Red Bull heeft naar verluidt weer toegeslagen en maakt de McLaren bolide nog kaler.
Het is een bekend gegeven in de Formule 1: als je succes wilt hebben heb je heel veel geld nodig. Probleem is alleen dat sponsors alleen maar bereid zijn veel geld neer te tellen als je al succes hebt. Immers weten ze alleen dan zeker dat ze daadwerkelijk in beeld komen en dat hun merknaam geassocieerd wordt met ‘winnen’. Turf dadelijk tijdens de Grand Prix van Mexico maar eens hoe vaak je een Sauber in beeld ziet. Daar kan je gerust elke keer een glaasje whiskey bij drinken, want de kans dat je in dat geval na een kleine twee uur lavenloos voor de buis hangt is vrijwel nihil.
Als topteams een tijdje niet meer presteren, ligt het risico dan ook op de loer dat er een vicieuze cirkel onstaat die op een gegeven moment leidt tot een faillissement. Roemruchte teams als die van Brabham en Lotus zijn op die manier al ten onder gegaan, ondanks de grote successen die ze kenden in het verleden.
In het recente verleden hebben we ook Williams een aantal keer langs de rand van de afgrond zien gaan, voordat Martini ze uit de brand hielp. Het vertrek van BMW bij het team zorgde voor een scherpe terugval van de prestaties. Na de overwinning van Montoya in de Grand Prix van Brazilië in 2004 duurde het tot 2012 voordat het team weer een race won. Als gevolg daarvan liepen grote sponsors weg bij Frank en de zijnen. Het gat werd gedicht door de miljoenen van Maldonado en een beetje hulp van Bernie. Maar ook nu het weer iets beter gaat is Williams bij lange na niet meer het dominante team dat ze waren in de jaren ’80 en ’90.
Het volgende voormalig topteam dat in de hoek zit waar de klappen valt is McLaren. Om de teloorgang van het team te bestempelen als ‘kroniek van een aangekondigde dood’ gaat misschien nog net wat te ver. Toch is het niet ondenkbaar dat McLaren verzuipt in de harde concurrentiestrijd van de F1. Toen hoofdsponsor Vodafone afhaakte na het seizoen van 2013 had Ron Dennis de mond vol over nieuwe hoofdsponsors die in de rij stonden om de plaats van de telecom-gigant in te nemen en dat hij alleen genoegen zou nemen met een deal voor een langere periode. In de jaren die volgden bleef de McLaren echter verdacht kaal.
Momenteel hebben de Engelsen eigenlijk nog maar twee belangrijke assets die doen denken aan het topteam dat McLaren ooit was: de fabriekssteun van Honda en de diensten Fernando Alonso. Beiden zitten echter zeker niet muurvast aan het team uit Woking. Alonso kan feitelijk elk moment besluiten dat hij geen zin meer heeft om in het middenveld mee te hobbelen. Bovendien was er vorig jaar toen Red Bull om motoren verlegen zat al sprake van dat Honda ook de Oostenrijkers van power-units zou gaan voorzien. Iets wat de McLaren-top uiteindelijk wijselijk heeft tegengehouden.
Desalniettemin wist Red Bull wel een ander slagje te slaan dat McLaren trof. Klokjesboer TAG-Heuer, een jarenlange sponsor van McLaren, verbond zich aan Red Bull waar ze de motor naar het bedrijf konden noemen. En nu slaat Red Bull weer keihard toe: ook sponsor ExxonMobil stapt volgend jaar volgens Carscoops over naar Red Bull Racing. Dat betekent dat de Mobil 1 en Esso logo’s, nu nog prominent aanwezig op de zwarte Macca’s, volgend jaar gaan verdwijnen.
En wat komt er dan voor in de plaats? Het gerucht gaat dat BP wil terugkeren in de Formule 1 met hun eigen merknaam en die van motorolie-juwelier Castrol. Maar Renault schijnt ook in de running te zijn om deze grote sponsor-vis binnen te halen daar hun ‘French Connection’ met Total bekoeld is. Kortom niet alleen op de baan, maar ook naast de baan wordt er weer hard gestreden om de knikkers in de F1.
stefstuntpiloot zegt
Volgens mij is de oorzaak van de vicieuze cirkel voornamelijk het dalen van inkomsten uit tv-rechten, die (mede) worden verdeeld aan de hand van prestaties van het voorgaande seizoen.
Robert zegt
@stefstuntpiloot: Goed punt. Vandaar dat men bijvoorbeeld dat ene puntje dat Wehrlein voor z’n team heeft gehaald, koestert bij Manor. Het zal ze weer voor een belangrijk deel op de been houden, ondanks dat ook zij nog (steeds) geen hoofdsponsor hebben.
En om diezelfde reden vreest men bij Sauber voor de toekomst, vanwege het ontbreken van dat ene puntje. Als dáár de hoofdsponsor (ook) weg zou vallen, is het gedaan met dit team.
str8six zegt
@RRRobert: dat t zo slecht gaat met Sauber komt maar door 1 iets: Kaltenborn. Sinds die heks daar is gekomen hangt dat team op de rand van de afgrond. Zo jammer, ze hebben in het verleden goede coureurs voortgebracht die tot de dag van vandaag van vaste waarde zijn. En nu, nu is het schrapen voor een stuiver. Zonde is dat.
jaapiyo zegt
@stefstuntpiloot: speelt wel mee, maar eigenlijk is dat vooral een issue voor de kleine teams. Voor Sauber of Manor is die +-30 miljoen voor de tiende plaats in het kampioenschap ten opzichte van helemaal niks voor plaats elf van levensbelang. Maar de verschillen voor de respectievelijke andere plaatsen in de rangschikking zijn kleiner. Volgens mij scheelt het tussen plaats 1 en plaats 2 bijvoorbeeld zo’n 10 miljoen en daarna worden de stappen steeds kleiner (muv de laatste stap dus). Bovendien hebben verschillende teams nog steeds van die achterlijke deals waardoor ze sowieso al meer geld krijgen.
fastshifter zegt
Renault doet het toch met Elf?
