Red Bull bevestigt wat complotdenkers al weten.
Voor de diehard F1 fan is er ook dit F1 seizoen weer genoeg te beleven. Racing Point gaat voor podia, het middenveld zit erg dicht bij elkaar en de Ferrari’s en Red Bulls moeten vechten om elke positie. Helaas is er ook slecht nieuws te melden voor de neutrale fan. De dominantie van Mercedes vooraan het veld is namelijk ouderwets groot. Zo groot dat wij als eerste kwaliteitspublicatie ter wereld al de kampioenen van dit jaar bekend hebben gemaakt.
De heerschappij van Mercedes in de F1 bestaat sinds 2014. Dat jaar ging het tweede F1 ’turbotijdperk’ van start. Mercedes had veruit de beste krachtbron gemaakt en sindsdien lopen de anderen achter de feiten aan. In eerste instantie mochten ze niet eens hun eigen power units verbeteren. In 2014, 2015 én 2016 was het verschil met de rest enorm groot. Alleen op krappe baantjes zonder rechte stukken konden Ferrari en Red Bull af en toe een vuist maken. Voor de rest waren ze afhankelijk van problemen bij team zilver.
In 2017, 2018 en 2019 leek het verschil iets minder groot te worden. Ferrari en soms ook Red Bull hadden goede periodes waar je even dacht ‘als dit doorzet, kan het nog weleens spannend worden’. Het zette dan echter nooit door. Cynici zoals ondergetekende en Michael Bleekemolen zeiden daarom dat Mercedes een beetje speelde met de rest. Bang voor ingrijpende regelwijzigingen, manageden ze het verschil een beetje en draaide men de auto open als dat nodig was.
Dit jaar echter is het snelheidsverschil weer enorm. Alleen dankzij fouten van de Mercedes coureurs scoorden de Schwartzpfeile niet drie een-tweetjes. Het is zelfs zo erg dat de Mercedes van vorig jaar, nu ingezet door Racing Point, de Ferrari en Red Bull van dit jaar kan bedreigen. Helmut Marko is verbaasd dat Mercedes dit eclatante verschil zo tentoonspreidt.
Vóór de dominante periode van Mercedes was namelijk Red Bull Racing de koning van de F1. Met name in 2011 en in 2013 konden Vettel en Webber de rol van Hamilton respectievelijk Bottas spelen. Marko verklapt echter dat er in die periode regelmatig druk van bovenaf kwam om wat in te houden. Bij Auto-Motor-und-Sport vertelt de Oostenrijker:
Waarom showt Mercedes hun dominatie op deze extreme wijze? In onze goede jaren hebben wij nooit geprobeerd om elke race zo lomp vooraan weg te rijden. Mosley en Bernie zouden ons dan ook direct afgeremd hebben. Dat is trouwens alsnog vaak genoeg gebeurd.
Helmut Marko, WWE liefhebber
Het noemen van Mosley is wel apart, daar Max in 2009 afscheid nam van de FIA. Dat was dus eigenlijk net voor de dominantie van Red Bull, hoewel het in 2009 al begon te winnen. Het antwoord op Marko’s retorische vraag echter, is natuurlijk een inkoppertje. Mercedes weet inmiddels dat reglementwijzigingen in 2022 toch gaan komen. Er is dus geen motief meer om dat moment verder uit te stellen door zwakte te veinzen. Ik zal maar vast gaan werken aan het volgende artikel voor volgend jaar. BREEK: Hamilton verbreekt record aantal titels Schumacher.
bruinwerker zegt
Ik begrijp dat jullie jezelf goed vinden, maar om jullie zelf een kwaliteitspublicatie te noemen gaat weer alle perken te buiten…
Voor de rest, moge de sterkste winnen. Nu is dat helaas Mercedes.
z3cabby zegt
@bruinwerker: Als je hier regelmatig komt, dan weet je dat Jaapyo niet wars is van een beetje zelfspot of sarcasme. Je neemt het wellicht dus iets te serieus.
arhanso zegt
Ik denk dat @bruinwerker dit ook wel begrijpt maar zelfs dan gaat deze tekst nog steeds alle perken te buiten… ;-)
flutterby zegt
@arhanso: sarcasme hoort er in geschreven taal lekker dik op te liggen als je een groot publiek wilt aanspreken.
