Red Bull Racing verwacht volgende week nog dominanter te zijn op de Red Bull Ring.
Hoewel het Oostenrijkse Spielberg nou niet direct doet denken aan Monaco, kregen we vanmiddag wel flashbacks naar het Prinsdom. De F1 race van vandaag was namelijk een tikkie saai. Het kan niet altijd feest zijn, we zijn sowieso al verwend met een handjevol mooie races dit jaar. Net als in de Monte, werd de gezapigheid voor de Nederlandse fans een beetje verlicht door het feit dat Max Verstappen afgetekend won. De Nederlander staat nu achttien punten voor op Lewis Hamilton in de strijd om het kampioenschap. Daarbij lijkt hij het momentum inmiddels ook aan zijn zijde te hebben.
Voor Max Emilian is het nog geen gewoonte om op deze manier races te winnen. Doch zoals onze held vaak heeft aangegeven, zou hij er geen problemen mee hebben als het dat wel wordt. Het mag dan misschien saai worden voor het publiek, maar Max wil gewoon zoveel mogelijk overwinningen en titels opvreten. Het is de enige manier om de records van Hamilton en Mercedes te evenaren.
Bij Red Bull Racing denken ze dat Verstappen volgende week vast opkan voor zijn volgende start-finish zege. Dan wordt er in Oostenrijk namelijk nog een keer gereden, alleen met zachtere bandencompounds. Honcho Helmut Marko denkt dat dit zijn team alleen maar ten goede kan komen, zo laat hij optekenen bij ServusTV:
Alleen de banden gaan veranderen en ik denk dat de zachtere compound nog beter bij ons gaat passen. Ik denk dat we met zachte banden even dominant zijn, of zelfs nog dominanter.
Helmut Marko, houdt van zacht
Waarvan akte. Begin jij de dominante zeges van Verstappen al saai te vinden? Of kan je er geen genoeg van krijgen? Laat het weten, in de comments!
str8six zegt
Lijkt me goed.
HZW zegt
Het seizoen is nog heel lang, en er kan nog heel veel gebeuren, 1 uitval van max en een winst van Hamilton, en het is een heel ander verhaal, Max heeft al geluk gehad, dat Hamilton punt loos in de zelfde race als hij was.
Nu roepen dat je volgende week nog dominanter kan/zal zijn is wel een beetje de goden verzoeken.
Gelukkig heeft Max een heel ander gezicht veld, en verwacht een moeilijkere race volgende week.
wildbeest zegt
@HZW: remember de race dat hamilton eraf ging in het grind. Daarna in de reverse weer terugkomen en door code rood weer terugkomen… was echt wel gelukje voor ham
Lekkerrijden zegt
@HZW: 100% mee eens, weet je wat goed werkt, niets lezen over F1, niets kijken over F1 (F1 café). En als er een race is kijken vanaf de start tijd en het geluid uit zetten.
Spannend, geen ergernis, vaak erg verrassend en in december gaan we vanzelf zien wie het geworden is 😉
KEV9 zegt
Hoogmoed komt voor de val
VeniVidiVici zegt
@soulmaster: Is zelfverzekerdheid en vertrouwen hetzelfde als hoogmoed ja? Bij mij in elk geval niet.
alfisstii zegt
Ik snap dan niet dat ze dan bij zo’n double header niet besluiten de rijrichting om te draaien. Heb je in ieder geval een hele andere dynamiek.
hehe zegt
@alfisstii: dat was wel een leuk idee als dat mogelijk zou zijn.
Maar alle uitloopstroken, curbstones e.d. zouden allemaal aangepast moeten worden.
