Ragfijn spel.
Hoewel Charles Leclerc zojuist in de derde vrije training opeens zijn Ferrari op P1 neerzette, moge het duidelijk zijn dat Mercedes ook dit weekend in Monaco weer torenhoog favoriet is voor de zege. Het tekent de absolute dominantie van de Silberpfeile, want de afgelopen jaren was Monaco nog een ‘bogey track’ voor Das Haus.
Dit alles terwijl we in de winter nog goede hoop hadden dat teams als Red Bull Racing maar met name ook Ferrari de strijd aan konden binden met de Duitsers. Niks ten nadele van de driepuntige ster, maar het verhaaltje begint wel een beetje sleets te worden. En als ze dan moeten winnen prima, maar liefst wel nadat we een bikkelharde strijd op de baan zien. Zoals wel vaker hadden we goede hoop dat regelwijzigingen de andere teams dichterbij zouden brengen. Dat bleek echter ijdele hoop, want in plaats van kleiner is het gat alleen maar groter geworden.
In gesprek met Auto-Motor-und-Sport geeft Adrian Newey aan dat hij niet verrast is door deze ontwikkeling. Alles wat er veranderd is aan de regels, is alleen maar goed geweest voor Mercedes. De nieuwe voorvleugel past beter bij hun concept, maar met name de banden zijn perfect voor Merc. Deze hebben een wat harder karkas en een dunner loopvlak. Zoals onze trouwe lezers weten hebben de banden een ideale temperatuur-range waarin ze het beste werken. Ferrari en Red Bull hielden de banden vorig jaar doorgaans ‘aan de onderkant van de window’, waardoor ze wel werkten maar minder snel sleten. Mercedes opereerde met wat hogere temperaturen. Onder andere in Oostenrijk zakten ze daardoor door het ijs.
Dit jaar vinden de banden het lekker om wat extra opgewarmd te worden. Red Bull en Ferrari hebben er daardoor moeite mee de banden überhaupt in ‘de window’ te krijgen en ze daar vervolgens te houden. Voor Mercedes is het echter ideaal: ze hebben veel minder moeite met temperatuur krijgen in de banden en vervolgens minder problemen met slijtage. Zo heeft Pirelli landgenoot Ferrari (en alle andere renstallen) dus eigenlijk een oor aangenaaid.
Het slechte nieuws voor mensen die nog op een snelle kentering hopen: volgens Newey gaat dat lastig worden. Het hele concept van de RB15 is afgestemd op het voorkomen van het oververhitten van de banden. Dat draai je niet zomaar om. Er zijn wel trucjes om wat meer hitte in de banden te krijgen, zoals meer hitte van de remmen erin jassen, maar Newey betwijfelt of dat voldoende is. De enigmatische ontwerper lijkt zijn hoop al gevestigd te hebben op de regelwijzigingen van 2021. Maar ook daarvoor komt hij nu al met een waarschuwing.
De Brit verwacht namelijk dat Mercedes de beste papieren heeft om ook in 2021 weer dominant te zijn. Adrian lamenteert dat ze in Brackley dubbel zoveel mensen op de aerodynamica-afdeling hebben werken als bij Red Bull. Zonder budgetcap betekent dat normaal gesproken dat Mercedes weer een snellere auto kan ontwikkelen dan de rest. Vooral omdat de dominantie dit jaar zo groot is dat Mercedes er al vroeg voor kan kiezen zich te richten op de ontwikkeling van de auto voor 2021. Newey ziet echter ook mogelijkheid om dit voordeel ietwat te reduceren.
De Brit stelt namelijk voor dat de nieuwe reglementen zo laat mogelijk gedeeld worden met de teams. In principe staat dit moment nu op de planning voor juni, maar Newey ziet het liever pas op zijn vroegst in oktober gebeuren. Hier is overigens al een stemming over geweest onder de F1 teams, waarmee we komen op de titel van dit bericht.
Hoewel Mercedes namelijk vóór uitstel van de bekendmaking van het nieuwe reglement richting oktober stemde, is men er bij Red Bull van overtuigd dat de zilveren de zaak manipuleren. Om het uitstel te bewerkstelligen was namelijk instemming nodig van alle teams. Één team stemde tegen, te weten Racing Point. Zij rijden toevalligerwijze met Mercedes-motoren. De rode stieren denken dan ook dat Mercedes team roze heeft geinstrueerd tegen het uitstel te stemmen, zodat het plannetje van Newey niet doorgaat maar Mercedes tegelijkertijd geen ‘bloed aan de handen’ heeft…#intrige.
vaakbenjetebang zegt
Achter iedere boom een vijand, aldus Adrian.
alfapeter zegt
Paranoïde zeurkousen daar bij Red Bull.
SanderB zegt
@alfapeter: hoezo paranoïde? Je kan moeilijk ontkennen dat de wijziging in het voordeel van mercedes uitpakken. Hij beweert zelf nergens dat mercedes manipuleert dat maakt de pers/autoblog er van. Hij constateert alleen maar
alfapeter zegt
@sanderb: “De rode stieren denken dan ook dat Mercedes team roze heeft geinstrueerd tegen het uitstel te stemmen”
Beweer jij nu dat dit door de auteur verzonnen is? Ik kan echt niet aannemen dat deze een zulk gebrek aan integriteit zou vertonen.
