It’s all in the logo.
Het is geen geheim dat Aston Martin zich alweer een tijdlang probeert te mengen in het circus der Formule 1. Met succes, want hun samenwerking met Red Bull werpt al enige tijd haar vruchten af. Naast het onthullen van de Valkyrie en het uitwisselen van allerlei technische kennis, verstevigt het vandaag hun sponsordeal met de Oostenrijkse equipe door hun naam prominent in het logo te laten verwerken.
Hiermee luiden ze het jaar op toepasselijke wijze in, gezien de Britse sportwagenfabrikant nu ook daadwerkelijk Red Bull’s titelsponsor is. Dit vergroot eveneens de kans op een potentiële samenwerking nadat de nieuwe regels voor motoren in 2021 in werking zullen treden. Red Bull is momenteel echter ook bezig met een uitvoerig onderzoek via dochterteam Toro Rosso, om uit te vinden of de Honda krachtbron ook voor hen een optie kan zijn voor het komende aantal jaren.
Met de komst van het nieuwe logo lijken de verhoudingen zich steeds meer richting Aston Martin te draaien. Hierom zou het zomaar eens kunnen dat we dit jaar een heel andere livery op de Red Bull zullen zien. Wellicht is dit een mogelijkheid?
Overigens kwam vanochtend nog via Autosport naar buiten dat er naast Red Bull nog enkele andere teams interesse hebben in de Britse krachtbron. CEO Andy Palmer wilde nog geen specifieke namen noemen, maar geeft hiermee wederom aan dat niet alleen zij, maar ook de huidige teams op de grid hen als een serieuze speler voor de toekomst zien.
Beeld: Red Bull Racing en Tim Holmes Design
gwnbmw zegt
die ‘andere teams’ bestaan waarschijnlijk uit mclaren en toro rosso.
berlinetta zegt
Die livery ziet er wel heel gaaf uit, maar ik vind het wel erg veel AM en erg weinig RB. Ik betwijfel dan ook of ome Dietrich daarmee akkoord gaat.
hammerman zegt
@berlinetta: en jammer voor AM dat de sharkvin gaat verdwijnen, past de afbeelding van de vleugel niet meer erop…
toniominestrone zegt
RB moet gewoon al zijn kaarten zetten op Honda.
mashell zegt
@toniominestrone: je bent een Verstappen hater? Want al je kaarten op zo’n problematische Honda motor zetten zou erg dom zijn. Geld van Aston Martin aannemen als sponsor, prima. Met een fictieve niet bestaande Aston Martin motor gaan rijden waar Aston Martin het geld niet voor heeft die te ontwikkelen, de pers mag daar leuk over speculeren. Maar als je races wil winnen heb je een goede motor nodig. En de Renault motor is daarbij verreweg hun beste optie, zo niet hun enige.
chrisvis zegt
@mashell: maar als blijkt dat Honda dit jaar zijn krachtbron op orde heeft weten te krijgen, zijn ze bij red bull wel in een bevoorrechte positie. Als de Renault motor onbetrouwbaar is of er wordt niet voldoende vermogenswinst geboekt is de overstap naar Honda rap gemaakt denk ik. Het is miss nog wat vroeg maar ik zou er niet van verschieten dat ze bij red bull een soort van universeel chassis ontwikkelen waar rekening gehouden wordt met beide motoropstellingen.
rolov zegt
@mashell: misschien dat ze cosworth bellen voor hulp?
berlinetta zegt
@mashell: Ik betwijfel of Renault de beste keuze blijft voor Red Bull. Renault doet zelf ook mee met een team en dat team zal altijd voorrang krijgen. Bovendien is Renault niet verplicht om altijd aan Red Bull te blijven leveren. Op het moment zijn Red Bull en Renault nog niet elkaar directe concurrenten, maar als dat wel het geval wordt is Renault misschien niet meer bereid om te leveren.
Orichy zegt
@mashell: Niet goed opgelet dan, want de Honda-motor is wel oké, maar de synchronisatie met McLaren en de McLaren liep niet goed en lekker, waardoor het iedere keer misging. McLaren was ook wat te ambitieus in haar keuzes en men had steeds minder zin zich aan de Honda-motor te passen en dan gaan er dingen mis, veel dingen mis en verlies je een hoop.
bassx zegt
@orichy: Honda had voornamelijk problemen met de MGU-H die maar goed was om twee races mee te gaan. Hier kon McLaren weinig aan doen.