bisazza zegt
Beste Dr. Helmut… praat is even iets minder en ga eens aan de bak om het gat te dichten
outlook zegt
@bisazza: pesies dat!
mashell zegt
@bisazza: Helmut moet juist volop praten… tegen de andere dementerenden in het verzorgingshuis waar hij eigenlijk thuis hoort.
boriske zegt
Beste bisazza, dat gat is jammer genoeg niet te dichten.
mikje90 zegt
Dr Helmut heeft aan de snaps gezeten.
vaakbenjetebang zegt
Wat is dit nou weer voor een Calimero-esque gezwam? Jezus Mina, de Formule 1 is toch geen communistische heilstaat?
mikje90 zegt
@vaakbenjetebang: Wel
flutterby zegt
@vaakbenjetebang: erger, een kapitalistische heilstaat.
Erik zegt
“hebben wij nooit geprobeerd om elke race zo lomp vooraan weg te rijden. Mosley en Bernie zouden ons dan ook direct afgeremd hebben.”
Marco wil hier enkel en alleen aangeven dat zij dat vroeger ook konden en een statement maken dat zij toen net zo goed waren als Mercedes nu. Maar dat waren ze niet, Red Bull kon vooraan wel wegrijden maar lang niet zo gecontroleerd en met power als Mercedes nu. Hij baalt gewoon dat het allemaal niet meer lukt nadat Vettel is weggegaan. Een klein kind die aangeeft dat zijn autootjes beter waren destijds dan Mercedes nu. En dan maar verwijzen naar de superieure motor, beste Marko, Alles is goed aan Mercedes, niet alleen de motor maar ook de aerodynamica en het chassis.
Deal er maar mee…
Edge zegt
Ergens heeft Helmut Marko natuurlijk wel een punt. Het is typisch van de FIA om in te grijpen als een team te dominant wordt of dreigt te worden. Dat hebben we de afgelopen jaren genoeg gezien, van het verbieden van de dubbele diffuser tot het veranderen van het bandenreglement om de dominantie van Schumacher en Ferrari te stoppen. Het enige probleem is dat Mercedes zo goed is, dat zij zich daar niet door uit het veld laten slaan. Dat dag je in 2017 heel goed. De reglementen zoals ze toen geïntroduceerd werden, was een uitwerking van een door Red Bull ingediend concept. En wie zag je er weer met de buit vandoor gaan? Mercedes. Dat is gewoon zo’n geöliede machine
chrisvis zegt
@edge: de wet van de remmende voorsprong lijkt Mercedes idd echt niet te storen. Red Bull komt zo wel wat “kleingeestig” over ook wat mij betreft. Het jaar van de flexibele voorvleugel hebben ze (de FIA) de ballast voor de voorvleugel nog veranderd(zwaarder gemaakt). Iedereen zag dat de vleugel flex had maar ze kwamen elke keer fluitend door de keuring. Er was toen ook wel wat gemor maar het viel binnen de regels. Nu zo wat natrappen op alles en iedereen is wat kinderachtig. Neem je verlies en draag dat waardig (zoals Ferrari bv) en steek de hand in eigen boezem…
evdw zegt
Zet in de titel even een komma na F1, dat maakt de titel meteen wat duidelijker.
z3cabby zegt
@evdw: Maar dan klopt de zin niet. Het zou hooguit een dubbele punt kunnen zijn.
deSjonnies zegt
Historisch gezien heeft de man zeker wel een punt, zo werd eind zeventiger jaren de Brabham Alfa Romeo ‘fan car’ verboden, deze had een enorme ventilator achterop gemonteerd die de wagen op de baan zoog en werd indezelfde periode de Lotus 79 die side skirts had om onder de wagen een vacuum te creeëren ook verboden.
En dit zijn slechts 2 voorbeelden.
Zelf ben ik van mening dat, sinds de sport gedomineerd wordt door enorme bedragen alles veel te klinisch is geworden, als je je in de geschiedenis verdiept zie je dat het eigenlijk een zootje rondtrekkende zigeuners, gelukzoekers en avonturiers waren. En dat de echte coureurs als een Ickx, een Pedro Rodriguez en Jim Clark ieder seizoen in meerdere race klassen uitkwamen, en succesvol waren.
