Ik ik ik ik ik. Ik.
In sommige opzichten zou je kunnen zeggen dat het seizoen van 2018 een verloren jaar is voor Max Verstappen. Tot op heden kende de F1 loopbaan van MV33 een stijgende lijn. Debuut in 2015, eerste zege in 2016, twee zeges in 2017. We hebben nog vier races te gaan, maar de kans is groot dat we dit jaar voor het eerst stagnatie zien. Max won in Oostenrijk en maakt een goede kans om voor het eerst Ricciardo voor te blijven in de eindstand van het kampioenschap, maar tot een echte aanval op datzelfde kampioenschap kwam het wederom niet. Tevens wacht de Nederlander nog steeds op zijn eerste pole position en moet hij de hoop om de jongste polesitter ooit te worden langzaamaan laten varen.
Gek genoeg zijn het echter niet altijd je eigen goede prestaties die je ‘marktwaarde’ bepalen. Het falen van Vettel, toevallig de man die zich de jongste polesitter ooit mag noemen, heeft Max relatief gezien in achting doen stijgen bij vele paddock-volgers. Afgelopen week bleek dat bijvoorbeeld toen voormalig GP2-kampioen Davide Valsecchi liet optekenen dat alleen Max in staat is Hamilton te verslaan en Red Bull honcho Horner liet weten dat Max beter is dan Seb. Van de drie-eenheid Lewis-Seb-Max die zich deze zomer leek af te tekenen als de absolute top van het F1 veld, kunnen we VET inmiddels definitief afschrijven. Toch?
Zodoende dringt zich automatisch de volgende vraag aan. Wat nou als we moeten kiezen tussen Hamilton en Verstappen? Sky Sports F1 dagdroomde even weg bij deze gedachte en vooral ook over hoe we achter het antwoord zouden kunnen komen: VER en HAM in één team. Maar mocht het ooit zover komen, dan zal dat waarschijnlijk niet bij Red Bull Racing gebeuren. Althans niet als Helmut Marko er dan nog over de coureurs gaat. Marko zegt namelijk dat hij Verstappen en Hamilton nooit samen in een team zou zetten:
*Lacht*. Nee. Ik bedoel, je moet iets van harmonie in je team hebben. Dit zijn op het moment de twee coureurs met de grootste ego’s. Dat zou voor elk team meer dan een uitdaging worden…
Dus. MV33 en LH44 in 2020 bij Ferrari dan maar?
toyotafortuner zegt
@jaapiyo: volgens mij ben je ergens vergeten een html tag af te sluiten ?
Robert zegt
Ik denk dat ik Helmut Marko hier wel gelijk moet geven; twéé ego’s in één team gaat niet werken. Roemruchte combinaties uit het verleden als Prost-Senna, Alonso-Hamilton, Vettel-Ricciardo en Hamilton-Rosberg bewezen dat als er twee ‘nummer één’ rijders in een team zitten, dat onvermijdelijk leidt tot clashes op en naast het circuit. Grote ego’s als Hamilton, Vettel en Verstappen gedijen het beste met een ‘wingman’ naast zich.
Bij Verstappen bijvoorbeeld, is het duidelijk dat een begaafd coureur als Ricciardo niet alleen vanwege de poen overstapt naar een concurrent, maar meer vanwege de interne concurrentie – een beetje zoals Ricciardo dat zelf afdwong bij Vettel, in 2013. Ook het plotselinge afscheid van Rosberg in 2016, na nota bene wereldkampioen te zijn geworden, was de mentale tol die de interne concurrentie eiste, volgens mij een belangrijke factor in het maken van de keuze om te stoppen.
mashell zegt
@RRRobert: “Grote ego’s als Hamilton, Vettel en Verstappen gedijen het beste met een ‘wingman’ naast zich.” Onjuist! Ze gedijen juist het beste met een competente concurrent in eigen team, dat haalt het beste de coureurs naar boven. Ook voorkomt het saaie voorspelbare races. Toen Hamilton het nog aan de stok had met Alonso of Rosberg was het gewoon een stuk leuker en spannender om te volgen dan nu.