Dat gaat natuurlijk niet zomaar.
alfisstii zegt
@hehe: als je ziet wat er voor iedere race in gang gezet wordt om alle teams, media, sponsoring en weet ik veel wat op het circuit te stationeren, wat er bij ieder stratencircuit verbouwd moet worden aan de lokale infrastructuur, lijkt mij dit geen schier onmogelijke taak. Er zijn zat circuits zonder grote uitloopstroken. toch snap ik dat de FIA hier niet aan begint ;)
917 Porsche + Audi zegt
@hehe; In de GP van Monaco heb je ook geen uitloopstroken, maar die staat ieder jaar weer op de kalender.
hehe zegt
@vwaudiporsche: toch wel kleine uitloopstukken bij iig bocht 1, 8 en 10.
Het is ook veel meer dan dat, er zitten sensors in de baan om de startgrid te monitoren.
Verdekte openingen in de vangrails voor hulpvoertuigen met de rijrichting mee.
Maar ik zal niet zeggen dat ik er voldoende verstand van heb om te zeggen of het realistisch is, ik ben helemaal voor als het kan.
potver7 zegt
Als het circuit daar niet op gebouwd is, is dat levensgevaarlijk. Uitloopstroken, grindbakken en vangrails verplaats je niet zomaar even…
rob5nismo zegt
@alfisstii: Dat heeft ook te maken met uitloopzones en veiligheid. Maar het idee is opzich wel goed
rolov zegt
@alfisstii: snap ik ook niks van. Vorig jaar waar die Frans man crashte was het ook 2 keer op dezelfde baan en 2 keer anders .
quincy zegt
Dat was Bahrein. Maar die heeft meerdere grote layouts. Red Bull Ring rijden ze al op de grootste layout en die is al klein. De andere layout (waar bijvoorbeeld de vrachtwagens op racen) is nog veel kleiner.
ar156sw zegt
@alfisstii: Dat werkt in Mario Kart,
maar op een echt circuit is dat niet zo eenvoudig denk ik… bochten slaan opeens nergens op, uitloopstroken liggen verkeerd,
curbs op rare plekken… sommige
circuits hebben we verschillende layouts die gebruikt kunnen worden, maar de RB ring niet dacht ik.
iannuzi zegt
@alfisstii: en bij van de baan raken een probleem, want uitloopstroken en grindbaken zijn er niet op aangepast.
rollingstoned zegt
@alfisstii: Dat kan niet zomaar vanwege de veiligheid. De uitloopstroken en alles moeten dan ook in omgekeerde volgorde aanwezig zijn.
koeckenbacker zegt
@alfisstii: je snapt dan zeker ook niet dat het hele circuit dan aangepast moet worden? Denk aan uitloopzones, aanpassen van service roads, bandenstapels, boardings, hekken, Uitgang pitsstraat.. zo kunnen we wel even doorgaan.
dieselpower zegt
@alfisstii: ik denk dat je ivm uitloopstroken enz helemaal niet gaat uitkomen. Ook de plekken waar de hulpverleners(voertuigen) staan zijn meestal met de racerichting mee.
sportevo zegt
@alfisstii: dat is eigenlijk niet mogelijk. Bij het ontwerp van het circuit ga je uit van een bepaalde rijrichting en daar pas je uitloopstroken, vangrail en grindbakken op aan.
Ga je tegen de richting in rijden, dan kan het zijn dat de openingen waardoor de marshalls de baan op kunnen juist in de rijrichting zitten en er dus een punt van de vangrail tegen de rijrichting in gaat. Erg gevaarlijk natuurlijk.
Het enige wat leuk zou zijn, is als je een andere layout van het circuit gebruikt.
sportevo zegt
@sportevo: zo te zien waren er een paar me voor…
maarteno zegt
Het is onderzocht en mogelijk geacht op de RB Ring, alleen niet in die 1 week tijd tussen de 2 races in….om veel van de door andere genoemde zaken. Die dus om te bouwen zijn maar niet in 1 week. Blijkbaar zou dit circuit dus wel voldoende ruimte hebben dat uitloop stroken voldoende ruimte zouden kunnen hebben. Echter zal dat niet voor elk circuit gelden.
bfvo zegt
@alfisstii: daar is zo’n circuit niet op ontworpen. Grindbakken, run-off’s en andere veligheidsvoorzieningen zijn maar op één richting ingericht.
bfvo zegt
@bfvo: spuit 11 zie ik 🙈
geelbarrel zegt
@alfisstii: zou wel interessant zijn! wellicht dat de pit in en uit zich er minder voor lenen, evenals de plekken van de grindbakken enz enz
erik911 zegt
@alfisstii: +1!
padoempats zegt
@alfisstii: anders gaan even 10 man exact hetzelfde reageren.