Dutchdriftking zegt
RB met een Mercedes motor onder de naam Aston Martin?
mashell zegt
@dutchdriftking: Mercedes die Aston Martin koopt (omdat AMG als echt merk in de markt zetten niet lijkt te lukken) en met een grote glimlach de sponsordeal opzegt kan ik me ook goed voorstellen.
barry355gtb zegt
die andere teams zijn imho alle die met een klantenmotor rijden zonder verdere inmenging van de motor producent
rob5nismo zegt
Zou wel tof zijn dat de redbulls ook een keer flink van kleur wisselen
Edge zegt
Zo nieuw is het logo niet. In de aankondiging van de sponsordeal enkele maanden geleden zat het nieuwe logo ook al verwerkt.
Overigens verwacht ik zelf niet zoveel spannends qua livery. Toen Infiniti titelsponsor was kregen we ook niet meer dan een paar paarse vlakken met Infiniti logo op de sidepod en neus. Grote kans dat dat nu bij Aston Martin hetzelfde eraan toe zal gaan.
Mochten ze toch de stoute schoenen aantrekken daar in Milton Keynes, dan hoop ik dat het er ongeveer uit gaat zien als het eerste voorstel van Sean Bull: https://www.behance.net/gallery/59974215/Aston-Martin-Red-Bull-RB14-Livery-Concept
berlinetta zegt
@edge: Bij die afbeelding schrik ik er weer meteen van hoe lelijk die halo is.
Dizono zegt
@Edge: Telefonica-Minardi all over. Ik ben fan!
pomoek zegt
@edge: hoi Eddy Jordan!
henkhupelschoten zegt
Nondeju! Dat ziet er nog eens goed uit! Kleur groen komt wel helemaal terug van weggeweest. De livery van Giedo VD garde op zn caterham was ook erg gaaf!
ikschrijfookoverautos zegt
@henkhupelschoten: alleen al voor hun livery mag Caterham van mij een terugkeer maken.
Bo1972 zegt
Wanneer je denkt dat de persoon die de baas en eigenaar is, de kleuren van zijn product weg zal halen dan ben je wel heel dom en naïef. Het zal gewoon in Red Bull kleuren zijn. Ook wanneer Aston Martin de motor levert, zal dat niet anders zijn.
dirkv zegt
Aston Martin bouwt al decennia lang prachtig vormgegeven auto’s met motoren die ze van andere autofabrikanten afnemen. Op technisch vlak hebben ze in de F1 niet zo veel toe te voegen. Renault en Honda zijn grote fabrikanten met veel kennis en eigen motoren. Honda heeft het de laatste jaren erg slecht gedaan met hun F1 motor en de resultaten van Renault waren ook niet top.
Toch valt er meer te verwachten van grote motorfabrikanten met ervaring dan van een kleine autofabrikant die zelf geen eens de techniek (en geld) heeft om een eigen motor te ontwikkelen.
Qua marketing smoelt Aston Martin natuurlijk wel erg lekker, net zoals RB afgelopen seizoen met een TAG Heuer motor rond reed;)
Orichy zegt
McLaren zie ik echt geen Aston Martin-motor gebruiken, dat is een soort van vloeken in de kerk.
Dat Scuderia Toro Rosso de tweede klant van Aston Martin wordt, lijkt mij een duidelijke zaak.
Een eventuele motorleverantie aan Force India lijkt mij meer voor de handliggend.
Orichy zegt
@orichy: Williams zou ook nog kunnen.
dsdh zegt
@Orichy: je kan ook een tosti bakken met een strijkijzer
dirkv zegt
@Orichy: Welke motor heeft Aston Martin dan? Zo ver ik weet bouwt Aston Martin geen motoren.
johanw zegt
ja want AM heeft wel 100 miljoen ofzo liggen om een goede motor te ontwikkelen….kunnen net hun lippen boven water houden financieel gezien.
en hard roepen dat de honda motor slecht was is makkelijk, lees eens verder naar het zero size concept wat Mclaren perse wilde hebben en honda al vanaf wilde stappen, die honda eerder dan honda wilde in de F1 gehaald heeft…waarbij mclaren nauwelijks aanpassingen deed aan het chassis…
Ach ja honda heeft fouten gemaakt, maar afgelopen jaar was het nieuwe motorconcept ingevoerd, als je dan de progressie ziet in 1 jaar….dan is dat knap. Het vermogen zit in de honda motor zegt men, deze klinkt ook veruit het best van allen (als je deze dan hoorde in het begin van jaar was dat niet het geval) enkel de betrouwbaarheid was er niet waardoor de motor geknepen werd. Dit gaat nu dus velen malen beter…sterker nog Renault was aan het einde van het seizoen steeds slechter met uitvalbeurten. Mclaren had nog geeneens de minste raceronden…
Redbull is zelf wezen kijken in Japan en onder de indruk, die weten ook wel als klantenmotor heb je het veel lastiger om F1 te winnen.