SanderB zegt
@alfapeter: Kan je de originele quote laten zien waar hij dit zegt? Want nu lijkt het inderdaad op een interpretatie van de auteur
alfapeter zegt
@sanderb: Dat moet je dus aan hem vragen, het is zijn artikel en hij moet dan maar wat hij schrijft bewijzen. Gezien zijn onbetwiste reputatie mag dat geen probleem zijn.
jaapiyo zegt
@alfapeter: @sanderb: de originele bron waarop dit artikel gebaseerd is staat gewoon gelinkt zoals te doen gebruikelijk. Maar vooruit, ik ben de beroerdste niet:
SanderB zegt
@jaapiyo: overal in het artikel staan quotes van newey die je ook zo overgenomen hebt. Dit laatste stuk wordt door de bron niet als quote neer gezet maar als statement dat red bull dat denkt. Wie van red bull dat is of wat er letterlijk gezegd is, wordt niet duidelijk. Ligt in dus niet aan autoblog maar aan de bron.
elemento zegt
@sanderb: nee dan moet je maar ook fatsoenlijke auto neerzetten. Mercedes geeft het meest uit
KEV9 zegt
ondertussen is het in de Formule 1 al zover gekomen dat de trainingen spannender zijn dan de wedstrijd zelf
lincoln zegt
@soulmaster:
Onzin ..
Het gaat de echte F1 fanboys om welke verslaggever het kutst is ..
JanJansen zegt
@lincoln: en wie de schuldige is dat Max weer niet heeft gewonnen.
lithiumion zegt
@lincoln: de laatste handvol artikelen, lever je weer commentaar op jan en alleman, zonder, zoals altijd, weer een noemenswaardige bijdrage te leveren, of met steekhoudende argumenten te komen. Afgezien van je 2puntjes natuurlijk. Gewoon, uit nieuwsgierigheid; wat is jouw intrinsieke motivatie om andermans meningen en uitspraken non stop ter discussie te stellen? Terwijl er nagenoeg geen toegevoegde waarde is in wat jij te melden hebt, dan alleen abstracte reacties die wellicht humoristisch bedoelt zijn. In welk opzicht dient deze blog jou? Want andersom heb ik je er nog niet op kunnen betrappen? Echt, enlighten me!
lincoln zegt
@lithiumion:
Watch and learn ..
dwfc zegt
@lithiumion : hij mag zijn vrije mening uiten zolang het niveau niet decimeerd naar een scheldparade. Het is aan jou of anderen om hem literair een pandoering te geven !
vroom11 zegt
@dwfc: wait and see, een laag niveau haalt mr lincoln normaal gesproken best rap.
drdre1 zegt
@dwfc: oei, dan is Lincoln Rozenwater toch aan een upgrade toe, want ik betrap ‘m regelmatig op ’t wegzetten van anderen als bijv. sukkel. Ik denk altijd maar dat ’t een tekortkoming is, gebrek aan stof. Zuurstof mss zelfs ook. ?
emping zegt
@lithiumion: @lincoln vermaakt mij vrijwel elke dag met zijn comments. Dus dat is al 1 goede reden.
mauricerma zegt
Vorig jaar was de bandenkeuze van Pirelli later in het seizoen ook ineens toevallig steeds in het voordeel van Mercedes, eigenlijk precies hetzelfde verhaal als hierboven geschreven. En plots waren ze weer het betere team. Wel heel toevallig allemaal
stefanvts16v zegt
Na het lezen van “enigmatische” en “lamenteert” was gelijk duidelijk wie de auteur was van dit artikel…
dwfc zegt
Yaapiyoo je bent klaar voor een thriller te schrijven, suspens gegarandeerd!
flyerbunch zegt
Conspiracy theories zijn van alle tijden..
amersfoorter zegt
Losers hebben een excuus, winnaars hebben een plan.
Dutchdriftking zegt
Tja je moet de regels heeeel goed kennen.
jeroenwz zegt
En ik maar denken dat alleen OBB in staat is/was tot een “ragfijn spel”!
Voor degenen die het interesseren: De Bovenbazen van Marten Toonder…
lincoln zegt
@jeroenwz:
Ken uw klassiekers ..
Hat tip ..
ericd zegt
Of zoals Gary Lineker zei: “het is een spelletje waarbij de bal rond gaat, en aan het eind winnen de Duitsers”.
Davidov zegt
Huilie huilie.
hape zegt
Zolang er maar een Engelse coureur en bij voorkeur een Engels team wint zal het de F1 chefs verder een worst zijn.
VeniVidiVici zegt
Update: Gasly 3 plaatsen terug i.v.m. hinderen Grote Jan. Vettel dus bij bocht 1 in de nek van Verstappen.
z3cabby zegt
De komende jaren zal er niets aan de hegemonie van Merc veranderen. Waar alle anderen het onderste uit de kan moeten schrapen om bij te benen, rijdt Merc nog vrolijk met reserves.
mpgc zegt
Het zou goed kunnen dat Mercedes Racing Point heeft ingefluisterd tegen te stemmen. Red Bull zou het niet anders gedaan hebben als men in de zelfde situatie zat. Mercedes is de laatste jaren dominant en dat proberen ze natuurlijk vast te houden. Momenteel profiteren ze ook van het feit dat de “high rake” filosofie van Newey (overgenomen door de meeste andere teams inclusief Ferrari) minder goed lijkt te werken met de nieuwe banden en voorvleugel. Mercedes heeft is altijd een andere koers blijven varen ( vlakker, langere wielbasis).
MaartenD zegt
Man man man…wat een calimero verhaal. Het is niet eerlijk zij zijn groot en ik ben klein
olivierc zegt
Het maakt toch allemaal niet uit. ELKE wijziging is in het voordeel van Mercedes gewoon omdat ze het beste (en grootste) zijn. De enige manier om de dominantie van Mercedes te breken is geen wijzigingen doorvoeren. Dan zal de wet van de remmende voorsprong er voor zorgen dat het veld naar elkaar toegroeit.