Sliep uit.
Hoewel Ricciardo nog geen meter gereden heeft voor Renault, is de nieuwigheid van zijn overgang naar team geel er al grotendeels af. We hebben de opvallende transfer immers al tot in den treure behandeld. Toch is er nog een aspect aan de switch die onbesproken is en dat is de ongezouten mening van Helmut Marko over Ricciardo’s ‘verraad’.
De Oostenrijker geeft tegenover ServusTV aan dat het toch een schok voor hem was dat de honingdas uiteindelijk niet bijtekende. Hij doet ook uit de doeken hoe dicht Ricciardo daadwerkelijk was bij een verlenging van zijn contract:
We spraken elkaar in Graz op de woensdag voor de Grand Prix van Oostenrijk en werden het met elkaar eens. In Hongarije werd alles nogmaals bevestigd en besloten we het contract te tekenen tijdens de aansluitende test die week. Dat gebeurde echter niet. Op donderdag belde Daniel me op en begon wat te stotteren. Ik vroeg hem ‘oké wat is er aan de hand?’. Toen vertelde hij me over de wissel naar Renault.
Marko geeft aan dat hij de beslissing van Ricciardo betreurt, maar ergens ook wel begrijpt. Hij zegt hierover:
Ik vermoed dat hij het vertrouwen in het Honda-project verloren heeft en Renault zal hem ook wel flink wat geld geboden hebben. Ik weet echter zeker dat we in 2019 geen ‘shoey’s’ zullen zien. Toch kan ik ook wel begrijpen dat hij na tien jaar Red Bull een nieuwe uitdaging zoekt. Het is wel echt jammer, want in de race is Daniel een van de besten. Zijn inhaalacties zijn uniek. Tegenstanders hebben niet eens in de gaten dat ze ingehaald worden totdat het te laat is. In de kwalificatie geeft hij wat toe op Verstappen, maar dat maakt hij met zijn race pace weer goed.
Tsja, misschien had Helmut dan toch maar niet zo hard van de daken moeten schreeuwen dat Ricciardo een slechte onderhandelingspositie had en de Ozzie iets meer Kohle moeten bieden. Maar goed daarvoor is het nu te laat.
mashell zegt
Wat wil die Marko hier nou mee? Ricciardo komt er niet mee terug dus kan het eigenlijk alleen maar ter motivatie van de achterblijvers dienen.
Edge zegt
@mashell: Renault zelf heeft ook al aangegeven dat Ricciardo niet moet verwachten komend jaar al races te winnen, dus eigenlijk herhaalt hij gewoon wat de Fransen ook roepen
joostie zegt
Meer geld is meer beter. Nieuw team, nieuwe kansen… Ik snap Daniel wel!
fmgarcia zegt
Haha en dan ook nog zonder problemen over je schouder kunnen kijken! ik vind het slim van Ric.
tvr1974 zegt
En wederom.. Als Renault en Ricciardo het volgend jaar wel goed doen staat iedereen met zijn mond vol tanden..
mashell zegt
@tvr1974: en als Honda nu een keer wel de wonderen weet te verrichten die ze hen toedichten dan staat Ricciardo beteutert z’n euro’s te tellen. In de toekomst kijken is sinds Nostradamus (met z’n strakke groene broek) is gestorven gewoon erg lastig.
drdre1 zegt
@mashell: die stond ‘m goed overigens, die strakke groene broek! ??
henk_he zegt
@tvr1974: als als als. Zo heeft er altijd wel iemand gelijk. Er gaan het gewoon zien en dan beoordelen op basis van resultaten.
Erik zegt
Prima actie van Riccardo. Hamilton heeft ook zo’n gewaagde stap gemaakt van McLaren naar Mercedes en zie het resultaat.
E34M5Touring zegt
@erik2907: Wel eens van Alonso gehoord?
acizane80 zegt
@e34m5touring: er gaan genoeg voorbeelden zijn, zowel possitief als negatief. Enkel de tijd zal uitmaken of het correct was. Ik hoop dat Honda volgende jaar goed presteert zodat max eindelijk wat meer kan tonen dan nu het geval was. Maarik ben mij er van bewust dat het niet gemakklijk zal zijn, de pech factor, innovatie bij anderd teams, voldoende innovatie op chassis als op motor moet mee kunnen. Dus kans is niet groot dat het beter zal zijn als nu, maar hoop doet leven.
E34M5Touring zegt
@acizane80: Ik zie RBR niet ineens om het kampioenschap strijden volgend jaar. Snap best dat ie wegwil. Maar ik zie Renault ook nog niet zomaar meedoen om die punten volgend jaar, daarom snap ik die keuze niet zo. Maar goed, iedereen zal er ongetwijfeld goed over nagedacht hebben.
dawwg zegt
@e34m5touring: 30M ekkermannen is een aardige motivator hoor. Als hij moet kiezen tussen sub-top RB of sub-top Renault +30M, dan is die keuze vrij makkelijk lijkt me. Stel dat Ferrari ‘m een zitje aangeboden had, dan had het complexer gelegen, nu was de keuze niet heel erg moeilijk denk ik…
gwnbmw zegt
@acizane80: de positieve voorbeelden die ik me kan bedenken zijn hamilton en button, beide na een lichtelijk gigantische regel verandering. dit jaar alleen een kleine aero aanpassing.
Erik zegt
@e34m5touring: die ging van Ferrari naar Mclaren, dan vraagt hij er ook zelf om zodat hij minder presteert.
robin78 zegt
@erik2907: Niet te vergelijken, Mercedes steekt 700 miljoen in f1 project, Renault 250-350 miljoen. Bij McLaren zelfde probleem. RBR is met Honda het enige team die het op kan nemen tegen Mercedes en Ferrari.
Erik zegt
@robin78: heeft min of meer niets met geld te maken. Zet 700.000.000 af tegen het aantal personeelsleden van Mercedes en 250.000.000 tegen het aantal personeelsleden van Renault en de verhouding zal dan wel weer kloppen.
robin78 zegt
@erik2907: ???? Met meer budget kan je meer werknemers betalen?
robin78 zegt
@erik2907: Kom ook niet met het voorbeeld van Force India. Met een smal budget leuk mee doen in de b kampioenschap is wat anders dan mee doen in de top met het halve budget.
Erik zegt
@robin78: o ja, dank je wel voor de tip, was ik nog vergeten …..