Robert zegt
@mashell: voor de ‘neutrale kijker’ is zo’n tweestrijd soms leuker, ja. Maar voor menig team is dit een situatie waar je maar weinig mee opschiet. En het kan je zelfs een constructeurskampioenschap kosten.
Toto Wolf zal echt niet met plezier terugdenken aan die keren dat Hamilton en Rosberg het team punten ontnamen door elkaar van de baan af te rijden. Of intern het vuur opstookten door via de media beweringen te uiten dat de één werd bevoordeeld t.o.v. de ander. Je kunt nog zo succesvol zijn, maar als dat vergezeld gaat met tweespalt en achterdocht, zal elke overwinning een bittere nasmaak nalaten.
BrutaalAapje zegt
@rrrobert: Je hebt helemaal gelijk. Je bent een team. Dan is het handig dat het duidelijk is wat de nummer 1 is in het team. Elkaar bestrijden kan alleen maar shit opleveren. Ik hoop alleen dat in het geval Mercedes Bottas nog een paar overwinningen gunt wanneer de titel al binnen is. Misschien dat je Bottas dan nog op plaatst 2 kunt krijgen…
mashell zegt
@rrrobert: tuurlijk, voor het resultaat van het team is het beter om een kopman en een knecht te hebben, maar op die manier haal je niet beste uit de coureurs en al helemaal niet het beste voor de kijkers.
lacker zegt
Weet je nog de strijd tussen Rossi vs Lorenzo binnen Yamaha? Er moest zelfs een schot in de paddock geplaatst worden zodat ze elkaars setup niet wisten. Een bloedhekel hadden / hebben die mannen aan elkaar.
str8six zegt
Lees: kampioenen
Rick-dos zegt
En dat is waarom Hamilton op het punt staat vijfvoudig kampioen te worden en Verstappen op het punt staat F1 te gaan domineren.
En Vettel is echt niet afgeschreven dat zag je gister in kwalificatie wel. Hij heeft gewoon een team die op cruciale momenten niet thuis geeft en als je dan zelf ook nog fouten maakt dan lijkt het dramatischer dan dat het daadwerkelijk is.
pa045 zegt
@Rick-dos: ik ben van mening dat Vettel dit jaar zelf de meeste fouten heeft gemaakt. Niet zijn team.
Het was helaas niet het beste jaar voor hem. Volgend jaar nieuwe kansen zeggen we dan altijd.
schoen85 zegt
@pa045: Vettel heeft zeker onnodige fouten gemaakt dit jaar en daarmee zijn kansen op een 5e titel aanzienlijk verkleind, echter treft ook het team blaam. Op een aantal cruciale momenten bleek dat Ferrari tactisch gewoon minder sterk is dan Mercedes. Ze kunnen dan wel de beste auto hebben, maar met een coureur die steken laat vallen en een team dat tactisch niet scherp is, word je geen wereldkampioen!
mashell zegt
@rick-dos: niet zo snel. Verstappen heeft ongetwijfeld voldoende talent om kampioen te worden en lijkt inmiddels ook voldoende berekend en kalm om dat te kunnen. Maar er staat een nogal grote olifant met een Honda logo in de kamer. Is die Honda zo snel als Ferrari en Mercedes of is ze ook de komende jaren trager dan Renault? Een groot deel van het carrièreverloop van Max Verstappen hangt af van Honda.
wahltiroler zegt
Wat zpu Totp Rosso van Mercedes op deze vraag antwoorden?
Nee ik wil niet dat Max in dezelfde gelijkwaardige Kampioensauto rijdt….
… Omdat hij Max dan van ham gehakt maakt ?
Van Start 18 op plaats 2….
Ware held! Congrats Max?