in het recente verleden niet veel positiefs hebben om op terug te kijken. Het tweede huwelijk met McLaren liep uit op een deceptie, waarna Honda een deal sloot met het op dat moment tot kneuzenteam vervallen Sauber. Maar zelfs de in verval geraakte Zwitsers krabbelden onder het nieuwe management van Frédéric Vasseur terug, waardoor Honda niks anders resteerde dan in zee te gaan met Toro Rosso. Het is een mooi voorbeeld van hoe dubbeltjes die de ene of toch net de andere kant opvallen grote impact kunnen hebben. Inmiddels weten we namelijk dat Honda erin geslaagd is voldoende indruk te maken op Red Bull en volgend jaar de kans krijgt om samen met ’topteam’ Red Bull Racing succes te behalen in de hoogste klasse van de autosport.
Dat deze vote of confidence niet helemaal gespeend is van haken en ogen blijkt wel uit de uitlatingen van Helmut. In het interview heeft hij het meer over hoe slecht de Renault-krachtbron was dan over hoe goed de Honda-motor is. De afweging was voor Helmut simpel: de samenwerking met Honda markeert voor Red Bull de eerste keer in vijftien jaar dat het team met ‘fabriekssteun’ op de grid verschijnt, wat volgens hem essentieel is. Maar dat wil niet zeggen dat het allemaal hosanna is:
Ik geloof niet dat wij net als Mercedes en Ferrari het hele jaar zullen kunnen afwerken met slechts drie motoren.
Dat worden dus gridstrafjes voor Max en Daniel Pierre. Echter, Helmut ziet dat niet als onoverkomelijk probleem met een coureur als Verstappen in het team:
Als we een motor krijgen die 40 kW meer heeft dan nu en een coureur als Verstappen, dan moeten we om het WK kunnen strijden.
PAN zegt
Best genoch !
peugti zegt
@pan: dot tocht ik.
alfalfa zegt
@pan: No sa!
stuko zegt
@pan: it sil heve!
hansiehansie zegt
Hoeft geen probleem te zijn aangezien de RB’s ook van achteraan de grid sowieso de top 6 in moeten kunnen rijden. De puntenschade blijft dus beperkt én je hebt een verse PU in de pool.
reactief zegt
@hansiehansie: Als het blijft zoals dit jaar wel. Maar dat is toch even afwachten. Stiekem hoop ik toch wel dat de overige teams beter aansluiting vinden…. en dat het dus lastiger wordt om naar voren te rijden voor de huidige top 3.
OT: Ach om het WK strijden is leuk, maar hoeft nog niet persé. Eigenlijk vond ik het altijd wel leuk als hij zich naar voren moest vechten.
notsobig zegt
@reactief: Of juist nog makkelijker, omdat het de bedoeling is met de nieuwe aero om makkelijker in te kunnen halen…
toyotafortuner zegt
Prachtige soep weer @jaapiyo!
w0o0dy zegt
Het feit dat Mercedes de targets heeft verhoogd voor de auto in het geheel en de motor in het bijzonder zegt me dat je met 40pk extra nog steeds tekort komt… Maar goed als het verschil 20pk is dan maakt RedBull de rest met de rest van de auto + Aero goed dus het hoeft ook niet de sterkste motor van het veld te zijn. Als het maar goed genoeg is qua pk’s en veel beter qua gelijkmatig vrijgeven van de pk’s dan die Renault.
zwepp zegt
@w0o0dy: 40kw is toch wat anders dan 40pk gelukkig.
koen0373 zegt
De eerste drie wedstrijden starten met een verse PU. Dan heb je er zes om de volgende 18 races te rijden.
metalmike zegt
@koen0373: Seems legit
alfalfa zegt
@koen0373: Huh? Wil je dat uitleggen?
koen0373 zegt
@alfalfa: als je ipv de beschikbare PU’s aan het begin van het jaar, meteen PU 4,5 en 6 inzet, kun je ff een tijdje vooruit. Dan start je wel de eerste drie wedstrijden achteraan, maar dat maaskt voor Max toch niks uit. Is meteen dat idiote systeem gefucked.
Edge zegt
@koen0373: Dat klinkt als een strak plan, maar dat is het niet. Verre van zelfs, met jouw tactiek snijdt een team zichzelf gigantisch in de vingers. Enerzijds zit je met de timing van de penalties. Als je gewoon een nieuwe motor erin gooit wanneer het nodig is, kun je -mits de betrouwbaarheid van Honda vergelijkbaar of beter is dan die van Renault- goed plannen wanneer je je gridstraf neemt. Liefst neem je hem op een circuit waar je toch al weinig in de melk te brokkelen hebt (vijfde en zesde word je immers toch altijd wel) dan dat je hem pakt op een circuit waar je zonder penalties op eigen kracht voor de zege kunt gaan. Anderzijds staat de ontwikkeling van de blokken niet stil. Het kan zomaar dat Honda halverwege het seizoen ineens met een B-spec komt die je qua power op gelijke voet met of voorbij Mercedes/Ferrari zet. Als je jouw plan volgt, kun je dan nóg een onnodige grid penalty nemen.
lacker zegt
Uit onderzoek van de AutoRAI heeft de Honda Jazz de betrouwbaarste motor. Just saying…
https://autorai.nl/meest-betrouwbare-automerk-honda/
autodrome zegt
@lacker: Dus dan 2 cilnders er bij, turbootje er op en in Red Bull lepelen?
pa045 zegt
@autodrome: Ik neem aan dat ze dat gaan doen..
HZW zegt
Ik zie dat alleen maar positief in dat ze het niet redden met 3 motoren.
Dat zou betekenen dat er een paar grote upgrades komen die een motor penalty gaan opleveren.
appeltaartislekker zegt
Hamilton kampioen dus. Mooi.
olivierc zegt
Het wordt tijd dat jullie iemand in dienst nemen die met Photoshop overweg kan.
jaapiyo zegt
@olivierc: hoe bedoel je?
cloverleaf zegt
@jaapiyo: ik mis een gele pijl
niex zegt
Ah men begint bij RB alvast de verwachtingen te temperen haha