Alternatieve titel: ‘Officieel: Max Verstappen F1 wereldkampioen 2018’.
Jawel het peerd is op de wagen, het Formule 1 jaar 2018 is officieel begonnen. Collega @rubenpriest schotelde je vanochtend al de laatste nieuwe auto’s voor. De teams van Force India (dat misschien toch nog voor een naamverandering wil gaan) en Toro Rosso hadden dat immers nog niet gedaan. Tevens moest Red Bull voor de vorm nog even bekend maken dat de fraaie livery waarin ze de auto presenteerden aan de pers voor het echte werk gewoon weer plaats maakt voor de kleuren die we kennen.
Om 09:10 uur lokale tijd sprongen de lichten dan eindelijk op groen. Dit rare tijdstip had overigens niks te maken met het feit dat Liberty Media wil gaan klooien met de starttijden van sessies, maar simpelweg omdat de Spanjaarden de baan nog een keer extra wilden inspecteren. Enfin, tijd voor de eerste indicaties, wie is er snel, wie is er traag, wie gaat er meteen stuk? Dat laatste hebben jullie al kunnen zien: Alonso begon het jaar waar hij afgelopen jaar zo vaak eindigde, namelijk in de grindbak. Dit keer lag het gelukkig voor hem niet aan een kapotte motor, maar aan een afgebroken wiel aan de achterkant van de auto. De valse start van de thuisrijder zorgt voor een korstondige onderbreking van de sessie en een mager aantal kilometers achter de naam van de tweevoudig kampioen: hij komt in de eerste sessie niet verder dan 10 rondjes.
Ook de Rus Nikita Mazepin zorgt even later voor een gestopte sessie. Hij stuitert eveneens de grindbak in, zij het door een eigen fout. De man met de aparte naam kost het ook de nodige rondjes in deze sessie waar zijn sponsors ongetwijfeld grof geld voor neergelegd hebben: hij komt niet verder dan 22 ronden en de laatste plaats.
De rest van de sessie verloopt eigenlijk vrijwel vlekkeloos. De teams maken direct behoorlijk wat rondjes, het is duidelijk dat deze motorengeneratie nu al enkele jaren meegaat. Zelfs Brendon Hartley komt in de Toro Rosso-Honda tot maar liefst 72 rondjes. Alleen Hulkenberg troeft hem af, de Duitser doet er 73 stuks.
De snelste van het stel is echter…Daniel Ricciardo! Jawel de Red Bull RB14 gaat lekker. Op de valreep pakt de Ozzie de beste tijd af van Valtteri Bottas in de Mercedes op de medium banden. Ook VB77 had de medium banden onder zijn auto zitten. Raikkonen die op de derde plaats eindigt, zette zijn snelste tijd echter neer op de softs. In dit overzicht zie je dat het allemaal nog behoorlijk dicht bij elkaar zit.
Inmiddels is de middagsessie alweer van start gegaan. Het sputtert echter lichtjes op het Circuit de Catalunya, dus als dat doorzet zullen er niet veel relevante tijden meer gereden worden. Wellicht dat de mannen hun Cinturato’s nog even kunnen testen. Mocht er wat bizars gebeuren, houden we je uiteraard op de hoogte.
Breinstein zegt
Met de poletijd van 2017 in het achterhoofd (1:19,149, Hamilton) weet je dat ze (nog) niet alles uit de kast halen. Leuk die snelste tijd, maar belangrijker zijn de aantal rondes. Wat dat betreft vallen die van Bottas me nog wel tegen, dat was altijd de testknaller met veel rondes.
sportevo zegt
@Breinstein: ik weet de baancondities niet maar ik denk dat deze in mei iets beter zijn dan eind februari.
Ik denk dat ze einde van de week dat wel gaan halen.
Silverarrow zegt
@Breinstein: Ook het aantal ronden valt nu nog weinig uit af te leiden. De eerste meters zullen vooral systeem checks zijn. Langere ritten zullen later pas volgen.
cr37 zegt
@breinstein: Het circuit is opnieuw geasfalteerd waardoor er een stuk meer grip is dan vorige jaren. Het asfalt is nu ook minder ruw dus zachte banden gaan langer mee en er zachtere compounds dit jaar. Tijden met afgelopen jaar vergelijken is dus niet echt realistisch. Als je per se naar tijden wil kijken moet je volgende week tijdens de kwalificatie simulaties kijken.
ikschrijfookoverautos zegt
@Breinstein: Wat betreft het aantal rondjes heeft STR Honda het dik voor elkaar. Op een na ‘beste’ team, toch puik werk afgeleverd!
bartkramer zegt
@Breinstein: ik dacht te lezen dat Hamilton de test in de middag overnam maar door regen niet echt veel rondjes kon maken.
