Red Bull denkt dat het de straf van de FIA nog wel gaat voelen.
Vorig jaar was er veel te doen rondom het feit dat Red Bull het budgetcap had gebroken in de Formule 1. Dat is natuurlijk niet handig in het eerste jaar dat het gehandhaafd wordt. En zeker niet als je ook nog eens het kampioenschap binnenhaalt met je extra uitgegeven geld. Red Bull claimde uiteraard dat het bedrag van de overschrijding net genoeg was om de arme medewerkers in Milton Keynes een dagelijkse lunch te geven. Maar concurrenten riepen de FIA op om Red Bull keihard aan te pakken.
De FIA deed dat…niet echt. Er was bewust ambiguïteit nagestreefd om wat de straf zou moeten zijn. Dit met het oog op het feit dat teams anders ‘in zouden calculeren’ hoeveel zij zouden winnen (en verliezen) door het bij voorbaat incasseren van de straf. Red Bull kreeg uiteindelijk een geldboete en is verder onder andere gekort op de tijd die het mag besteden aan het ontwikkelen van de auto in de windtunnel.
Cynici zullen zeggen ‘nou dat heeft lekker veel effect gehad’. Red Bull is dit jaar immers dominanter dan ooit tevoren. Tot op heden won het team alle races behalve die in Singapore. Maar Christian Horner, denkt dat de echte pijn nog gevoeld zal gáán worden. Niet dit jaar dus, maar wel in de nabije toekomst:
Thankfully, we came out with a very strong car at the beginning of the year and we’ve been able to apply most of the development time from quite early in the season to next year’s car. So that’s been important. Well certainly, we’ve not seen the full impact yet because it obviously has compromised the amount of development that we’ve been able to do this year.
Christian Horner, heeft alvast een excuus klaar indien de RB20 niet zo episch is als de RB19
Tsja, volgend jaar dus, dan komt de echte klap. Althans, volgens Horner. Het zal ons eerlijk gezegd benieuwen. Het ligt wel in de lijn der verwachtingen dat de concurrentie wat dichterbij komt na weer een winter hard kopiëren ploeteren. Maar eigenlijk, is er niet zoveel reden om te denken dat de krachtsverhoudingen drastisch veranderen. De reglementen voor volgend jaar zijn immers grotendeels gelijk aan die van dit jaar. Dikke kans dus ook dat de teams hun huidige auto’s gewoon door laten evolueren, wellicht uitzonderingen daargelaten (Ferrari? Mercedes?).
Voor Max Verstappen is in ieder geval te hopen dat hoe meer dingen veranderen, hoe meer ze hetzelfde blijven. En dat Horner dus een beetje pijn veinst voor de (tri)Bühne zoals slechts de beste voetballers dat kunnen. Waarvan akte…
brammetjedeb zegt
Tuurlijk, tuurlijk…
Richmond zegt
Tsja als ze zouden zeggen dat de fia straf niks doet me ze, valt de wereld over ze heen..dan beter bescheiden zijn en een underdog positie nemen
sportevo zegt
Nu valt de wereld op een later tijdstip alsnog over ze heen als (wederom) blijkt dat er niets uitkomt van die uitspraken.
Richmond zegt
Dus wat moeten ze dan doen? Express niet winnen?
sportevo zegt
Gewoon je mond erover houden. Je hebt je straf ontvangen en uitgediend en klaar. Volgend jaar kunnen ze weer net zoveel windtunneltijd gebruiken als je als wereldkampioen mag gebruiken en dit jaar heb je met overmacht de titel gepakt zonder dat je je heel druk hebt hoeven maken in de ontwikkeling. Halverwege het seizoen begin je al met de ontwikkeling van de auto van volgend jaar terwijl je naaste concurrenten alles op alles proberen te zetten om maar iets dichter bij jouw 2023 creatie te komen.
Iedereen kan zien dat die straf 0,0 effect heeft gehad en iedereen weet dat dit in de toekomst ook geen effect gaat hebben.
Richmond zegt
Niks zeggen houdt de vragen en kritiek ook niet tegen
pietertje123 zegt
Edit: fixed
/azijn modus uit/
goed artikel verder, lekker kort en geen ingewikkelde feiten. Thanks.
driftwood zegt
Mercedesesque uitspraak
sportevo zegt
Als ze begin dit jaar nou al beweerden dat de gevolgen van de straf pas vanaf 2024 zichtbaar worden, dan was dit stukje geloofwaardig geweest. Nu is het gewoon lachwekkend dat ze zo krampachtig willen laten merken dat ze geweldig last gaan krijgen van die straf.
rijnounsdoor zegt
Adrian Newey heeft een windtunnel in zijn hoofd. Dàt is het grote verschil met de andere teams.