Jim Clark was niet alleen een F1 een legende maar was tevens bijzonder succesvol in de Lotus Cortina toerwagens.
naturalpower zegt
@deSjonnies: Ja, dat waren nog eens tijden. Maar die komen nooit meer terug. In die zin heb ik wel ‘genoten’ van de perikelen rond Haas en Rich Energy. Je kunt dus nog steeds als gelukszoeker (of als boef) in de F1 komen. Met alle geld en professionaliteit is het inderdaad erg klinisch geworden, en dat is wel jammer.
boriske zegt
Over dat artikel van volgend jaar: Hamilton komt nog niet aan de enkels van Schumacher, laat staan die van Senna.
Die 8 wereldtitels is maar een getal. Zet mijn oma die al 25 jaar dood is in die Mercedes en ze rijdt ook kampioen.
plopkoekje zegt
@boriske: Ik snap niet dat sommigen nog dit soort dingen zeggen. Het feit dat hij na dit jaar 7 keer wereldkampioen zal zijn geworden en bijna elk top record dit jaar kan verbreken bewijst toch wel dat hij een van de beste coureurs is op de grid. Ja, zijn superieure auto helpt veel maar hij is degene die hem bijna elk weekend heel constant naar pole position en de winst rijd en daarbij bijna nooit fouten maakt. Ik ben geen fan van Lewis, maar slecht is hij zeker niet.
mashell zegt
@boriske: Hamilton is als coureur nog een stuk getalenteerder dan Senna. Senna was heel gepassioneerd en emotioneel (hij kon ook wel eens iemand op z’n bakkes slaan) maakte daardoor ook wel fouten en daarom was het interessant om naar te kijken. Maar qua rendement is Hamilton een stuk beter, veel perfecter en daarmee ook een stuk saaier.
pomoek zegt
Eerlijk gezegd vind ik het altijd verrassend als ik jonge menschen (onder de 30) Senna hoor ophemelen. Op basis waarvan is dat dan? Als je jonger dan 30 bent heb je zelf Senna nooit bewust kunnen zien rijden. En ik geloof ook niet dat ze de 10 seizoenen die Senna heeft gereden integraal hebben bekeken. Het is dus, kortom, vooral van horen zeggen. Ik geloof best dat Senna een van de grootste coureurs ooit is geweest. 3 wereldtitels zeggen wat dat betreft genoeg. Maar om nu inderdaad te zeggen dat Hamilton met zijn bijna 7 wereldtitels nog niet aan de enkels van Schumacher, laat staan die van Senna komt is totale onzin.
De race vorig jaar in Hongarije waarbij hij na een extra stop de superieure Verstappen wist binnen te hengelen sprak wat dat betreft boekdelen. Dat was racen in optima forma.
rhellema zegt
@mashell: ik denk dat Hamilton de auto’s waar Senna in heeft gereden niet eens op de limiet op de baan kan houden. Zo spannend zijn de huidige F1 auto’s niet meer met al die digitale hulpmiddelen.
fedal zegt
Ik kijk al jaren anders naar de f1. Er is werkelijk geen flik*er meer aan. Komt niet omdat die Mercedes zo dominant is…eerder door de persoon die hem bestuurt,en dan bedoel ik niet Bottas. Dat arrogante gedoe van die andere Mercedes courreur begint te vervelen. Maar het lijkt wel alsof het Mercedes team meer mag dan al die andere teams.
gregorius zegt
De F1 werd groot in de jaren 90 en 2000. Goed management, iconen achter het stuur. Het leventje werd duidelijk; alles wat de man van toen interessant vond.
Maar er is nog een belangrijk iets: het onverwachte. Elke auto kon elke race ploffen. Daarnaast vloog elke coureur, zelfs Schumacher, er een paar keer per seizoen goed vanaf. Geen uitloopstroken toen, eraf was in het grind en het was over. Dat was de spanning. Houdt hij het uit of niet? Gaat de auto plof of niet?
Tegenwoordig is dat niet meer zo. 4 motoren per seizoen, 3 versnellingsbakken per seizoen (of zoiets); de auto’s gaan dus niet meer boem. En al die asfalt uitloopstroken? Coureurs kunnen veel meer foutjes per race maken; ze verliezen misschien een paar 10den per foutje. Er moet echt een manier gevonden worden waar dit soort foutjes harder bestraft wordt. Daardoor is dichter op de limiet rijden interessanter en ga je de echte coureurs naar boven zijn drijven.