Ha! Als Red Bull zijn eigen RB19 enorm gemiddeld vindt, dan is Verstappen dus extreem goed! Maar chauvinisme daargelaten, hebben ze een punt?
Op dit moment verkeert Red Bull Racing in blakende vorm. Ondanks dat ze beperkt worden qua budget en uren in de windtunnel (vanwege de overschrijding van 2021), staan ze enorm ver voor in het beide kampioenschappen. Sterker nog, met de punten van Max Verstappen alleen al zou Red Bull de constructeurstitel binnen halen.
De overmacht is dermate groot dat we terugdenken aan de scharlaken rode bolides van Schumacher, de Mercedessen van Lewis Hamilton en natuurlijk de McLaren van 1988. Met name die laatste was erg dominant: McLaren won dat seizoen alle races behalve die op Monza.
RB19 enorm gemiddeld
Je zou verwachten dat ze bij Red Bull in hun nopjes zijn met de RB19. Dat zijn ze op zich ook, alleen noemen ze de auto heel erg ‘gemiddeld’. Dat zegt Pierre Wache (Technical Director van Red Bull Racing) tegen Autosport:
De auto is gemiddeld voor alle omstandigheden, waardoor het een goede auto is. De auto blinkt niet uit in één aspect, waardoor we denken dat de auto beter is dan andere auto’s. In basis hebben we geen fantastische job geleverd, maar gewoon goed. Ik was vooral verrast door anderen, die een minder goede prestatie hebben geleverd. Onze verwachtingen waren heel anders aan het begin van het jaar.
Pierre Woche, zegt eigenlijk dat de andere teams knaak zijn.
Afweging
Oef! Dat is lekker incasseren als je niet bij Red Bull werkt (of voor Red Bull bent). Hij heeft in principe een punt en dat is dat de RB19 niet echt een heel erg zwak punt kent. Nu moeten we wel zo eerlijk zijn door te zeggen dat de combinatie hoge downforce én hoge topsnelheid ongekend is.
Normaal gesproken sluit het één het ander uit. Daarbij is er wel degelijk een zwak punt bij de Red Bull, afhankelijk per circuit en dat is het op temperatuur krijgen van de banden in de kwalificatie. De afweging is natuurlijk wel dat dit in de race dit bijzonder goed uitpakt.
Ik wil niet bescheiden zijn ofzo, maar wanneer je ziet dat andere teams in drie races een seconde per ronde weten te winnen, dat betekent dat de moeite die je erin steekt goed is besteed. Je hebt echt niet twee jaar aan ontwikkeling nodig.
Pierre Woche, doet iets met een vinger op een zere plek. Au.
Die moet pijn doen bij Ferrari, Mercedes en Aston Martin, die nog altijd op zoek zijn naar die laatste seconde.
Heeft hij een punt?
Dus dan is het natuurlijk de vraag: heeft Pierre Woche hier gelijk? Nou, niet helemaal natuurlijk. Vanuit zijn perspectief is het te begrijpen, maar de resultaten laten toch echt wat anders zien. De Red Bull RB19 heeft namelijk tot nu toe elke race gewonnen. Nog erger: geen enkel moment leek het erop dat er een andere auto kans zou hebben op de overwinning.
Dat niet alleen, als je kijkt naar de telemetrie, dan zie je dat de Red Bull van Verstappen bij lange na niet op de grens rijdt. Met name in de tweede helft van de races is duidelijk dat er nog een behoorlijke reserve zit in die RB19.
bietje zegt
Heb ook de indruk dat Max ‘bovengemiddelder’ is dan de auto.
katoenboer zegt
Ik heb het idee dat ze die indruk ook willen wekken bij mensen. Zie nu al een aantal berichten waarbij Red Bull, voor zover dat nog niet duidelijk was, willen laten weten dat het echt niet de auto is die zo goed is.
basman147 zegt
@Katoenboer; klopt, want als ze roepen dat het alleen aan de auto ligt, en Verstappen echt geen bijzondere coureur is zouden andere teams om beperkende maatregelen kunnen gaan roepen, zoals het verbod op een party-mode bij Mercedes. Dus willen ze iedereen zo lang mogelijk laten geloven dat de RB19 eigenlijk niets bijzonders is.
Hawkeye72 zegt
Maar hoe verklaren de verenigde azijnpissers dan het verschil tussen Max en zijn teamgenoot(en)?
Johanneke zegt
Niet mee eens. Alhoewel de RB geen enkel echt zwak punt heeft, en dus heel gemiddeld is, maar dan wel met een heel hoog gemiddelde, is er 1 aspect waar ze de absolute #1 zijn, en dat is de effectiviteit van de DRS. Echt bizar hoeveel sneller ze zijn met vleugel open.
verplicht zegt
Oprechte vraag: hoe zie JIJ aan de telemetrie of een auto op de grens rijdt of niet?
Verder is de RB19, gemiddeld genomen, superieur …
berlinetta zegt
Dat vroeg ik me ook al af. Iemand die dat kan toelichten?
Dutchdriftking zegt
@verplicht: dat kan je denk ik vooral aan het rempunt zien, en aan hoe de bochtsnelheden door de race heen aflopen. Theoretisch is deze steeds hoger daar de auto steeds lichter wordt, en dit wordt natuurlijk deels gecompenseerd daar de banden slijten. Als je ziet dat de bochtsnelheid tussen ronde 30 en 50 weinig toeneemt dan doet Max rustig aan.
Johanneke zegt
Soms is het redelijk duidelijk. Je ziet Verstappen bijvoorbeeld in 10 ronden 10 seconden wegrijden, en de 20 ronden daarna nog eens 10 seconden. Als dan bijv. blijkt dat er veel meer lift & coast is gedaan in die laatste 20 ronden, is een conclusie simpel gemaakt.
Edge zegt
@Johanneke: Een mooi en recent voorbeeld van dat lift en coast was te zien in de Belgische Grand Prix. Zoals door Blake Hinsey (voormalig Performance Engineer bij Red Bull Racing, tegenwoordig contentmaker onder de naam Brrrake) werd opgemerkt gingen de Red Bulls vrijwel de hele race iets van het gas in de Eau Rouge/Raidillon-combinatie. Zou tussen de 5 en 7 tienden per rondje gescheeld hebben.
Verhoeven zegt
Als de Red Bull echt superieur is. Dan vallen de prestaties van Perez erg tegen. Schumacher was ook een seconde sneller dan Jos in een benneton. Was wel de beste auto. Blijft altijd een combinatie. Auto wordt aangepast op de coureur.
Johanneke zegt
Een auto wordt echt niet aangepast aan de coureur. Denk je dat de coureur naar de fabriek gaat om te vertellen hoe hij het wil? Ze bouwen die hele auto, en kunnen pas echt testen met de testdagen. Dan moet de coureur er maar aan wennen er het meeste er uit halen.
mashell zegt
Auto aanpassen op de coureur (doen ze liever niet, wordt de auto langzamer van maar de combinatie auto coureur kan er sneller van worden) hoeft niet bij Verstappen. Dat is wat Verstappen zo bijzonder maakt, die is in elke auto snel. Geef Verstappen een auto die het snelste is onder alle omstandigheden en je krijgt een onverslaanbare combinatie.
flyerbunch zegt
Meerdere mensen hebben al heeft dat Max meer uit de auto weet te halen dan men dacht. Perez blijkt een betere graadmeter te zijn van het kunnen van de RB19.