Calimero zegt
@fastshifter: ja maar Red Bull rijd met naar Tag Heuer omgelabelde motoren. Geen Renault dus.
josvanrey zegt
Ik wil mijn naam ook wel aan z’n bolide hebben, nu er toch ruimte genoeg is.
pomoek zegt
McLaren is nog steeds het 4e team qua budget. Met 350 miljoen kunnen ze 100 miljoen meer stukslaan dan Renault, dat weer 120 miljoen meer te besteden heeft als Torro Rosso en Williams. Force India heeft maar 100 miljoen te besteden maar staat wel strak 4e. Als sponsor zou ik het dus wel weten, Force India is een koopje.
mrrallycross zegt
Zit redbull niet vast aan dezelfde oliesponsor als Renault gezien zij hetzelfde motorblok gebruiken en dus ook dezelfde olie?
Edge zegt
Toen McLaren in 2014 met de Mercedes turbomotoren reed gebruikte het Esso brandstof en Mobil1 smeermiddelen, terwijl de motoren ontwikkeld en geoptimaliseerd waren om op de brandstoffen en smeermiddelen van Mercedes-sponsor Petronas te werken. Het was één van de oorzaken waarom McLaren ondanks de superieure motoren een slecht jaar kende. De Lotus van 2015 kende hetzelfde probleem. Het chassis was niet geweldig, maar de auto had wel wat harder kunnen gaan als men Petronas-brandstoffen en smeermiddelen had gebruikt in plaats die van Total. Dat is ook de reden dat Williams, onlangs dat er Petrobras op de zijkant staat, gewoon met de door Mercedes aangeraden Petronas brandstoffen en smeermiddelen rondrijdt.
Het wordt dus interessant om te zien hoe Red Bull het gaat aanpakken. Vanwege de banden met Total zullen Esso en Mobil niet direct met Renault kunnen samenwerken, dat is nou eenmaal het nadeel wat je hebt als klantenteam zijnde. Ga je dan de gok wagen met die brandstoffen, wetende dat je wellicht à la McLaren in 2014 motorkracht tekort komt? Of houd je het bij een commerciële deal en gooi je er à la Williams gewoon de door de fabriek voorgeschreven brandstoffen en smeermiddelen in?
harrie zegt
@edge:
Het zal wel net zo werken als die bidons en blikken Red Bull die Max en Ricciardo drinken tussen de kwalificatie sessies door, of Monster Energy bij Mercedes.
Iets zegt me dat daar ook iets anders in zit dan die mierzoete puber limonade.
luittinke zegt
@harrie: Waarschijnlijk zit daar gewoon water in, of een of andere proteïnenshake, net zo als bij de MotoGP. Al die energiedrankjes passen niet in het topsportersdieet van een topcoureur
subaru4ever zegt
Tikkeltje oneens met dit artikel. De reden van het vertrek van Mobil 1 hoeft niet met het succes van Red Bull te maken hebben. Red Bull is redelijk oninteressant als sponsor omdat het raceteam toch altijd met het energiedrankje word geassocieerd en niet bepaald met één van de vele sponsoren. Daarbuiten werkte Mobil 1 en McLaren al tientallen jaren samen. Een partnerschap waar menig andere sponsoren jaloers op zijn. De link tussen Mobil 1 en McLaren is bij de meeste mensen dan ook zo gelegd. Goede marketing dus.
Waarom zou Mobil 1 dan weggaan? Nou ik denk dat het echt met BP en Castrol te maken heeft. McLaren heeft sinds het vertrek van Vodaphone geen naamsponsor meer terwijl ze het geld goed kunnen gebruiken. Ik denk daarom dat het vertrek van Mobil 1 noodzakelijk is omdat McLaren BP al binnen heeft gehaald. Geld spreekt namelijk.
pinut187 zegt
@subaru4ever: “Red Bull is redelijk oninteressant als sponsor omdat het raceteam toch altijd met het energiedrankje word geassocieerd en niet bepaald met één van de vele sponsoren.” Dan snap jij marketing nog niet helemaal..
87sandyd zegt
Castrol-livery op een f1 auto lijkt me wel dope, zoals de Celica Castrol in de WRC in de jaren 90
rob5nismo zegt
Dat zijn al 4 glazen whiskey in 2 rondes
rob5nismo zegt
@rob5nismo: mijn baas gaat jullie morgen dankbaar zijn
Dutchdriftking zegt
BP in de F1 lijkt me een serieus goed idee. Levert hopelijk ook een heel gave livery op!
Calimero zegt
McLaren heeft/is al eerder grote sponsors kwijt geraakt aan concurrerende teams. Denk aan Marlboro dat naar Ferrari ging bv. Ik haal dit aan omdat het team toen ook met Honda motoren reed.