Want stevigheid.
Herinnert u zich nog toen de FIA ineens de ‘halo’ verplichtte in de F1? Toen ter tijd was er een hele heisa om de stevige cockpitbeschermer, voornamelijk vanuit een esthetisch oogpunt. De FIA vindt veiligheid belangrijker dan hoe een teenslipper op de auto eruit ziet, dus werd het idee doorgevoerd. En zoals altijd, het was even wennen, maar nu hoor je er niemand meer over. Sterker nog, naar het schijnt ketste de halo van Charles Leclerc op een gegeven moment iemand zijn auto af, dat was dus anders zijn helm geweest. Dan kun je de uitvinding alleen maar aanmoedigen.
Voordat de halo zijn intrede maakte, werd er geëxperimenteerd met andere vormen van cockpitbescherming. Eentje die het net niet haalde was het zogeheten Aeroscreen. Enkel een stukje glas hielp echter niet genoeg en in de Indycar-serie werd wél voor een aeroscreen gekozen, met een halo om te ondersteunen. De nieuwe auto’s met deze nieuwe techniek debuteren in 2020.
Dat is uit initiatief van Red Bull. Ondertussen zijn de tests met de nieuwe Indycars in volle gang en daar hoort bij dat er verschillen worden opgenomen tussen de Indycars met en zonder aeroscreen. Red Bull concludeert daaruit dat het aeroscreen veel sterker is dan de halo. Een betere oplossing dus?
Als een grote F1-fabrikant zoals Red Bull zich hieraan waagt, is er een kans dat deze innovatie zijn weg vindt naar de F1. Of de halo is nu juist zo ingeburgerd dat er niks aan veranderd hoeft te worden. Er zijn wel ooit tests geweest met een aeroscreen in de Formule 1. (via Autosport.com)
Johan82 zegt
Wij van wc-eend….
mpgc zegt
Inderdaad, RB heeft gewoon een commercieel belang.
bernoulli zegt
Je hebt zo van die grote tear-offs nodig.
serialchiller zegt
@bernoulli: moet je nagaan wat een vervuiling al dat extra plastic gaat opleveren!
babybenz zegt
@bernoulli: How dare you!!
Gulli zegt
@bernoulli: gebruiken ze bij de WEC ook hoor ?
fmgarcia zegt
Lijkt me wel mooier dan die halo. Al boeit het me al vanaf het begin niet zo veel.
serialchiller zegt
“Sterker nog, naar het schijnt ketste de halo van Charles Leclerc op een gegeven moment iemand zijn auto af, dat was dus anders zijn helm geweest. Dan kun je de uitvinding alleen maar aanmoedigen.” Daar zijn de meningen toch over verdeeld.
rolov zegt
@serialchiller: hoezo?
brammetjedeb zegt
@rolov: serial killer was een betere naam geweest…
rollingstoned zegt
In de F1 is indertijd al met de aeroscreen van Red Bull getest, alleen koos de FIA toen voor de HALO…
Dutchdriftking zegt
Hoe ziet dit er uit op een moderne F1? Wellicht is de Halo dan zo gek nog niet….
w0o0dy zegt
Specifiek in de IndyCar test kwam wel naar voren dat de auto’s meer last hadden van zijwind (logisch met 350+ in bochten) en dat de auto veel stiller was voor de rijders.
w0o0dy zegt
Reactie moet nog worden goedgekeurd
porker zegt
@w0o0dy: het kan even duren :)
viezefreddyw zegt
Ik vind beide helemaal niets!
8cylinder zegt
Ik ben net gewend geraakt aan de HALO en vind hem nu eigenlijk wel cool.
rolov zegt
@8cylinder: ik vind het echt waardeloos dat ding in het midden
porker zegt
@rolov: idd kunnen ze dat niet zwevend maken vraag ik me af
lekkerlinksrijden zegt
@rolov: praat je nu over mijn vrouw?
brammetjedeb zegt
@lekkerlinksrijden: ?
piedlourd zegt
@rolov: er komt een keer het moment dat er iets onderkant lat tegen die halo aanvliegt en zo in de buik van de coureur klapt en dan schaffen ze hem weer af
koeckenbacker zegt
@piedlourd: wat dacht je van op zijn kop in de fik, net als hulkenberg in abu dhabi? Een klein brandje, maar als dat serieus is en er is net even geen marshall met een blusser in de buurt…
gwnbmw zegt
Ik gok dat het aero screen ook een gigantische downforce kan leveren, en het probleem van de helm weghaalt. Niet zo gek dat red bull hem wil dus.
vondick zegt
Hallo
MercMeister zegt
Mis nog een dak., en een ruitenwisser.
mwti zegt
@MercMeister: lekker sproeien om je achterligger te zieken.
lekbak zegt
Is dit niet die uitvinding waarvan Vettel zei dat het gebogen glas het zicht vervormde?
rollingstoned zegt
@lekbak: yep.
carmasterr zegt
@lekbak:
Dat had vast niets te maken met Ferrari’s voorkeur voor de halo. Indycar coureurs hebben er tot nu toe geen last van.
brammetjedeb zegt
Waar komt de ruitwisser eigenlijk?
duckmefaddy zegt
Was dit ding niet een drama als t gaat om aërodynamica?
utregcity zegt
Misschien eens een blikje proberen? Zoiets als dit -> https://images.app.goo.gl/KTtQ8SAMwYFFiuCz6
peter911 zegt
Toentertijd..
rob5nismo zegt
Ferrari had ook zoiets ontwikkeld in die tijd Vettel had ermee getest maar werd misselijk van de turbulentie en trillingen van zn helm
rollingstoned zegt
@rob5nismo: dat was dit ding.
iphonistvongates zegt
Ik zit nog steeds te wachten op het moment dat een zoon of dochter van één van de teambazen, papa aanspreekt waarom de bovenrand van de Halo niet voorzien is van een 8K dynamische lichtkrant die gesynct is met de onboard-camera(‘s). Ergens in de wereld staat een bedrijf die Instagram-achtige reclame’s per opbod verkoopt voor Liberty Global en deze toont op het moment dat de F1-regisseur laat schakelen naar de onboards. Er bestaat al een abbo-dienst voor de F1-onboards. Schijnbaar studeren de kids van de teambazen nog geen MBA of Marketingstudies. Kun je voorstellen dat Jumbo reclametijd koopt voor hun artikelen tijdens de actieve onboards van MV33…..ik wel.
ericd zegt
Een aeroscreen dat stevig genoeg is, wil je niet toch aan diggelen zien gaan in een extreem ongeluk… met als risico penetratie van de coureur.
autodrome zegt
@ericd: het penetreren van een coureur is sowieso een slecht idee ….