lh44mv33sp11 zegt
@breinstein: Ricciardo heeft een hele dag gereden terwijl Bottas ’s middags niet meer heeft gereden want toen nam Hamilton het over
cossiekiller zegt
Alonso is toch echt wel de supersoftie van het veld.
gertjano zegt
Het meest in het oog springe de nieuws is toch dat Toro Rosso met die Honda motor de ronden aan elkaar blijft knopen. Zou toch wat zijn dat Honda het spul eindelijk voor elkaar heeft en Toro Rosso een stabiele middenmotor word. Nu bouwen op betrouwbaarheid en performance alvorens volgend jaar Redbull van Renault naar Honda. Mafijn, eerst de komende dagen en eerste races afwachten hoe het zich ontvouwd ??
hondafiel zegt
@gertjano: ??
ikschrijfookoverautos zegt
@gertjano: Zou mij niets verbazen. Gezien Alonso’s ongelukkige geschiedenis in de Formule 1, zou het me niet verbazen dat STR Honda er dit jaar met de titel vandoor gaat.
De Alonso Vloek, hij is echt.
gertjano zegt
@ikschrijfookoverautos: Haha klopt, het zou een stunt van jewelste zijn als Toro Rosso dit seizoen voor McLaren gaat eindigen vanwege de vloek van El Matador. Maar die weddenschap durf ik nu nog niet aan. ?
goodolddays zegt
Doe ff lekker rustig, is geen pijl op deze tijden te trekken. En kampioenschap is nog niet eens begonnen…
991gt3rs zegt
Haha die alternatieve titel XD, goud.
viezefreddyw zegt
Wie durft? Een paar kratten maltbier atten als Verstappen geen kampioen gaat worden?
nicolasr zegt
@viezefreddyw: ik!! Durf ik!!
viezefreddyw zegt
@nicolasr: Neeehhh. Jij bent toch veel te druk met voice-overs?
nicolasr zegt
@viezefreddyw: ik wil ook zo’n Ferrari hebben, alleen moet ik die eerst even verdienen. Vandaar!
viezefreddyw zegt
@nicolasr: Wanneer je dat kreng eenmaal hebt zal je er eens wat mee moeten doen via social media!
nicolasr zegt
@viezefreddyw: Er schijnen mensen te zijn die dat heel leuk vinden om te doen ja! ;-)
bassx zegt
Jammer dat het lijstje niet reëel is maar wat zou het mooi zijn als Renault toch echt net zo snel zou zijn als Ferrari nu. De mannen van Renault hebben niets anders dan een lange termijn visie gehad, niet al te veel van het commentaar aangetrokken maar wel alle mijlpalen gehaald tot dusver. Zien we dan eindelijk de goedlachse Nederlands sprekende Duitser een keer op het podium?
viezefreddyw zegt
@bassx: Bizar eigenlijk dat Hulkenberg nog nooit op het podium heeft gestaan. Dit jaar zou het er toch echt van moeten komen vrees ik. Ik gun het hem ook het meest. Sympathieke knul die serieus een potje kan sturen.
ikschrijfookoverautos zegt
@bassx: Plak er meteen een fortuinlijke overwinning aan vast. Het is hem gegund.
janmetdelangeachternaam zegt
Ja leuk, maar verwacht niet dat ieder merk meteen zn kaarten op tafel legt.
cloverleaf zegt
Gelijk maar ff een datum prikken voor een rondvaartboot-huldiging door de grachten van autominnend Amsterdam?
Joerek zegt
Tijdens de testen en free practises denkt men in het begin steeds dat die tijden toch niets zeggen. Het zijn testen en rijden niet voluit. Maar keer op keer wordt bewezen dat de resultaten uit dit soort testen wel degelijk een goede indicatie zijn. Als we over ongeveer 2 weken alle testen in Barcelona hebben gehad kunnen we de teams echt wel op waarde inschatten.
ikschrijfookoverautos zegt
@Joerek: Ergens heb je gelijk, maar ik had recentelijk ergens iets voorbij zien komen dat het team dat de afgelopen x jaren bij de tests als beste uit de bus kwam, niet het kampioenschap wist te winnen.
mashell zegt
Resultaten uit F1 wintertests zeggen nog minder dan een weersverwachting van Piet “hier en daar een bui” Paulusma.
ghdh zegt
Lezen jullie de titel nou nooit nog een keer over voordat jullie hem posten?
2wheeler zegt
@ghdh: die 1 tussen de uitroeptekens is opzettelijk, mocht je daarop doelen.
aquila2003 zegt
Net zo nietszeggend als snelste zijn in de VT
ikleesookoverautos zegt
Kijken wat Max er vandaag van zal bakken.