Maarruh, iets met veiligheid en uitloopstroken
Jaanchis zegt
Hoe meer, hoe beter; als saaie races Max wereldkampioen maken dan moet dat maar een jaar zo zijn.
sportevo zegt
Helmut Marko doet in mijn ogen een beetje arrogant met dit soort uitspraken.
Toch vraag ik mij af: de wereldtitels van Hamilton worden door de meesten hier toegeschreven aan de auto en niet aan de rijder.
Verstappen is dit jaar echt niet sneller gaan rijden dan hij al deed dus als hij dit jaar kampioen wordt, is het toch ook gewoon de auto?
beetec zegt
@sportevo: beste rijder in de beste auto. Je kunt de beste auto hebben maar dan moet je het nog wel doen. Perez heeft dezelfde auto en Bottas had 5 jaar lang de beste auto.
sportevo zegt
@beetec: je hoeft het mij niet te vertellen.
Ik ben van mening dat het om een totaal pakket gaat. Je hebt het materiaal nodig maar ook een dosis talent en kunde om het met dat materiaal te doen.
Maar als Verstappen met al zijn talent en kunde het de voorgaande jaren niet redde, en nu wel, dan is het toch gewoon de auto volgens de logica van velen?
Richmond zegt
@sportevo: precies. De vraag is alleen is de Rb beter geworden of de mb slechter of beide?
dunhozzie zegt
@sportevo: ja en nee. Om met nee te beginnen: Max heeft met een inferieure auto het Lewis moeilijk gemaakt, bovendien ligt hij consistent voor op zijn teamgenoten. Ja: want de RB lijkt nu beter te zijn dan de Merc
levoi zegt
Leuk dat ze dat zeggen, maar Perez was op de zachte compound van vandaag niet sneller dan Bottas op de medium en ook niet dan Verstappen op de mediums.
Robert zegt
@levoi: hij was op de mediums zeker wel sneller dan Bottas was op de harde compound, maar het viel wel tegen dat hij het gat pas in de laatste ronde dichtgereden kreeg, waar eerder op basis van de rondetijden dat al voor zo ronde 66, 67 was voorspeld.
levoi zegt
Ik bedoelde vanaf de start. Als ik het me goed herinner stond Perez op de rode band en Bottas op de gele. Dat zorgde er niet voor dat Perez het Bottas moeilijk maakte.
Richmond zegt
@levoi: Perez kwam steeds dichterbij maar het verschil was niet groot genoeg om er voorbij te kunnen
Henkie zegt
Er zat enorm veel verkeer in de weg. Pas de laatste 2 rondes hadden Bottas en Perez vrije lucht. En toen zag je dat Perez met bijna 2 seconde per ronde dichterbij kwam.
HB zegt
Vroeger op zandvoort reden we bij cursus regelmatig tegen de richting – bosuit en dan aanremmen voor grandorado – fantastisch.
tinnemans zegt
Ik heb ergens gelezen dat als de uitloopstroken en de pits in/uitgang anders waren ontworpen, ze de komende race het circuit achterstevoren hadden kunnen doen.
Ik had het linkje willen plakken, maar ik kan ‘m helaas niet meer terugvinden. :(
nicolasr zegt
Is het geen leuk idee om de race de andere kant op te doen? Of gaat dat niet vanwege de uitloopstroken enzo? ;-)
ericd zegt
Ik vind alles best, zolang ik maar niet op non-valeur Bakellende op ziggo hoef te worden onthaald.